Fagforening ? Fagforening ?
Hej alle sammen.
Nu er jeg blevet ringet op af Ase som tilbyder mig fagforening ogog a-kasse til 492 i måneden.
Lige nu står jeg i dansk metal men der giver jeg omkring 1000 kr mener jeg det er.
Men mit spørgsmål er så om jeg skulle tage at skifte for at spare penge eller om det er en ide at blive i metal.
Jeg er meget i tvivl men hælder nok mere til at blive i metal fordi jeg altid har været medlem der og aldrig haft problemer med dem.
Jeg arbejder lige nu på fabrik og er ikke i metal industrien længer men søger nyt arbejde inden for metal igen.
Jeg har også en ulykke forsikring og en forsikring der dækker hvis jeg er ude og rejse med arbejde og det kunne ase ikke tilbyde mig.
Jeg spørger i bund og grund jer om det fordi jeg ikke helt ved hvad jeg skal og jeg er ikke helt inde i det med fagforeninger osv..
Håber i vil komme med nogle gode svar og råd. evt jeres erfaringer med fagforeningerne...
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 121 Svar: 807
Jeg gik fra 1000 pr mdr for a-kasse og fagforening. til 550 kr nu.
De 5000 jeg sparer om året er da også en slags penge.
Jeg er ansat i en privat virksomhed der har overenskomst med DI men der er ikke noget krav om hvad fagforening jeg skal være medlem af.
Så skift, jeg har brugt min fagforening nogle gange til spørgsmål og da jeg var arbejdsløs i en kort periode alt virkede som det skulle.
dec 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 293
jun 2005
I min verden er metal kun for folk der tænker på sig selv eller vil ha god mad på jørlunde for andres regning....
jun 2008
Følger: 32 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 701
røde, gule eller grønne så aner jeg ikke en dyt om hvad det betyder
jun 2008
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 168
nok er det omkring det dobbelt i kontingent, men de penge er FANDEME også givet godt ud når lokummet virkelig brænder på
det er min mening
jun 2008
I bund og grund troede jeg at det kun havde sin fordel at være Medlem af metal hvis man var i Metal faget og at det kunne være lidt (Lige meget) hvilken fagforening jeg var i når jeg ikke er i Metal faget længer ?
(Står på fabrik nu?)
jun 2008
Fagforeningen skal jo stå på spring så snart der er noget så hjælper det ikke at de krummer tær så snart det brænder på.
jun 2008
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 15 Emner: 24 Svar: 266
Det er nemlig ikke altid at man kan få lov til at gå "lige over" men skal arbejde i et år for påny have fuld dækning i A-kassen.
Selv er jeg (aktivt) medlem af "terrororganisationen" Prosa (Forbundet for IT-professionelle), og ville ikke ikke skifte til nogen anden lige nu.
Jeg har også været medlem af HK og Dansk Metal da jeg var i Irma og som lærling - og HK har godt styr på kontorverdenen (men ikke i min branche) - og DM har syr på deres "afdeling" - hvor de blandede huse som Ase, DFH, Krifa o.l. nærmest bare er en rodekasse.
Personligt havde jeg nok blevet i Metal i dit sted, da jeg tror du får en del mere sikkerhed for de flere penge du giver.
En fagforening er jo "bare" en forsikring for dit arbejde (og dine rettigheder dér) - så tænk på den som det: Ligesom med motorcyklen betaler du en forsikring men du håber aldrig nogen side på at skulle få brug for den!
Skifter du til et billigere forsikringsselskab risikerer du også dårligere behandling eller dårligere dækning end et dyrere.
Samme gælder jo også det stykke kød du køber; slagterens dyrere steg er som regel også bedre end det stykke som du kan købe i den lokale Aldi.
jun 2008
Det kunne da godt være man skulle prøve at sætte sig mere ind i disse ting
jun 2005
maj 2013
Følger: 9 Følgere: 5 Emner: 11 Svar: 529
behold de gamle forbund som har skaffet dine nuværende vilkår !!
PS Jeg er ikke rød
mar 2006
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 49 Svar: 692
sep 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 165
Min tillid til faglige organisationer kan generelt ligge på et meget lille sted. Min (tidligere) stedfar sad i ledelsen i SID (nu 3F) og det er ikke småting medlemskronerne bliver brugt til kan jeg godt fortælle!
