4.666 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
53 Svar
For varm motor For varm motor
Har en kawasaki zxr400 som efter 10 min bliver alt alt for varm. Har fået skiftet termostaten, virkede lidt i starten, men er nu tilbage hvor jeg startede. Der er nok køler væske på, men ved ikke om der også skal hældes vand i når der står den er vandkølet ??? Og hvor skal det så i henne ?? Håber nogle kan hjælpe!
0 synes godt om
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvordan konstaterer du den er for varm ?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men ja hvordan ved du at den er for varm? Motoren bliver jo typisk omkring 80-100 grader varm og endnu varmere lige ved cylinder/topstykke, så naturligvis er motoren meget varm. Det er ikke meningen man skal kunne lægge hånden på motoren nogen som helst steder.
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
meget uenig.
kølevæske er meget vigtig.
da det både holder temperaturen nede , samt sørger for at alle dele væsken er i forbindelse med ikke korgiegerer ( stav selv )
så hvis der kun er vand på anlægget, kan temperaturen sættes ned ved den rette blanding af kølervæske og vand .
mvh
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 686
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
læs afsnit om kølervæske hæver koge punkt .
mvh
http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/Teknik/k%C3%B8ler
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men har du(trådstarter) tjekket at det ikke er temperaturføleren der er noget galt med? At vand fordamper når det kommer i kontakt med motoren eller køleren betyder ikke nødvendigvis at motoren er for varm. Vandet der bliver smidt ind i radiatoren er jo trods alt op mod 100 grader varmt.
Hvis hele systemet(inkl slangerne efter radiatoren) bliver meget varmt relativt kort tid efter du er begyndt at køre, så burde det ikke være pumpen. Har du overvejet din benzinblanding? Hvis den er for mager, så kan temperaturen stige.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
vand har et kogepunkt på 120 ca ved 1 bar!
vand og køler væske bør osse blandes fordi ethylenglkol ikke leder varmen ligeså godt. så i princippet ( yderste konsekvens) kan motoren brænde sammen selvom vandet ved føleren i køleren kun er 95 grader
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
er kølersystemet blevet luftet ordenlig ud?
har du vendt termostaten rigtigt hvis den altså kan vende forkert??
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
Den bliver varm eFter kørsel og selvom jeg kører på motorvej og der er godt med vind bliver den stadig for varm. Blæseren slår til når den bliver for varm og termostaten er helt ny.
Hvordan kan jeg tjekke om det er pumpen ? (: takker for hjælpen er fedt med lidt svar (:!
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
læs hvad #12 skriver om kogepunkt.
mvh
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.299
Vand koger ved 100C (ved atm tryk*)
Ethylen glycol koger ved 197C (ved atm tryk*)
En 50:50 blanding af Ethylen glycol i vand koger ved ca 107C (ved atm tryk*) - man kan ikke regne med "gennemsnit" og slet ikke for ethylen-glycol vand blandinger, da disse "pakker" ret godt.
Til gengæld er varmekapaciteten i blandingen meget ringere end den for rent vand, så man kan ikke flytte nær så meget varme per liter væske.
Den primære årsag til at bruge ethylen glycol er at nedsætte frysepunktet. Samtidigt er der nogle anti-korrisive egenskaber (additiver) i en almindelig kølervæske blanding.
Tallene for de forskellige blandinger kan du bl.a. finde her:
http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html
* atm tryk er ret ca 1 bar.
Men til topic: som andre har skrevet: du må kunne mærke på ind-ud slanger om pumpen fungerer som den skal.
Kan det ske at være en defekt (kortslutning i mangel på bedre ord) i din køler, der gør at væsken bare blæser lige igennem uden at blive kølet undervejs? Er temperaturen på indgangen ud udgangen meget lig hinanden?
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
jun 2009
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 5 Emner: 48 Svar: 760
Tjek om dit system er tæt.
Tjek om din system kan holde tryk. Hvis fjederen i dækslet ved påfyldning på køleren ikke er stram nok kan systemet ikke opbygge tryk, og ikke køle ordentligt.
Det er de tre mest normale fejl.......
Hvis den kun koger over når den står i tomgang kan den stå for magert i bensin blandingen. Den burde dog ikke koge over ved normal kørsel selvom den står lidt mager.
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Om væsken koger ved 100 grader eller 800 grader er fuldstændig ligegyldigt hvis temperaturen for begge væsker er 80 grader.
Men det er ikke let at tjekke benzin/luft blandingen. Jeg ville rense hele dit benzinsystem igennem. Hvis der sidder skidt som begrænser flowet af benzin, så kan det betyde for mager blanding, hvilket igen betyder højere temperatur. Og en mere mager blanding betyder ikke nødvendigvis dårligere ydelse - det kan faktisk sætte ydelsen op.
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
Når man har systemet åbnet er det altid en god idé at skylle det igennem - dermed opdager man også hvis der er propper i systemet.
På nogle maskiner er der udluftningsstudser flere forskellige steder, eks under tanken!
ps - husk nu at poste dine erfaringer når problemet er løst
jun 2011
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 67
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.008
når jeg skriver 1 bar mener jeg self. 2 bar hvis du regner atmosfærisk tryk med.
da kølersystemet køre 1 bar + trykket i atmosfæren
og der koger vand ved 120 grader,
kogepunket er osse højere end 107 ved blanding, i et kølesystem!
nov 2005
Følger: 5 Følgere: 7 Svar: 1
Hilsen Jesper
feb 2012
Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 21
Der er en nem og svinende måde at teste på:
Afmonter slangen hvor vandet løber ind i køleren og start kortvarigt motoren.
Hvis vandet fosser ud, så er vandpumpen ok. Og jeg mener fosse, det skal ikke være en stille klukkende strøm.
Hvis vandpumpen er ok, så er næste trin at tjekke om radiatoren er blokeret.
Monter indløbsslangen og demonter udløbsslangen, og start motoren kortvarigt.
Det skulle gerne fosse ca ligeså kraftigt, hvis ikke, er radiatoren blokeret.
Husk nu at fylde efter med vand
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 182
kølevæske er fortrinsvis til at forhindre frost spængninger, men at forestille sig de har noget anti-korrosion er ikke utænkeligt, men det kan ikke forhindre, blot reducere, men det har nok ikke noget med det at gøre.
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
men måske luft der er trukket væk...
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 45 MC-er: 9 Emner: 110 Svar: 686
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 280
Derimod var det køleren der var tæt på tilstoppet.
Jeg fik renoveret den i Ringsted og efter der forsvandt problemet.
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Vi går glip af et godt grin i ny og næ. Men du vil hjælpe dig selv ved at skaffe en værkstedsmanual, og sætte dig lidt ind i hvordan din mc virker
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.584
aug 2010
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 16
For varm motor