{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
931 visninger | Oprettet:

MC-musen S
MC-musen S
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 91

MCG mening omkring venskab og penge {{forumTopicSubject}}

Sad og diskuterede med nogle venner omkring vennetjenester og penge for tjenester man gør for venner osv. Det kom der en ret underholdne diskution ud af. Men af bare nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide hvad MCG ville svarer til et eks som vi kom ind på.
Hvis man forestiller sig at en ven/veninde spørge om hjælp omkring motorcykelkøb f.eks. Og at man meget hjælpsom fortæller om tingene og hjælper med at finde den rigtige motorcykel og hjælper med at give råd omkring lån og alt hvad der ny hører til sådan noget. Altså at man selv bruger meget tid på tingene. Man bliver så til sidst spurgt om man ikke kunne hjælpe med at forhandle prisen på den udvalgte mc ned, f.eks. med et par tusinder. Her kommer spørgsmålene så.
1. Kan man godt tillade sig at spørge om en erkendelighed (f.eks. en hund eller tre) for arbejdet med at handle og dermed sparer sin ven for et par tusinder.
2. Burde den hjælpsøgende give en sådan anerkendelse iform af penge f.eks. i omfanget af det ovennævnte, idet man nu er sluppet med f.eks. 5000 kr mindre end hvad man selv havde kunnet få mc´n til.

Håber at få en lille diskusion igang herinde bare for at slå vintertiden ihjel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MCG mening omkring venskab og penge
  • #1   29. jan 2009 Det finder man vel ud af indbyrdes

• #2   29. jan 2009 Hjælper alle mine venner free of charge, også selv om jeg f.eks. ligegr mange timer i projektet... Thats just me, i got my own money...

• #3   29. jan 2009 jeg har hjulpet min kammier rigtig mange gange med lige præsis det du skriver og jeg har aldrig forlangt en krone for det og vil aldrig gøre det, syntes det min måde og hjælpe mine kammarater med, og vil også forvente eller håbe at de ville hjælpe mig vis jeg skulle ud og have en båd feks (har ikke meget forstand på både)

i min verden syntes jeg ikke man kan tillade sig og tage noget for det, man kan jo bare sige man ikke har tid..

• #4   29. jan 2009 nej, hvis det er en rigtig ven så skal der ikke betales for vennetjenester

Man skal forøvrigt heller ikke låne sine venner penge, det er en bedste måde at miste dem på.

• #5   29. jan 2009 Man skal sq ikke sige man vil have penge for det. Hvis man er en god ven giver man da et eller andet symbolsk i gave, eller en kasse øl eller lign. Jeg tager ikke imod penge, hvis jeg har hjulpet mine venner med noget arbejde, eller lign, det har jeg det skidt med.

Det er noget andet hvis man sælger noget til dem self.

• #6   29. jan 2009 Bare det du rejser det spørsmål får mig til at tænke grimme tanker om dig smiley

vennetjenester = Gratis

Tager kun imod øl eller kaffe ja og kage smiley

• #7   29. jan 2009 Jeg har samme mening som Gert.
    Jeg blev dog venner med ham igen nogle år efter. Altså ikke Gert, men min kammerat der lånte penge :o)

• #8   29. jan 2009 En vennetjeneste er da ikke noget man skal have penge for. Vennen hjælper jo nok med noget en anden god gang...

• #9   29. jan 2009 Tager heller penge for noget. Har lånt 35000 af en kammerat engang, der betalte jeg så 1700 i renter som han ville have mistet i banken. det er fair sys jeg

• #10   29. jan 2009 Skal da intet have, måske kan man aftale at næste tur man kører sammen skal vennen give en bajer ;D

• #11   29. jan 2009 det skal man da ikke have noget for, så er man da grådig, der går da ikke tabt af noget ved at spare sin makker for nogle penge, så hjælper han da dig med moget en anden gang

• #12   29. jan 2009 Paw: Ja nemlig, jeg lånte dem billigere end jeg ku i banken, og han fik 1 % højere en hvad han kunne få i banken

• #13   29. jan 2009 Hvis den NÆRE venn virkelig var økonomisk ude og skide, og jeg havde pengene. Så ville jeg overveje at låne ham penge,

• #14   29. jan 2009 Hvis det er "rigtige" venner og ikke blot bekendte ville jeg aldrig i livet være bekendt at skulle ha betaling for det

• #15   29. jan 2009 altså, JEG mener jo at venner, dem hjælper jeg gratis, jeg vil dog gerne have dækket mine omkostninger i form af lidt til benzin eller hvad jeg nu eller må have af udgifter i forbindelse med transport

ellers så gør jeg det free of charge hvis det er VENNER, bekendte og venners venner, de betaler ved kasse 1, men igen, det er liiidt svært at trække den gyldne streg

• #16   29. jan 2009 rigtige venner stiller op når der er brug for dem... uanset hvad det drejer sig om...

kunne aldrig drømme om at tage penge for at hjælpe mine venner, det afregnes i ØL *LOL*

• #17   29. jan 2009 jeg skelner ikke mellem rigtigte venner og bekendte, har jeg en viden der kan hjælpe andre, så gør jeg det med glæde, hvis de så vil give en pils eller andet så takker jeg da ja, men forventer det sgu da ikke, det er da en klam tanke.

• #18   29. jan 2009 Hvis der er en af ens venner der har lyst til at bruge så meget tid på en og ens projekt bør man da af sig selv give vedkommende en form for belønning, men det sker desv bare ret sjældent, netop derfor er vi mange der bare efterhånden ikke gider røre en finger for andre medmindre de er virkelig tæt på en...

Kim.

• #19   29. jan 2009 kaffe og kage, eller en god grillaften må være max prisen...

• #20   29. jan 2009 jeg husker jeg kørte en gut herinde fra til skive for at kigge på en gs500, han sad bagpå, det pissede ned i MONSTER byger, og han lovede jeg nok skulle få noget for det, men han gav en frikadellesandwich på den lokale grillbar, den var go, og det er det jeg husker med på den tur..... ja og så regnen, har aldrig oplevet noget lingende, lige på nær i alperne, det var sygt

men pointen er jo at han gav et eller andet i påskønnelse på at jeg gad hjælpe ham og gjorde det muligt for ham, så det er jo det eneste der tæller

han sagde jeg bare skulle sende mit kontonummer til ham, så ville han overføre nogle penge, men det har jeg IKKE gjort, og gør det heller ikke, jeg blev jo mæt den dag...

• #21   29. jan 2009 Jeg kunne aldrig drømme om at bede om penge for en vennetjeneste, no way. Jeg og mine rigtige venner hjælper hinanden til hver en tid, GRATIS.

• #22   29. jan 2009 Den ene hånd vasker den anden, vennetjenester er gratis, det værste der kan ske, er at det ikke virker begge veje, men så ved man det til en anden gang.

• #23   29. jan 2009 Man tager sig da ikke betalt for at hjælpe en ven - det virker HELT forkert i min verden. Du er vel ikke professionel rådgiver/forhandler m.v.??

Selvom mine venner kommer med spørgsmål og ønsker om råd, som relaterer sig til mit arbejde, kunne jeg aldrig drømme om at forlange betaling herfor... Det er kun min glæde at kunne hjælpe - det er vel det, venner er til for!?

Husk også, at hvis du kan få dig selv til at tage dig betalt for at hjælpe en ven, så opgiver du naturligvis dette beløb til skattevæsenet, korrekt?

• #24   29. jan 2009 Som , - Juel - og Claus K og de andre skriver så er det vel der de rigtige venner også vises

Penge kan hurtig give en masse splid ¨
    Tænk lidt over det

En der skal / Får hjælp siger tak for hjælpen, Her er en 10ér så kan du købe 2 Øl. ! ( så tænken man oftes ... sådan en klovn )
    Samme sitiution Man får 2 øl undervejs og alt er i den skønneste orten ( Prisen er entlig det samme ) men det er aksepteret på en anden måde.

