3.609 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar
Synkronisere kaburator Synkronisere kaburator
Hej,
Er der nogle som er hård til den slags? Jeg skal have justeret mine, men er lidt bange for selv at gå igang :).
Er der nogle omkring Esbjerg, Varde, Skjern som kan og har lyst.
Eller hvis i kommer andre steder fra, så prøv lige at skriv alligevel, kunne jo være jeg ville tage turen.
Vil self gerne give en pose penge for det
/Søren
0 synes godt om
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 4 Svar: 3
venligst Adrian
maj 2007
Følger: 41 Følgere: 43 MC-er: 3 Emner: 169 Svar: 1.183
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.196
Jeps, det lyder rimeligt, og det er en kanongod ting at kunne.
Du bør også lave en lille modifikation nu du er i gang.
Du skal skaffe dig en Carbtune eller lignende 2/4kanals vacuummeter - www.carbtune.com - den koster mindre end en times arbejdsløn!
Pil tanken af, og læg den ved siden af geden og forlæng slangen, så cyklen kan få benzin.
Mellem de to karburatorer sidder et såkaldt synkroniseringskabel, som skulle sikre, at ændringer på bagste tomgangsskrue også virker på forreste - fjern det kabel!
Dernæst åbner du vacumportene i karburatorerne. På cyklens højre side på forreste karburator sidder den på siden oppe bag chokerkablerne, på den bageste sidder den fra venstre side. Det er den skrue, der sidder nærmest gummistudserne på vej ind i topstykkerne. Sæt vacuumeterets to kanaler til i henhold til brugsanledningen, og start geden. Lad den gå, til den er varm. Løsn gaskablet ved gasrullen (Kabellængdejustering) så gasrullen har en smule frigang - nu ved du at tomgangsskruerne sætter tomgangen!
På forreste karb, lige foran gaskablet, sidder der en skrue ned langs kabelbeslaget. Den er låst med en 7 mm møtrik. Løsn møtriken med en top, nu kan tomgang på forreste ben justeres op og ned. På bageste karb, sidder tomgangsskruen nederst fra højre. Stil op og ned på de to skruer, til du har en tilfredsstillende stabil tomgang, og lås så den forreste skrue fast med møtrikken. Nu drejer du den bageste tomgangsskrue til du har ens vacuum på de to cylindre i tomgang (inden for 2 cm Hg), giv cyklen lidt gas og lad den falde i tomgang igen og kontroller, st vacuumindstillingen holder. Ender tomgange forkert, så løsn eller spænd den forreste justeringsskrue en kvart omgang og synkroniser fra bageste igen.
Når du er færdig med det, så justerer du gaskabellængden, til cyklen løber 2-3 gange hurtigere end i tiomgang. Ved forreste karburator, kan du justere gaskabelets længde til den karburator, til vacuumeteret viser ens vacuum (inden for 2 cm Hg) på begge karburatorer. Giv gas et par gange og se at vacuumindstillingen holder.
Glem alt om højere omdrejninger - ved mere end 30 % maks omdr, betyder synkroniseringen intet.
Så er det bare at lade dyret køle, fjerne vacuumeteret og proppe vacuumportene godt af ige. Vær omhyggelig med den forreste, kan være svær at ramme. Saml cyklen og juster gaskablet ved rulle tilbage, så der er lidt frigang igen,
Kør en tur og nyd en ged, der trækker helt jævnt fra tomgang:-)
Trivket med at fjerne forbindelseskablet mellem tomgangsskruerne giver en meget mere holdbar synkronisering. Behover for synkronisering opstår, fordi kabler og beslag arbejder lidt. Ved at fjerne det skide kabel, fjerner du et, kabel, en kusteringsskrue og to stopnoter, der sidder og giver sig.
Prisen for den forbedring er, at du skal holde dine naller fra tomgangsskruen, så vær sikke på, at du sætter tomgangen højt nok ved ovenstående indstilling.
Kikser noget ved synkroniseringen, så begynd forfra. Det lyder kompliceret, men tager kun 5 minutter, når cyklen er klargjort:-)
maj 2007
aug 2005
Gå ud og løft tak og saddel af, og kig lidt på kablerne og gasspjældene. Kig på tomgangsjusteringen på hver af de to karburatorer og hit ud af, hvordan det hele hænger sammen. Find vacuuumportene også, og tænk så sådan her:
Hver cylinder og karborator er en halv selvstændig motor, der dele den samme krumtap. Det at synkronisere handler om at få de to motorer til at løbe lige stærkt, ved lave omdrejninger. Over 30% af max, klarer de det selv. Hvis du kan stille dem, så de har samme vacuum ved tomgang, så løber de lige stærkt der, hvis du derefter kan stille dem med gaskablerne, så de har ens vacuum ved ca to gange tomgangshastighed, så løber de også lige stærkt der. Derefter vil de trække helt jævnt fra tomgang og op til et par tusinde omdrejninger - VOILA!
Mens du har kigget er din carbtune kommet hjem fra England. Det hele har kostet dig en 4-500 kr., og nou kan du synkronisere din ged, hver gang den begynder at småruske når du cruiser i top gear ved 55 kmt:-)
Det er som at få en ny cykel gratis allerede anden gang:-)
Jeg plejer at synkronisere ved sæsonstart og en gang sidst på sommeren (har lige gjort det)
aug 2005
Det liogner at næste åbne vindue kunne være torsdag. Vi kan lige stemme det af, hvis den passer dig:-)
mvh
aug 2005
maj 2007
maj 2007
Følger: 36 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 117 Svar: 947
eg har en morgan carptune, så vi kan sagtens finde ud af noget, hvis ikke du har fået det lavet. Jeg skal os selv ha kigget på min egen truder engang alligevel. Så kan jeg da lige lærer det ved din først hehe...
maj 2007
Jeg har fået det gjort, Knud hjalp mig. Så kan godt finde ud af det nu.
