{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.295 visninger | Oprettet:

Mikkel  W
Mikkel W
Tilmeldt:
11. apr 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14

Køre ny motorcykel til...? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Har lige hentet min første MC i mandags (skod vejr hele ugen... nedtur) Det er en ny FZ6-N og nu skal den køres til.... Ved forhandleren siger de max 6.000 omdr. de første 1.000 km og derefter kan den få gas.... Nu har jeg så spurgt andre til råds og de siger at den skal have noget at leve lige fra starten, da motoren ellers bliver sløv...? Så nu er jeg squ lidt forvirret... Mon ikke der er nogen herinde der har erfaringer med dette...=)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre ny motorcykel til...?
  • #1   19. maj 2006 Vær du nu god ved den de første 1000 km. ikke for mange omdrejninger og ikke sejtrække ... kør den pænt og fornuftigt.... Du får ihvertfald ikke en ringere motor af at køre den fornuftigt til.




  • #2   19. maj 2006 Det er der jo så nogen der mener man gør, Jan. Ikke at jeg ved noget, men det har været oppe at vende et par gange og der har været meget delte meninger.

  • #3   19. maj 2006 lyt til forhandleren og garantien ikke mindst, kør pænt!

  • #6   19. maj 2006 Gør som der står i Steffens link!!!!

    Det er den bedste måde, jeg kender erfarne motorcykelister der har prøvet, og som ved det virker!

    Når jeg engang skal have ny cykel, skal det nok være en helt ny, og så skal den køres til på den måde.

    Husk at motorbremse. Accelerere relativt hårdt, især i de små gear. Aktiv kørsel er et must!


  • #7   19. maj 2006 Motoren bliver ihvertfald ikke sløv af at køre den til som forhandleren siger... det er da logik man skal tage den med ro når cylinderens diameter er 11nm bredere end stemplets diameter.... !!! Den skal jo lige slides til indeni.

    Jeg er helt enig med Strada.


  • Mikkel  W
    Mikkel W Tilmeldt:
    apr 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 14
    #8   19. maj 2006 Tak for besvarelserne....

    Tror det ender med at jeg kører den pænt til, altså under de 6.000 omdr - også lige en enkelt gang eller to ser hvad den kan - uden at ramme begrænseren naturligvis...=) Men hvor bliver den sommer af, mener helt bestemt der var bestilt 25 grader og høj sol de næste 2 uger....?


  • #9   19. maj 2006 Strada: "Yamaha har lavet MC i et godt stykke tid, og der er jo en grund til at de foreskriver tilkørsel, som de gør."

    Ja ja, de vil ikke have at folk kører ud af butikken for fuld rulle, for så at smide cyklen første gang de skal dreje.

    Tilkørsel. Cylindrene slider på stempelringene de første cirka 800 kilometer. Derefter er overfladen i cylindrene for fin til at slide mere, hvorfor der ikke længere foregår tilkørsel. I denne periode skal der gives gas og motorbremses i stor omfang. Ikke som sejtræk, men den skal heller ikke skydes af med en million omdrejninger. God, frisk kørsel med varm motor, og gerne et olieskift efter ganske kort tid, måske 100 kilometer.

    Forsigtig tilkørsel er et levn fra dengang de ikke kunne lave stempler og cylindre med ordenlige tolerancer, dengang materialerne var for dårlige.

    Et levn fra 2-takternes tid hvor skyllekanalerne sled voldsomt på ringene, udsatte dem for stor belastning.

    Det er gammel viden at man skal køre forsigtigt de første kilometer, ligesom det er gammel viden at jorden er flad.

    Der er sket ekstremt meget i udviklingen af motorer, belægninger med mere, hvorfor tilkørslen skal foregå på en anden måde end tidligere.


  • #10   19. maj 2006 Da jeg kørte min Aprilia RS 125 til tog det ca. 30 min.
    først fik den lov til at blive varm i tomgang og så fik den lov til at køle lidt af igen.
    derefter kørte jeg ca 15 min med højest 6000 omd/min
    15 min med 8000 og derefter fuld skrald.
    nu har jeg kørt 2 år på bane med det samme stempel uden problemer. og det vil jeg da sige er okay for en RS 125 som ellers ikke skulle være så holdbar


  • #11   19. maj 2006 Har lige købt en mc efter hvad kawasaki skriver skal den kører 800km med max 4000 ord så op til 1600km max 6000omd.. men alt det står sikkert i din manual...

  • #13   19. maj 2006 Strada: Jep, det er hvad der anbefales. På det Apriliaforum jeg ellers fedter rundt på, er der flere der har brugt nævnte metode. Der er tilfælde hvor personer har købt identiske maskiner, men hvor de er kørt forskelligt til. De der er kørt til som jeg taler for, kører bedre, har flere heste. Der er flere hvor dette gør sig gældende.

    Man skal naturligvis ikke æde alt råt, men den her er god nok, det virker. Han forklarer jo også hvorfor det virker.

    Grunden til at mange er skeptiske, er at folk hælder til en metode der forældet! Think outside the box ;o)


  • #14   22. maj 2006 Hej Mikkel. Tillykke med den nye maskine. Du har vel fået en instruktionsbog med til den fine maskine? Jeg synes, at du skal gøre som der står i den. Dvs overholde de omdrejningstal der er angivet. Dog kan/skal du selvfølgelig køre frisk til, men skift gear ved det maksimale omdrejningstal der er angivet i bogen. Jeg har netop kørt min GSF'er til. Op til 6000 o/min de første 800 km, op til 9000 o/min de næste 800 km. Ikke fuld gas de første 1600 km. Har nu kørt 2000 km, og maskinen går som en drøm. Held og lykke med maskinen.


Kommentér på:
Køre ny motorcykel til...?

Annonce