{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.922 visninger | Oprettet:

R1 et dumt valg? {{forumTopicSubject}}

Har nu læst flere emner hvor folk mere eller mindre bliver frarådet at vælge en R1 som "begyndercykel"

Jeg står i den situation at jeg skal have min første cykel her til sommer og har forelsket mig groft i en R1 2003

Jeg er 30 år og er ikke helt nybegynder, jeg har kørt ekstrem meget motorcykel i forbindelse med min tid i forsvaret, ca. 3-4 år) Har både kørt de gamle og nye BMW'ere til grænsen og lidt over.

Har desuden haft mange kurser i bl.a. eskortekørsel ol. hvor der kræves kørsel der måske ikke lige var noget for nybegyndere dengang. Har brugt uendeligt mange timer både på kørselsanlæg med bl.a. styre-bremse øvelser og i groft terræn (måske ikke så aktuelt i forbindelse med en R1'er ;))

Problemet er nu at jeg ikke har kørt i 5-6 år udover enkelte ture på kammeraters hist og her.

Jeg tror i bund og grund det fornuftige er at gå ud og købe en R6 for at få følelsen ind i kroppen igen, men jeg er næsten sikker på at jeg kommer til at fortryde mit valg ligeså snart jeg har fået følelsen tilbage igen.

Og hvis man kigger rundt på markedet er der ikke kæmpe forskel på indkøbspriserne på R1 og R6 i årgangene 2000-2003.

Forsikringen er ikke noget problem er så heldig jeg kan forsikre gennem tjenestemændenes og de har tilbudt mig kasko til 4900- på en R1 sålænge den er fra 2003 eller før(Noget med at den forsikres ud fra indkøbsprisen frem for nyprisen, hvis den er over 8 år gammel)

Derfor overvejer jeg heller ikke rigtigt at købe en meget nyere R6 da forsikringen af den lige pludselig bliver højere end på den R1'er jeg har kig på.


Mit spørgsmål er vel bare om det er helt hul i hovedet at vælge en R1. Jeg er 30 år gammel og på ingen måder nogen adrenalinjunkie der skal ud og prøve grænser af (Ikke mere i hvert fald) men synes samtidigt at det ville være træls at skulle ud og skifte MC igen næste år med de udgifter og bøvl det nu medfører..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  R1 et dumt valg?
  • #1   27. jan 2011 Hellere R1 end R6.. Den er nemmere at køre behersket på, en R6 er også gal!

    Jeg vil foreslå en R1, og så skal du tage nogle banedage for at få det ordenligt ind igen.

    Når det er cyklen du er forelsket i, så skal det være den. Bare sørg for at lære den at kende under ordnede forhold.


  • #2   27. jan 2011 Du skal bare købe hvad du mener du kan styre. Om det så er en R1´er eller en sofacykel med fryns, så er det jo dig der i sidste ende har magten i højre hånd.

    Min personlige mening er at du skal købe en R1. Det er den du vil ha´!!


  • #3   27. jan 2011 Nu har jeg i øvrigt kun kørt de første R1 og R6, og det er ikke fordi den R6 føltes meget svagere. Momentkurven gjorde den egentlig bare mere gal, den vil også gerne på hjul.

    Generelt foretrækker jeg cykler med kubik, da de ikke skal piskes så meget, og jeg derfor kører pænere.


  • #5   27. jan 2011 Tak for svarene!

    Er måske også alle "skrækhistorierne" om R1 der har fået mig i tvivl. Jeg er ret høj 190 men ikke specielt tung ca. 75 kg og frygter at skulle bekymre mig om at den vil på baghjul hele tiden. Har endnu ikke haft fornøjelsen af at prøve en endnu, kan jo godt være det ændrer det hele. Men bilder mig selv ind at det er bedre at have en hidsig cykel man har respekt for end en knap så hidsig som man tror man kan det hele på..

    Jeg er heller ikke i tvivl om at jeg i sidste ende kommer til at ende med en cykel med kubik da jeg tror jeg vil føle det anstrengende at køre på en cykel der "skal have pisk" hele tiden


  • #6   27. jan 2011 @Kasper K

    Hvad ville sådan en operation ca. koste ?


