{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Vær opmærksom på dæktryk ved skiftede temperatur
  • #1   9. jun 2019 Hvad så når du har kørt og dækket er blevet varmt, lukker du så også luft ud ?, eneste fordel jeg ser er at man får checket dækket ik er fladt smiley

  • #2   9. jun 2019 Det er normal at trykket stiger lidt det varmer dækkene bliver derfor jeg køre altid med lidt mindre tryk end det står i bogen
    fex. for 35 psi bag 37 psi Cold. I bogen står 36 - 42 psi. og det er beragnet til kørsel med passager smiley


  • #3   9. jun 2019 Med mindre du er professionel racerkører tror jeg ikke at op til 0,5 bar gør noget som helst.
    Mvh


  • #4   9. jun 2019 Dæktryk måles ALTID på driftsvarme dæk..

  • #5   9. jun 2019 I koldt og vådt vej er det bedre med et lidt lavere dæk tryk så dækker vrider sig lidt og bider fast.
    Hvis man har for højt dæktryk i har man ikke så godt bid i vejbanen.
    Jeg mener bestemt at dæk trykket er på kolde dæk som har den temperatur som er i luften. Det ville være for besværligt andet. Hvornår er det drift varmt?
    Ligesom med motor olie standen. Den tjekker man også med en kold motor.


  • #6   9. jun 2019 Et alm dæk skal ikke have andet tryk i vådt føre, Det dæktryk der er vigtigt er det som du kører med. Ikke det som den står i din kolde kælder med en varm sommerdag..
    Motorolie stand er den samme kold som varm


  • #7   9. jun 2019 #6
    Jeg kan kun give dig ret. Det står der i bruger manualen og det skal man holde sig efter. Ligemeget vejret.
    Jeg har været motorsport interesseret i mange år og elsker feks. F1.
    Jeg har kørt en hel del cykelløb på elite plan hvor dæk tryk er meget afgørende om det er kolde og våde veje, eller varme og tørre veje.
    I f1 er det jo udregninger på alt. Banens og luftens temperatur. Dæktryk ved varme dæk, og ved dæk som er gennem varm ind til kernen. Osv. Osv.
    Jeg har prøvet en honda vtr 1000 på våde veje som skøjtede rundt for mig. Jeg kunne dårligt sætte i gang uden at den lavede hjulspind.
    Der var noget med 3,2bar i bagdækket og forhjul var også helt på månen.
    2,7bar bag på og den havde ligepludselig mere bid og kontakt.


  • #8   9. jun 2019 i min instruksionsbog står der at dæktryk måles med kolde dæk , tror ikke det har den store betydning til alm landevejskørsel som man vel kører mest smiley

  • #9   9. jun 2019 #8
    Nej og jo. På MC har man kun to hjul og er meget begrænset med at bremse og styre i forhold til en bil. Hvis du har alt for stort tryk i forhjulet og skal nødbremsen vil forhjulet sikkert blokere og glide over asfalten. Med korrekt dæktryk vil dækket gi og vride sig imod asfalten og lave modstand.
    Ved for lidt dæktryk vil dæk siderne gi sig for meget så det nærmest krøller,(og man mister vejkontakt) og i værste tilfælde kan det vides helt af fælgen.


  • #10   9. jun 2019 tror jeg holder mig til det der står i min bog ellers skal jeg ud og lukke luft ud om lidt inden jeg kører, den er ved at være oppe på 20 gr udenfor nu, har kørt mc siden 76 og aldrig haft problemer hvad dæktryk angår , mener der er lidt overkill , men nu er jeg jo også en gammel mand på en Suzuki b-king smiley men enhver har lov at ha sin egen mening smiley

  • #11   9. jun 2019 Hvis man godt kan li og gi den lidt i svingene osv. Gør det det kun sjovere og mere sikkert hvis man ved at man har det rigtige dæktryk. smiley

    https://youtu.be/mfJejgODr3E

    Se hvordan dækket vrider sig og får fat på den måde smiley


  • #12   9. jun 2019 Den er næsten ligeså hurtig som min motorcykler smiley
    https://youtu.be/Efy8S1DjHkk


  • #13   9. jun 2019 Jeg må give jimmy d ret i, at det er noget hykleri at lukke luft frem og tilbage hver eneste gang man skal ud og køre på sin mc. Jeg står saftsuseme ikke og kontrollere dæktryk hver eneste gang jeg skal ud bare pga. at sidste gang jeg kørte var der 25 grader og idag kun 18. Det der står i instruktionsbogen plejer at være fint. Og det er selvfølgelig på kolde dæk det måles. Alt andet giver ingen mening når man ikke kører professionel bane. Har selv lige været 7 dage i alperne på min mc i skiftende vejr, og mine dæk havde fast i asfalten som superlim på et a4-papir.

