{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Ny bil - men hvilken? {{forumTopicSubject}}

Jeg prøver at hjælpe med lidt input til en ny bil. Ønskerne er disse:

125.000 til 150.000
Så ny som muligt.
Kørselsbehov: 20.000/år
Træk (gerne 1500 kg)
Gerne > 20 km/l
Driftsikker, pålidelig og billig i vedligehold (som alle andre biler :P)
Ønske om diesel (med mindre det koster 10.000 årligt i ejerafgift)

Jeg kunne altid foreslå en BMW 118, fordi jeg selv synes den er fed. En nævnte en Ford C-Max. Men hvad er der af andre gode bud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny bil - men hvilken?
  • #1   3. sep 2018 Nu er der ret stor forskel på en bmw 1xx og en C-max... Hvad er behovet i bilen (størrelse, hvad skal transporteres,...)?

  • #2   3. sep 2018 4(5) dørs familiebil eller hvad man skal kalde det.

  • #3   3. sep 2018 Der er sgu ikke meget familiebil over en BMW 1xx hvis dem der skal sidde på bagsædet er over 160cm! Det er ellers en fin bil.

    Et lettere kedeligt men solidt og økonomisk bud er en Octavia. nmin 2012 kører på 200.000km nu uden at have slået en skid forkret. Den har kostet service, nye dæk og et sæt bremsiskiver - det er det. Den er ikke specielt sjov at køre snoede veje i, men den fungerer og ligger rigtigt fint på motor og landevej (hvor den opholder sig hovedparten af tiden som den familiecontainer den er).


  • #4   3. sep 2018 Nej, jeg kan godt se, at der er lidt forskel i størrelsen på BMw 1xx og en Octavia smiley

    Octavia var måske slet ikke et dårligt bud (jeg har selv en fra 2006). Benzin eller diesel?


  • #5   3. sep 2018 Til 20.000 om året skal det nok være en benzin. Så vidst jeg husker går grænsen for hvornår det kan betale sig med diesel omkring 25.000-30.000/år (uden at du må hænge mig præcist op på det).

  • #6   3. sep 2018 Jeg har en C-max årgang 2010 (den gamle 4kantede model) som "farbil" til at køre ungerne i skole i og til/fra arbejdet.

    Den er en 1.6 benzin da min årlige kørsel kun ligger på 13-14000 i den bil.

    Vi er en storfamilie med 4 skolebørn, og der er rigtig god plads i C-max'en, store døre, godt udsyn og plads til 4 skoletasker og idrætstasker i bagagerummet.

    1.6 benzin er absolut ingen væddeløbshest, og den er så lavt gearet at man ofte tager sig i at lede efter et 6. gear. Det er så ikke så godt, for der hvor 6. gearet burde være ligger bakgearet. Den trækker dog fint til danske hastighedsgrænser og en tur med boogietraileren klares også.

    Benzin økonomisk ligger den mellem 7,4 og 7,6 km/l med blandet kørsel på landevej i i kø igennem Kolding.

    Jeg kom fra en Seat Cordoba 130TDI og må sige jeg nok havde valgt diesel hvis jeg skulle gøre det om i dag. Dels trækker en diesel bare bedre, dels er det mere politisk ukorrekt, og det lægger en bonderøv som mig vægt på.

    Angående kørselsbehov hvor det skifter med Diesel skal du regne med en benzin går væsentligt kortere pr ltr i forhold til de opgivne tal (specielt de lidt yngre årgange) end en diesel så lad dig ikke snyde af tallene. Sidste sommer havde jeg fornøjelsen af at køre tværs over dk i min egen bil t/r og umiddelbart efter den samme strækning i en ny Ford fiesta turbo benzin. Og selvom den stod til lagt over 20km/ltr kom den ind på 6.5l/100 hvor jeg kørte 7,1 km/l i C-maxen


  • #7   3. sep 2018 6,5l/100 er jo også lige over 15km/l? Der er alligevel en noget anden økonomi end C-max'en

  • #8   3. sep 2018 Du kan få en ny, eller næsten ny Dacia Duster for de penge.
    Ja, det er ikke en super spændende eller sexet bil, men de er bygget på gennemprøvet teknologi, er simple og har ifølge FDM’s autoindex ikke mange timer på værksted.
    Kender et par stykker der har valgt Dacia, og de er tilfredse med hvad de har fået for pengene.