  • #7   27. jan 2011 Problemet er oftest højrehånden, alle cykler kan køres "pænt". Så er det da rigtigt at momentkurver m.m. kan drille, men hvis du ikke har travlt med at udforske grænserne, og ikke overvurderer egne evner, så er det vel ikke noget problem.

    Køb du den R1'er, hvis det er den du er varm på :o)

    God fornøjelse.

    JLL

    rigtigt, men nu lyder du nok som om du kan kontrollere


  • #8   27. jan 2011 Jeg synes du skal vælge R1’ern. Men det kommer også helt an på hvilken type du er. Jeg har selv en Fireblade, og selvom den har kræfter nok til at tage mig til månen, har jeg slet ikke det behov og jeg har ikke noget problem med at holde den på begge hjul.

    Hvis man derimod er typen der godt kan lide at trække den til over grænsen og ikke har nemt ved at holde sig selv i ørene vil jeg nok anbefale dig at starte lidt mindre. R1’ern kan tage dig til himmerig inden de første 4K RPM.


  • #9   27. jan 2011 Mange siger, og som marc er inde på, at folk kører netop mere "normalt" på en R1'er end en R6'er, du kan også dø i trafikken på en 125ccm honda, eller på en 50cc scooter, når folk kommer tilskade trafikken er det vel (uden at have de nøgnetal) ikke fordi de dør, men fordi de bliver påkørt..

  • #11   27. jan 2011 Hvis du har erfaring fra tidligere, så snup en R1. Det er højre hånd der bestemmer galskaben og hvis du kan beherske dig til du, som beskrevet "har fået følelsen tilbage i kroppen", så er det ikke noget dumt køb.

  • #13   27. jan 2011 r1

  • #14   27. jan 2011 Klart R6 fordi den ikke laver powerslides så nemt og både R1 og 6 skal jo bruges aktivt på de små snoede veje og jeg ville selv klart vælge R6 da den er meget nemmere at kører hurtig på snoede veje

  • #15   27. jan 2011 Jeg har haft en r1 fra 1998. Den var utrolig letkør og dejlig nem at hive på baghjul i de første par gear. Meeen kørestillingen var ekstrem. Jeg har haft Suzuki Gsxr 600/750 og en Suzuki tlr1000. Yamahaen var min ryg ikke glad for. En tur igennem Danmark på en 400 km krævede min. 6 pauser. På min nuværende gsxr750 nøjes jeg med 2 som er optankninger og jeg er kun 184 høj. Så er det en af de første generationer du har kig på skal du nok overvejer en god prøvetur. Har hørt at 2004 og op skulle være mere behagelige at køre langt på.

  • #16   27. jan 2011 Min første maskine var en R1'er... anden maskine. R1'er.. 3. maskine R1'er.. Det holder sgu hele vejen.. Har aldrig fortrudt jeg tog en R1 istedet for en R6'er.. Hvorfor nøjes? Hvis du kan kontrollere din højre hånd..

  • #17   27. jan 2011 Tak for de mange svar smiley

    Det lyder ikke til at jeg skal lade mig afskrække så meget af hvad den rent faktisk kan, men mere hvad jeg selv tror jeg kan. Og det tror jeg ikke bliver et problem.

    Tror sq jeg tager ned og ser den an i weekenden, nok ikke lige tiden til en prøvetur, men billeder viser ikke alt.

    Det er i øvrigt en 2003 med 18k på tælleren for 89.000 kr. Den er ganske standard udover en Akrapovic titanium slip-on. Lyder det helt åndsvagt?


  • #18   27. jan 2011 prisen tror jeg godt du kan forhandle lidt ned

  • #19   27. jan 2011 Det vil jeg gøre et forsøg på, det er ved forhandler så mon ikke en ren/kontant handel vil kunne overtale til lide nedsættelse smiley

  • #20   27. jan 2011 jo prisen skal du trykke lidt synes den er i overkanten

  • #21   27. jan 2011 Det er med motorcykler, som med kvinder. Hellere tage den, der tænder en, end den mest fornuftige..

  • #22   27. jan 2011 Enig Marc, men ingen grund til at vælge kvinden/MC'en der ender med at forlade dig søndersmadret i vejkanten smiley

  • #23   27. jan 2011 jeg kender hende der har denne til salg :

    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=89420

    Den kører skide godt !! .. og prisen er satme fornuftig.



  • #24   27. jan 2011 Peter S.

