forgaffelolie - hvad betyder med gaflerne i "bund" forgaffelolie - hvad betyder med gaflerne i "bund"
Jeg er ved at skifte olie i forgaflen. Har fået olien ud og har hældt olie i. Har såmænd også prøvet at skrue bolten i i toppen af hvert ben, trykket gaflene ned og op nogle gange og tilsyneladende virker de som de skal. MEN Så meldte spørgsmålet sig..... har jeg lavet en fejl, for der er brugt mere olie end jeg burde. Der skal bruges ca. 2x325 ml ved olieskift og 2x380 ml ved helt tørlagt gaffel. Jeg har hældt knap 900 ml i. Allerede her er der noget der tyder på at jeg laver en fejl.
Jeg har søgt på nettet men er ikke blevet så meget klogere for der står, at man skal måle med "voll eingefederte gabel" eller med gaflen helt i "bund", men når ikke man har set det gjort kan gaflerne helt i bund betyde både helt udstrakt og helt sammentrykt (med fjedre ude formentlig, ellers gætter jeg på at olien smides til alle sider når fjedrene kommer ovenud af gaffelrørene).
Håber nogen kan klargøre det der p.t. er et mysterium for undertegnede.
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.982
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
jul 2010
Selv med en del mere olie i end anbefalet synes jeg den er MEGET blød i affjedringen (og det er en ældre mc uden mulighed for justering af forgaffeltryk m.v.).
Er der nogen der i praksis har erfaringer med, hvad der er bedst at gøre.
a) længere afstandsstykker øverst i gaffelrørene så fjedrene trykkes mere sammen
b) tykkere olie i forgaflerne (kan man egentlig ikke også bruge servolie fra biler?)
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
jul 2010
Man kan godt bruge ekstra spacere. I forvejen sidder der et originalt meget tyndvægget spacer-rør på 100 mm i hvert ben. Her kunne jeg måske godt slippe afsted med at putte yderligere 10-20 mm nylonspacer i, men jeg skal jo også passe rigtig maget på, at fjederen bliver så sammenpresset at den risikerer at bliver klemt helt sammmen ved fx en hårdt opbremsning eller større humble på vejen - så kan det jo blive decideret farligt!
Jeg hælder lige p.t. mere til at finde ud af, om jeg kan få længere fjedre og så fjerne de originale spacere helt eller delvist og/eller få nogle stivere fjedre evt. progressive fjedre (som nok er absolut det bedste).
-Men det er sq ikke sådan bare liiige og mc´en er jo en ældre traver så det er ikke noget der lige ligger på lager ret mange steder.
Jeg skal i øvrigt også lige have tjekket det anti-dive system der sidder på den, for her kunne der godt være en forklaring på den usædvanligt bløde gaffell som netop giver problemer ved aggressiv kørsel af forskellig art......... Men kom endelig med flere hints
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
kunne det måske være nu du fik skiftet fjedre til fuldlængde progressive, - bestemt en overkommelig og kæmpe forbedring af cyklens køreegenskaber..
Der er flere på markedet.. Men kan da anbefale hyperpro.com.. Lev til tiden med korrekt olie - und alles.. Og de virker super..!!
Når jeg checker gafler, jacker jeg cyklen op så forhjulet svæver frit.. Så de med sikkerhed er trukket ud..og suger (med bremse vaccum flasken) det meste olie op..
Topper op med ny olie til til - hvad jeg har fundet ud af er er den rigtige mængde, - 12 cm fra top.. Sætter fjedrene i, og propperne på..
( jeg lever med at ikke al olie skiftes hvergang, da jeg gør det ca en gang om året, hvilket reelt er alt for ofte.. Men sy'ns bare det giver mig en god status af min bike at skifte alle væsker årligt..)
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
"sætter" den sig for meget når du sidder i sadlen, eller er den for livlig og gynger op og ned når du kører.
Når du trykker ned og slipper, skal den komme op og falde til ro med det samme.
Hvis det er fjederen der er for blød, hjælper det ikke at hælde mere eller tykkere olie i, og omvendt.
Tja håber det giver lidt mening.
jul 2010
Med hensyn til hyperpro.... jeg synes ikke jeg kan søge på mc model. Skal man tage en dialog med dem for at finde den rette eller er jeg bare ikke god nok på deres hjemmeside?
Har bl.a. også fået foreslået at isætte "gold valve cartridge emulators ". Er det noget du har erfaring med?
Henning V: Personligt mener jeg at det må være fjederen ELLER som jeg skrev og som jeg endnu ikke har fået tjekket om det er anti-dive´n der er i udu. Den er så blød at jeg ret let kan banke den i bund når jeg står ved siden af den, tager håndbramsen og trykker ned/fremad. Desuden har den banket i bund et par gange under kraftig accelleration mellem gearskift så det giver et pænt brag........
Det du skriver med olien findes der nu flere udlægninger af. Nogle siger at også tykkere olie giver hårdere gafler - det skal jeg endnu ikke udtale mig om, men mere olie i gaflerne burde give hårdere gafler, men det kan så give nogle andre uheldige effekter ligesom hvis spacerne bliver forlænget for meget.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
og rigtig nok - ringe og tale med dem så du er sikker på alt er korrekt.. Det er en supernem operation at udføre.. Har du spacer i nu - kan den smides over venstre skulder da de progressive fjedre bruger hele gaffellængden..
Tilbage er kun hyggearbejdet med at finde ud af hvor stor luftlommen i gaflerne skal være, så du finder den fasthed der passer bedst til din kørestil..
(en stump klar plastic slange m en tusch streg/cm og en engangssprøjte fra apoteket gør det nemt)
På min VX'er giver 12cm luftlomme en slaglængde på 8-9cm (uden at bunde) der vel er til den bløde side ifht. Modellen.. Men jeg har helt anderledes styr over forenden uanset ujævnheder i sving og især ved opbremsninger på ujævnt underlag hopper forhjulet ikke rundt som tidl..
jul 2010
Det næste spørgsmål melder sig så, om det er muligt at genjustere monochok´en ind efter de "nye" forgafler. Jeg har jo lige prøvet en MEGA tank-slapper på en af de ombyggede GPX´ere jeg har og det ønsker jeg satme ikke at opleve igen. Har du erfaring med KORREKT !
forgaffelolie - hvad betyder med gaflerne i "bund"