{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

Kloge hoveder søges!! Kølesystemprob. {{forumTopicSubject}}

Hej mcg.
Jeg har et "mystisk" problem med min zxr.
Jeg har haft en def. toppakning men den er blevet skiftet og toppen er blevet trykprøvet og planet, MEN det "sjove" er at den smider vandet når den står i frigear og blæseren kører.
Den har intet forbrug da jeg har kørt + 5k km i år uden den har brugt en dråbe men står den stille i tomgang går der ikke lang tid for vand standen stiger i "vand beholderen" og til sidst stille og roligt smider lidt ad gangen ud den vej.

Håber nogen har erfaringer med det eller prøvet noget lignene

P.s har prøvet at koge thermostaten og den ser ud til at åbne fint

Håber det er forståeligt læse MVH Simon J


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kloge hoveder søges!! Kølesystemprob.
  • #1   6. dec 2008 Prøv at pille termostaten ud og se hvad der sker. Stiger vandet stadig er toppakningen stadig ikke tæt. Det lyder lidt som en typisk termostat fejl, men hvis du har prøvet at koge den, så ligger fejlen jo ikke dér, med mindre den først åbner ved 120 grader?

  • #2   6. dec 2008 Kontroller at dit dæksel er i orden, og tæt det skal kunne holde tryk

  • #3   6. dec 2008 Thermostaten begyndte at åbne ved ca 78 grader men den lå dog bare på grydens bund ved ikk om man så heeeeelt kan regne med det.


    Hvis jeg piller thermostaten ud er der ikk noget problem, men kan den så blive varm nok?


    Og forresten mange tak for jeres svar


  • #4   6. dec 2008 tænker lidt om det kan være din vand pumpe der er ved at stå af

  • #5   6. dec 2008 Hov og forresten når motoren er kold så er vandet helt roligt når man tager kølerdækslet af, det er først lige før blæseren går igang at vandet begyndet at koge/boble.
    hvis toppakningen er utæt ville den så ikke bruge bare lidt vand efter 5000km eller blande vand/olie?


  • #6   6. dec 2008 Johny N: Det var nemlig også lidt min tanke men har aldrig prøvet at sådan en var ved at stå af så ved ikk hvordan men begynder at kunne se symptomerne?

  • #7   6. dec 2008 Enten fungerer en vandpumpe eller også fungerer den ikke. Symptomerne er det samme som en sprunget toppakning, den koger vandet af. Sad selv lige og tænkte på vandpumpen som et eventuelt problem.

    Pil termostaten ud og kør med den. Så skal begge kølerslanger have samme temperatur hvis vandpumpen virker.
    Og for at svare på dit spørgsmål: nej den bliver ikke varm nok hvis du piller termostaten ud og kører uden. Så opnår den ikke arbejdstemperatur og det øger slidet på motoren.


  • #8   6. dec 2008 Hmmm kunne da godt være jeg bare skulle ta at skifte den vandpumpe og evt. en ny thermostat.
    Syntes bare da toppakningen var utæt der stod vandet bare ud af beholderen.

    Jesper: tak for svaret


  • #9   6. dec 2008 Så lidt, håber du får løst problemet. Engang imellem kan man stirre sig helt blind hvad angår køleproblemer.

  • #10   6. dec 2008 Jesper S: ja syntes bare ikke det er toppakningen, det plejer at være mere "voldsomt" også selvom motoren er kold

  • #11   6. dec 2008 Jeg "tror" heller ikke det er toppakningen, men har den kogt for meget kan du være uheldig at den er røget sig en tur igen, men nu ved jeg ikke hvor meget du har kørt med den hvor der har været problemer efter pakningen er skiftet. Hvis du siger den ikke koger det af når du kører men når du holder stille, tyder det på termostat fejl. Den har du dog afprøvet, så er der næsten kun vandpumpen tilbage og det kan da også være tilfældet.