Men jeg vil gerne komme og hjælpe til med din, hvis du ikke har prøvet det før.
maj 2007
men dog ikke på vs1400, så kunne da være fint med lidt expert viden hehe....men tror jeg går igang med det imorgen formiddag, da jeg alligevel bare går herhjemme og keder mig hehe
maj 2007
maj 2007
aug 2005
Du har helt ret, fjerner man kabelforbindelsen, kan du ikke pille ved den bageste tomgangsskrueude at miste din tomgangssynkronisering - det er prisen for et meget mere robust system!
Den oprindelige "overingeneered" løsning med et kabel mellem en fikserett tomgangeanordning foran og en variabel bag i er fin på tegnebrættet, men i real life er det noget ged! Man taber synkronisering ved at de enkelte forbindelseskomponenter giver sig, Det "skide" kabel består af et kabel, et kabelhus, en justeranordning og to fastlåsningsnipler i alt 5 komponenter. Disse skal spille sammen med tomgangsgrundjusteringen på to uafhængige karburatorer.
Ved at eliminere kablet fjerner du 5 af 7 variable!!!!!!!!! Prisen er at stille din ged en smule højere i tomgang en gang for alle - en smule!!!!
Forresten - jeg har prøvet at at synkronisere med kablet, regulere tomgang lidt og derefter konstatere, at tomgangssynkroniseringen allerede herved var gået i skoven.
Hvis man fjerner kablet, og sjusser sig ind på en rimelig tomgang på forreste og bageste skrue, og så læser den forreste med dertil monterede låsemøtrik, så er fremtidig syn kronisering også langt lettere - tomgangssynk foregår med en fingerskrue på bageste karb og gassynkronisering ved at justere kabelhuset på forreste karb. Det bliver ikke lettere og justeringen er meget mere driftsrobust end den oprindelige med synkroniseringskabel.
maj 2007
tror nemlig den trænger en hel del, da det vist ikke er gjort i meget lang tid, efter hvad jeg kunne forstå på tidligere ejer.... Ik at den ik kører fint nok, men den er lidt ujævn i lave omdrejninger i de høje gear, og det er jo altid rart, at være sikker på, at det man lige har fåe, bare er tip top iorden, inden man selv benytter det... :o)
aug 2005
Du beskriver de helt typiske syndromer - folk går og gruer for et ødelagt kardansystem (hvilket fakkertalt ikke forekommer), og så skal geden bare synkroniseres:-)
maj 2007
kardan er jeg nu ikke nervøs for, da geden kun har rundet de 35000 km og er meget velholdt... men nu vi snakker kardan... hvor ofte skifter du olie i kardan, og er det bare en gear olie og er det nemt at gå til... har endnu ik fået en haynes, eller clymer.... ved ik hvad der lige laves til min model, men skal ha anskaffet en snart...
aug 2005
Vedr. kardanolie: jeg inspicerer en gang årligt og skifter hvert tredie år.
Inspektion. Sæt den på sidestøtteben, og pil den øverste store bolt af kardanhuset, det skal være fyldt!
Skift:
Kør geden varm for at kørre olien tyndere. Sæt cyklen på sidestøtte og sæt en spildbakke under pil den nederste store bolt ud af kardanhuset og også proppen, så løber det lettere. Lad det dryppe færdigt, sæt nederste prop i, og fyld op, til huset er fyldt med hypoid gear-olie (der går ca. 300 ml i, så en liter holder til mig i 9-10 år) . Sæt proppen i kør en runde og kontroller, at huset stadig er fyldt.
Det er en af de få ting, der er lettere end at synkronisere
aug 2005
Jeg tror såmænd man kunne køre 20 år på samme kardanolie, uden det kan ses:-)
maj 2007
maj 2007
det er jo helt nyt for mig, med denne type cykel, så er det sku rart med en der ved lidt om tingene
aug 2005
jul 2004
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 229
Øhh hvad?? nu har jeg efter et have sidet i snart 3 timer og stigert på min foreste kaburator opgivet!!! hvor fanden er den????
Nu vil jeg gerne finde den efter at have klippet mit sync. kabel, så inden at jeg bliver tvunget i knæ og bestiller et nyt kabel..HVOR ER DEN FU****NG SKRUE!!!!!
Afviser ikke at det bare er mig der er blind
aug 2005
Der ligger en PB med mit telefonnummer
jul 2004
aug 2005
foran gaskabeljusteringen sidder derlidt dybere nede en ret lille skrue nærmest parallelt med gaskabeltilslutningen, Den sidder ned gennem en låsemøtrik og går videre ned og rammer en vippearm på flutspjældet, som gaskablet har fat i den anden ende af. Der er som regel sat en klat maling/lim på skrue og låsemøtrik (7mm), og låsemøtrikken er ret svær at nå med andet end end 7mm top på skruetrækkerskaft..
Den lille møtrik skal løsnes, og så kan du skrue den lille skrue ud og ind, og dermed tomgangsjustere på forreste karborator. Men ellers så ring, mens du står ved siden af cyklen (20665506)
jul 2004
der er et lille stykke alu med gevind og det er det. det er ikke første gang at ham der havde den før mig, blev pryglet til døde i mine tanker....
Har fundet en erstatning, så nu prøver jeg igen. Tak Nud...
aug 2005
Synkronisere kaburator
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside