3.752 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

godt råd om antenne /delefilter godt råd om antenne /delefilter

jeg har fået at vide at for at få det bedste tv til alle 5 tv/fladskærme i huset skal jeg dele mit tv signal fra YOUSEE med et delefilter med 5 udgange og indbygget forstærker og F connektor(?) er der nogen der kan sige mig hvad jeg skal søge efter ,på nettet og evt hvor det fås billigst

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  godt råd om antenne /delefilter
  • #2   28. okt 2009 ok har bare fået at vide at serieforbindese ikke er godt for signalet , at det kan gå på billedrørstv men ikke fladskærme.

• #5   28. okt 2009 Gå til din lokale antenne montør eller evt elektriker og spørg efter en teledan TF-06 og en blindprop til den sidste ubrugte F-con. De er ikke de billigste, til gengæld er de gode. Den deler paralelt og lige dæmpning på alle.

Hvis dit TV signal er godt (som det skal være) ved første stik burde du ikke skulle bruge en forstærker med TF06. Er det ikke godt ved første stik får du det ikke bedre ved at bruge forstærker. Du forstærker bare det dårlige signal og risikerer endnu dårligere billede da en forstærker også generer støj i sig selv. Så drop den idé indtil videre

• #6   28. okt 2009 Du skal have fat i 6-splitter og en forstærker på ca. 9 dB som skal sluttes til mellem yousee kabel og splitteren

• #7   28. okt 2009 Chris A

"Okay har bare ikke haft nogle problemer her, og har internet koblet på den 3 led"

Det kan lade sig gøre, MEN har du ikke et filter på første stik hvor du SKAL sætte dit kabelmodem på og flytter det til 3 led kan du være skyld i at de stik/TV foran 3 led kan generere støj tilbage ud i antenne nettet og derved ramme naboer osv. Bla derfor internet over kabel har så dårligt et ry smiley Dog er det ikke på alle antenne anlæg, men mange.

• #8   28. okt 2009 Eller denne her: http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=722 Der slipper du også for konnektering af ubrugte udgange.

• #9   28. okt 2009 er den god Jan ? , hvorfor slipper jeg for konnektering ? synes der står noget med en modstand ?

• #10   29. okt 2009 jeg har købt en ven min lokale radiomand 115 Kr.- 1 ind 5 ud .. er der noget at spare .... jeg spørger bare .....

• #11   29. okt 2009 En splitter har ikke indbygget slutmodstand/konnektering (75 ohms modstand). Det har afgreneren.

På splittere/fordelere skal man anvende antenneudtag der hedder sløjfedåser med en 75 ohms modstand på udgangen. En sløjfedåse på hver udgang. Bruger man ikke en udgang skal den konnekteres med en seperat slutmodstand.Man kan sætte flere sløjfedåser i røven af hinanden. Der skal dog en slutmodstand på den sidste sløjfedåse. Man skal ikke bruge slutdåser som den sidste. Fordelen ved denne type fordeling af antennesignal, er at man kan altid sætte en ny sløjfedåse på udgangen af en eksisterende sløjfedåse.

Afgrenere har indbygget modstand. Derfor er det ikke nødvendigt med slutmodstand i dåserne. Disse dåser hedder slutdåser. Man kan ikke fortsætte fra en slutdåse til en anden. Der er ingen udgang på slutdåserne. Derfor skal man trække et nyt kabel tilbage til afgreneren.

Mange (selv elektrikere) tror fejlagtigt at man kan lave en streng hvor man kører igennem en række sløjfedåser og afslutte med en slutdåse.

Man kan sammenligne et antennesignal med vand i rør. Dit signal fra antennen kører igennem et meget stort vandrør. Dette signal er alt for kraftigt for almindelige fjernsyn. Når vi sætter en splitter på, deler vi signalet ud i tø stadig store vandrør. Når man konnekterer eller bruger afgrenere, svarer det til at man prikker et lille hul i dette vandrør. Man får en stråle vand ud som passer til den styrke som tv'et skal bruge. Hvis man ikke konnektere så har man lukket røret og alt vandet fosser ud. Og derved kommer der væsentlig mindre vand ud gennem de små huller. Men sætter man prop (slutmodstanden) i enden af røret, så kommer der igen tryk på de små huller.

Jeg har meget teori omkring antennesignaler liggende hjemme, som jeg kan følge op på hvis det skulle være.
    Det skal lige siges at det jeg har nævnt gælder for almindelig antennesignal fra en tagantenne. Om det f.eks. gælder til Yousee er jeg lidt i tvivl om. Det kan være at Yousee bevidst har "prikket det lille hul" i deres hovedrør til hver abonnement, netop for at undgå at kunder tapper alt signalet fra andre kunder.

Hver gang man fordobler antallet af udgange taber signalet omkring 3 dB.
    1 til 2 splitter mister 3 dB
    1 til 4 splitter mister 6 dB
    1 til 6 splitter mister 6 dB på 2 udgange og 9 dB på 4 udgange
    1 til 8 splitter mister 9 dB på alle udgange.

Årsagen til dette er at man altid deler op i 2.
    1 bliver til 2 som så bliver til 4 og bliver til 8 osv.
    Laver man splittere der ikke passer med ovenstående, sætter man i princippet bare en 75 ohms modstand på udgangen og lader være med at lave udgangen på splitteren.
    Oftest er tabet på udgangene trykt på splitteren.
    -3 dB er en halvering af signalet. Hvilket jo giver mening da man tager et vandrør "deler" i to. Så kommer der jo lige meget vand ud i hver rør. Lægger man disse to vandmængder sammen giver det det samme som det der løber i hovedrøret.

