2.757 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
33 Svar
Synkronisere kaburator Synkronisere kaburator
Hej,
Jeg er igang med at synkronisere mine kaburatore på min VS 1400.
Men har et bette problem.
Når jeg indstiller tomgangs hastigheden, INDEN jeg går til den oprindelig synkronisering, så går MC´en ud.
Den står fint i tomgang, men ligeså stille dør den ud? Hvad er problemet, og gør jeg noget forkert.
0 synes godt om
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 320
får maskinen falsk luft ?
Har du en vejledning hvordan du synkronisere?
maj 2007
Følger: 41 Følgere: 43 MC-er: 3 Emner: 169 Svar: 1.183
Først stille tomgangen på begge carbs, så de går ens, og i den tomgang man vil have.
Derefter 2-3 gange højere omdrejninger ved at bruge gaskablet, og så synkronisere carbs å de står ens.
Men falsk luft, ja det ved jeg ikke. Hvordan kan jeg tjekke det ?
sep 2008
det hvor du sætter slangerne på til testeren
du får lige en vejledning af mig her for en sikkerheds skyld
Sådan anvender du en tester til synkronisering af karburator
Forbered dig og find værktøj frem inden du går i gang med synkroniseringen. Rens og efterse evt. dine karburatorer
Tjek at dine gaskabler/spjæld løfter samtidigt. Du kan enten høre om spjældene "falder" ens, eller mærke på kablerne ved gashåndtaget, om de aktiverer spjældene samtidigt. Der skal være 1-3 mm frigang i gaskabler.
Hold om kablerne med venstre hånds pege- og tommelfinger og højre hånd på gashåndtaget, mærk nu om kablerne strammes op mod gashåndtaget samtidigt. Justér om nødvendigt.
Kør en tur så motoren er varm. Du kan ikke synkronisere med tilfredsstillende resultat på en kold motor.
Med varm motor stiller du nu på tomgangsskruerne så du har en jævn tomgang, gerne for høj omkring 1800 rpm. Justér nu på luftblandings skruen, så du opnår højst mulige omdrejningstal. Sænk derefter tomgangen på tomgangsskruen til det tomgangs tal / rpm. som anbefales til netop din vmax. Sluk motoren. Hvis du fjerner skruen i indsugningsmanifolden mens motoren kører, vil den gå ud pga. falsk luft.
Nu kan du tilslutte synkroniseringe testeren i indsugningsmanifolden mellem karburatoren og cylinderen. Sæt niplen i slangen og monter derefter en slange på hver indsugningsmanifold. Husk den hvide tape markering skal vende mod karburatoren.. Hæng synkroniseringe testeren i den røde strip fra venstre håndtag. Sørg for at instrumentet hænger lodret. Sæt slangerne på 2 tilfældige anslutninger på synkroniseringe instrumentet. Start motoren. Montér om nødvendigt benzinflasken hvis du skal have benzintanken af for at udføre synkroniseringen.
Du har nu startet motoren og lader den køre i tomgang. Synkronisér nu karburatorerne ved at hæve eller sænke spjældet med tomgangsskruen på den ene af de 2 karburatorer. Følg søjlernes bevægelser.. (ved at hæve et spjæld falder trykket.. hastigheden af luften passage gennem venturien/indsugningen. Læs på DKD’s hjemmeside om Venturi effekten under teknik). Når begge søjler står ens på skalaen kan du evt. bytte om på de 2 gummislanger på instrumentet og tjekke målingen. Værdien på skalaen er ligegyldig, det vigtige er at søjlerne står tilnærmelsesvis ens.
Du skal også tjekke synkroniséringen med højere omdrejninger. Ved 4500 rpm tjekkes synkroniséringen. Denne justeres ved at hæve eller sænke spjældet på gaskablets stilleskrue ved tilslutning på karburatoren.
Tips og tricks... Efter at have prøvet synkroniseringe testere på min Pantah.
Montér slange med niplen på den højre/vandret/destro cylindermanifold inde du kører motoren varm. På min Pantah er der ikke meget plads mellem kåben og manifolden, så jeg brændte mig fælt første gang jeg skulle montere slangen. Den lille skrue jeg fjernede fra manifolden passer lige i slangen, så der ikke kom falsk luft gennem slangen mens jeg kørte motoren varm. Tjek derfor at skruerne kan skrues ud, inden du kører motoren varm.