Der er ingen tvivl om, at fagforeningerne har været med til at gøre en masse godt i tidernes morgen. Men nu er det altså ikke morgen længere og de står i dag som et monument fra fortiden, der febrilsk prøver at holde fast i noget der for længst er væk...
En A-kasse kan jeg se fornuften i og det er dér den egentlige forsikring ligger.
Selve fagforeningsdelen giver jeg ikke meget for.
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 86 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Når man efter et par år spørger Tjenestemændenes Forsikring ind til dette, så ryster de på hovedet. Tak for den gode rådgivning, Dansk Metal. Eller var det bare for at proppe penge i lommen.
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.310
Skal jeg nok komme med nofen input
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Fagforeningens rolle er udspillet !!! Og tjener i dag kun de ansattes fordel...
Den hjælp man måske får brug for er mindst ligeså god i en lille/billig fagforening..
Er pt i lederne, og er godt tilfreds.
Overvej om ikke en akasse er rigeligt..
Ud af det røde lort i en fart..
jun 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 84
Da jeg i tidernes morgen stod i TIB, og arb. i Tyskland, blev vi sendt hjem i en lille måned. Pgr af at navnet på lønsedler kontra fyreseddel var forskelligt (firmaet havde lige ændret navn), gik der 4 mdr. inden jeg fik min understøttelse.
Rød kontra gul: det er et spørgsmål om penge.
Jacob R: Hvis din kone ikke er tilfreds, hvorfor skifter hun så ikke?
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
Jeg har i mine mange mange år i byggebranchen, simpelthen set for mange skræmmende eksempler på de ikke-fagrelaterede fagforeninger totale mangel på interesse for deres medlemmer, for slet ikke at tale om deres ofte totale inkompetence! !
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
Ville aldrig støtte nogen som var det mindste politisk. Om jeg nogensinde skulle støtte noget der kunne fører en djævel til magten, det tror jeg næppe.
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
Jeg betaler for at tykke koner kan blive opereret og grimme børn kan komme i skole.
Win/win
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 153 Svar: 1.060
Jeg har heldigvis ikke haft brug for fagforening siden 1999, så om det viser sig at være en dårlig ide at være i Krifa, finder jeg først ud af den dag det kommer.
Men indtil videre, har jeg sparet 84.000 på 10 år, til fagforening.
Jeg har også stået i metal, de er nu ganske ok, men de kan også ramme forkert indimellem
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 540
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
Det er lige præcis mennesker med holdninger og ordvalg som dig der har fået mig til at skifte til gult
feb 2006
Blev tvunget ind i det der væsen ( fagforening ) da jeg var på et projekt på et varmeværk for CA. 20 år siden.
min boss fik fortalt at hvis hans folk ikke var i det rægtige forbundt ville de ansatte på værket stræke.
OK fer nok.
men efterfølgende skiftet jeg job -skiftet - job og lige igen skiftet job
Og pludselig var jeg havned, på et job hvor DE ( dansk metal haved overenst komsten ) og DAMM lønnen var lav, ( før forhandlede jeg selv løn )
Ok. mit ansvar daled drasktisk med det nye job så jeg var tildfreds med en løn nedgang.
MEN da der så var problemer med min løn. og jeg fysisk tog ned i den der fagforening for at høre om det nu kunne passe.
(en forening der kun var åben tre gabge om ugen)
mit første forsøg på hjælp fra der PAMPER. desvære personen der ved noget som helst om det der er til møde.
andet forsøg. desvære den eneste der ved noget omkring der der er på kursus
tredige forsøg aaaaarg den person der ved noget om det der er på ferie.
DER tabte jeg fuldstendigt alt for dem. hvis man kun har en person der er inde i deres egene regler så planlæg vedkommens møder på de dage hvor i ikke har åben.
kurser lige så.
og hvis han går på ferie så skaf en eller anden der kan tag over
SÅ. I min verden er Dansk metal bare en snylter på medlemmer. Og jeg er ikke medlem mere, er endtligt flov over at have været det.
De er efter min mening være snylter end folketinget
jan 2012
Brugerbetaling på pisset, så lukker de sig selv.... Endnu et odtidslevn.. 1 maj bør også sløjfes, når vi nu er igang.......
nov 2008
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.277
Min hurdel er at jeg ikke kan se hvor 3F´s hoved ender og Socialdemokraternes røv starter!