    Kennet H, man kan sagtens presse sin mc i sving med det dæktryk der står angivet i ens instruktionsbog. Ud fra dine billeder af din fazer (set på striberne på dit bagdæk) ligner du ikke selv just typen, der presser mc'en i sving. Ikke for at være flabet, men umiddelbart virker det som om at du tror at du kører motogp, hvis du skifter dæktryk ved hver temperaturskift. Men det må du jo selvfølgelig selv om smiley

    Mvh


  • #14   9. jun 2019 Og kører du fra kysten til Himmelbjerget (små 150m over havets overflade) skal trykket også justeres flere gange undervejs! Helt galt bliver det når vejret skifter mellem høj og lavtryk, der er mange der har kørt dækkene af fælgene af den grund!
    Gud bevare Danmark - nogen skal vel gøre det, og jeg gider ikke smiley


  • #15   9. jun 2019 #13
    Ja jeg køre desværre ikke sving hele dagen fordi de fleste fucking veje går lige ud. Det er dæk der havde kørt 11000km. De 10600km har været uden de store sving.
    Men hvis dæktrykket feks. Skal være 2,5 bar og der er 2,1. Eller 2,8 i, vil jeg selvfølgelig følge op.
    Sorry, men sådan er jeg bare, og selvfølgelig har det betydning, om den så er lille.


  • #16   9. jun 2019 gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab jesus chriist

  • #17   9. jun 2019 Tjah, kører ikke hver dag, endsige uge, hver måned nogle gange, så dæktrykket bliver checket og justeret hver gang, jeg kører ud. Et par psi mindre i ydersæsonerne passer mig bedst smiley

  • #18   9. jun 2019 #17
    Den er jeg med på. På kold asfalt om foråret og efteråret får man mere bid ved lidt mindre dæktryk.


  • #19   9. jun 2019 Folk kloger sig ofte.......Og når man så endelig får dem med på en trackday så er der 2 cm kyllinge striber på dækkene . Fodhvilerne har aldrig rørt asfalten og de har uridsede kneesliders på deres gamle læderdragt... Men snakke som om de giver gas DET ka de smiley

  • #20   9. jun 2019 Det nærmeste jeg kommer på bane kørsel her i dk, er ved en motorvej tilkørsel som drejer lidt inden man kan skyde sig ud på motorvejen.
    Der kan man have træk på igennem svinget så man rigtig kan mærke hvordan dækket bider.


  • #21   9. jun 2019 #20
    he he det lyder sjovt, er det et hint til et godt træf ??


  • #22   9. jun 2019 Jeg har lige været på knutstorp, det er mit bagdæk, senere på dagen fik jeg kontrolleret dæktryk og lukket lidt ud, da der var for meget, så man kan sagtens selvom dæktrykket er forkert smiley

    profilbillede
  • #23   9. jun 2019 Ja det dæk har ikke kørt på danske landeveje.
    Det ser stabilt slidt ud. Det gad jeg fandme godt at prøve. Bare for en dag smiley


  • #24   9. jun 2019 Jamen Kennet så skal du da bare med smiley

  • #25   9. jun 2019 #24
    Det ku være mega fedt. Jeg har bare ikke prøvet det før, og skal bruge lidt gryn på det.
    Der er vidst noget med nogen regler med påklædning, støj niveau osv.
    Det kan jeg ikke lige overskue.
    Men igen vil det nok ruinere mig. Jeg vil blive så besat af det at jeg vil sælge alle mine ting, og min datter for at kunne køre smiley


  • #26   9. jun 2019 @Kennet
    i pitlane har vi alle solgt vores børn,stjålet fra konen og fyldt chefen med løgn... så der er det helt normalt smiley jo senere du prøver jo mere liv spilder du på ligegyldige ting smiley


  • #27   9. jun 2019 #23 det kostede ca. 5000 for to dage, incl transport, mad, benzin og adgang på banen. Det var det hele værd. Cyklen må ikke larme alt for meget, og du skal have rygskjold og lange støvler på, så er det bare derudaf smiley

  • #28   9. jun 2019 Jeg bliver helt tændt.
    Men jeg har kun mc sko, mc cowboy buks. Og en textil jakke med indbygget gummi Rygskjold i.
    Mine gamle cowboyder støvler fra 1989 går vel ikke an som støvler.
    Hvis jeg en dag for gryne til det, vil jeg helt sikkert prøve det.
    Jeg kan jo slet ikke presse den ordentligt på de danske veje, uden at man skal bekymre dig om modkørende og fart bøder.


  • #29   9. jun 2019 Det er fedt, og kørsel på vej er røvsygt ved siden af, start med at spare sammen med det samme, jeg var afsted med racing4fun.dk og kan varmt anbefale dem

  • #30   9. jun 2019 Ja. Man lever kun en gang.
    Jeg er sikker på at hvis jeg kørte mc ræs som ung, havde folk sagt kennet hansen i stedet for vallentino Rossi smiley hi hi


  • #31   9. jun 2019 Everybody thinks they are fast, until they go to the track smiley

  • #32   9. jun 2019 #28
    Hvis jeg forstår dette rigtigt... Så tjekker du dæktryk for at have max grip når du skyder den af i jeans og gummisko smiley smiley
    Kan du så se at skaffe noget anstændigt påklædning !!


