3.086 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
28 Svar
Bremseeffekt, MC / Bil ? Bremseeffekt, MC / Bil ?
Hej alle,
Jeg sad lige og diskuterede med den gamle ved aftenbordet, om at han mente en MC bremser bedre end en bil, hvis man kan udnytte MCens bremser optimalt. Dette mener jeg ikke kan lade sig gøre, og at en bil altid vil bremse bedre.
Hvem af os har ret?
0 synes godt om
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 79
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 19 MC-er: 8 Emner: 20 Svar: 160
dæk/skiver/kører
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
det kommer helt an på bilen, føren og hvilken MC,
tager man den bedste il mod den bedste MC vil bilen vinde til enhver tid..
tror det var en test af en bugatti jeg engang læste som havde en sindsygt kort bremselængde, men havde også læst en om en porsche som også bremsede alt for hurtigt ned..
skal man endelig nævne det vildeste er det Formel 1, som de selv siger det føles som at ramme en mur når man træder på bremsen..
det handler om vejgreb, og downforce samt store bremser, en 4 hjulet med bredde dæk og downforce vil altid have en fordel fremfor en 2 hjulet hvor dækkende af gode grunde ikke kan være så bredde og uden nogen særlig downforce..
mar 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 23 Svar: 200
en "super"mc har kun 1/10 af den vægt en "super" bil har !!!
jun 2006
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 337
jul 2005
en Zx10R vejer 167 kg og du kan finde mange super gade biler som ligger omkring 1000 kg. ( porsche. ferrari osv.)
167 kg op i 1000 er lige under 6. dvs det er 1/6 lavere vægt.
Hvis vi nu tager bagdækkende fra, (ved en maksimal opbremsning ligger 80-90% af bremsekraften vel på forhjulene)
så har en ferrari vel nogen fine 295 dæk foran dvs 29.5CM i bredden x2 en MC har et 120 dvs 12 cm x 1, men MC dækket er rundt og derfor kan vi ikke regne med hele fladen, dækket presses lidt sammen når man trykker bremsen pga. vægten på forhjulet forøges, men nok ikke mere end ca 6-8 cm af dækbredden max.
dvs 29.5 x 2 = 59 cm for bilen
f,eks 8 x 1= 8 Cm for MC
8 op i 59 er 7,37.. de 7,37 skulle være mindre end 6 før at MC'en har en bedre eller tilsvarende vejflade greb som bilen..
allerede der vinder bilen, så kommer det med downforce, ved lav fart er det ikke stor betydning, men tager vi en bremsning med høj fart lad os sige 300 KM/t er downforce en kæmpe fordel for bilen..
i formel 1 er downforce noget af det der forskes rigtig meget i netop fordi det er ikke nok bilen kører hurigt den skal også holde fast, og med en 400 KG let bil på 4 meget brede dæk vil den skøjte rundt uden downforce, en morris maskot kunne jo kører fra den på monaco banen hvis formel 1bilen ikke havde downforce (overdrivelse fremmer forståelsen.. )
når en formel 1 kører bare slippet speederen med 300 km/t får en et tryk med op til 2G, det er downforce alene, og bilen bremses ned af downforcen..
nu har en Ferrari ikke downforce som en formel 1, men den er bygget efter de samme principper, og ved 300 Km/t vil downforcen både gøre at bilen bremse i sig selv, samt trykke bilen i asfalten så førenen kan bremse hårdere uden at bilen blokere..
Nå det blev alligevel en lang forklaring, men det korte og det lange erbilen bremser ikke bare hurtigere, men meget hurtigere..
nu har jeg taget gademodeller, tager man racere mod hinanden er vægten anderledes, men formel 1 vinder altså alligevel..
jul 2005
Følger: 17 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 50 Svar: 252
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.501
/
Jesper
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
Men alt det til side jaså i den daglige traffik så udbremser en mc sku alle gadebiler da folk i en bil ikke fatter at de med abs kan bremse og undvige samtidig.. Kører jeg 200 km/t ved siden af min brors nissan prim og han hakker bremserne og jeg nøjes med 2 fingere vil jeg vædde på at jeg stopper før han gør... En bil oppe i høj fart har så mange flere kg at bremse ned.
mar 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 23 Svar: 200
feb 2004
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
Om bilisterne så sidder og sover, det ved jeg så ikke, men taler af erfaring.
maj 2006
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 164
jan's 50 cent's
feb 2004
.. Det som er svært på bla. mc når man kører 250-280 er ikke at bremse ned til 140, men det fra 140 og ned når den ting man så langt ude viser sig at være en traktor som bare står stille med defekt blinker etc hehe... Så ja skal der undviges...
maj 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 620
Det sværeste er som nik siger, fra 100+- til lavere fart, ikke høj fart.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
I ideelle tilfælde, kan en genial MC kører sikkert bringe sin BIK til standsning hurtigere end en gennemsnitlig bil med en gennemsnitlig fører, men ellers:
En bil med radialdæk har 10-20 gange større trædeflade end en MC, Hvor mange biler vejer 10 -20 gange mere end en MC med fører????
Tag superlet MC på 150 kg driftsvægt, blacer en lille vims pige på 52 kg på den, så har I lige godt 200 kg.
Så ganger vi lige med 10 og får 2 T - eller 20 og får 4 T.
Hvor mange biler kører med den effeltive driftsvægt???
