{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.551 visninger | Oprettet:

Kølervæske {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne have skiftet kølevæske på min scooter peugeot speedfight 2 lc 02'. Jeg har noget at det røde stående, men kan se at der grønt på nu. Kan jeg skifte til rødt, hvis jeg renser systemet godt ud.

Jeg ville egentlig have stillet spørgsmålet på scootergalleri, men jeg har åbenbart fået slettet min bruger. Min gamle Yamaha 4-gear var oprettet der.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kølervæske
  • #1   19. jan 2011 Blå er Godkendt til biler med aluminiumstopstykke
    Rød er Specielt beregnet til NYE motorer efter de nye fabriksforeskrifter. Godkendt til VAG! Kendes også som G12 eller G30.


  • #2   19. jan 2011 vil lige sige Kølervæske koster ½ pris i haraldnyborg frem for thansen

  • #3   19. jan 2011 Man kan ikke bruge farven til noget, det skifter fra mærke til mærke

  • #4   20. jan 2011 Farven indikerer nogen egenskaber, derfor er der 3 forsk farver!

  • #5   21. jan 2011 Jeg syntes da selv, jeg havde en ret god opfattelse af "ret og vrang" i den her sag, men efter jeg dykkede længere ned i sagen blev jeg faktisk mere og mere i tvivl om egenskaber (G-betegnelsernes sammenlignelighed med normer som fx ASTM, BS m. fl.), evt. sammenblandingsproblemer, fryse/kogepunkter, additiver m.v. Har da sammenlagt vel brugt et par timer herpå.
    Af diskussioner i div. fora fremgår også mange divergerende opfattelser af emnet, og derfor må der være en del som ikke har reel faglig basisviden til at udtale sig herom.
    Jeg vil gerne opfordre til, at I vedhæfter dokumentation som i det mindste sandsynliggør det I postulerer. (-Og nej det er IKKE et surt opstød, men måske snarere en indikation på faglig belastning smiley )

    Der MÅ være nogen der har lettere ved nå konsensus end jeg og derfor tillader jeg mig at afvente nogle fagligt funderede indlæg smiley

    eksempler på relevante områder
    at farven DIREKTE! relaterer til egenskaberne af de forskellige glykoler uanset hvilken producent der henvises til
    Hvilke der må blandes og ikke blandes (hvis de findes smiley )
    Sammenhænge mellem de forsk. standarder og hvad de betyder

    ....Venter spændt


  • #6   21. jan 2011 Hans D: Du har en nærmest usynlig profil, DU har IKKE krav på noget, før DU udfylder den så vi ved hvem vi taler med!!!

    PS! Vil nogen noget helt præcist, så henvend jer hos en der ekspert i det i søger viden om f.eks. en autoreservedels grossist, de ved hvad de snakker om, ikke sådan et sted som Tsvansen!


  • #7   21. jan 2011 Blå kølervæske:
    Blandingsforhold 1:1 frostsikker til minus 36 grader. Blandingsforhold 1:2 frostsikker til minus 20 grader. Indeholder ikke fosfat. Tilsat korrosionsbeskyttende additiver. Godkendt til biler med aluminiumstopstykke.

    Gul kølervæske:
    •G05 longlife kølervæske

    Rød kølervæske:
    Blandingsforhold 1:1 frostsikker til minus 36 grader. Blandingsforhold 1:2 frostsikker til minus 20 grader. Specielt beregnet til NYE motorer efter de nye fabriksforeskrifter. Godkendt til VAG! Kendes også som G12 eller G30

    Det er hvad, ja beklager, Tsvansens hjemmeside siger om det!


  • #8   22. jan 2011 Tjaeh Allan det kan da godt være du har prøvet og det er godt ment, men det er på ingen måde mere overbevisende end hvad der kan læses af diverse hypoteser andetsted (som jeg også explicit nævnte i mit indlæg).
    Jeg synes det er noget mærkeligt noget, at du skriver jeg KRÆVER noget. Det har jeg da på ingen måde skrevet!!!!!! Jeg kom med en opfordring, idet ordentlige henvisninger til emner som dette viser seriøsitet fremfor ammestuehistorier, som man kan læse mange steder. -Og at nogle udtaler sig om noget de reelt ikke ved noget/tilstrækkeligt om, kan man jo let se af de divergerende svar man kan finde.
    PS: Hvis du VIRKELIG mener, at du ved hvem du taler med pga af et fuldt udfyldt Cv her på siden, så er du efter min mening utrolig naiv smiley -sorry


  • #9   23. jan 2011 Jeg ved da stensikkert IKKE hvem jeg taler med når der INGEN profil er, det er 100%!

  • #10   23. jan 2011 hvis det er vw kølervæske må det ikke blandes, det klumper og bliver fejlfarvet.

  • #11   23. jan 2011 how, glemte lige at sige at hvis du blander "vw" væske med en anden er det stensikkert at du skaber kemisk korrosion dvs. det er bedre ikke at skifte end at blande med det der vw skidt

  • #12   23. jan 2011 Jeg har ingen intention om at fornærme nogen, men jeg har min gang i et meget faktuelt miljø - som jeg har det godt med at agere ud fra :-)............ Det er muligt du (måske) har ret, men som jeg nævnte tidligere er der SÅ mange subjektive hypoteser på det her felt, at det kan være yderst vanskeligt at skelne fup fra fakta, når ingen kan give fyldestgørende henvisninger til pålidelig kilde eller som minimum kan fremvise fx et reaktionsskema nogle af os har mulighed for at forstå. At de forskellige produkter så ikke er godkendt efter samme standard/har benævnelser efter samme system gør det ikke sagen lettere.
    At en producent (fx VW) angiver at deres kølervæske ikke må blandes med andre typer, kan jo sagtens skyldes andre ting, end at det (måske) faktuelt giver et uhensigtsmæssigt/ubrugeligt blandingsprodukt.
    Bruger jeg tilstrækkelig tid på det kan jeg da sikkert nok nå konsensus, men hvorfor det, hvis det var lettere tilgængeligt for andre smiley


Kommentér på:
Kølervæske

Annonce