2.154 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Afmontere bremsekaliberstempler på GSF bandit? Afmontere bremsekaliberstempler på GSF bandit?

GSF 600 bandit 1997 bagbremsekaliber.

Vil gerne have nye pakninger i, så stemplerne skal ud.

Er det korrekt observeret, at man skal trykke på bagbremsen mens man holder det stempel inde som sidder mod bremseslangen? Altså det yderste stemplet.

Når så man bliver ved med at pumpe, så må det andet stempel vel bare poppe ud sammen med en masse bremsevæske.

Derefter skal man have en dorn ned i hullet, hvor bremsekablet er skruet på, for at banke de yderste stempel ud?

Er der andre gode metoder?

Jeg er der nu, hvor det inderste stempel er presset i bund, og det yderste sidder halvt ude. Kaliberen er koblet fra bremseslangen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Afmontere bremsekaliberstempler på GSF bandit?
  • #1   26. aug 2012 Er der noget specifikt du tænker på?

• #2   26. aug 2012 de plejer jo ikke lige være så rustne på en mc som på en bil, har prøvet at skille kalibere ad en gang på min vl 1500... men der var det nok med en rensning dehøvede ikke nye ringe... men jeg skilte den nu bare ad og tømte dem for bremse væske så det ikke var ud over det hele. fik stemplerne ud med trykluft i stedet for...

• #4   26. aug 2012 Lars H : helt enig !

• #5   26. aug 2012 Trykluft? Altså sådan et tryklufthoved med gummikappe?

De er svære at få frem og tilbage, og jeg tvivler på at trykluft er nok.

• #6   26. aug 2012 michael: Men hvorfor er du enig?

• #7   26. aug 2012 Fordi jeg synes det er direkte tåbeligt at begynde at rep. På noget så vigtigt som bremserne på en mc,uden at vide hvordan .........

• #9   26. aug 2012 gør som hans henrik skriver.
    og så find en video på youtube der forklarer hvad du skal.

• #10   26. aug 2012 Hvis de sidder godt fast bruger jeg altid væske trykket fra pedal/håndmaster, det skal nok få dem ud, du lader bare det stempel der kommer først komme ud, renser det godt for ir og andet snavs, sætter nye pakninger i, smør med noget syrefri fedt og i med stemplet, så holder du den inde med en tang og trykker det andet ud, det skal jo selvfølgelig lige luftes lidt ud inden du kan trykke den næste ud..
    held og lykke..

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

Emner: 17 Svar: 454
    #12   26. aug 2012 Det nemmeste er at afmontere bremseklodserne og lægge en stor skruetrækker eller lignende imellem stemplerne. På den måde kan du styre at du med bremsehåndtaget/-pedalen presser alle stemplerne lige langt ud. Når alle stemplerne presser mod skruetrækkeren finder du noget der er lidt tyndere og presser igen stemplerne lidt længere ud. Så noget tyndere osv. Til sidst er stemplerne helt ude og bremsevæsken kan løbe ud.
    Hvis de resterende stempler stadig sidder i tætningsringene kan du trække dem ud med håndkraft eller evt. med luft mens du holder de allerede afmonterede stempler på plads med håndkraft.

Synes jeg.

• #13   26. aug 2012 Jeg har renset en del kalibre på min GSF bandit og det blev gjort med lufttryk. En tag er bandlyst da små mærke kan kompromiterer gummiringene.
    Du kommer lidt WD40 omkring stemplet og holder en finger for alle huller undtaget ét. De puster du nu 4-5 bar igennem og "SMUT" så skulle stemplet komme ud. Som jeg ser det kan det ikke gå galt da du blot skal huske at samle det korrekt og komme lidt siliconefedt på stemplet inde du kommer det tilbage efter rens. Havde ingen erfaring med rens af kalibre, men prøvede mig frem og har da kørt ca 3000km uden problemer.

• #14   26. aug 2012 Her er min favorit. Bemærk Ron Jeremy-møder-Maradona-looket

http://www.youtube.com/watch?v=Xs61mC0aeK8

• #15   26. aug 2012 Det jeg gjorde var at presse det ydserste stempel tilbage igen. Så monterede jeg bremseslangen, fyldte begge kaliberhuse op med bremsevæske med en sprøjte og en slange, og så en fastnøgle ind mellem de to stempler, og pressede yderste stempel ned på fastnøglen mens der blev pumpet. Så var det kun det inderste stempel der smuttede ud. Efter det var ude, tog jeg en dorn igennem skruehullet og hamrede det yderste stempel ud bagefter. Det gik fint nok. Men man kunne måske have skildt kaliberen ad, og samlet den omvendt, så man kunne holde det yderste kammer tæt, og så bare have pumpet videre go fået det andet stempel ud ?
    Har tænkt mig at bruge lejefedt når stemplerne skal i igen, men det er måske ikke godt nok? Har sådan noget bardahl fra thansen.

Jeg vil gerne have skildt kaliberen ad, men de to umbraco bolte er meget stramme. Er det varme+luftnøgle vi er ude i?

Tak for hjælpen folkens.

• #18   26. aug 2012 atterman: Tak. Jeg kan dog selv ordne det på skolen tror jeg smiley

Hvorfor er det en dårlig idé? Tænker du hvis den får kontakt med siderne?

• #20   26. aug 2012 Ja det er selvølgelig ikke meningen, men havde umiddelbart ikke andre muligheder.

