3.126 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
45 Svar
Vær opmærksom på dæktryk ved skiftede temperatur Vær opmærksom på dæktryk ved skiftede temperatur
I sidste uge da vi havde 30 grader var mit dæktryk steget med 0,2 bar.
Da jeg skulle ud i dag hvor temperaturen er lidt under 20 grader var mit dæktryk faldet med 0,3bar.
Husk at tjekke jeres dæktryk ved skiftende temperatur.
2 synes godt om
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
jun 2008
Følger: 19 Følgere: 63 MC-er: 12 Annoncer: 19 Emner: 54 Svar: 528
fex. for 35 psi bag 37 psi Cold. I bogen står 36 - 42 psi. og det er beragnet til kørsel med passager
mar 2007
Følger: 65 Følgere: 55 MC-er: 12 Emner: 91 Svar: 511
Mvh
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Hvis man har for højt dæktryk i har man ikke så godt bid i vejbanen.
Jeg mener bestemt at dæk trykket er på kolde dæk som har den temperatur som er i luften. Det ville være for besværligt andet. Hvornår er det drift varmt?
Ligesom med motor olie standen. Den tjekker man også med en kold motor.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Motorolie stand er den samme kold som varm
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Jeg kan kun give dig ret. Det står der i bruger manualen og det skal man holde sig efter. Ligemeget vejret.
Jeg har været motorsport interesseret i mange år og elsker feks. F1.
Jeg har kørt en hel del cykelløb på elite plan hvor dæk tryk er meget afgørende om det er kolde og våde veje, eller varme og tørre veje.
I f1 er det jo udregninger på alt. Banens og luftens temperatur. Dæktryk ved varme dæk, og ved dæk som er gennem varm ind til kernen. Osv. Osv.
Jeg har prøvet en honda vtr 1000 på våde veje som skøjtede rundt for mig. Jeg kunne dårligt sætte i gang uden at den lavede hjulspind.
Der var noget med 3,2bar i bagdækket og forhjul var også helt på månen.
2,7bar bag på og den havde ligepludselig mere bid og kontakt.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 13 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 798
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Nej og jo. På MC har man kun to hjul og er meget begrænset med at bremse og styre i forhold til en bil. Hvis du har alt for stort tryk i forhjulet og skal nødbremsen vil forhjulet sikkert blokere og glide over asfalten. Med korrekt dæktryk vil dækket gi og vride sig imod asfalten og lave modstand.
Ved for lidt dæktryk vil dæk siderne gi sig for meget så det nærmest krøller,(og man mister vejkontakt) og i værste tilfælde kan det vides helt af fælgen.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 13 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 798
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
https://youtu.be/mfJejgODr3E
Se hvordan dækket vrider sig og får fat på den måde
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
https://youtu.be/Efy8S1DjHkk
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
Kennet H, man kan sagtens presse sin mc i sving med det dæktryk der står angivet i ens instruktionsbog. Ud fra dine billeder af din fazer (set på striberne på dit bagdæk) ligner du ikke selv just typen, der presser mc'en i sving. Ikke for at være flabet, men umiddelbart virker det som om at du tror at du kører motogp, hvis du skifter dæktryk ved hver temperaturskift. Men det må du jo selvfølgelig selv om
Mvh
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
Gud bevare Danmark - nogen skal vel gøre det, og jeg gider ikke
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Ja jeg køre desværre ikke sving hele dagen fordi de fleste fucking veje går lige ud. Det er dæk der havde kørt 11000km. De 10600km har været uden de store sving.
Men hvis dæktrykket feks. Skal være 2,5 bar og der er 2,1. Eller 2,8 i, vil jeg selvfølgelig følge op.
Sorry, men sådan er jeg bare, og selvfølgelig har det betydning, om den så er lille.
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.129
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Den er jeg med på. På kold asfalt om foråret og efteråret får man mere bid ved lidt mindre dæktryk.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Der kan man have træk på igennem svinget så man rigtig kan mærke hvordan dækket bider.
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 20 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.808
he he det lyder sjovt, er det et hint til et godt træf ??
