3.817 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 58 Svar

dårlig olie. hvad nu?? dårlig olie. hvad nu??

heysa.

Jeg fik hældt noget skidt olie på min fj 1200 sidste år.Procycle fra louis. Da jeg var dernede her i januar, fortalte ekspdienten også godt de havde fået klager over at folks koblinger var begyndt at glide, ved brug af procycle olie. Det er min jo sjovk nok også. Jeg har nu købt castrol mc olie i stedet. Men kan jeg forvente at den "film" eller hvad det nu er af dårlig olie, forsvinder gradvist fra mine koblingsplader? eller er det "byt til nyt".


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Mount 7 lamps to the ceiling 800 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  dårlig olie. hvad nu??
  • #1   16. mar 2010 hvad angår dine koblings plader du kan prøve at ligge med i blød i fortynder eller bremserens

    ellers byt til nyt det er jo ikke den store udskrivelse


  • #2   16. mar 2010 en jeg kender prøvede det samme med sin r1 dog med noget andet olie men han endte med at skifte koblingspladerne da de simpelhen ikke pille gribe ordentligt igen

  • #3   16. mar 2010 *ville

  • #4   16. mar 2010 claus k.

    nej det er da ikke de dyreste. men har alligevel formøblet ca 7000 kr på opgradering af mcen i år. hehe,. tror snart fruen siger stop.


  • #5   16. mar 2010 tror ikke det er oliens skyld, det er nok dine plader der er ved at være slidt.

  • #6   16. mar 2010 morten p.

    de stod bare selv og sagde de havde fået flere klager over det. og sjovt nok begyndte det stille og roligt at komme efter jeg skiftede til procycle olie.


  • #7   16. mar 2010 jeg tror ikke morten kender forskel på mad olie og motor olie smiley det er nok derfor han modsiger "experterne" (her menes forhandleren) og os andre smiley

  • #8   16. mar 2010 Hej jeg kender en der havde samme problem , ved ikke hvad det var for noget olie han havde på men da han skiftede til en god mc olie forsvandt problemet og han skulle ikke skifte koblingen . Så prøv at kør lidt med det og se hvad der sker .

  • #9   16. mar 2010 ja jeg tror det må blive løsningen lige at prøve at trille nogen kilometer og evt et extra olieskift til kvali olie. ellers må jeg jo i gang med nye plader.

  • #10   16. mar 2010 Ja det ville jeg helt sikkert prøve , ved at alt virkede fint da der kom andet olie på .



  • #11   16. mar 2010 så har jeg jo også en god undskyldning for at komme ordentlig i gang med sæsonen. hehe.

  • #12   16. mar 2010 Jeg vil godt bakke Morten op. Tror næppe det er olien. Jeg har skiftet mange koblinger, der gled, men saamtlige har været slidt under specs, eller også har fjedrene været for korte.

  • #13   16. mar 2010 Jeg prøvede også at min kobling gled temmelig meget fordi der var en klovn af en mekaniker der havde fyldt fuldsyntetisk olie på min SV da den havde kørt 12000 km så af med det og på med noget halvsyntetisk og den har kørt perfekt siden og den har gået 36500km nu

  • #14   16. mar 2010 Ja kan godt læse her, at der er flere måder på det. Jeg skiftede plader og fjedre på min i sin tid og i den forbindelse også frisk olie på.Olien var så af den forkerte slags og min kobling har glidet siden, også selv om at jeg har skiftet til ordentlig olie og skiftet mindst 3 gange siden.. den glider stadig!!!!

  • #15   16. mar 2010 Så vidt jeg husker kører fj 1200 med samme membranfjeder i koblingen som min R1.. efter nogle år kan de godt blive en smule trætte i betrækket, så det kan også være den?

  • #16   16. mar 2010 Har haft det samme med min GSXR 750 K1ér, den gled både med Castrol og Shell´s det bedste (5w/50), men problemet forsvandt da jeg hældte en Motul 300W 15w/50 på. (Og efterfølgende Hein Gerickes 10w/50!!! ;o)

    Har IKKE samme problem med K6érn !!!