  • #12   6. dec 2008 Jeg har kørt 5000km siden pakningen blev skiftet uden den har brugt det mindste vand, eller kogt.
    Det er når den holder i garagen i tomgang evt efter en tur så går der ca 8 min så begynder blæseren at kører og så drypper vandet stille ud af overløbsslangen på vand beholderen.
    Hvis jeg kører lang tid i byen vil problemet også komme men så snart den bliver sluppet løs ja så bliver alt som "normalt" igen så at sige;-)


  • #13   6. dec 2008 Normalt.......så skal den nederste kølerslange være kold og den øverste varm, så virker termostaten. Hvis de har samme temperatur så er der noget galt. Bliver de samme temperatur (lune) så fungerer vandpumpen. Kommer der ingen temperatur i dem, medmindre den holder helt stille, så er vandpumpen gået.

    Det ville være nemmere hvis du havde noget måler på den så du kan overvåge div temperaturer under forskellige forhold.

    Hvis du har prøvet at koge termostaten, så kan du næsten godt udelukke den. Prøv at tag fat på slangerne og mærk hvad temperatur de har.


  • #14   6. dec 2008 De er pænt lune begge 2 når man klemmer på den nederste mærkes det som om der ikke er vand i den???? meeeeen det det er svært at sige da den kun er 8cm altså kølerslangen

  • #15   6. dec 2008 Nu har i luftet den ud så der ikke er luft i systemet ik?
    Hvis der ikke er en udluftningsskrus så lad den stå i tomgang og prøv at massere slangerne så væskestanden i ekspansionsbeholderen stiger og falder og vent på termostaten åbner så den cirkuleret evt luft ud af systemet.


  • #16   6. dec 2008 når du siger de begge to er lune....er det så med eller uden termostat i?

  • #17   6. dec 2008 Det er med thermostat i de bliver lune vil også sige varme man kan ikke bare holde fingrene på dem.
    Den skulle være udluftet, når den er kold så er der vand i alle slanger og vand standen stiger når man "pumper" på slangerne


  • #18   6. dec 2008 De skal de ikke for så står termostaten åben hele tiden, medmindre din vandpumpe ikke cirkulerer vandet for så opvarmer motoren vandet begge veje når den holder stille og til sidst begynder vandet at koge/løbe over. Hvis du ikke har problemer med når termostaten er ude så ligger fejlen dér. Hvis din vandpumpe er i stykker og du piller termostaten ud, så vil vandet begynde at koge på et eller andet tidspunkt uanset om din termostat virker eller ej for så vil den koge vandet begge veje fra.

  • #19   6. dec 2008 Hmmmm det lyder jo logisk så har jeg da lidt at gå efter imorgen, jeg skal nok skrive i det her emne når tingene er prøvet.

    P.s Mange tak for din tid MVH Simon J


  • #20   6. dec 2008 Så lidt, håber da du kommer med noget feed back når du har prøvet div. Så kan det jo være andre kan blive klogere hvis de selv ender i din situation en dag.

  • #21   7. dec 2008 Har prøvet det samme på min gamle zxr, der var det de kloge mennesker der havde samlede den der havde vendt termostaten forkert. Kontroler lige det...

    Mvh brian


  • #22   7. dec 2008 det er vigtigt at dækslet er helt tæt og at termostaten vender rigtigt(tjek fjeder i dæksel)

  • #23   7. dec 2008 Har hørt om samme problem på en ZX9R, da var det slangen fra kølertoppen til expantionsbeholderen der havde et knæk, og derved kun kunne overføre overskydende vand til expantionsbeholderen, men ikke "suge" tilbage til køleren.
    mvh Bent


  • #24   7. dec 2008 Lyder for mig som om du har et defekt køler dæksel så vand ikke blive holdt under tryk og derfor begynde og koge har set det mange gange før dog på biler men det byde vel være det samme

  • #25   7. dec 2008 Enten Termostat eller kølerdæksel .. Lad os få et svar når problemet er løst .

  • #26   9. dec 2008 Thermostat og kølerdæksel er bestilt, info vil komme løbende tak for alle svar, det er altid rart med nye input

    MVH Simon J


  • #27   12. jan 2009 Så er kølerdæksel samt thermostat skiftet igår og det ser ud til at have løst problemet.

    Tak for alle input

    MVH Simon J


Kommentér på:
Kloge hoveder søges!! Kølesystemprob.

Annonce