De røde fagforeninger har ikke fattet at forny sig og kører stadig efter en doktrin der var gangbar langt tilbage i de sidste århundrede.
jan 2012
Du lever i en forældet illusion...eneste undskyldning er at din alder gør at du har været på arbejdsmarkedet i en tid hvor fagforeningen gjorde noget godt, og faktisk havde magt...
Hvis du tog de knald røde briller af, og kiggede lidt ud i vores 2013 verden, ville du opleve at vi rent faktisk har polske tilstande. Og de bliver værre og værre år for år. Fagforeningerne står på sidelinien og er magtesløse, deres ideologi høre en svunden tid til.
Morgensang,general strejke,solidaritet og Hitler er alle ting som havde sin storheds tid for 80 år siden, og efter dynningerne er vi efterhånden kommet over........
Den dag regeringen finder på at nedsætte dagpengeretten til 3 mdr og fjerne løn under sygdom, vil fagforeningerne holde et par møder, lave en demonstration og bruge et par milioner på nogle annoncer i de store aviser..... Og så ville de mene at de har gjort hvad de kunne. Og vi ville stå med 3 mdrs dagpengeret........
Helt til grin at proppe 1000,- ned i de pampers turban hver d1.
Mvh Brian
nov 2008
okt 2011
okt 2011
Det har så resulteret i at der hvor jeg er, er der næsten kun østeuropære. De gør sku arbejdet mindst ligeså godt, da de er lykkelige for at ha det job, og de ser det ikke som noget de bare skal ha penge for, også hjem.
De er heller ikke så pylret som danskere, der var i snit 1,5 sygedage pr arbejder sidste år, det tror jeg satme ikke mange arbejdspladser kun med danskere kan præstere.
jan 2012
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 216 Emner: 105 Svar: 3.883
De der flygter, må man vel forvente kende de gode forhold i de "rigtige"! Men hvorfor vælger de noget dårligere efter din mening?
jul 2009
Enig med Brian S, sad jeg bag rorpinden røg i ud en efter en, indtil i fattede at acceptere folks RET til et FRIT valg!!!
Tapperi arbejderne ved Carlsberg troede også de kunne tvinge folk for knap en måned siden, de måtte også falde til patten efter få dage!
mar 2006
jun 2004
Derved kunne de måske også konkurrere på prisen og holde på medlemmerne. Desværre tror jeg i er så indspiste, forstokkede og fokuserede på gamle dyder, at det ikke kan lade sig gøre. Så hvis ikke i gør noget, så sidder der til sidst en lille top tilbage uden medlemmer. Fred være med det.
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
Personligt er jeg pisse ligeglad med om de kan tilbyde sommerhuse, ferier og andet gøgl, jeg vil have relevante ydelser, og intet andet for mine penge!! Og jeg tror faktisk at flere tænker som jeg.
jan 2012
Min erfaring siger at hvis man skiller sig af med tillidsmanden ( det koster 75k ) og hans 2 rygklappere ( som regel nogle ældre ideologer ) så styrter "vi står sammen" korthuset til jorden. Og 90% af de resterende medarbejdere kryber til patten og støtter op omkring det "nye" tiltag på arbejdspladsen...
Og ledelsen sidder tilbage og ærgre sig over, hvorfor man ikke gjorde det eneste rigtige for 10 år siden......
Mvh Brian
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 153 Svar: 1.060
jan 2012
Jo den ligger i Danmark.. Er idag en fin fin arbejdsplads, hvor folk er organiserede hvor de vil ( også nogen som kun står i en a- kasse) der er ingen på fabrikken der nogensinde er blevet underbetalt, eller har arbejdet under ulovlige forhold. Eneste grund til fyringen, var trusler om arbejdsnedlæggelse hvis den nyansatte x ikke skiftede til det for idioterne " rigtige " forbund.
En sådan fyring kostede 75k ( fagforeningens forligs forslag forøvrigt ) fabrikken vurderede at en retsag ville kunne reducere dette beløb, men omkostningerne ved en sag ville ende med en større økonomisk udgift, så forligssummen blev accepteret.
Den ene af de 2 fyrede " rygklappere" blev genansat nogle mdr senere, og er nu meget mindre rød
Tror vi skal stoppe her, da vi aldrig vil finde fælles fodslag i denne sammenhæng. Go søndag..... Brøndby skal have tæv på Århus stadion
jun 2013
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 4 Svar: 33
Det er jo bare en forsikring i tilfælde af at du bliver arbejdsløs!!!!
