2.968 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

VVS spørgsmål VVS spørgsmål

Hej,

ja så må jeg simpelthen indrømme at mine gørdetselv/handymand evner er sluppet op..........

bor i byen og har fjernvarme, i varmeskab sidder der to termix 20, et til varmt vand, et til radiatorvarme

da den til varmt vand var blevet utæt under garanti fik jeg den byttet uden beregning.

Ca 3 mdr efter er det galt med vores varme i radiator, der forsvinder vand fra systemet og jeg må fylde på ca hver 3 dag....dette bliver langsomt værere og ja, det viser sig jo så at være endnu en utæt varmeveksler, som desværre er fra 1994, så det er for egen regning.

Skifter den og fylder vand på systemet og lufter ud i "toppen" næste morgen er der ikke tryk på anlæg, nå jeg fylder på igen og lufter igen ud, det er dog meget begrænset hvad jeg finder af luft, men trykket forsvinder stadigt. Jeg kan ikke finde utætheder og jeg vil da mene at 60 grader varmt vand ville sætte sine spor rimeligt hurtigt.

Er der noget jeg overser ???

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  VVS spørgsmål
  • #1   19. dec 2006 min sikkerhedsventil sidder i bunden af skabet og hvis det var den ville det løbe på gulvet.

ekspansionsbeholder (rød rund dims) har jeg, kan godt se at den kan være utæt, men ville det så ikke løbe ud på gulvet ??? For mig at se går der kun et rør til den ???

• #2   19. dec 2006 Gulvvarme kan være drilsk hvis du har det. Ellers må der sporstof i vandet og så må du igang med lygten (violet)..

• #3   19. dec 2006 ingen gulvvarme med vand, så det er desværre udelukket

• #4   19. dec 2006 Så må du nok igang med sporstof, det ved Chris en masse om tror jeg....

• #5   19. dec 2006 din ekspansionsbeholder kan godt være gået uden at det drypper . den kan være defekt men der vil så være grænse for hvor meget vand du kan "blive ved at fylde på " .
    du har 2 sikkerheds ventiler en til vand og en til varme er du sikker på der ikke drypper fra den på varmesiden .

• #6   19. dec 2006 Ja, undskyld mig går bare ud fra at alt der kan ses er undersøgt for utætheder, derfor jeg foreslår lidt andre metoder...

• #7   19. dec 2006 det er det MÅSKE også . tit ser folk nu bare en sikkerhedsventil og drypper den ikke så anslår man straks at det ikke er der problmet er .
    og så glemmer man at der jo altså sidder to .
    men er det tjekket så er der kun sporing tilbage .
    dog vil jeg nok anbefale den sporing man kan "bibbe" sig til .
    vædsken man fylder på varmeanlægget ved denne form for sporing er noget der " ligner"radioaktivt og kan derved søges med meget stor nøjagtighed .

• #8   19. dec 2006 Som jeg skrev.. du ved det bedre end mig smiley

• #9   19. dec 2006 EKSPANSIONSBEHOLDER er efter min bedste overbevisning tæt, den holder ihvertfald vand og luft adskilt for når jeg trykker på den lille ventil kommer der kun luft(og nej, jeg har ikke lukket det hele ud)

De to sikkerhedsventiler sidder side om side i mit skab og de er tætte.

Er det ikke sund fornuft at gå ud fra at den nye veksler er tæt ??

Langt de fleste rør i vores hus er synlige, pånær dem på skunken og med den mængde vand jeg efterhånden har lukket på så har jeg vist kun et rør der går under kældergulvet så det er nok der jeg skal igang.........

• #10   19. dec 2006 ok jamen det lyder til at din ekspansionsbeholder så virker .
    jeg kan ikke li at du spørger ind til om det ikke er sund fornuft at gå ud fra at den nye veksler er tæt .
    den sidder jo synligt og der kan du jo netop se om den drypper .
    det stykke rør der ligger i gulv kan du evt der hvor det går i gulvet skære det over og lave nyt gevind og der hvor det kommer op af gulvet igen gør du det samme og på den måde får du mulighed for at sætte tryk på for at se om det ER der .

hvor hurtigt falder trykket når du fylder på ???.

• #11   19. dec 2006 undskyld jeg blander mig igen men hvad tryk kører fjernvarmen med, og hvad er trykket i huset..

