{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.546 visninger | Oprettet:

Cafe Racer ombygning af stel {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg er en ung maskinmester studerende som efter sommerferien skal lave et 10 ugers projekt, og i denne anledning kunne jeg godt tænke mig at bygge mig en cafe racer.

Mit udgangspunkt er en Honda CB750f fra 76, men jeg er stødt på et par problemer i forhold til dette projekt.
Som mange andre der har bygget cafe racere skal den bagerste del af stellet kortes af, for at passe sammen med den nye cafe bagende.
Det er ikke et problem at lave selve ombygningen, men hvad siger synsmanden til det? Hvordan kan man få en konstruktiv ændring som denne godkendt?

"Den mindste ændring af stel gennem påsvejsning eller omsvejsning eller afskæring er en konstruktiv ændring - kræver syn og dokumentation - 8.01.001"
-Fra skad's hjemmeside

Jeg ville jo så nødigt stå med en cykel jeg har lagt en masse penge i, og så ikke kunne få den ud og kører på grund af den ikke kan synes.
Jeg har søgt her i forum'et uden rigtig at kunne finde et konkret svar.
Hvad er jeres erfaringer med lign. ombygninger og syn?

På forhånd tak - og god weekend derude!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cafe Racer ombygning af stel
  • #1   24. maj 2013 Der er snak om at bygge bagenden om, lignende denne her.

    profilbillede
  • #2   24. maj 2013 Det kedelige indlæg fra min side: Søg lidt i forum der er uendelige mængder indlæg som dette.

  • #3   24. maj 2013 Mig bekendt, så må man ikke ændre på den bærende konstruktion. Den bærende konstruktion er jo så et relativt begreb, og kan være svært at specificere.

    Der er rigtig mange cykler, som bliver synet med sådanne ombygninger, og der er også mange, som bliver afvist af samme grund. I mange tilfælde lander det på hvilken synsmand man bruger smiley

    Hvis jeg var dig, så ville jeg syne motorcyklen FØR du laver ombygninger. Det bliver det ikke mere ''lovligt'' af, men så er den godkendt på forhån og jeg har endnu ikke hørt om nogen som er blevet stoppet pga. en ombygget bagende.

    Hvis det ellers er lavet ordenligt, pænt og forsvarligt så burde der ikke være noget at frygte.


  • #4   24. maj 2013 Er det i Svendborg du studere?

  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
    #5   24. maj 2013 Der vel ifølge SKAD disse 2 muligheder smiley

    OBS: er din motorcykel ombygget med konstruktive dele, så skal du ved syn oplyse synsmanden herom. Fremlæg dokumenter (TÜV, godkendelser etc.) ved syn, og sikre dig at synmanden også noterer dette i det elektroniske system. Gør han det ikke, får du problemer. Dette er vigtigt, så din motorcykel fra starten af bliver synet korrekt.



    VIGTIGT! Du kan ikke forudsætte, at synsmanden har kendskab på området, så derfor er loven klart - det er ejerens ansvar at anmelde konstruktive ændringer til synsmanden!
    Synsmanden har pligt til at henvise dig til SKAT, såfremt der forefindes 2 eller flere ombygninger. Læs derfor afsnittet og artiklen omkring afgift for neden NØJE!


  • #6   24. maj 2013 Milling:
    Ja det er nemlig lige det, det er jo som sådan ikke en bærende del, men det ændrer jo selvfølgelig ikke på at det er en del af stellet...
    Det virker som lidt af et sats, måske er det bedst at få den synet inden ombygningen som du siger.

    Ja det er så smiley


  • #7   24. maj 2013 Rasmus T:
    Ja det er også lidt hvad jeg har kunne læse mig til, men hvor kan man skaffe sådanne godkendelse?


  • #8   24. maj 2013 Ok, går selv pt. på adgangskurset smiley

    Men ja, det nemmeste er helt sikkert at få den synet inden.


  • #9   24. maj 2013 Milling:
    Fedt nok smiley kommer du så med på holdet der starter i August?

    Ja det er jo lige det, men som du selv sagde gør det det jo ikke lovligt. Ville dette kunne blive et problem i forhold til dækning fra forsikringen ved skade eller personskade?