    Det er lige nøjagtigt sådan en jeg har kig på, samme farver osv.

    Er ikke fordi jeg ikke vil handle med private, men med min begrænsede viden om cykler generelt har jeg det lidt bedre med at handle hos en forhandler så der er lidt garanti på skidtet i tilfælde den skulle lave numre inden for det første stykke tid.

    Men ellers fin cykel, vil da have den i baghovedet hvis den anden bliver solgt for snuden af mig


  • #25   27. jan 2011 kender du ikke en der har forstand på mc som du kan tage med ud og kigge på den?

  • #26   27. jan 2011 Der er ikke ret mange mennesker herinde der kan kører en 1000cc til grænsen og heller ikke mig selv, men der er en hel del flere der kan kører en 600cc til grænsen, der er ingen der kører fra dig hvis du kører på en nyerer 600cc hvis du bare holder på

    Det største plus ved en 600 er at du meget nemmere bliver rigtig hurtig til svingkørsel fordi den er meget mere tilgivende hvis du går for hurtig på gassen på vejen ud af svingende, hellere en 600 med fnuldrede dæksider en en 1000 med et fladt spor på midten af dækket


  • #27   27. jan 2011 Den R1´er har jo kun 150 HK.

    Det venner man sig hurtigt til, og højest sansynlig bliver den også for sløv når du lige får køre rytmen ind i kroppen igen.


  • #28   27. jan 2011 Jeg tror da vist der er mange herinde der kører for meget ligeud

  • #29   27. jan 2011 Glenn: Helt enig, men det er som regel med hjertet man vælger. I den udstrækning finanserne tillader.

    Tror ikke jeg har prøvet at købe motorcykel ud fra fornuft..


  • #30   27. jan 2011 Søren D: det er da ret dumt at køre 280km/t på landevejen

  • #31   27. jan 2011 Glenn.. .

    Til gadekørsel er KUBIK og heste SÅ rart at have !.. det betyder at man altid har et kraftoverskud, til små accellerationer og overhalinger uden at skulle et gear ned !...

    en lille 600 uden noget synderligt moment, ville jeg blive så træt af som gadecykel. mellemaccellerationer med fuld oppakning på motorvejen, er bare SÅ MEGET behageligere på en stor motor


  • #32   27. jan 2011 Hvis du køber en sportscykel for at kører på motorvej er du da tammelig forkert på den eller så er det da vist bare for at se "smart" ud foran pølsevognen, glem nu det potensræs, den nemmeste måde og blive utryk er sgu da powerslides ud af svingende når man ikke forventer det

    Sportscykler er beregnet til svingkørsel og hvis i vil kører ligeud så køb dog en Busa eller en anden motorvejsfærge


  • #33   27. jan 2011 Alle sammen der har 1000ccm og af og til befinder jer på en motorvej, kan godt gå ned til forhandleren og få den byttet til en mindre NU !! Det siger Glenn selv.

  • #34   27. jan 2011 Du bliver forbløffet over hvor meget sådan en r1er har i bundtræk. De første par gange at du lufter den føles 8000rpms som 12000:) en 600 skal have kniven for at lave noget og bundtræk er et ukendt ord.

  • #35   27. jan 2011 Det er ikke det jeg siger, jeg siger at sportscykler ikke hører hjemme på motorvejen

  • #36   27. jan 2011 Det hører sgu da lige så meget til der som alle andre MC'er gør.
    Det er jo ren kliche det der.


  • #38   27. jan 2011 Jeg har selv en gammel 1000cc V2 og selv om det ikke er en sportscykel kommer den meget sjældent på motorvejen da livet er for kort til at kører ligeud, men jeg nyder virkelig når jeg låner min kærestes 600cc fordi den kan man virkelig udnytte meget nemmere uden at der går powerslides i den

    Den næste nyere cykel der skal tilføjes til samlingen bliver en 600cc og ja jeg har kørt temmelig mange km på forskellige 600cc bla 30000km på en 01 R6

    Og som de kloge siger: hold op med at pyldre og gi gas



  • #40   28. jan 2011 Jeg tror da vist der er mange herinde der kører for meget ligeud..

    Enig.. for pokker der er mange herinde der (synes jeg selv) ikke har forstået formålet med at køre MC, når jeg læser kommentarer såsom R1 har mere kraftoverskud, og R6 "larmer" for meget..

