{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bly spørgsmål. Smelte.
  • #1   30. jun 2011 smelt blyet i en støbejernsgryde over gas , der skal ikke så meget varme til at holde det flydende
    formen kan sagtens være af alu kunsten er at lave formen så glat som muligt samt at banke emnet ud så snart det "sætter" sig i formen
    kig evt (link fjernet)

    + der er masser af videoer på youtube om det smiley


  • #2   30. jun 2011 Bly kan du smelte med en gasbrænder f.eks. Der skal ikke meget varme til.

  • #3   30. jun 2011 blyet skal du nok klunse dig til for at det kan svare sig , genbrugspladsen eller hos dækmanden , dog er der ved at være langt mellem blyklodserne hos dækmanden da man bruger zink eller jern nu

  • #4   30. jun 2011 Ellers gå forbi en byggeplads hvor der bliver skiftet et gammelt tag. Der er masser bly fra div. inddækninger. Ja ja nogle håndværkere går højt op i at scorer blyet selv. Men man kommer nu langt med kage eller øl til skurvognen smiley

  • #5   30. jun 2011 Lyder dælme let.....
    Hvad med at få det fri af formen?
    Kan man evt. smørre det med noget?


  • #7   1. jul 2011 Så vidt jeg husker så må men ikke bruge bly til fiskerrig mere.


  • #9   1. jul 2011 Har tidlige brugt et stykke træ, bare bor nogle huller i rette størrelse og så lav nogle små stål Uèr der er klar til at stikke ned i. Ved ikke om papirclips kan bruges. Brættet flækker du bare, kan ikke være nemmere.

  • #10   1. jul 2011 Hvis du skal lave forme der kan genbruges, kan du købe 2K koldt vulkaniserende formgummi i en del kreativ hobby butikker. Men for at lave sådan en form, skal du have en model at støbe dem op omkring. tricket er så at lave først én halvdel med støbekanaler til at hælde blyet i bagefter og derefter smøre overfladen med voks og så støbe den anden formhalvdel ud ovenpå. på den måde kan du derefter skille formen i 2 og tage modellen ud indeni.
    Når du så skal støbe i formen, skal du bare huske at holde halvdelene godt sammen - fx. i en skruestik(bare ikke trykke dem for hårdt)
    Prøv evt. at google noget om støbning af tin soldater - det er samme fremgangsmåde!


  • Bertil A
    Bertil A Online Tilmeldt:
    nov 2008

    Følgere: 51 MC-er: 6 Emner: 63 Svar: 1.109
    #11   1. jul 2011 Ik´ for at være hellig men husk lige det er noget giftigt stas, for din egen sundheds skyld så lav det udendørs...

  • #12   1. jul 2011 Lav forme af ler.

  • #13   1. jul 2011 Du må sgu ikke lave formene af ler, der er for meget vand i... det mindste
    fugtighed i nærheden af flydende bly, og lortet flyver rundt overalt !!!
    Tror mig, det er pisse varmt og få ned i træskoene...
    smelt blyet i en gammel gryde, jeg købte en kogeplade i bilka, med 2 plader, tror jeg gav 199.- for den. formene laves nemmest i gips, de SKAL bare tørre helt igennem, og de flækker på et tidspunkt, men du kan sagtens støbe 20 - 30 - 40 lodder el. flere i formen før den er brændt af, det afhænger self. lidt af hvor store lodder du vil have.

    Mvh


  • #14   2. jul 2011 Bertil A
    ikke for at være hellig : men god pointe , blydampe er ikke for børn eller andre levende væsner
    glemte lidt at pointere det i mit videolink da jeg mente det var almindelig sund fornuft at undgå dampe fra smeltede metaller
    og jeg ville ikke arbejde med det et sted hvor man ville lave mad smiley


  • #15   2. jul 2011 Michael: Det er vel med ler, som med gips.. Det er bare at smide det i ovnen, så det kan tørres igennem. Og det er da nemt at forme.

  • #16   2. jul 2011 Marc (Ballerup) J
    hvad koster det kontra en købeform til knap 200 slag ?

    har masser af fritid men ikke nok til at skulle prøve mig frem med forme lavet i hvadsomhelst smiley


  • #17   2. jul 2011 Smelte bly?
    Hæld det i en gammel konservesdåse og sæt den ned i kullene på en godt varm grill.
    Som barn støbte vi masser af blysoldater. Der satte vi godt nok dåsen ind oven på koksene i fyret.
    Man skal bare være opmærksom på, at dåsen ikke holder ret længe, for der går hul i bunden efter et stykke tid.


Kommentér på:
Bly spørgsmål. Smelte.

Annonce