Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Hjælp til at hænge to plakater op 300 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Montering 2 IKEA møbler 500 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For varm motor
  • #2   2. nov 2012 Altså den burde jo sætte køleren i gang, ik?

  • #3   2. nov 2012 Det kommer da an på om den er vandkølet Jabbekot

  • #4   2. nov 2012 prøv og stil ventiler først, ellers så er det karburatorjustering

  • #5   2. nov 2012 Aller først. Ja for tynd blanding giver præcis overophedning. I værste fald i en sådan grad at du kan brænde såvel ventiler, sæder og sågar hull i stempler.

    Man kan da godt begynde at lege med indstilling af ventiler (forudsat at man har helt styr på det) men det er da ikke umiddelbart det første jeg ville kigge på. Men som altid ved fejlfinding kan der være mange detaljer der spiller ind og dem har jeg ingen af i din skitsering.
    Jeg ville umiddelbart som det første finde ud af hvorfor hulen den evt. kunne køre med for tynd blanding (forudsat at den har kørt godt nok hidtil....... wauvv der er altsårigtig mange hvis´er og muligheder.
    Før jeg skriver en længere stil,, skal du nok fortælle langt mere om situationen, forhistorie, hvilken model vi taler om osv.......


  • #6   2. nov 2012 Ja det fremgik ikke lige om den var vand eller olie/loftkølet...

  • #7   2. nov 2012 Hvordan tager den gassen når du køre? Hvis du gir den fuld gas, dør den så, eller trækker den gearet ud?

  • #8   2. nov 2012 Hvis den er luft,olie kølet er der noget galt med olie køling systemet, oliepumpen, radiator eller lign.

  • #9   2. nov 2012 Altså det drejer sig om min hyosung 250 med karburator.. det er kommet lidt hen af vejen, men den er begyndt at hakke og hoste og gå ud i tomgang.. hvis man giver den gas dør den.. det er kun når den er varm og i lave omdrejninger. F.eks. efter motorvejs kørsel og så stille kørsel (parkeringsplads f.eks.) bliver man på motorvejen kører den uden problemer..
    Så det er ligesom om det er varmen der gør det..
    Luftkølet med oliekøler smiley


  • #10   2. nov 2012 Lyder som skidt/kondens i karbs'ne.. Min gjorde det samme..

  • #11   2. nov 2012 prøv at tjekke dit tændrør, tøm bundkar på karburator for kondensvand og kør med en smule sprit i benzinen for fremtiden..
    tror det er karburator is du døjer med..


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #12   3. nov 2012 Hvis det er is, stop den et par min, varmen vil tø isen i karb. Den vil så gå godt lidt igen. Det er værst lige omkring frysepunktet. Og ja frem med flasken:)

