771 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Forsænket loft og strøm Forsænket loft og strøm

Dette er i genren jeg-skulle-spørge-fra-en-ven eller slet og ret et hypotetisk spørgsmål.

Det handler om et undervisningslokale hvor der er et forsænket loft (tror jeg det hedder - et metalrammenet med firkantede plader i. Skal have monteret en projektor i et loftsophæng og vil gerne føre strøm ledningen ovenover pladerne (hvor der i forvejen er trukket alle mulige strømkabler) og så ned i et hjørne eller lign.
Er det lovligt at bruge en helt almindelig forlængerledning hvor stikket fra projektoren bliver sat sammen med forlængerledningen ovenpå pladerne?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forsænket loft og strøm
  • #1   21. okt 2020 Den må ikke ligge på ledende materialer,men kan du binde den op er det fint.

• #2   21. okt 2020 Pladerne er lavet af noget gibs lignende og så er der selve metalrammerne. Og den må så ikke rører ved metalrammerne? Det er jo masser af metalstænger som metalrammerne hænger i men de er jo også i metal.

• #3   21. okt 2020 Når du skriver ganske almindelig forlængerledning, så er det vel en ledning med han- og hunstik i enderne, og det må så betyde, at der er en stikdåse oppe over det forsænkede loft? Jeg kender ikke reglerne og ved ikke om det er tilladt at bruge stikkontakter, der er skjult og utilgængelige på denne måde.
    Hvis det drejer sig om en forlængerledning, der kun har hunstik i den ene ende og er forbundet til lysnettet via muffer og lign. mener jeg bestemt ikke, det er lovligt.

• #4   21. okt 2020 Det er nemlig en helt almindelig forlænger med han- og hunstik. Det er nødvendigt fordi den standard strøm ledning til projektoren jo blot er ca 1,5m, så den når kun lige op over pladerne.
    Ellers skal jeg måske få lavet en meget lang strømledning som passer ind i projektorens strømindgang (et standard apparatstik eller hvad de nu hedder som sidder på printere, tv osv).

• #5   21. okt 2020 Efter hvad der svares her, er en sådan skjult stikkontakt ikke lovlig:
    https://www.dindebat.dk/topic/637186-skjult-stikkontakt-lovligt/

• #6   21. okt 2020 Det er ikke skjult installation,de firkantede loftplader kan løftes op og lægges til side.

• #7   22. okt 2020 Det springende punkt er hvor stikkontakten befinder sig. Er den skjult af kasetteloftet er den anbragt ulovligt.

Er kontakten synlig må du gerne tilslutte en ledning med stikprop til den, føre ledningen op over kasetteloftet og tilslutte din projektor. I princippet skal hundelen af forlængerledningen være synlig, men mon ikke man kan acceptere den ligger over en løs plade

• #8   23. okt 2020 #7 Det er præcis sådan det forholder sig. Og ja pladerne ligger bare løst og kan løftes uden brug af værktøj.

Kommentér på:
Forsænket loft og strøm

Annonce