3.087 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
19 Svar
For varm motor For varm motor
Hej
Kan for meget luft eller for meget benzin give en for varm motor?
Altså så varm motor, at den ikke rigtigt kan køre og går ud i tomgang?
MVH
Hans K
0 synes godt om
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.567
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 1.084
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.336
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Man kan da godt begynde at lege med indstilling af ventiler (forudsat at man har helt styr på det) men det er da ikke umiddelbart det første jeg ville kigge på. Men som altid ved fejlfinding kan der være mange detaljer der spiller ind og dem har jeg ingen af i din skitsering.
Jeg ville umiddelbart som det første finde ud af hvorfor hulen den evt. kunne køre med for tynd blanding (forudsat at den har kørt godt nok hidtil....... wauvv der er altsårigtig mange hvis´er og muligheder.
Før jeg skriver en længere stil,, skal du nok fortælle langt mere om situationen, forhistorie, hvilken model vi taler om osv.......
okt 2004
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 109 Svar: 400
Så det er ligesom om det er varmen der gør det..
Luftkølet med oliekøler
okt 2004
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 41
tror det er karburator is du døjer med..
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
jul 2010
Der er flere forskellige indfaldsvinkler til emnet..........
Min meget korte version er: Har du en karburator-motor er det en god idé at bruge karburatorsprit når temperaturen falder under 7 grader. Har man kørt med karburatorsprit i et par tankfulde, vil jeg mene man principielt kan stoppe så snart temperaturen er konstant under nul grader.
Den lidt længere:
På grund af at vands densitet er højere end benzins OG fordi de to væsker ikke er blandbare (hhv polært og ikke-polært) vil vand naturligvis lægge sig på det laveste punkt såvel i tank som i karburatorer. Det kan så give forskellige problemer.
Lige som benzin ikke er et kemisk stof men et blandingsprodukt, så er ”karburatorsprit” heller ikke ét bestemt stof. Der bruges såvel ethanol (alm. Sprit), methanol (træsprit) og isopropanol/isopropylalkohol. Disse kemiske stoffer har evner til at blande sig med såvel polære som ikke-polære kemiske stoffer og kan herved ”danne en bro” mellem de ellers normalt ikke-blandbare væsker.
Det vand der optræder i tank og karburator er typisk kondensat af luftens fugtindhold.
Har man kørt med karburatorsprit i en periode vil man ved mindre mængder i tank og karburator formentlig have fjernet disse og da luftens fugtindhold er meget lille under nul grader og i praksis vel nærmest fuldstændig uden betydning under 5-10 minusgrader, så mener jeg principielt ikke det er nødvendigt at anvende spritten længere. Problemet her i DK er dog imidlertid at temperaturerne fluktuerer væsentligt, så i praksis vil det nemmeste nok være at køre med karburatorsprit i en længere periode end strengt nødvendigt..
Vand i såvel tank som karburatorer er naturligvis ikke velkommen da det ud over motorgangproblemer også kan give anledning til korrosion. Derfor anbefaler jeg altid andre at fylde benzintanken helt op når den opstaldes, idet korrosionsangreb i tanken herved er minimeret mest muligt (korrosion er jo typisk et produkt af metal+luftens ilt som fremskyndes ved tilstedeværelse af vanddamp/vand og forskellige salte). Især er risikoen for fugt i tank og karburator stor hvis en mc holder steder hvor temperaturen stiger og falder hele tiden. Så ”ånder” tanken hhv. ind og ud og herved hives fugtholdigt luft ned i tanken hvor det så kan kondensere. Des større luftrum over benzinen des mere kan tanken ånde og des mere metal er tilgængeligt for rustangreb. Rustangreb i tanken giver så yderligere problemer i den efterfølgende del af brændstofsystemet, da små rust/jernpartikler dels kan medvirke til galvanisk tæring i letmetalkarburatorer og dels kan soppe filtre eller dyser i karburatorer. Ydermere kan de giver problemer i tændrørene sfa belægninger = dårlig eller ingen tænding.
Ud over at tilisning kan ske sfa benzin/vandblandingens fordampning kan temperaturer under nul selvfølgelig medføre tilisning af vand i selve tanken og svømmerhuse på karburatorer hvis dette istadig er tilstede. Dette kan så obstruere brændstoftilgangen i større eller mindre grad.
Er det is der optræder sfa benzin/vandfordampning, vil man normalt kunne starte motoren uden problemer, men efter en kort køretur giver det ujævn motorgang og ofte går motoren helt ud. Når man så har holdt stille et stykke tid, vil varmen fra motoren ofte kunne smelte isbelægningerne igen og man kan så køre et stykke vej igen, før man sikkert igen vil gennemgå samme cyklus.
aug 2008
jan 2009
Karburatoris kommer ikke fra vand i tank (så ville det jo allerede være is ), men fra indsugningsluften, som fortætter sig og fryser, pga strømningshastighed, i venturien, det er derfor biler, om vinteren suger luft ind omkring udstødningsmanifold.
aug 2008
Det er bare mærkeligt den først gør det når man kører langsomt og når den er gennemvarm
jan 2009
jul 2010
Niels du har ret. jeg glemte (SATANS *SSS*) fuldstændig det med selve indsugningsluften som bestemt er en meget væsentlig faktor. Nogle gange laver jeg andet ved siden af jeg lige er inde og kigge i mcg......Problemet bliver imidlertid ej heller mindre hvis du suger vandpartikler med gennem dyserør og op i venturien.
Er man belastet af forelæsninger kan det være yderst vanskeligt at begrænse sig, da der lynhurtigt dukker mange aspekter op man også ælige synes man bør have med for at danne et så godt helhedsbillede som muligt. Beklager. Synes dog jeg har hold ganske mange smart-ass-ord ude (kom nuuuu)
jan 2009
aug 2008
http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/10152-naar_den_bliver_varm
For varm motor