  • #34   10. jun 2019 #33
    Ja helt sikkert jeg skulle anskaffe mig en køre dragt og støvler hvis jeg skulle på bane.
    Nu bruger jeg også penge på cykler. Har to cykler til en værdi af Ca.85000kr. Og det skal der også være plads til smiley
    Og jeg køre også med det rigtige dæktryk. Jeg har kørt meget på to hjulet og er hysterisk med dæktryk, støddæmpere og bremser skal bare spille 100%
    Men hvis temperaturen er 10 grader højere eller lavere fra den ene dag til den anden, ved jeg at trykket er Ca. 0,3-0,4bar over eller under det anbefalede.
    I cykelløb køre med med Ca. 90 psi på våde og kolde veje, og Ca. 110-120 psi på røre varme veje!
    0,4 bar forskel er meget når vi snakker tryk på 2,5-2,7 bar.


  • #35   10. jun 2019 Husk også at skifte til sommer og vinterluft!

  • #36   10. jun 2019 #35 Hahaha.
    Så fortrækker jeg sommer luft. Der er mindre modstand i smiley
    Eller helium som er lettere end luft!


  • #37   10. jun 2019 #36 helium er ikke lettere end atmosfærisk luft, hvis det skal yde samme tryk på indersiden af dækket, da det kræver samme masse af molekyler der rammer indersiden af dækket, desuden er helium fantastisk til at fise lige igennem gummiet ;-). Brug kvælstof i stedet, så får du meget mere ensartet tryk, der er mindre skiftende med temperatur.

  • #38   10. jun 2019 #36
    Ja det var vidst noget med at man brugte kvælstof i lemans!
    Jeg kan huske fra Bjarne riss tiden af, at de brugte helium på deres enkeltstarter.
    En helium ballon vil altid stige til vejrs modsat en ballon med alm. Luft i.
    Så må det da også være lettere!


  • #39   10. jun 2019 Nu kører vi jo ikke med ballondæk. smiley Læs svar #37

  • #40   10. jun 2019 #39.
    Noget af en videnskabelig forklaring du har på om helium er lettere end luft, og om man kan bruge det på motorcyklen, biler!
    Helium er det næstletteste grundstof, og det kan godt være at det lettere fiser igemmen gummiet.
    Så meget forstand har jeg ikke på det.
    Men kan huske at der er blevet forsker lidt i det med feks. Cykelløb!


  • #41   10. jun 2019 Men for at få samme tryk eller kraft på indersiden af dækkene kræver det at molekyler med en deres masse gange hastighed rammer dækket, og når deres masse er så lille skal der mange flere til, altså der skal mange flere molekyler til for at give samme tryk, og deres hastighed er lig deres temperatur, så helium tryk vil være meget afhængig af hvilket temp det har, og der skal fyldes samme vægt helium i dækket som hvis det var atmosfærisk luft. Altså dækket vil veje næsten det samme. Negativer vil være ustabilt tryk i forhold til temp og dækket hurtigt vil miste tryk, netto er der absolut ingen fordel ved at bruge helium smiley

  • #42   10. jun 2019 #41
    Det lyder meget videnskabeligt og jeg forstår det lidt.
    Luft balloner og alm. Balloner er jo ikke under tryk!
    Tror også det er en anden negativ ting ved det.
    Hvis helium i dækket er lettere end luft, og vil stige til vejrs, må der være en positiv og en negativ virkning. Når hjulet er på vej op, er der opdrift. Modsat er hjulet på vej ned hvor heliumen gerne vil op!
    Ved ikke om det gir mening?


  • #43   10. jun 2019 Det sidste er ikke korrekt, helium vil kun op i balloner, fordi ballonen flyder i en tungere gasart nemlig atmosfærisk luft smiley
    Og netop fordi der ikke er mere tryk i ballonen.
    Desuden vil vægtforskellen være så lille at det ikke hjælper, se evt denne https://youtu.be/7bP8lSiHy6Q


  • #44   10. jun 2019 #43
    Meget interessant dokumentation.
    Cykel hjulet med helium i blev 2g lettere smiley
    Det er nok derfor cykel sporten har forsket i det, de gør alt for at slippe for roterende vægt og luft modstand.


  • #45   10. jun 2019 #44 Og her gik jeg og troede at cykelsporten kun "forskede" i hvordan man kan dope sig uden at blive opdaget smiley

  • #46   10. jun 2019 #44
    De forsker også i hvordan man kan snyde i doping test.
    Blod doping er stadigvæk svær at teste for. Imellem kl 23 og 8 er der frit slag for at dope sig, da doping kontrollanterne ikke må teste dem der!

    Her er en der bliver bustet med nålen i armen.
    https://youtu.be/lyDRUfSfYVI


Kommentér på:
Vær opmærksom på dæktryk ved skiftede temperatur

Annonce