  • #10   24. maj 2013 Jeg står overfor det samme om kort tid med min Bol D'or.. Jeg har lige synet den, og det jeg skærer af gemmer jeg, så den kan bringes tilbage i org. stand, hvis jeg skulle få ballade for det (selvom jeg anser det for ret usandsynligt)..

  • rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 349
    #11   24. maj 2013 Hvorfor ikke lave den til en orig. klassiker i stedet for, det er da meget pænere og
    der er mulighed for engang at sælge den igen, uden at hænge på den ulovlige ombygning.


  • #12   24. maj 2013 Thore J:
    Ja det er jo også en mulighed, det kan godt ende med at blive "løsningen" smiley

    Rasmus T:
    Arh! Så skulle det ikke være Cb750'eren, hvis man skulle det. Men ønsker altså at lave en cafe racer smiley


  • #13   24. maj 2013 Jeg kunne ikke forestille mig, at det kunne blive et forsikrings problem. Igen fordi JEG (altså min holdning - ikke nødvendigvis sådan at det er) ikke mener, at det er en ændring som gør køretøjet uforsvarligt at køre på.

  • #14   24. maj 2013 Nej det er det bestemt heller ikke efter min mening, men der er nok mange der ser lidt mere firkantet på det smiley

  • #15   24. maj 2013 Garanteret.

  • #16   24. maj 2013 Hvis det er det første projkt du skal i gang med som MM ville jeg bygge et helt stel selv. Og så slaglodde det sammen. Der kan du lave et syyyyyyygt projekt med både styrke beregninger, tollerance kretik og meget andet smiley

    Og hvis du laver det ordentlugt og efterligner eks. et seely stel, så ville det ikke være umuligt at få det på vejen hvis det bliver "seely" på papirene


  • #17   24. maj 2013 Det kan først blive et forsikringsproblem i det øjeblik årsagen til en erstatningsudbetaling kan tilskrives ombygningen.. Med andre ord at årsagen til et uheld overvejende er pga ombygningen, altså noget der ikke ville være sket hvis den ikke var bygget om..

  • #18   24. maj 2013 Dyggi Prahl:
    Hehe ja det har du helt ret i, kunne være et fedt og meget relevant projekt smiley men at have en køreklar cykel, lavet fra bunden, efter de ti uger tror jeg er noget nær umuligt smiley

    Thore:
    Okay, så er jeg lidt mere tryg ved at fortsætte med dette projekt smiley


  • #19   24. maj 2013 Skær det af og forbind med en ny bue ( fra dæmper til dæmper )
    Så er det lige så stærk som før dvs. du har ikke gjort noget uforsvarligt.
    Hvis du nu ikke kan sove om natten pga. en skæreskive der har gnasket lidt i dit stel, så kan du evt. smutte hen på synshallen og spørge. Siger de nej, så gør det alligevel og syn den et andet sted smiley


  • #20   24. maj 2013 Ole:
    Haha, det har du ret i smiley
    Tror ikke jeg får noget problem med at sove, jeg er blevet noget mere afklaret med min kommende "ulovlige" handling.


  • #21   24. maj 2013 Jeps.. Som Ole siger, svejs en bue på.. Man kan endda købe nogle færdige modelspecifikke som passer lige på.. Omend det ikke er stor kunst at lave en selv..

  • #22   24. maj 2013 hvorfor skære i stel? det er da muligt at få lavet en fed løsning når nu du selv laver sædet (som man jo støber i glasfiber selv) og så beholder skærmen...



  • #23   24. maj 2013 Gert:
    Jo det er da helt sikkert også en mulighed, men sædet kommer bare til at stikke for langt ud over bagdækket i forhold til de look jeg ønsker.


  • Zarko Z
    Zarko Z Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Svar: 2
    #24   27. jan 2016 Hej Kasper,
    Hvad endt det så med? smiley Jeg skal til at gøre det samme, er også lidt i tvivl om jeg skal/skal ikke..


  • Lars J
    Lars J Tilmeldt:
    dec 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #25   16. dec 2018 Hej Kasper, jeg er også nysgerrig for at høre hvordan det er gået sidenhen. Håber på en opdatering fra dig smiley

Kommentér på:
Cafe Racer ombygning af stel

Annonce