  • #17   16. mar 2010 Er nu ganske sikekr på, at Procycle olien opfylder de samme specifikations og kvalitetskrav som Castol. Det handler nok mere om forkert olietype end dårlig olie. Tænker der nok er hældt en fuldsyntetisk på den...

  • #18   16. mar 2010 Hvilken Procycle brugte du? 10w/50 helsyntetisk?? Prøv en halvsyntetisk istedet.

  • #19   16. mar 2010 min gamle honda fra 86 har jeg da til at køre med fuldsyntetisk og den glider ingen steder

  • #21   16. mar 2010 Det kan meget vel være pga. olien er fuldsyntetisk... Min VFR startede også med at glide i kobling efter et olieskift, det var dog kun indtil maskinen var varm...

  • #22   16. mar 2010 nu skifter jeg i hvert fald olie. når de selv står og siger dernede at de har haft flere der har oplevet det, så gider jeg ikke bruge det mere. ellers har jeg en gammel motor der står. måske kan jeg bruge koblingne derfra hvis det er helt slemt med den jeg har nu,

  • #23   16. mar 2010 Men igen. Er det en fuldsyntetisk olie du hældte på??

  • #25   16. mar 2010 jeg har netop også kørt på castrol før. men tænkte det lige skulle prøves. det skulle jeg så aldrig have gjort.

  • #26   16. mar 2010 Hey Claus J, du får en ti'er hvis du snart får svaret på om det er fuldsyntetisk du hældte på.

  • #27   16. mar 2010 jeg køre castrol eller silkoline det er det der har virket bedst på alle min cykler (har haft flere end dem i min profil) og min honda fra 86 blir forkælet med castrol olie og får så senere tæsk af mig og den holder sq til det smiley


  • #28   16. mar 2010 Jeg smider også en 10'er i den pulje...

  • #29   16. mar 2010 ok ok her kommer det. det er 10/40 semi syntetisk

  • #30   16. mar 2010 Så blev du lige et tyver rigere..

  • #31   16. mar 2010 forstå nu at fuldsyntetisk ikke er mere glat end alt andet olie, at nogen produkter måske har friktions nedsættelse i deres fuldsyntetisk, har ikke en skid med det fuldsyntetiske at gøre.
    har selv lige smidt noget procycle 5w40 fuldsyntetisk, og der er ingen problemer, og har læst om mange der har brugt procycle olie uden problemer.

    I kan også bare google lidt om motorolier, så vil i også opdage at det er noget åndsvagt noget at sige fuldsyntetisk er mere glat.


  • #32   16. mar 2010 jeg kan bare forholde m ig til hvad de siger nede ved louis. og de siger de har haft flere kunder der har oplevet det. derfor vælger jeg at skifte mærke. og så må vi så om pladerne har taget varig skade af det.

  • #33   16. mar 2010 Mål lige din membranfjeder og se om den er på de mål den skal være, for de bliver slappe med tiden, så koblingen fedter

  • #34   16. mar 2010 Morten P--> Så skal man jo bare vælge at se bort fra alle de faktiske eksempler smiley

  • #35   16. mar 2010 "Det man smør godt - kør godt"

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #36   16. mar 2010 Olie er ligesom dæk - det er tæt på en religion for nogle. :o)

    Der var f.eks engang nogen som troede at fuldsyntetisk olie på en SV'er var et problem - det har jeg kørt 78.000 på uden at min kobling har vist tegn på svagheder, og den er stadig ikke skiftet da den stadig ikke glider.

    Overholder olien de standarder og krav som MC fabrikanten foreskriver, så KAN det ikke være helt galt.

    Det er næppe oliens skyld at koblingen glider lige pludselig, og der er med al sandsynlighed ingen der har prøvet at skifte til et andet mærke på nye plader, så sammenhængen mellem de to ting vil sikkert aldrig kunne påvises.