Og Hjælper / rådgivning skulle jo gerne være begge veje det fungere

• #25   29. jan 2009 Hvis det er som en vennetjensete, ville jeg aldrig drømme om at bede om eller forvente at få penge i den beskrevne siituation. Det er da ikke udelukket, at man bliver spurgt om, hvad man skal have for tjenesten, og så svarer jeg som regel: Ikke noget, men jeg drikker da rødvin:-)

Nej - penge og venskaber hører ligesom forretningsforhold og venskaber meget dårligt sammen! Det ødelægger oftest hinanden.

• #26   29. jan 2009 ingen penge mellem venner hvad med at aftale at hvis du kan få prisen ned giver det en tur i byen sammen som gode venner nu gør

• #27   29. jan 2009 Penge mellem venner er noget l... Så lad hellere være med at hjælpe din ven, for hvor gode venner er man så egentlig.

Hjælp din ven, og forvent hjælp en anden gang, det virker, og der er aldrig sure miner, da man næsten altid føler man står i gæld til sin ven.

• #28   29. jan 2009 jeg holder penge og venner for sig... det kan gå hen og blive grimt....

jeg er heller til mand viser det med en god gang spise eller en bajer i ny og næ....

• #30   29. jan 2009 Jeg stod engang og lige manglede de sidste10000,- til udbetalingen på en ny kværn. Om aftenen sad jeg hjemme og var lidt nede over at jeg manglede de skide 10K, for at endnu drømmekværn på listen var i hus,. alt imens min kammerat var forbi og ifærd med at tylle nummer 3 kande kaffe.
    Dagen efter ringede han på vej hejm fra jobbet for at høre om jeg ikke lige gav en kop sved inden han skulle hjem. JOO JOO, jeg var stadig depri. Da jeg hældte kaffen op i hans kop, rev han 10 af de lange op af jakken, smed dem på bordet og spurgte om de kunne hjælpe på mit humør. YEEEE-HAAAA.
    Han sagde at han bare kunne få dem igen, når jeg engang fik dem skrabet sammen. Der gik faktisk en rum tid inden han fik dem. Men der var ingen overhovedet ingen sure miner eller rykken for dem undervejs.
    Se det er en kammerat og et godt menneske, som jeg holder meget af den dag idag. Og jeg ved også at det går den anden vej.

• #31   29. jan 2009 MC-musen S
    Det fik du ikke meget diskution ud af , bred enighed om at der ikke er penge mellem rigtige venner ..
    fedt at se så mange med den holdning :o)

P.s. Rigtige venner kan aldrig gi for mange ØL

• #32   29. jan 2009 MC- Mus. Hvilken ven har du dog som mener hans hjælp er penge værd?

Venner er bedre end koner og kærester, for det man får fra venskabet er gratis :o)

• #33   29. jan 2009 Altså hvis man vil have penge for det, er der jo ikke længere tale om en rigtig tjeneste smiley

Kunne i hvert fald ikke selv finde på at kræve penge for det, men omvendt hvis man blev tilbudt en plov for tak for hjælpen ville jeg heller ikke sige nej. Men ville aldrig selv bede om penge for det, i hvert fald ikke for en ven/bekendt.

Det er nok mest op til vennen. Men det er da god stil lige at give et eller andet som tak for hjælpen, om så det er en 100kr, flaske rødvin eller en middag er egentlig underordnet.

• peter  p
    peter p Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 18
    #34   29. jan 2009 Tror aldrig jeg ville forlange penge for sådan noget..Men en enkelt fadbamse eller to på den lokale næste gang man skal derned kunne være et dejlig kompromis som alle kunne gå med til uden at tænke mere over det smiley

• #35   29. jan 2009 men er det så forkert at gerne vil have lidt til benzin og sådan?

• MC-musen S
    MC-musen S Tilmeldt:
    jan 2008

#36   29. jan 2009 nu skrev jeg at det var en diskusion vi kom ind på, som egentlig udsprang af noget helt andet. kom rundt om mange ting og ville sådanset bare have tiden til at gå herinde med at stillet et af spørgsmålene. Det er jo vintertid og dermed ventetid til forået kommer

• MC-musen S
    MC-musen S Tilmeldt:
    jan 2008

#37   29. jan 2009 kommer med et andet penge/venne spørgsmål i en ny tråd, som også har været et emne.

