936 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Olieskift nødvendigt? Olieskift nødvendigt?

Så er jeg kommet lidt i 'problemer' igen smiley Sæsonen står for døren og vil snart gerne ud at trille lidt på min mc (honda cbr 125 r).
Er kommet i tvivl om det virkelig er nødvendigt, at jeg skifter olien på den nu her? havde den nemlig til service i efteråret og har kun kørt omkring 600 km. på den siden da.
Da jeg er en klovn til alt, hvad der omhandler mekanik og des lige, skal jeg også lige være sikker på, hvilken olie det er, der skal på? hvis det nu er nødvendigt at jeg skifter det nu her. Så vidt jeg selv lige har kunnet finde ud af skal det være noget 10w-40 delsyntetisk, kan det passe?
Jeg takker på forhånd for hjælpen og undskylder de sikkert dumme spørgsmål smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Kyoto kommode / delvist samlet 500 kr.
  • Klipning hæk 1.400 kr.
  • Udskifte vandhane til opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Nedtagning af radiator. 2.380 kr.
  • Montering af parasol på fod 1.000 kr.
  • Ophæng af tv og diverse 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olieskift nødvendigt?
  • #1   1. mar 2009 Vil også mene at det er lidt overkill at skifte olien igen, hvis det er blevet gjort i efteråret, og du kun har kørt 600km. Normalt foreskrives olieskift jo for X antal km. eller 1 år, uanset hvad der kommer først. At så mange skifter olien lige før opstaldning, så den står med helt frisk olie gennem vinteren er så en anden sag.
    Kør du roligt videre på den uden olieskift.

• #2   1. mar 2009 det er ikke et dumt spørgsmål. jeg er også i tvivl er det bedst at skifte olien når sæsonnen slutter ,eller skal man vente til sæsonnen starter hvis man venter står cyklen jo med gammel olie i 3-4 måneder

• #3   1. mar 2009 Har cyklen kørt mere end 2-3000 km eller 2 mdr, bør man skifte olien inden man stalder op. De eventuelle "syreangreb" der vil kunne ske, ikke at de vil ske, vil naturligvis ske i løbet af vinteren!

• #4   1. mar 2009 Jeg plejer også at skifte olien inden opstaldning, men i år har det sgu svipset, da der simpelthen ikke har været tid pga. renovering på huset. Jeg har derfor først skiftet olie og filter i dag, og det er ikke ligefrem noget jeg går og har ondt i maven over.

• #5   2. mar 2009 Godt indlæg, gik nemlig og tænkte på at spørge om det samme smiley

Kan ikke huske hvor mange km jeg kørte sidste år efter service, men tændrør, olie og filter er forholdvis nyt, så tror jeg kører videre på det, hehe.

• #6   2. mar 2009 Jeg takker mange gange for svarene smiley Jeg tager chancen og følger rådene om, at det ikke er nødvendigt at skifte olie allerede igen nu her, mon ikke også, at den lille hondamotor godt kan klare det smiley

Kommentér på:
Olieskift nødvendigt?

Annonce