    Pladerne på Claus's cykel var med al sandsynlighed trætte i forvejen, så mon ikke det var en god ide bare at få dem skiftet, eller som minimum kontrolleret for slid?


  • #37   16. mar 2010 det er så lidt sjovt at det kom da jeg skiftede til procycle så sajmon?

  • #38   16. mar 2010 Ok. Det er oliemærket der har fået din 19 år gamle knap 100.000km kobling til at glide :o)

  • #39   16. mar 2010 Tror godt vi kan blive enige om, at hvis koblingen begynder at glide, efter skift til fuldsynstetisk, at den så oftest er slidt eller slap... Til gengæld kan det i mange tilfælde være skiftet til fuldsyntetisk, som udløser problemet, hvor det ellers sikkert ville have ventet lidt på sig...

    Skal lige siges at jeg ikke er nogen guru eller ekspert indenfor området, men det er hvad jeg har gået og bildt mig selv ind i løbet af tiden...


  • #40   16. mar 2010 Claus J--> Kunne man måske få lidt ny olie, når nu firmaet nærmest selv advarer dig om, at deres kunder har oplevet mange problemer med olien?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #41   16. mar 2010 Hvis din kobling er 100.000km gammel på 19 år, kunne så mange andre mærker eller viskositeter olie have fået den til at glide - men ja det kan sagtens være olien der er dråben som får bægeret til at flyde over i dit og de andres tilfælde du hørte om.

    Men det gør stadig ikke olien til det reelle problem..... :o)

    Når nu tilfældighederne spiller så meget ind, vil du hellere stå syd for alperne og opdage problemet med din sædvanlige olie i motoren da?

    Det er jo bare et tænkt eksempel, men med en 19 år gammel MC må man altså påregne en del mere vedligeholdelse, da ælde gør stort set det samme ved tingene som kørte kilometer.


  • #42   16. mar 2010 Thomas (Vejle) J
    nu skriver han jo længere oppe at det ikke er fuldsyntetisk men semi syntetisk

    og jeg er sikker på at det er olien der er skyld i at den glider og han skal sikkert skifte koblingspladerne da der sikkert er forkerte adjektiver i som hans model kobling ikke kan tåle og som forhandleren siger er han jo ikke den eneste og jeg har set det mange gange med olie der ikke lever op til hvad der står på det og så får koblingen til at glide..


  • #43   16. mar 2010 Sajmon­­™

    min honda fra 86 har da intet problem med at koblingen glider selv om at den er gammel og den køre med fuldsyntetisk men vis jeg så hældte olie på med forkerte adjektiver i og for meget friktions nedsættende så vil den med garanti glide så det er olien og tror ikke at det bare er et tilfælde at forhandleren siger at der er flere andre der har problemer med den olie


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #44   16. mar 2010 Bent THE VIKING/HULEMAND smiley C - Nu går jeg så ud fra at Claus har undersøgt hvilke additiver der må være og hvilke der skal være osv, FØR han hældte den olie på sin motor.

    Er de kriterier opfyldt, så er der stort set kun slid tilbage.


  • #45   16. mar 2010 Ikke så meget snik snak,

    I med nye plader, slib stålpladerne let, i med ny koblingsfjeder og ny olie på af valgfri fabrikat.
    Så fedter den med garanti ikke mere. Samlet pris ca. 1200-1300kr

    Fjederen skal du dog købe uoriginalt, EBC laver dem i lidt strammere udgave, og man bør kunne få mc-nøgle handlere til at få dem hjem, også selvom den ikke nåede at komme med i 2009 kataloget den har EBC part no CSK 903, og er den samme som sidder i min R1


  • #47   16. mar 2010 det er orginalen fra 86 i følge alle de tidligere ejere og jeg har kørt ca 12000 km med den hvor jeg har tæsket den smiley

  • #49   16. mar 2010 ja det er sq nok det smiley

  • #50   16. mar 2010 claus J: Hvis du bliver fornuftig og skifter din kobling og din lokale mc pusher er for dyr med fjederen kan den fås billigt i England:

    http://www.foundem.co.uk/M/bikes/Clutch-Part/EBC/CSK903.jsp


  • #51   16. mar 2010 shit der er mange kloge åger herinde. det er ligefør man føler svinet lidt til. ingen nævnt ingen glemt.

