2.752 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

forgaffelolie - hvad betyder med gaflerne i "bund" forgaffelolie - hvad betyder med gaflerne i "bund"

Jeg er ved at skifte olie i forgaflen. Har fået olien ud og har hældt olie i. Har såmænd også prøvet at skrue bolten i i toppen af hvert ben, trykket gaflene ned og op nogle gange og tilsyneladende virker de som de skal. MEN Så meldte spørgsmålet sig..... har jeg lavet en fejl, for der er brugt mere olie end jeg burde. Der skal bruges ca. 2x325 ml ved olieskift og 2x380 ml ved helt tørlagt gaffel. Jeg har hældt knap 900 ml i. Allerede her er der noget der tyder på at jeg laver en fejl.
Jeg har søgt på nettet men er ikke blevet så meget klogere for der står, at man skal måle med "voll eingefederte gabel" eller med gaflen helt i "bund", men når ikke man har set det gjort kan gaflerne helt i bund betyde både helt udstrakt og helt sammentrykt (med fjedre ude formentlig, ellers gætter jeg på at olien smides til alle sider når fjedrene kommer ovenud af gaffelrørene).
Håber nogen kan klargøre det der p.t. er et mysterium for undertegnede.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forgaffelolie - hvad betyder med gaflerne i "bund"
  • #1   29. aug 2012 bolten af i toppen af hvert ben, trykket gaflene ned.. Så er de "i bund".. c",)

  • #2   29. aug 2012 Eventuelt tag et kig her http://www.youtube.com/watch?v=38yXx64liCM

  • #3   29. aug 2012 Det viser desværre kun ting jeg allerede ved og besvarer desværre ikke spørgsmålet............

  • Henning V
    Henning V Online Tilmeldt:
    feb 2009

    Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
    #4   29. aug 2012 Det skal måles uden fjeder og skubet helt sammen. i lodret stilling.

  • #5   30. aug 2012 Hej mange tak for hjælpen. Blir´ spændende at se om mængden så kommer til at passe bedre med det anbefalede.
    Selv med en del mere olie i end anbefalet synes jeg den er MEGET blød i affjedringen (og det er en ældre mc uden mulighed for justering af forgaffeltryk m.v.).

    Er der nogen der i praksis har erfaringer med, hvad der er bedst at gøre.
    a) længere afstandsstykker øverst i gaffelrørene så fjedrene trykkes mere sammen
    b) tykkere olie i forgaflerne (kan man egentlig ikke også bruge servolie fra biler?)


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #6   30. aug 2012 Du kan godt bruge servo olie eller hydraulik olie, men det er bare ikke altid viskositeten opgives, du skal bruge en god tyk forgaffel olie, sae 20, så dæmper den noget mere, og det er en god ide at stramme fjedrene, evt med længere rørstykker, eller også bare med skiver eller et afstands stykke på ca 10 mm.

  • #7   31. aug 2012 Hej Fanta H. Jeg har overvejet det med olien et stykke tid, men endte i første omgang op med at bruge den SAE 10 jeg købte hos MC-forhandleren. Forgaflerne var imidlertid nøjagtig lige så bløde som med den gamle og tydeligt udslidte gaffelolie. Ej heller hjalp det at jeg fyldte meget mere olie i - gaflerne fik tilsammen 900 ml hvilket er meget til min ihvertfald. Jeg talte med en anden mc-fyr som mente at man i nogle racere brugte motorolie fra enten mc eller bil. Jeg havde noget 10W40 bilmotorolie så det brugte jeg 20 ml af i hver gaffel så mængden sammen med SAE 10 gaffelolien endte på den foreskrevne mængde. Så jeg er noget i tvivl om det med olien . Jeg har forsøgt at sætte mig yderligere ind i det med affjedring og dæmpning ved at læse diverse steder på nettet. Enkelt synes jeg bestemt ikke det er.
    Man kan godt bruge ekstra spacere. I forvejen sidder der et originalt meget tyndvægget spacer-rør på 100 mm i hvert ben. Her kunne jeg måske godt slippe afsted med at putte yderligere 10-20 mm nylonspacer i, men jeg skal jo også passe rigtig maget på, at fjederen bliver så sammenpresset at den risikerer at bliver klemt helt sammmen ved fx en hårdt opbremsning eller større humble på vejen - så kan det jo blive decideret farligt!
    Jeg hælder lige p.t. mere til at finde ud af, om jeg kan få længere fjedre og så fjerne de originale spacere helt eller delvist og/eller få nogle stivere fjedre evt. progressive fjedre (som nok er absolut det bedste).
    -Men det er sq ikke sådan bare liiige og mc´en er jo en ældre traver så det er ikke noget der lige ligger på lager ret mange steder.
    Jeg skal i øvrigt også lige have tjekket det anti-dive system der sidder på den, for her kunne der godt være en forklaring på den usædvanligt bløde gaffell som netop giver problemer ved aggressiv kørsel af forskellig art......... Men kom endelig med flere hints smiley


  • #8   31. aug 2012 Hvis det er en ældre bike..?
    kunne det måske være nu du fik skiftet fjedre til fuldlængde progressive, - bestemt en overkommelig og kæmpe forbedring af cyklens køreegenskaber.. smiley
    Der er flere på markedet.. Men kan da anbefale hyperpro.com.. Lev til tiden med korrekt olie - und alles.. Og de virker super..!!