Okay. Hvad er det for en skruetrækker?

• #22   27. aug 2012 Du kan købe hos au2parts købe bremsefedt.

• #23   27. aug 2012 atterman. Ah ja, sådan en har jeg selv. Jeg kan da prøve, men vil luftnøgle ikke virke bedre?

Natte. Okay. Hvis det er bedre så køber jeg det smiley

• #24   27. aug 2012 Bremsefedt af sillicone, alm lejefedt har IKKE noget at gøre i et bremsesystem, slet ikke. (ATE eller GIRLING produkter bruges)
    Ligeledes er hamre, dorne og brækjern bandlyst i kaliper arbejde, brug hydraulik eller luft og arbejd trinvis, lidt i den ene side og lidt i den anden, så kommer de stille og roligt.

• #25   27. aug 2012 ;(

Tak Allan.

• #26   27. aug 2012 Ham den solbrændte skaldepande på videoen får det til at se nemt ud, men hans kaliper går jo også fint, men havde det siddet siddet fast stemplet, så havde hans metode ikke været 7 potter pis værd.
    Det er altid en go ide at lægge en go stor klud rundt om hvor stemplet sidder, så får man ikke en masse bremsevæske sprøjtet ud i hoved og værksted, samt det dæmper knaldet fra når stemplet bliver skudt ud.

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 137
    #27   27. aug 2012 Bare brug rent bremsevæske til at smøre pakningerne og stemplerne med istedet for alle mulige slags fedt. Fedt skal ikke ind i systemet.

• #28   27. aug 2012 Glem det, der skal bruges bremsefedt, og kun i nødstilfælde bremsevæske dvs hvis man skal ha det samlet nu og køre straks.
    Smør først cylinder, monter så gummiring, smør stempel, monter stempel samt manchet.
    Sådan holder det og tåler vinterkørsel, og fedtet kan køre sammen med bremsevæske, det er det faktisk designet til, og det virker sgu.

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

#29   27. aug 2012 Fedtet smører ikke bedre end bremsevæsken, stemplet kan trods alt køre ved almindelig brug. Hvis det virkelig hjalp på vinterkørsel, har man vist nogle stempler og manchetter der trænger til udskiftning. Der skel ikke kunne komme fugt ind.

• #30   27. aug 2012 Fedtet bliver hvor det er smurt på inde i cylinderen.
    Bremsevædske optager vand, derfor kogepunktet falder, vand skaber ir og rust.
    Har renoveret mange kalipere, de sidste så sent som idag.
    Har man renoveret og ikke brugt bremsefedt, så er man godt dum, for så er arbejdet jo spildt og holder ikke evigt, som med bremsefedt.
    PS! Det har jeg lært af en der arbejdede på et bremserenoveringsværksted i 40 år!

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

#31   27. aug 2012 Stemplet ruster jo ikke indefra på grund af den smule kondens der opstår inde i systemet, men altid på ydersiden på grund af bremsestøv og snask og så hjælper fedt jo lige præcis ingenting inde i systemet. Og vand kommer kun ind hvis der en utæthed i manchetten. Jeg er mekaniker og har selv renoveret en caliper eller to. Har faktisk lige lavet en kammerater caliper på en yzf 750 og de virker utroligt nok selvom jeg ikke har brugt fedt. Hvis man ulejliger sig med at holde sine bremser rene slipper man også for at renovere dem og smøre dem ind i alt muligt snask der bare tiltrækker mere snask og intet gør for bremseevnen.

• #32   28. aug 2012 Uenig!
    Jeg skal ikke gøre mig klogere end en der har arbejdet hele sit liv med kalipere.

• #33   28. aug 2012 Den her bruger jeg
    http://www.billigbilpleje.dk/product/ate-bremsefedt-180-gr-den-blaa-1942/

• #34   28. aug 2012 Her er lige sakset et indlæg fra kassereren i Audiclub.dk

Det hele lyder som begrebsforvirring.

Bremsefedt - eller bremsecylinderfedt bruges til indvendig smøring af kalibre og bremsecylindre når man selv rennoverer dem. Dette for at undgå rivninger i de helt nye gummidele de første gange delen bruges. (Ved f.eks. udluftning) Det særlige ved denne type fedt - som vist mest er silicone - er at den ikke reagere sammen med bremsevæsken.

Kobberfedt er godt til alle bevægelige dele eller mørtikker der er udsat for skiftende temparaturer, som udstødnings og bremsedele. Som de andre, bruger jeg også kobberfedt på bremsernes glideflader etc. Man KAN komme kobberfedt bag på klodserne, men at dette skulle hjælpe imod skrigende bremser tror jeg er en myte. Men klodserne kommer på nogen typer bremser lettere af når de en dag skal ud igen. Faren ved overdreven brug af kobberfedt er hvis noget kommer på klodserne.

Skrigende bremser klares med skrigdæmpningsplader. "Biltemamodellen" er en gummifolie der klistres bag på klodserne. Den rigtige metode er metalplader med samme form som kodsen, der er beklædt med gummi på begge sider.

Flere typer bremseklodser til Audi leveres med fast monterede skrigdæmpmningsplader som en del af klodsen.
    m.v.h.
    Lasse

Kommentér på:
Afmontere bremsekaliberstempler på GSF bandit?

Annonce