  • #9   3. sep 2018 Ja, der er jo egentligt ikke langt op til de 143.000 som Dacia Duster starter ved, kan jeg godt se.

  • #10   3. sep 2018 C4 grand Picasso. Og nej de er ikke smæk fyldt med fejl,vi har lige sat om til en næsten ny. Fra en som havde gået over 300.000. UDEN problemer.

  • #11   3. sep 2018 Octavia!

    Perfekt bil til pengene.
    https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/14-tsi-140-elegance-5d/4005950

    Jeg har selv en 2018 model. Dejlig bil.


  • #12   3. sep 2018 Sådan en Octavia er slet ikke et dårligt bud - jeg er glad ved min egen selvom det er en 06'er.

    Hvad går sådan en mon på literen i praksis?


  • #13   3. sep 2018 er på min 3. Skoda 1,4 tsi de kører ca en 15 stykker pr liter.


  • #14   3. sep 2018 Du skal gøre op om du vil vægte køreglæde og fornemmelse af noget eksklusivt, det mest fornuftige eller lande et sted derimellem. Hvis du først køber en BMW kan det blive svært at vænne sig til en Skoda, så gør det i den rigtige rækkefølge hvis du skal igennem begge dele smiley

  • #16   3. sep 2018 Næ nej, min gamle Skoda er lige blevet synet igen, så den skal jeg beholde de næste 50 år - regner jeg med smiley

  • #17   3. sep 2018 @7 ja men langt fra det opgivne forbrug på 26km/ltr....

    Og med 0,6ltr/100km i forskel bliver det til 90ltr ved 15.000 om året.....1½ tankfuld eller omkring en tudse. Det er immervæk en lille besparelse i forhold til at indkøbsprisen er 100.000 mere for den nye "økonomiske" bil smiley


  • #18   3. sep 2018 Søren...du skulle prøve en Audi 4 Avant 2.0 Tdi i prisklassen du tænker at vil smide i den "nye" bil...har selv kørt Octavia 1,9 Tdi de sidste 6-7 år og har været super tilfreds med den, men Audi,en er en helt anden verden og så lige et par hak billiger i ejerafgift end Octaviaen var smiley
    Held med bilkøbet smiley


  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #20   3. sep 2018 VOLVO

  • #21   4. sep 2018 Har du kigget på en Toyota Avensis?.

  • #22   4. sep 2018 Avensis og Volvo kunne også være gode bud - takker.

  • #23   4. sep 2018 Hvad med VWs knastaksel problemer på 1.4 benzin? Er de løst? Synes jeg så nogle ret voldsomme historier da jeg selv søgte bil for 1½ år siden

  • #24   4. sep 2018 Knast aksel? Der var noget med kæder på den gamle / tidligere tsi motor.
    De nye har ikke problemet.
    Iøvrigt dækket af vag hvis servive overholdt.


  • #25   4. sep 2018 @24 knastkæder ja, jeg formulerede mig ikke præcist nok. Det kan godt være VAG dækker på garantien hvis service er overholdt men køber man brugt skal man da tænke sig om. Jeg kiggede bl.a. på Golf + i 100.000kr klassen og flere havde været havareret eller havde en kæde der raslede som en spand rustne søm indtil der var olietryk på, så jeg fravalgte VAG.Og selvom det bliver repareret på garantien er det da ærgerligt at stå med en havareret bil og skulle undvære den imens den bliver fixet.

Kommentér på:
Ny bil - men hvilken?

Annonce