Jeg blev positivt overrasket over hvor nemt synkroniseringe testere er at bruge. Resultatet var i øvrigt en blødere motorgang, jævn tomgang og færre vibrationer i styret/håndtagene.
sep 2008
maj 2007
Sæbevand? Skal jeg bare prøjte det på de slanger ?
sep 2008
Ja i enden på slangerne det må ikke bople
maj 2007
sep 2008
Jeg kan desværre ikke huske hvordan det er på din Mc
Men på min egen er der een benzin & en kombinations slange som hindre vakuum i tanken der sidder en ventil i tanken hvor den slange er monteret
sep 2008
Hvis der er en benzin hane monteret er den ene slange til hovedtanken og den anden er til reserve tanken
maj 2007
mm det sgu mærkeligt. Det kan ikke passe den skal kører så højt i tomgang før den ikke går ud når jeg drejer med gassen og når den bare står.
sep 2008
det lyder som den får falsk luft et sted fra
eller at blandingen er forkert
prøv eventuelt at fortsætte synkroniseringen ved et højre rpm
som forklaret oven for
og se om det hjælper
maj 2007
Hvis du forstår
sep 2008
Har du tjekket gummiet ved indsugningen
det lyder som den får falsk luft et sted fra
eller at blandingen er forkert så kan du nemlig også få det problem
prøv eventuelt at fortsætte synkroniseringen ved et højre Rpm
så du er sikker på at karburatorerne er synkroniseret ordentlig
er de ikke det kan du nemlig få problemer med tomgang
så fortsætte synkronisere
så du er sikker på at benzin luft blandingen er korrekt
som forklaret oven for
og se om det hjælper
maj 2007
Har synkroniseret dem i et hjere RPM. 3 dobbelt tomgang, og det ingen problem at indstille dem. Men problemet sker, ligeså snart jeg stiller den ned i den tomgang jeg synes lyder normalt.
maj 2007
Luftblandingsskruen, hvilken er det?
Jeg har en tomgangs skrue på hver kaburator som jeg indstiller, og så kører jeg den op til 3 dobbelt tomgangs rpm, og synkroniserer den, så den passer der.
sep 2008
du får det lige igen
du har en tomgangs skrue, og en luft/benzin blandings skrue, på hver karburator
luft/benzin blandings skrue er normalt lidt mindre, i enkelte tilfælde kan den være skjult, med en plastik prop man først skal fjerne, inden man kan komme til at justerer den, eller den lægger skjult i en lille kanal
Men du skal helt sikkert bruge to skruer pr. karburator
maj 2007
http://www.cmsnl.com/suzuki-vs1400-1995-glps_model14268/partslist/FIG-11.html
http://www.cmsnl.com/suzuki-vs1400-1995-glps_model14268/partslist/FIG-12.html
Kan du se den blandingsskrue?
sep 2008
Men den er der, det er helt sikkert, enten i en kanal, eller skjult med en plastik prop,
prøv at lyse med en lygte, og se godt efter, den er der det er jeg sikker på
maj 2007
Det sgu ikke nem at finde, hvad hedder den på engelsk evt?
sep 2008
og den kan du heller ikke give ret meget gas med, det er kun små justeringer man kan gøre med den rent Rpm
er din maskine original monteret, for er det ikke noget med at
fjerner man kabelforbindelsen, kan du ikke stille ved den bageste tomgangs skrue ude at miste din tomgangs synkronisering
maj 2007
Det nemlig rigtig, har klippet mit synkroniserings kabel, så jeg skal stille på begge 2, men det skulle holde meget længere, da de ikke er afhængig af hinanden.
maj 2007
sep 2008
Engelsk er ikke lige min stærke side
air fuel mixture screw
maj 2007
nummer 48:
http://www.cmsnl.com/suzuki-vs1400-1995-glps_model14268/partslist/FIG-12.html
Hvor kommer du fra? Nu kan jeg se sønderjylland, og der er jeg også fra.
sep 2008
Nej det skulle være en på hver karburator ellers kan man jo ikke stille det helt optimalt
maj 2007
maj 2007
sep 2008
Har du prøvet at søge på VS 1400.Club
de kan da med garanti hjælpe dig vidre
Jeg har haft meget ud at alle de forum der findes til netop min maskine (Vmax)
der findes to Danske fire Tyske og mange på Engelsk
men Engelsk er ikke lige min stærke side
maj 2007
Så skal jeg bare finde en stabil tomgang, og så skrue dem ud eller ind, til jeg har en højere tomgangs hastighed ? Er det ikke sådan du skriver det? skal jeg så ikke rører ved dem mere?
sep 2008
hvis der opstår et nyt problem i gen
Prøv først at skrue blandings skruen helt ind og tæl omdrejninger det er meget vigtig
på begge karburatorer og så lige meget ud igen
så er du sikker på at grund indstillingen er korrekte, inden du starter
Husk lige, når du drejer skruen ind bliver blandingen mager, altså mere luft
drejer du skruen ud, bliver blandingen federe altså mere benzin
giv dig god tid, der hvor søjlen er højest og mest ens de det korrekte sted
sep 2008
Maskinen skal være drift varm
maj 2007
Har prøvet ALT nu, men det funker bare ikke for mig. Tror det har noget med blandningen / Omdysning at gøre.
Så må sende den til doktor mand tror jeg, medmindre der er en der kan fikse det, men tvivler.
Tak for din tid og store hjælp !
sep 2008
det var da så lidt
hæld & lykke med projektet
Synkronisere kaburator