  • #13   3. nov 2012 Skal man bruge karburatorsprit og hvornår?
    Der er flere forskellige indfaldsvinkler til emnet..........
    Min meget korte version er: Har du en karburator-motor er det en god idé at bruge karburatorsprit når temperaturen falder under 7 grader. Har man kørt med karburatorsprit i et par tankfulde, vil jeg mene man principielt kan stoppe så snart temperaturen er konstant under nul grader.
    Den lidt længere:
    På grund af at vands densitet er højere end benzins OG fordi de to væsker ikke er blandbare (hhv polært og ikke-polært) vil vand naturligvis lægge sig på det laveste punkt såvel i tank som i karburatorer. Det kan så give forskellige problemer.
    Lige som benzin ikke er et kemisk stof men et blandingsprodukt, så er ”karburatorsprit” heller ikke ét bestemt stof. Der bruges såvel ethanol (alm. Sprit), methanol (træsprit) og isopropanol/isopropylalkohol. Disse kemiske stoffer har evner til at blande sig med såvel polære som ikke-polære kemiske stoffer og kan herved ”danne en bro” mellem de ellers normalt ikke-blandbare væsker.
    Det vand der optræder i tank og karburator er typisk kondensat af luftens fugtindhold.
    Har man kørt med karburatorsprit i en periode vil man ved mindre mængder i tank og karburator formentlig have fjernet disse og da luftens fugtindhold er meget lille under nul grader og i praksis vel nærmest fuldstændig uden betydning under 5-10 minusgrader, så mener jeg principielt ikke det er nødvendigt at anvende spritten længere. Problemet her i DK er dog imidlertid at temperaturerne fluktuerer væsentligt, så i praksis vil det nemmeste nok være at køre med karburatorsprit i en længere periode end strengt nødvendigt..
    Vand i såvel tank som karburatorer er naturligvis ikke velkommen da det ud over motorgangproblemer også kan give anledning til korrosion. Derfor anbefaler jeg altid andre at fylde benzintanken helt op når den opstaldes, idet korrosionsangreb i tanken herved er minimeret mest muligt (korrosion er jo typisk et produkt af metal+luftens ilt som fremskyndes ved tilstedeværelse af vanddamp/vand og forskellige salte). Især er risikoen for fugt i tank og karburator stor hvis en mc holder steder hvor temperaturen stiger og falder hele tiden. Så ”ånder” tanken hhv. ind og ud og herved hives fugtholdigt luft ned i tanken hvor det så kan kondensere. Des større luftrum over benzinen des mere kan tanken ånde og des mere metal er tilgængeligt for rustangreb. Rustangreb i tanken giver så yderligere problemer i den efterfølgende del af brændstofsystemet, da små rust/jernpartikler dels kan medvirke til galvanisk tæring i letmetalkarburatorer og dels kan soppe filtre eller dyser i karburatorer. Ydermere kan de giver problemer i tændrørene sfa belægninger = dårlig eller ingen tænding.
    Ud over at tilisning kan ske sfa benzin/vandblandingens fordampning kan temperaturer under nul selvfølgelig medføre tilisning af vand i selve tanken og svømmerhuse på karburatorer hvis dette istadig er tilstede. Dette kan så obstruere brændstoftilgangen i større eller mindre grad.
    Er det is der optræder sfa benzin/vandfordampning, vil man normalt kunne starte motoren uden problemer, men efter en kort køretur giver det ujævn motorgang og ofte går motoren helt ud. Når man så har holdt stille et stykke tid, vil varmen fra motoren ofte kunne smelte isbelægningerne igen og man kan så køre et stykke vej igen, før man sikkert igen vil gennemgå samme cyklus.


  • #14   3. nov 2012 Det er nu noget tid siden jeg har kørt på den, så det er ikke is smiley men kan godt være skidt eller snavs tilgengæld.. Tændrør er fine, de bliver dog hurtigt sorte

  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #16   4. nov 2012 Hold da op en forelæsning:) " Sprit gør at vand og benzin blander sig. Der kan forekomme kondens i en tank". Det er sjovt at læse den akademiske forklaring.
    Karburatoris kommer ikke fra vand i tank (så ville det jo allerede være is ), men fra indsugningsluften, som fortætter sig og fryser, pga strømningshastighed, i venturien, det er derfor biler, om vinteren suger luft ind omkring udstødningsmanifold.


  • #17   4. nov 2012 Jeg må prøve at rense mine karbs, tjekke ventiler..
    Det er bare mærkeligt den først gør det når man kører langsomt og når den er gennemvarm


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #18   4. nov 2012 Det lyder ikke som is, vi røg vist - igen - ind på en lille afstikker smiley

  • #19   4. nov 2012 Havde ellers bestræbt mig på at dæmpe min baggrund... smiley
    Niels du har ret. jeg glemte (SATANS *SSS*) fuldstændig det med selve indsugningsluften som bestemt er en meget væsentlig faktor. Nogle gange laver jeg andet ved siden af jeg lige er inde og kigge i mcg......Problemet bliver imidlertid ej heller mindre hvis du suger vandpartikler med gennem dyserør og op i venturien.
    Er man belastet af forelæsninger kan det være yderst vanskeligt at begrænse sig, da der lynhurtigt dukker mange aspekter op man også ælige synes man bør have med for at danne et så godt helhedsbillede som muligt. Beklager. Synes dog jeg har hold ganske mange smart-ass-ord ude (kom nuuuu)


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #20   4. nov 2012 smiley

  • #21   13. nov 2012 Det er en lille film af hvordan den opfører sig.. Den har bare stået i tomgang og varmet op og gør sådan.. Der bliver ikke rørt ved noget som helst i filmen
    http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/10152-naar_den_bliver_varm


Kommentér på:
For varm motor

Annonce