• #12   19. dec 2006 har du evt et link til en side hvor man kan se lige nøjagtig den/de modeller du har for hvis jeg søger på en termix 20 så ser det for mig ud som om du har opvarmet brugsvand via en veksler og radiatorvarme som direkte fjernvarme over en trykdiff.
    hvis dette er tilfældet så kan du ikke fylde på dit anlæg uden at du også fylder på resten af byen smiley .

det er undre mig lidt er så at du skriver at du har 2 af dem siddende .det er måske netop fordi der er krav fra fjernvarmeværket om at der IKKE må laves direkte fjernvarme .

• #13   19. dec 2006 undskyld jeg også kommer på banen (amatør vvsér).
    kan det tænkes at den ny varmeveklsler er forkert monteret? har selv været ude for rørene til sekundær og primær side kan være på kryds af veksler. På min egen er rørene side om side . Bare en tanke herfra.
    Hvis dette er tilfældet har chris ret i at du måske "fylder" vand på byen.

• #14   19. dec 2006 Det var måske også en god ide at få trykprøvet dit anlæg, så finder du da ud af om det er tæt eller ej!!!

• #15   19. dec 2006 kan man spærre din ekspansionsbeholder fra????

• #16   19. dec 2006 trykket falder over 2 timer, fra 2½ bar og til tæt på nul.

jeg havde 2 thermix 20 siddende, det er ganske korrekt den type man bruger når man via fjernvarme laver varmt brugsvand. diss 2 var utætte og blev byttet ud med nyeste model.

Den på fjernvarme siden laver varmt vand til mine radiatorer, hvorfor man ikke bruger fjernvarme direkte ved jeg ikke, min første tanke er at man måske vil undgå udslip af fjernvarme ved utætheder ???

Når jeg siger at den nye måske er utæt så mener jeg ikke ud i det fri, men om den måske er utæt til fjernvarmesiden og jeg dermed fodrer hele byen med vand.............

I morgen prøver jeg at proppe den streng til der går i gulvet, den giver kun varme til værelser i kælderen.

• #17   19. dec 2006 Erik F: jeg ved faktisk ikke havd tryk de har hos Fjernvarmen, det er vel også lidt afhængig af om man er først eller sidst på linien.

I mit skab sidder der en mærkat hvor der står max driftstryk 3 bar og på måler lige under er der et grønt felt fra 1.75 til 2½ bar

• #18   19. dec 2006 Thomas: jeg har udelukket den ekspansionsbeholder, den kan max tage 10 liter vand og jeg har vel fyldt 250 liter på de sidste par dage

• #19   19. dec 2006 ok kim jeg misforstod dit spørgsmål omkring den veksler så . men jo jeg skulle mene du kan udelukke at den er defekt mellem primær og sekundær siden .
    men luk evt for fjernvarmeventilerne et døgn og se om den så stadig falder . hvis den gør fejler den intet .
    falder den BINGO .

• #20   19. dec 2006 Det er godt nok lidt svært at forstå men jeg mener nu også det kunne lyde som en utæthed i varme systemet.
    Hvis der er en utæthed ud til primær siden på fjernvarmen så burde dit tryk ikke falde, snarer tvært imod. da fjernvarmeværket tit kører med et drifttryk på 3-4 bars. Alt afhængig af hvor man er i DK.

• #21   19. dec 2006 Det vil jeg give Claus ret i, hvad er dit fjv tryk??? Uanset hvad, så er der tryk på, og da du siger at trykket faldet til 0 bar på dit anlæg, kan det ikke være en utæt veksler (mellem fjv og dit anlæg)

• #22   19. dec 2006 hvis det ikke drypper fra nogle steder du kan se så få en lækagemand til at se på det i første omgang smiley

• #23   19. dec 2006 Claus H: god pointe.......jeg har et hus i nabolaget som jeg lejer ud og der kan jeg se tryk på fjernevarme ind er 4½ bar, så det er klart at det udelukker veksleren

• #24   19. dec 2006 de rør der kører i gulvet må jeg lige ha kørt over i nogle midlertidige pex for at se om det er der fejlen ligger, det er det desværre nok.......

• #25   20. dec 2006 Er der ikke nogt med en halv bars fortryk i en ekspansionsbeholder, det vil jeg mene er lukket ud hvis du har trykket på ventilen til påfyldning af luft. Ved så ikke om det gør noget....

• #26   20. dec 2006 Fortryk er oppe på ½bar igen, det var alene for at konstatere at der ikke stod vand på begge sider at jeg lukkede lidt luft ud

Kommentér på:
VVS spørgsmål

Annonce