  • #52   16. mar 2010 jesper virum p

    hvem har sagt noget om at koblingen er 19 år gammel og har kørt 100000?


  • #53   16. mar 2010 tjaa.. jeg siger bare jeg har oplevet noget af det samme, og der var ingen vej uden om ny kobling og fjeder..

    og min koblingsfjeder er magen til din, og jeg vil vædde på at pladerne ikke er ekstremt meget anderledes?


  • #55   16. mar 2010 • NarrowHead • <S@lt Creek> •

    det du skriver der er også mere seriøst end de fleste andre længere oppe i tråden. har for øvrigt kørt 70 km på job på den her til aften og det var ligesom den ikke gled så meget i koblingen på vej herop. men nu må vi se hvad der sker over de næste par uger. ellers må den have en flok nye plader.


  • #56   16. mar 2010 havde du skiftet olien?

    for noget kunne tyde på at det allerede er ved at blive bedre nu og så er det ikke fordi koblingen er slidt men det kan du også se vis du skiller den ad smiley

    og ønsker ikke at svine dig til og beklager honda bemærkningerne længere oppe smiley


  • #57   16. mar 2010 Jeg syntes nu ikke jeg har svinet nogen til, bliver bare træt af at høre folk tude om fuldsyntetisk der får ting til at glide, det er 100% ligemeget om det er fuldsyntetisk eller mineral olie, at der så kan være nogen additiver i olien som måske går ind og driller, det har ikke noget med syntetisk Vs Mineral at gøre, bare folk der ikke ved hvad de snakker om.

  • #58   16. mar 2010 morten p.

    det har jeg heller ikke sagt. synes bare man blive høvlet ned fordi man har sparet på olien.

    bent hulemand.

    det er skam helt i orden har selv haft en par hondaer før som du kan se i min profil. ja jeg har skiftet olien. tappede olien af da jeg skilte mcen ad sidste år. og var så ved louis her i januar hvor vi stor og snakkede om at jeg måske skulle have en tykkere olie da min mc spiser lidt. han anbefalede så en castrol olie. kan ikke huske hvilken. men da jeg så spurgte ham hvorfor han ikke anbefalde deres eget produkt fik jeg forklaringen som står længere oppe. så det blev castrols olie der kom på. nu må vi så se om der kommer styr på olieforbruget og og koblingen holder til det,


  • #59   16. mar 2010 Morten P
    hørt og helt enig smiley har skrevet noget lignende længere oppe tror jeg eller tænkte jeg det kun ? nå gider ikke læse det hele igennem smiley


  • #60   17. mar 2010 Efter min erfaring skal man faktisk være varsom med at give gamle MC-er og engelske biler med sammenbygget motor/gearkasse for moderne olier. Altså moderne på den måde, at det lugter det allerfjerneste af longlife olier. De har det normalt allerbedst med billig mineralsk eller semisyntetisk olie - og jeg mener billig. Det der gør olie dyr, er additiver, og mange af dem er friktionsnedsættende.

    Maskinen skal bruge oliens egen bærende smøreevne og køleevnen. De gamle materialer i koblingernes fiberplader, enes ikke med de nyeste kostbare additiver.

    Har jeg holdt mig til det og producentens minimale API specs og viskositeter, så er MC - en aldeles ligeglad med olien - også bilolie:-)

    Til sidst – der er en h……. masse tro i disse ting. Ovenstående er MIT evangelium.


  • #61   17. mar 2010 http://www.silkolene.com/

    svigter ikke.!

    -


  • #63   17. mar 2010 En kammerat har haft samme problem med sin FJ1200. Problemet er løst med en fjeder fra en FJR1300 og ELF MOTO4 HP motorolie (10w/40)

Kommentér på:
dårlig olie. hvad nu??

Annonce