{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer køb af supermotard
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   2. sep 2022 Hvis det er din første motard, skal du overveje kraftigt om du vil eje en KTM EXC.

    Den er meget vedligeholdelses krævende. Det afskrækker ikke mig, men mange mennesker har ikke en realistisk ide om hvor meget arbejde der er i det, hvis den skal virke 100% hele tiden.


  • Frederik K
    Frederik K Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   2. sep 2022 Når du siger meget vedligehold, hvad snakker vi så?
    Evt noget andet lignende du kender til som ville være bedre ? smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   2. sep 2022 Det kommer jo an på årgang, men jeg ville ikke nøjes med noget ældre end 2012 hvor den fik indsprøjtning.

    Olie/oliefilter hver 10-15 timer den kører.
    Ventilkontrol hver 30 timer.
    Kontrol af hjullejer, PDS lejer hver 20-30 timer.
    Benzinfilter hver 100 timer.
    Luftfilter efter behov. Jeg kører Enduro på min, så det er ofte. På gaden kan den nok køre lidt længere.
    Så er der dæk/bremseklodser/skiver som slides med jævne mellemrum.
    Det er en cykel som er bygget til konkurrence og lav vægt, som de første 2 parametre - så der er ikke noget ekstra holdbarhed i noget, så lige så snart det slides, skal det skiftes ud.
    Til gengæld er den KNIVskarp som motard, og giver max smil på læben. Regn ikke med at beholde kørekortet ret længe, for den er ikke alene god til, men indbyder også til bøllekørsel så snart man sidder på den. smiley
    Husk sådan en ikke har nogen tændingslås, så alle kan gå hen og trykke på startknappen når den holder parkeret, hvis ikke man sørger for at bygge noget selv.

    Jeg vil ikke fraråde den type cykel, men blot gøre tydeligt opmærksom på at den er meget opmærksomhedskrævende. Det samme gør sig gældende for alle cykler nede omkring 110 kilo med 50+hk...


  • Frederik K
    Frederik K Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   3. sep 2022 Tak for en god forklaring. Er det dem alle som ikke er født med tændingslås?
    Nu har jeg kigget lidt på henholdsvis en 2009, og en 2004 mener jeg den var. Er de bestemt dårligere før '12?

    Og ja de er super fede, tænker også den er svær at "holde i ro" sådan en ;D


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   3. sep 2022 Ingen af dem har tændingslås fra standard. Det er en konkurrence / race maskine... smiley

    Jo ældre de er, jo flere ejere har de potentielt haft - og de har hver deres særheder og områder som kræver ekstra opmærksomhed, men begge kan sagtens være gode solide bekendtskaber.

    Det er ikke dårlige maskiner - jeg har bare haft alle de tre modeller, og vil klart foretrække min 13'er frem for de to andre.


  • Frederik K
    Frederik K Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   3. sep 2022 Det lyder som om du har haft et par stykker.
    Hvad siger forsikringen osv i forhold til den ingen tændingslås har, er det nok at låse den med kædelås eller hvad gør man?
    Tanken var at have den for sjovs skyld, da jeg har firmabil og derfor ikke har det store behov for bil alligevel smiley


  • #7   3. sep 2022 Jeg er fint tilfreds med ktm 640 og har ejet en fra år 2000 og nu 2003.

  • #8   3. sep 2022 Hvis du ikke har andre motorcykler, så vil jeg anbefale noget mere i stil med lc4 og evt hvad der lige er til salg for tiden på brugtmarkedet.
    F.eks. https://www.dba.dk/husqvarna-610-sm-600-ccm-57/id-1092640025/

    Der er procentvist ret få supermotoer i danmark, og her er kun 5 millioner mennesker så udvalgt er ikke det store. For at sige det mildt.
    Du skal virkelig ville det for sådan en helt ekstrem supermoto kan svare sig til prisen.