Kunne du ikke bruge de 5000,- du sparer om året på en bedre måde???
Hvis du ikke kan svare ja til dét - ja så bliv og vær glad.... men jeg tror nu ikke du får noget ekstra for de 5000,- du giver ekstra om året....
(jeg er selv skiftet fra SID til Det Faglige Hus for mange år siden!!!)
jun 2004
Fra Krifas hjemmeside:
Juridisk rådgivning pr. telefon
Sagsføring over for arbejdsgiver
Sagsføring i retten
Jobtrivsel-samtaler
Karriererådgivning
Krifa Magasinet
Tilskud til efter- og videreuddannelse
Udbetaling ved strejke og lockout
Faglig hjælp ved problemer på jobbet
Hjælp ved arbejdsskade
Tjek af ansættelseskontrakt
Rådgivning ved lønforhandling, jobsøgning, etc.
Vores 80 advokater og faglige konsulenter sikrer, at du får det, du har krav på. Vi er kompetente, og har erfaring fra over 80.000 sager og henvendelser om året.
De seneste 3 år har vi skaffet 1 mia. kr. i erstatninger til vores kunder. Det er dobbelt så meget, som vores kunder har betalt i kontingent.
jun 2013
•Opsigelse
•Bortvisning
•Manglende løn m.m.
•Konkurs
•Ny løn
•Arbejdsskade
•Erstatningsansvar i arbejdsskadesager
•Kontraktbrud
OG "Bistand af enhver art i forbindelse med faglige sager er gratis, når kontingentet er betalt og anciennitetskravet er opfyldt."
Så altså - som nogen skriver: "hvis lokummet brænder"
Jeg er fint tilfreds med at give 5000,- mindre pr år - med dén hjælp der er nævnt hér...
jun 2004
mar 2006
jul 2013
Følger: 1 Svar: 29
jul 2009
jun 2004
jun 2013
Hm hm - Jeg vil altså også sige - som andre - vi er i 2013 og ja verden forandrer sig - og dét kan jeg godt lide!!!!
Jeg synes ikke det er til det værre!!!!
Jeg synes heller ikke der er brug for "kamp" som der var for 30-60 år siden.....
Og så vil jeg da lige tilføje - at hvis man ikke bryder sig om at verden forandrer sig - hvorfor er man så i en forening der prøver på dette??
I dag (også i dag) tror jeg mere på den individuelle "kamp" - hvis man kan kalde det for "kamp".....
Jeg har bare brug for en forsikring så jeg kan få dagpenge hvis jeg bliver fyret.... (som jeg nok ikke bliver - og bliver jeg dét - skal jeg nok finde et andet job!)
PPS: Forøvrigt synes jeg jeg har haft "kamp" nok, da jeg var i KAD
Til sidst kom jeg over i SID - og ja, hvad skete der så.... Kun for at opdage at KAD og SID gik sammen.... (som jeg selvfølgelig stemte imod!"!!!)
Total kaffeklub!!!!!!!
Jeg gider slet ikke sådan noget gammeldags noget!!!!
mar 2006
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.352
Jeg er i Centralforeningen for Stampersonel, og derfor ikke under LO.
"Kan lige slutte af med, at dem der vælger disse foreninger der ikke er under Lo, kan sammenlignes med de stikkere der arbejdede for tyskerne under krigen... "
Det er jeg ked af at høre. Det må betyde at størstedelen af meningt og mellemlederpersonel i Forsvaret er at sammenligne med stikker under 2. verdenskrig
Det er vist en sag for ekstra Bladet... Fnis...
feb 2006
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
sep 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 474
sep 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 474
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 3
Nej her er en reel fagforening, og resten af året koster det med fagforening og a-kasse kr. 436 pr md. http://www.youtube.com/watch?v=TwHkTZq_zF4
jun 2008
Igår kom vores tillid's (dame) rundt og spurgte hvad fagforening vi var i og så sulle vi så skrive på en sedl da der skal forhandles omkring nogle ting på arbejds pladsen jeg er på men der kunne jeg så se at ud af de 30 som allerede havde skrevet sig på så var der nok 6 eller 7 forskellige fagforeninger men hvad hjælper det så?
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
"Den danske model" er alligevel død, for specielt socialdemokratiske regeringer har altid tryne fagbevægelsen, sidst med lærerkonflikten.
Fagforening ?