Gulvvarme - hvilken styring? Gulvvarme - hvilken styring?
Da dette forum efter min erfaring har den største og bredeste viden, så spørger jeg her
Hvilken gulvvarme styring er bedst?
Jeg har p.t. et system fra NeoTherm (systemet er ca. 1 år gammelt)
Men jeg er ikke umiddelbart tilfreds med det.
Det styrer ikke varmen godt nok. Der køres varme på rum der allerede er 1 grad for varmt, og andre rum kan være omkring 1 grad for koldt og alligevel køres der ikke varme på. I det hele taget svinger det en del.
Jeg har fået skiftet alle rumfølere/termostater uden det har hjulpet. Det er til denne model http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-NeoTherm--Neotherm-Traadlaas-rumtermostat-Model-S-med-Display-718485.html?gclid=CJmK8IurgMMCFcr0cgod5X4A8Q
Nu tilbyder VVS-manden at skifte hele systemet til Danfoss system CF2+
Dette system http://www.danfoss.com/Denmark/Products/Categories/Detail/HE/Gulvvarmeregulering/Tradlos-gulvvarme-CF2+/088U0214/e2bc2852-5bad-4644-b30d-0d824a0d24aa/6fa493e6-d3cb-4073-bd56-b4a2248e5c5f.html
Er det er bedre system?
Umiddelbart synes jeg ikke rumføleren er lige så pæn som NeoTherm'en - men det vigtigste er jo at det virker...
Eller vil det være bedre at prøve at udskifte "master" enheden på mit nuværende NeoTherm system??
Jeg har talt med et par andre VVS-folk, og de har ikke hørt om lignende problemer med NeoTherm.
Men hvad siger I, tilsammen alvidende, MC galleri ?
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 244
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 179
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 46 Svar: 450
Jeg har Danfoss styring på mit gulvvarmeanlæg. Godt nok med deres Living termostater, men masteren er den samme.
Efter min bedste overbevisning vil du ikke få det ønskede resultat ved skifte styring. Du vil bare blive lettet for 5-7.000 kr., som du kunne have købt benzin for...
Jeg synes heller ikke min styring arbejder ligeså hurtigt og præcist, som jeg kunne ønske.
Uden at kende dit anlægs opbygning og have dine egne erfaringer, tror jeg mere problemet ligger i, at du garanteret (som 99% af befolkningen) har et anlæg med stor termisk træghed - altså gulvvarme nedstøbt i beton - og deraf følgende udfordringer.
I og med at det tager 6-10 timer for varmen at komme gennem betonlaget, har gulvvarmen en sinuskurve, der nærmest er lige modsat boligens brug.
Når det er sagt, kender jeg dog ikke hverken Neotherms eller Danfoss' tolerancer på deres rumtermostater.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 344
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
Men jeg har fundet ud af det mangel på viden fra vvs firmaets side så jeg har skiftet firma
nov 2009
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 180
Men som du skriver - der er ikke noget ved at blive lettet for yderligere $ uden det hjælper - netop derfor jeg spørger her
#2 - det er den lokale VVS mand der har installeret, og nu foreslår at skifte det ud.
#6 - har det hjulpet at du har skiftet VVS firma - hvis ja, hvad er der så blevet gjort?
Men det kunne godt være det som også nævnes - manglende viden ved min VVS mand.
Måske jeg selv må i gang med at læse om indstillingsmulighederne i styringen. Jeg har også lidt svært ved at tro at styringen "bare" er for dårlig når jeg som #3 også skriver har talt med andre VVS folk der har sat mange op uden problemer?
Flere input er fortsat meget velkomne
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 46 Svar: 450
Men prøv evt. at tage fat i Neotherm, tlf. 47 37 70 00 (tidligere P. Henning Jensen) og hør deres bud på en løsning. Det er nogle helt fornuftige mennesker.
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 280
I bund og grund er det ikke tal i display der styrer om du har tilpas temp men dig selv .
Hvis jeg føler det er koldt skruer jeg op og hvis for varmt skruer jeg ned når det er tilpas lader jeg den være og lader gulvvarme styre sig selv.
Har du prøvet og bytte rundt på de 2 følere måske hvis det er 2 rum der gået kuk i da følere blev hængt op.
nov 2009
Men måske jeg selv skulle prøve at ringe til NeoTherm
#9 Alle følerne er blevet udskiftet.
Og det er ikke en konstant forkert temperatur - for så havde du selvfølgelig ret, så kunne man bare kompensere. Men den ene dag kan det være for varmt i et rum (men der køres stadig varme på) og den næste dag kan det være for koldt i samme rum (uden at der køres varme på). Skal siges at det er uafhængigt af evt. koldt/varmt vejr udenfor.
jan 2014
Der kan være mange ting der driller.
Dårlig forbindelse, svage batterier, dip switch i føler står forkert, luft lommer i gulv, føler sider forkert sted i rum, nul og fase i modtager skal vende rigtig ( det drillede hos mig)
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 2
Selve gulvvarme er jo så simpelt, det er kun luft i systemet, pumpen eller for dårlig forindstilling på ventiler til de forskellige rum der kan være årsag til det.
Det er sjældent set selve styringen der fejler noget, den sender jo bare et signal til at lukke eller åben ventilerne. Det kan man hurtigt teste om det virker.
Har dælme lavet mange gulvvarme systemer, og det er virkelig sjældent det er gulvvarme styringen der fejler ;/).
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 2
jan 2014
nov 2009
Den skal vel ikke kalde på mere varme når den indstillede temperatur allerede er overskredet?
Hvis det så bare var konsekvent, så kunne man jo bare indstille temperaturen lidt lavere eller højere, men det svinger mere eller mindre fra dag til dag, uden noget system (jeg har i hvert fald ikke fundet det...)
Tjekkede lige nu, og nu viser styringen at der kun kaldes på varme i badeværelset, men det er kun ventilen til bryggerset der er åben. Jeg har også tidligere set at der kan være åben for en ventil uden at styringer viser at der "kaldes", og også omvendt, at der "kaldes" uden at nogen ventil er åben.
#11 hvis nul og fase kan drille, så er det let at teste, for styringen er tilsluttet med stikprop uden jord
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 179
sep 2013
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 388
Der skal ikke være den store forsinkelse på kald eller ikke kald. (Spænding eller ikke spænding til aktuatorer) prøv at skrue op og ned for din indstillede temp. Et rum ad gangen og kontroller om masterens dioder lyser ved rette ventil/aktuator.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
nov 2009
Men tester også lige om det skulle hjælpe med ombytning af fase/nul - det er jo let testet
Takker for alle input indtil videre
jan 2014
sep 2013
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 388
De mindste rum kredse først, da du alt andet lige har hurtigere respons der.
Næste punkt er kontrol af drøvler, der måske er indstillet forkert. Er der byttet på et par kredse eller flere er de helt sikkert indstillet forkert.
Men held og lykke med det
Gulvvarme - hvilken styring?