    Det hedder aktiv kørsel og det er fedt..! Men udfra #1 indlæg så synes jeg d skal købe en R1 da den ikke nødvendigvis er farligere.. Men heller ej nødvendigvis sjovere, think about it..?


  • #41   28. jan 2011 Alt over 250 kubik er dybest set unødvendigt i Danmark. Uanset hvor man kører... Nogle steder i udlandet, kan man retfærdiggøre 600 kubik maskiner, men mere er ikke nødvendigt nogen steder.

    Sårn sat på spidsen..


  • #42   28. jan 2011 Så er det da godt at en 23 årig knægt på en 400ccm der har haft kørekort i et par år kan fortælle os formålet med at køre MC, der er jo nærmest ikke det du ikke ved om MC'er smiley

  • #43   28. jan 2011 C4 jeg vidste ikke at alder og nuværende MC tillader/forbyder en person at udtale sig om konkret viden...

    Jeg har kørt på mange MC'er mellem 125ccm og 900ccm.. men det var nu ikke DET jeg ville sige, jeg snakker om aktiv kørsel.. Og det har ikke en skid at gøre med alder eller erfaring..


  • #44   28. jan 2011 Måske men du sidder og kloger dig på hvad formålet er med at køre MC, og fordi nogle folk rent faktisk kan lide et ordentligt bundtræk og man ikke behøver at ligge på 10.000rpm før der sker noget, så kører de kun ligeud ? Det er sgu for dumt sagt.

  • #45   28. jan 2011 Jeg æææælsker at køre lige ud

  • #46   28. jan 2011 Jeg købte en R1 som min første cykel... og det var en mundfuld... nok mest fordi jeg ikke stolede på mig selv på den... Men fin cykel. kan både cruise og ræse... dog syntes jeg at sidestillingen er lidt anstreng til at ligge og tulle rundt. alt vægten ligger på håndledene indtil der kommer lidt fart på drengen
    Men GO FOR IT... det er en fed ged og med lidt respekt så får du hurtigt styr på den


  • #47   28. jan 2011 C4 man kan købe MC og bruge den som juletræ for min skyld.. Synes bare at det er til grin at købe en racer og ovenikøbet at tage den med på en bane, blot for at skifte gear ved 7-8.000 omdrejninger fordi man tror at det er max momentet der er afgørende for accelerationen..

  • #48   28. jan 2011 .Ortega .: så køre du forkert på den, du skal holde dig oppe med benene/ryggen og ikke armene... men gør sq det samme selv :P, men det er stadig forkert at køre sådan.

  • #49   28. jan 2011 Synes bare man skal bruge sin mc, som man har lyst til - og skide på hvad andre tænker... det er alligevel ik dem der betaler.

  • #50   28. jan 2011 Ja det har du da ret i, men det er da til grin at kører rundt på en sportscykel uden og kunne bruge dækkene til kanterne

  • #51   28. jan 2011 Tja er det en R1 man vil have så vælg den, men vil nu ikke mene at det er en "nedgradering" at vælge en R6, den er sq stadig grimt hurtig.
    Der er mange der har 1L cykler til vejen, men "kun" 600 til banen, og det er nok ikke fordi de vil være langsommere på banen smiley


  • #52   28. jan 2011 Det er der sikkert mange delte meninger om - man kunne også sige at det er til grin fx. at ha et 50" fladskærm stående på 3 meters afstand, når nu det er nok med et 30" til at se tv på. Men hvis nu det gør en person gladere med det store, hvorfor så købe det lille? Eller hvorfor købe en bil med 300hk, hvis man egentlig kun har brug for 100hk? Hvorfor grine af folk der gør det... hvorfor ik bare glæde sig på deres vegne, over at de er glade.
    Hvis manden ønsker en R1 og tror det gør ham glad, så ville jeg da købe en hvis jeg var ham, uanset om han kun kan udnytte den 50% eller ej.


  • #53   28. jan 2011 Med mindre du kører en anelse mere friskt end godt er (læs på kanten af det uforsvarlige), så får du sku ikke brugt dine dæk helt til kanten på gaden.

    JLL


  • #54   28. jan 2011 Rigtig dumt valg det er jo en Yams. du skal ha en Honda

Kommentér på:
R1 et dumt valg?

Annonce