    Når jeg checker gafler, jacker jeg cyklen op så forhjulet svæver frit.. Så de med sikkerhed er trukket ud..og suger (med bremse vaccum flasken) det meste olie op..
    Topper op med ny olie til til - hvad jeg har fundet ud af er er den rigtige mængde, - 12 cm fra top.. Sætter fjedrene i, og propperne på..
    ( jeg lever med at ikke al olie skiftes hvergang, da jeg gør det ca en gang om året, hvilket reelt er alt for ofte.. Men sy'ns bare det giver mig en god status af min bike at skifte alle væsker årligt..) smiley


  • Henning V
    Henning V Online Tilmeldt:
    feb 2009

    Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
    #9   31. aug 2012 Hvad er det der er for blød? fjederen holder cyklen oppe. olien er til støddæmperen.
    "sætter" den sig for meget når du sidder i sadlen, eller er den for livlig og gynger op og ned når du kører.
    Når du trykker ned og slipper, skal den komme op og falde til ro med det samme.
    Hvis det er fjederen der er for blød, hjælper det ikke at hælde mere eller tykkere olie i, og omvendt.
    Tja håber det giver lidt mening.


  • #10   1. sep 2012 Henrik A: Eksakt samme fremgangsmåde følger jeg også fremover. Måske skyldes det manglende kendskaba fra min side, men jeg kan sipelthen ikke se idéen i, at fjedre skal op og gaflertrykkes sammen for at hælde en mængde olie der der så måles med gaflerne trykket helt sammen. og så kan man så samle baglæns igen. Giver ikke umiddelbart nogen mening så vi har åbenbart tænkt nogenlunde det samme smiley
    Med hensyn til hyperpro.... jeg synes ikke jeg kan søge på mc model. Skal man tage en dialog med dem for at finde den rette eller er jeg bare ikke god nok på deres hjemmeside?
    Har bl.a. også fået foreslået at isætte "gold valve cartridge emulators ". Er det noget du har erfaring med?

    Henning V: Personligt mener jeg at det må være fjederen ELLER som jeg skrev og som jeg endnu ikke har fået tjekket om det er anti-dive´n der er i udu. Den er så blød at jeg ret let kan banke den i bund når jeg står ved siden af den, tager håndbramsen og trykker ned/fremad. Desuden har den banket i bund et par gange under kraftig accelleration mellem gearskift så det giver et pænt brag........
    Det du skriver med olien findes der nu flere udlægninger af. Nogle siger at også tykkere olie giver hårdere gafler - det skal jeg endnu ikke udtale mig om, men mere olie i gaflerne burde give hårdere gafler, men det kan så give nogle andre uheldige effekter ligesom hvis spacerne bliver forlænget for meget.


  • #11   1. sep 2012 @ Snehvide.. (link fjernet)
    og rigtig nok - ringe og tale med dem så du er sikker på alt er korrekt.. Det er en supernem operation at udføre.. Har du spacer i nu - kan den smides over venstre skulder da de progressive fjedre bruger hele gaffellængden..
    Tilbage er kun hyggearbejdet med at finde ud af hvor stor luftlommen i gaflerne skal være, så du finder den fasthed der passer bedst til din kørestil..
    (en stump klar plastic slange m en tusch streg/cm og en engangssprøjte fra apoteket gør det nemt)

    På min VX'er giver 12cm luftlomme en slaglængde på 8-9cm (uden at bunde) der vel er til den bløde side ifht. Modellen.. Men jeg har helt anderledes styr over forenden uanset ujævnheder i sving og især ved opbremsninger på ujævnt underlag hopper forhjulet ikke rundt som tidl..

    smiley den der "guld ventil ting" du nævner har jeg aldrig hørt om? smiley men det lyder da både smart og dyrt.. Forhåbentlig mest det første og ikke såmeget af det andet smiley ;-)


  • #12   2. sep 2012 Hej Henrik mange tak for det rigtig gode og brugbare svar. Jeg vil lige tjekke det der antidive, men umiddelbart er jeg nu også overbevist om, at jeg skal have progressive fjedre i.
    Det næste spørgsmål melder sig så, om det er muligt at genjustere monochok´en ind efter de "nye" forgafler. Jeg har jo lige prøvet en MEGA tank-slapper på en af de ombyggede GPX´ere jeg har og det ønsker jeg satme ikke at opleve igen. Har du erfaring med KORREKT ! smiley justering m.v. af affjedring?


Kommentér på:
forgaffelolie - hvad betyder med gaflerne i "bund"

Annonce