{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.790 visninger | Oprettet:

Kasper J
Kasper J
Tilmeldt:
19. mar 2016
Emner: 4 Svar: 10

Udstødning til syn {{forumTopicSubject}}

Hej alle MC bøller der ude!

Jeg har fået indkøbt mig en Suzuki gs 500.

Der sidder et komplet laser udstødnings sytem i rustfri på. Mit spørgsmål er kan den synes med dette? Eller skal det originale påmonteres?

Hvis den kan synes med dette, er der så nogle krav om der skal være papir på udstødningen ( som jeg ikke har ) eller noget? Eller er sådan et udstødning stemplet et sted med en EU godkendelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstødning til syn
  • #2   1. apr 2016 Den skal være e mærket.

    Mit eget system på min gs500 er kun lovlig til vejbrug i England da den ikk har e mærket. Var også bekymret mht syn men personen der kontrollerede cyklen kiggede blot efter om db killer var på monteret.

    Men det vel forskelligt fra sted til sted.


  • #3   1. apr 2016 Udstødninger behøver som udgangspunkt ikke at have en TÜV godkendelse. De skal dog være både E-mærkede samt leve op til lovkravet om DB og forurening (som varierer afhængig af alderen på din cykel). Det er først når de har indflydelse på forbrændingen at de skal være med TÜV.

  • #4   1. apr 2016 Min Aprilia blev synet med Akrapovic racing udstødning, på udstødningen stod der stemplet " only for race use " han målte ikke engang støjen, men synsmanden kører selv MC. men måske derfor

  • #5   1. apr 2016 Udtræk fra TFTB (SKAD):

    "Udskiftning af udstødning er normalt ikke en konstruktiv ændring og kræver almindeligvis ikke syn. Dog skal støjgrænser ved første reg. overholdes. Ved et e-godkendt køretøj (produceret efter 1. juli 2004) skal en e-godkendt lyddæmper udskiftes med e-godkendt-7.05.001 (4). Bemærk, at på EF-typegodkendt personbil M1, på EF-typegodkendt motorcykel og på enhver knallert må man kun udskifte til original eller EF-typegodkendt reservedelslyddæmper"


  • #6   1. apr 2016 så hvis cyklen er ældre end 2004 skal potten ikke være e mærket eller?

  • Kasper J
    Kasper J Tilmeldt:
    mar 2016

    Emner: 4 Svar: 10
    #7   1. apr 2016 Sådan får jeg det nu også til at lyde Martin.
    Med den besked der..

    Men det vil sige, at hvis den har et E mærke. Skal synsmanden godtage det??
    Og hvordan ser jeg om der er dB kuller i?


  • #8   1. apr 2016 Ja det er også sådan jeg forstår det, og der står også på fstyr.dk (færdselsstyrelsens hjemmeside) under "Vejledning om syn af køretøjer" ved punkt 7.05.001 som nævnes hos TFTB at:

    7.05.001 Generelle bestemmelser
    "E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendt udstødningssystem."


    Ved hvilket jeg personligt forstår at før den dato er det ikke nødvendigt. Men jeg er ikke advokat, så jeg kan ikke udelukke at det tolkes anderledes i lovens forstand.

    Der står desuden:
    "For ibrugværende bil, motorcykel og knallert må støjniveauet ikke overstige det ved første registrering efter metode IV målte støjniveau med mere end 3 dB"

    Derfor er en DB killer vigtig hvis den skal kunne gå igennem syn.

    Edit: Her er linket. Det starter på side 246
    http://www.fstyr.dk/~/media/4D25F6D3BB6E4990A27B708D7F58BC96.ashx


  • #9   1. apr 2016 Kørte min gamle XTZ 750 til syn ved Skalborg Bilsyn i Aalborg.
    Maskinen er fra 1990 og i perfekt stand, de godtager ikke at udstødningen er med dB killer og lyder som en symaskine.
    De dumper den og må skaffe en original udstødning.

    De har jo handlet efter bogen, set i bakspejlet skulle jeg have valgt et andet sted. Fint de ikke syner noget der larmer, men en 26 år gammel MC der fint overholder alle støj grænser, herre Jemeni siger jeg bare.



  • #10   1. apr 2016 Onkel Jan: Det kan de ikke bare per automatik kræve. Nogle dele bliver ikke længere produceret og kan derfor ikke fremskaffes. Hvis det er tilfældet, så skal den kunne synes med en anden (tilsvarende) del. Nu ved jeg ikke om det lige er tilfældet med din cykel, men det ændrer ikke reglerne smiley
    Det er nok bare en synsmand der ikke har haft dybdegående forstand på det med motorcykler. Var den e-godkendt den udstødning, eller en du selv havde lavet?


  • #11   1. apr 2016 giannelli udstødning ikke emærket, men luset at kræve omsyn når man ellers kører med dB killer og den intet siger.
    Så ved man bare hvor man aldrig kommer igen eller anbefaler andre at komme.

    Moralen er blot at nogle syns paver er mere flueknepper agtige end andre.
    Det var jo ikke noget trafik farligt stads jeg kom med, det hele var 100% i orden.


  • #12   1. apr 2016 Ja det er bestemt ikke et sted man anbefaler til andre. Der er helt sikkert nogle der er mere fluekneppere end andre. Nogle gange kan det være godt (det kan redde nogle fra bøder eller det der er værre) og andre gange knap så godt (når de er skrankepaver bare for at være skrankepaver).

  • #14   1. apr 2016 7.05.001 Generelle bestemmelser
    E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendt udstødningssystem.
    Dvs. at hvis cyklen er E-godk. OG er fra jan 2004 eller nyere, er der kun en lovlig løsning. Et E-mrk. udstødning godkendt til OG beregnet til den pågældende cykel. Selvfølgelig med monteret dB killer hvis den er til at tage ud.
    Og dvs. at alle cykler før jan 2004 eller nyere men IKKE E-godkendte cykler. (findes kun meget få af da cyklen i så fald har været synet på en dataerklæring fra ny af) skal opfylde de gennerelle krav for støj:

    Motordrevet køretøj skal være således indrettet, at det ikke afgiver unødig støj.
    For ibrugværende bil, motorcykel og knallert må støjniveauet ikke overstige det ved første registrering efter metode IV målte støjniveau med mere end 3 dB(A).
    Om dette er overholdt vil som regel bero på en subjektiv vurdering i første omgang.
    MEN såfremt synsvirksomheden vurderer, at der er tale om en væsentlig ændring, skal synsvirksomheden – uanset tolerancen på de 3 dB(A) er opfyldt – kræve, at køretøjet opfylder de gældende støjgrænser ved forbikørselsmetoden, med tillæg af en tolerance svarende til den forværring, der kan forventes ud fra køretøjets alder.


Kommentér på:
Udstødning til syn

Annonce