Bilen bremser bedst, så holder man ikke som MC-ist afstand til en bil fremad, så er det fordi, man skal se at komme forbi
jul 2005
Følger: 37 Følgere: 38 MC-er: 4 Emner: 49 Svar: 388
Sammenlign hård acceleration på mc og i bil. Hvor meget der skal til at lave hjulspind. Der laver mc stortset aldrig hjulspind, mens at baghjulstrukne biler ofte ender med at lave mere røg end fremdrift.
Og så er der jo meget mindre at bremse ned!
Jeg holder på at en mc er meget hurtigere nede i fart end biler, hvis man ser bort fra de førnævnte lette downforce gocart monstre.
(spændende emne)
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
Men en bil med abs, og standard fælge lad os sige en golf V... vil jeg sige at den sgu nok bremser hurtigere ned til 0 hurtigere... det kommer selvfølgelig an på fører af begge, samt hvilken mc.. en 350 kg mc bremser ikke super hurtigt..
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 21 Svar: 358
jul 2005
Bilen bremser hurtigst, i det regnestykke jeg har lavet oppe over..
ingen tvivl om du kan finde en MC og en bil hvor bremser Mc'en bedst, men de skal vel sammelignes som super MC mod superbil?
Nikolaj, har du set en maclaren F1 bremse fra 300 til 0 ?, eller er det f.eks en dodge Viper ??
en maclaren F1, ferrari F40, Porsche GT1, osv er rigtige superbiler.. det er ikke bare et tungt stykke skrot de har kastet en kæmpemotor i for at den kan kører hurtigt ligeud..
Okay flere af de biler vejer over 1000 KG, de ligger velomkring 1100 kg bortset fra maclaren som rammer de 1000 kg ligeud.. men men men, en ting jeg ikke tog med i beregningen er førens vægt..
en Kawa Zx10R på 167 kg (findes der nogen gademaskine der kan kører 300 Km/t som er lettere end de 167 kg tager jeg gerne den istedet..)
dvs 167 kg, + førens vægt, skal vi være flink og sætte den til en mini mand på 52 kg i både Bil og MC
167+52= 219 kg for MC med føre (benzinen i tanken + tøjet føren har på vejer også, men lad os sige han kører på dråber og er nøgen i den her beregning
bilen 1000+ 52= 1052 kg
219 op i 1052 = 4,80, nå så bliver det endnu værre, bilen er nu kun 5 gange så tung som MC'en og den har stadig den større trædeflade og downforce..
At du rejser dig op på Mc'en bremser rigtig nok da du giver Mc'en større luftmodstand, men det giver ikke noget downforce, du vil højest flytte lidt af vægten fra forhjulet om på baghjulet. frontkåben på Mcen giver en smule downforce, men det er ikke ret meget i forhold til hvad frontspoiler, bilkroppens form og bagspoileren giver på en superbil.
Nikolaj, hvis jeg ikke kan overbevise dig med fysikken, kan jeg ikke rigtig gøre noget.. desværre ser man aldrig videoer af superbiler mod MC'er som måler bremselængde og tid, det kunne ellers være sjovt at se, så ville min påstand jo blive bevist
med hensyn til din brors nissan.. hmmm skal vi også sammen ligne en velo solex og et løbehjul?
vi ved alle At standard MC'er er standard biler overlegne til enhver tid, der behøves ingen sammenligning, standard bilers bremser er ikke lavet til at kører hurtigt.. det er standard Mc'er faktisk altid...
men fra lav hastighed er jeg ikke så sikker på MC'en vinder.. mange folk er bare bange for at trykke hårdt på pedallen, en bil kan sku godt bremse hurtigt når bare man trykker svinet i bund og bilen har gode dæk på, og ikke sådan et standard helårsdæk, som ikke er særlig godt hverken sommer eller vinter
Kristoffer> tag og sammenlign en baghjulstrukket bil med centermotor.. de fleste baghjulstrukket biler herhjemme har jo frontmotor, der er ikke meget vægt bagi, der laver de brænder, på din Mc er vægten centreret så langt det meste af vægten ryger på baghjulet når du starter med at accelerere..
har du prøvet en hiace uden nogen last i en god snevejrs dag??, så kan man tale om flyvende bagende
jul 2005
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 23
Der er betydelige parametre som bliver set bort fra. For det første er friktionskoefficienten ikke en linær størrelse. Vægt distibutionen er ikke en konstant i et bremseforløb da vægtfordelingen hurtigt bliver lagt over på fronten. Gribefladen er hellerikke en konstant. Jeg kunne blive ved.
Alle ovenstående og mange flere er så betydelige parametre der sagtens kan fordoble/halvere resultatet, at regnestykket er ubrugeligt.
Det er ikke for sjov de sidder hos audi og nørder med matematiske modeller på 1000+ variabler når der regnes på bremselængde.
Det bedste resultat for amatører som os, vil vi få ved at udføre forsøget empirisk. Ring til en kammerat med en halvfed bil og udforder ham til en bremsedyst.
jul 2005
Gribefladen er heller ikke konstant?, hvad mener du, vejbanen?
så længe både Bil og MC kører under præcis samme forhold, må de da begge lide under vejforhold, samt vægt forskydning..
forklar lige hvad du mener på dansk
jul 2005
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.105
Finder lige tallene til senere i dag.
Det betyder dog ikke nødvendigvis at knallerten bremser bedre, kun at kravet er størst!!
jul 2005
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.105
Standselængde i meter er IKKE brugt!!
Bremseeffekt, MC / Bil ?