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.846
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Det ser stabilt slidt ud. Det gad jeg fandme godt at prøve. Bare for en dag
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Det ku være mega fedt. Jeg har bare ikke prøvet det før, og skal bruge lidt gryn på det.
Der er vidst noget med nogen regler med påklædning, støj niveau osv.
Det kan jeg ikke lige overskue.
Men igen vil det nok ruinere mig. Jeg vil blive så besat af det at jeg vil sælge alle mine ting, og min datter for at kunne køre
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
i pitlane har vi alle solgt vores børn,stjålet fra konen og fyldt chefen med løgn... så der er det helt normalt
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.846
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Men jeg har kun mc sko, mc cowboy buks. Og en textil jakke med indbygget gummi Rygskjold i.
Mine gamle cowboyder støvler fra 1989 går vel ikke an som støvler.
Hvis jeg en dag for gryne til det, vil jeg helt sikkert prøve det.
Jeg kan jo slet ikke presse den ordentligt på de danske veje, uden at man skal bekymre dig om modkørende og fart bøder.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.846
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Jeg er sikker på at hvis jeg kørte mc ræs som ung, havde folk sagt kennet hansen i stedet for vallentino Rossi
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.846
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvis jeg forstår dette rigtigt... Så tjekker du dæktryk for at have max grip når du skyder den af i jeans og gummisko
Kan du så se at skaffe noget anstændigt påklædning !!
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Ja helt sikkert jeg skulle anskaffe mig en køre dragt og støvler hvis jeg skulle på bane.
Nu bruger jeg også penge på cykler. Har to cykler til en værdi af Ca.85000kr. Og det skal der også være plads til
Og jeg køre også med det rigtige dæktryk. Jeg har kørt meget på to hjulet og er hysterisk med dæktryk, støddæmpere og bremser skal bare spille 100%
Men hvis temperaturen er 10 grader højere eller lavere fra den ene dag til den anden, ved jeg at trykket er Ca. 0,3-0,4bar over eller under det anbefalede.
I cykelløb køre med med Ca. 90 psi på våde og kolde veje, og Ca. 110-120 psi på røre varme veje!
0,4 bar forskel er meget når vi snakker tryk på 2,5-2,7 bar.
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Så fortrækker jeg sommer luft. Der er mindre modstand i
Eller helium som er lettere end luft!
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.846
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Ja det var vidst noget med at man brugte kvælstof i lemans!
Jeg kan huske fra Bjarne riss tiden af, at de brugte helium på deres enkeltstarter.
En helium ballon vil altid stige til vejrs modsat en ballon med alm. Luft i.
Så må det da også være lettere!
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Noget af en videnskabelig forklaring du har på om helium er lettere end luft, og om man kan bruge det på motorcyklen, biler!
Helium er det næstletteste grundstof, og det kan godt være at det lettere fiser igemmen gummiet.
Så meget forstand har jeg ikke på det.
Men kan huske at der er blevet forsker lidt i det med feks. Cykelløb!
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.846
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Det lyder meget videnskabeligt og jeg forstår det lidt.
Luft balloner og alm. Balloner er jo ikke under tryk!
Tror også det er en anden negativ ting ved det.
Hvis helium i dækket er lettere end luft, og vil stige til vejrs, må der være en positiv og en negativ virkning. Når hjulet er på vej op, er der opdrift. Modsat er hjulet på vej ned hvor heliumen gerne vil op!
Ved ikke om det gir mening?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 77 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.846
Og netop fordi der ikke er mere tryk i ballonen.
Desuden vil vægtforskellen være så lille at det ikke hjælper, se evt denne https://youtu.be/7bP8lSiHy6Q
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Meget interessant dokumentation.
Cykel hjulet med helium i blev 2g lettere
Det er nok derfor cykel sporten har forsket i det, de gør alt for at slippe for roterende vægt og luft modstand.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.955
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
De forsker også i hvordan man kan snyde i doping test.
Blod doping er stadigvæk svær at teste for. Imellem kl 23 og 8 er der frit slag for at dope sig, da doping kontrollanterne ikke må teste dem der!
Her er en der bliver bustet med nålen i armen.
https://youtu.be/lyDRUfSfYVI
Vær opmærksom på dæktryk ved skiftede temperatur