• #38   29. jan 2009 jeg ville ikke tage penge for det... så kan han give en kasse øl eller en tankfuld benzin eller noget.... meen det kommer lidt an på... lad os fx at jeg som kommende elektrikker skulle stå for alt el arbejdet i hans hus, så ville jeg altså ikke gide gøre det gratis. men en stikkontakt eller 2 kunne der sagtens skiftes free of charge.

• #39   29. jan 2009 Det burde ikke være nødvendigt at spørge til benzin penge, det afhænger helt af situationen samt venskabet, nogle skiftes jo bare generalt med at udveksle tjenester, og tager intet for det.

Andre er det måske mere den ene vej frem for den anden, og så har man måske en forståelse for at luske lidt mønt ind på instrument brættet til benzin.

Som udgangs punkt tager jeg intet for mange af mine services for venner og bekendte, men definer venskab? Jeg ville aldrig kunne finde på at tage penge for at forhandle en bedre pris for en ven.

NewBie

• #40   29. jan 2009 Det er jo faktisk lidt svært..... Hvis det er spørgsmål om viden og brug af sine kontakter og lidt tid tja så syntes jeg ikke man bør kræve penge af sine venner.... Men jeg har en rigtig god ven som er uddannet mekaniker og som hjælper mig med at lave service på bilen.... Ja han får da lidt for besværet, for jeg har jo også sparet en masse gryn ved at trække på hans kompetancer... Det er helt naturligt syntes jeg.

• #41   29. jan 2009 Tjae den er jo svær den der.

Mange håndværkere, vil have betaling for deres arbejde i forbindelse med arbejde på andres huse. Og det er sku fair nok, har jeg ingen problemer med.

Men hvad så hvis man lever af at handle biler, eller motorcykler. Og derved har den viden om markedet, der gør at den bekendte får sit køretøj billigere?

Ved det ikke, men har sku hjulpet mange gennem tiden, og aldrig forlangt noget for det. Har samtidig betalt for det arbejde jeg har fået udført af selvsamme mennesker.

Men til gengæld, blev jeg selv lidt led ved situationen for nylig.

En rigtigt god makker har et malerfirma, og jeg har lige lavet en 75m2 tilbygning. Det betyder et kæmpe malerarbejde, der normalt ville have kostet 25-35.000 at få lavet. Han ville ikke have en skid for det, kun materialer forbrugt.

Og til den forestående totalrenovering af resten af huset (150m2) ville han heller ikke have en skid, til trods for at det er et arbejde normalt til 60-70K.

Det kan man sku ikke bare betale tilbage i bajere, men jeg finder nok en løsning.

Det jeg mener er, tror det hele afhænger lidt af folks indtjening og tidspunkt i livet, om de kræver noget for vennetjenester. Jo mere sikker man er økonomisk, jo mindre betyder det noget at hjælpe kammersjukker.

Det er ihvertfald min teori smiley

• #43   29. jan 2009 den er lidt kringlet jeg har prøvet det her .

jeg købte en mc til en ven (jeg vidste hvad han ønskede sig) og lånte ham så til kortet (alt sammen som en surprice) .det løb op i ca 73000 kr og dem fik jeg tilbage på en 5øre over et par gange og i løbet af 2 år . fint med mig .

jeg har kørt en bekendt ca 1200km (frem og tilbage ialt) for at se på en mc . han købte den og han betalte da også benzinen jeg brugte men så heller ikke mere . det var lidt fesent syntes jeg .

men hey . jeg er for flink siger mange og jeg burde sku nok bare lære at sige nej :-D.

• #45   29. jan 2009 hjælper venner uden beregning, lige meget hvor mange timer jeg lægger i det... dog forventer jeg da at hvis jeg skal bruge hjælp en dag at de står der for mig

• #46   29. jan 2009 Chris, du er fanne'me en rigtig guttermand.

Kommentér på:
MCG mening omkring venskab og penge

Annonce