Den bedste måde at kontrollere sit tv-signal på, er at låne en feltstyrkemåler eller få en til at måle det på vægudtaget. Signalet skal ligge mellem 60 og 80 dB for tv-signalet.

Håber det gav lidt indblik i antenneteori :o)

• #12   29. okt 2009 Og lige en lille ekstra tilføjelse :o)

<i>Hvorfor skal man vide alt dette?</i>

Jo fordi man gerne vil undgå forstærkere i et antenneanlæg, da disse naturligvis forstærker støjen. Og derfor skal de placeres så tæt på antennen som muligt.

Rigtig mange har fejl på deres antenneanlæg. Dårlige kabler og forkert materiel er årsagen til dårligt signal. Og når der er dårligt signal, så kaster man som regel bare en forstærker på, og derefter tænker man "Ja det blev da kun lidt bedre. Men det er nok bare fordi jeg har dårlige antenneforhold/dårligt signal fra Yousee."
    Enten accepterer folk en af ovenstående udsagn og trækker på skuldrene. Eller så brokker man sig naboen over hækken, at "Yousee's signal bare er så dårligt."

Mit analoge tv-signal er <i>næsten</i> lige så skarpt som DVB-T signalet.

• #13   29. okt 2009 Jan efter som du bor i kjellerup kan du jo næsten smide et kabel op på senderen i videbæk smiley

• #14   29. okt 2009 Boss> Der er ca. 65 km. fra Kjellerup til Videbæk :o) Og så har jeg Fiberbredbånd med tv :o) Og for det ikke skal være løgn, så flytter jeg rent faktisk til Videbæk snart. Men det bliver vidst Yousee i stedet for Videbæk senderen :o)

• #15   29. okt 2009 Hej alle tak for svar ! og til dig Jan hvis du en dag ønsker at vide hvilke løbesko /håndboldudstyr du skal købe står jeg klar smiley HVIS du bare skriver hvilken der giver mig det bedste signal til den bedste pris, for det virker til at du ved det man skal om antenner , og jeg forstår ikke så meget af det. mvh michael

• #16   29. okt 2009 Så er det sku lige før vi bliver langdistance naboer !!! jeg har 12 til videbæk ..

• #17   29. okt 2009 Michael B> Det var så lidt :o) Mht. løbesko/håndboldudstyr.... Er det ikke såda noget sports-agtigt-noget??? For så er det ikke lige mig :o) Hehe...

Køb en 1-til-5 eller 1-til-6 splitter og sæt den på.
    Er signalet dårligt på kanalerne, skal du købe en 10 dB forstærker og sætte på før splitteren.

• #18   29. okt 2009 Har du internet via antennekablet fra Yousee?

• #19   29. okt 2009 ja internet via stik , har det indflydelse ?

• #20   30. okt 2009 Jeg ville nok kontakte Yousee og spørge om man kan bruge en almindelig splitter når man har et kabelmodem på den ene udgang.

• steen e
    steen e Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 2 MC-er: 1 Svar: 3
    #21   31. okt 2009 Hvis du skal dele ud til 5 tv skal du ha en forstærker på du skal også være opmærksom på at den skal kunne køre returvej/internet dvs den skal kunne fra 5Mhz og op til 860Mhz dette er de stumper som jeg ville sætter op hos kunderne (link fjernet) llt 6-14 fordeler http://dkt.net.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=22&M=Shop&PID=109&ProductID=91
    bor du i nærheden af roskilde vil jeg gerne være dig behjælpelig med op sætning og indregulerning

• #22   31. okt 2009 skønt tak steen og det er ved you see signal ? desvære er der langt fra roskilde til fyns land men tak for tilbudet smiley

• #23   31. okt 2009 sikke ærgeligt man kan åbenbart ikke se priser eller handle som privat der smiley

• steen e
    steen e Tilmeldt:
    feb 2007

#24   1. nov 2009 ja det er ved yousee signal , om det er yousee eller stofa ligger de returvejen nede fra 5Mhz til 65Mhz her skulle du kunne finde de stumper du skal bruge jeg kender ikke den forstærker men hvad jeg kan læse mig til på siden ser den fornuftig ud der er også diverse fordeler husk du skal bruge slutmodstande på ikke brugte udgange http://www.av-connection.dk/?PGr=890&ML=495 der er også en lille vejledning til hvordan du få det til og spille

• steen e
    steen e Tilmeldt:
    feb 2007

#25   1. nov 2009 slutmodstand hedder så RF Terminator hos dem

• #26   1. nov 2009 alletiders jeg tjekker det , tak for hjælpen

• #27   2. nov 2009 Jan K. har lige et spørgsmål. Jeg har hørt at der er noget der hedder returvej, hvordan virker det ,med det der vandrørs system du omtaler?

• #28   2. nov 2009 Dan> "Vandrørssystemet" kan du ikke bruge hvis du vil illustrere returvejen, da vand jo ikke kan rende i begge retninger samtidigt.
    Så det er kun for at illustrere et almindeligt antenneanlæg.

• #29   19. feb 2010 Steen /jan og jer andre der hjalp , vil bare lige fortælle at jeg handlede der hvor steen skrev god /hurtig handel og jeg skal nu bare ha fat i en forstærker da det sidste skærm jeg satte på mangler lidt så tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
godt råd om antenne /delefilter

Annonce