    Hellere den er lidt tung og tilgivende, end du får en maskine du ikke kan udnytte, ikke kan stille nogen steder, ikke kan nænne at køre længere ture på og som skal serviceres og vedligeholdes i dyre domme hver anden måned hvis du bruger den til det den bør købes for.

    Evt noget 250-450 hvis du kan finde der på plader i dk, og det ikke er en race maskine der er ombygget, det ville jeg også anbefale.
    Men de er så sjældne og dyre i dk det er måske næste skridt, efter start på en 600er der både kan fungere lidt som almindelig motorcykel, og køre som en supermotard uden at være mere super end hvad godt er.

    Der er en grund til det er så sjældent du ser rigtige motarder på vejene...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   3. sep 2022 #8 - Du har fundet en enhjørning, for der er hverken forhandler dækning eller mulighed for at købe motordele til dem der mere, og de er kendt for at sige "bum" med jævne mellemrum... smiley

    625/640/660 LC4 er solgt i hobetal. Omend den er mindre raffineret end f.eks 610'eren, er den meget nemmere at holde kørende nogle år endnu.

    Men ellers har du helt ret. Supermotard er for den seriøse entusiast, og det er gerne ret kortvarigt enten på grund af manglende kørekort eller evner ud i at skrue. smiley

    Vælger man f.eks en XT660X, er man højere oppe i vægt og længere nede i effekt, (så mere en softmotard) men til gengæld er den lige så nem at holde kørende som enhver anden gadecykel - og de er aldeles gennemprøvede, velkørende og uopslidelige.


  • #10   3. sep 2022 Der var en husqvarna 610 til salg for 25000kr for nogle år siden. Det kan godt være den der linkes til. Jeg undlod at købe den fordi jeg læste knastkæden skulle skiftes hvert 10.000km ?????

  • #11   4. sep 2022 tror også så længe vi ikke snakker konkurence brug så ville jeg holde mig fra de 450

    en ting er alt det sajmon har nævnt men det er også krumptap, stempel, ventiler, lejer nærmest alt i den motor

    de har nogle ret korte intervaller i forhold til at det er til gadebrug, den er fin som "søndagscykel" aka når der sker for lidt fredag aften på den lokale havn

    det er overhovedet ikke noget der er lavet til lange ture i så fald så bliver det en dyr fornøjelse at køre på

    må jeg foreslå noget hvis det absolut skal være sådan en så find en billig gadecykel til de længere ture og så exc´en til "købmanden"

    hvis man vil have den rigtige oplevelse af en supermotard så er det i hvertfald ikke 701´eren eller 690´eren man skal vælge for det er mere et gadekryds af en touring og en supermotard

    rigtig supermotard vejer ikke meget mere end 110 kg og jo flere hk jo bedre


  • #12   4. sep 2022 Jeg havde faktisk ret meget sjov på en Transalp, den kan man virkelig køre gris på uden at komme i uføre. Det sammen med den gamle 3TB XT600 jeg havde med motardhjul.

    Det fede med de blødere og tungere er, at de er super tilgivende, så man kan drifte ind i skarpe sving, og de også sagtens kan gå på baghjul. Samtidig smider de ikke en af for et godt ord, og de kan køre mere end et kvarter uden hovedrenovering.

    Personligt syntes jeg det var fedt med cykler jeg kunne køre mange KM på, uden at skulle spekulere så meget over det. En rigtig motard er lidt svær på gaden, fordi den jo ikke er så fed "bare" at køre på, men det sjoveste i verden når den får kniven og man skal dreje hele tiden.


  • #13   4. sep 2022 #9 pis også smiley
    Men det understreger meget godt hovedtemaet for de her cykler.
    Baggrundstjek og så endnu en baggrundstjek. Er serviceintervallerne ok, er vedligeholdet i orden, betaler man for ligegyldigt udstyr til ens behov osv.
    Dobbeltjek og trippeltjek inden køb.
    Ellers blir det hurtigt et forlist projekt


Kommentér på:
Overvejer køb af supermotard

Annonce