4.666 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 53 Svar

For varm motor For varm motor

Har en kawasaki zxr400 som efter 10 min bliver alt alt for varm. Har fået skiftet termostaten, virkede lidt i starten, men er nu tilbage hvor jeg startede. Der er nok køler væske på, men ved ikke om der også skal hældes vand i når der står den er vandkølet ??? Og hvor skal det så i henne ?? Håber nogle kan hjælpe!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For varm motor
  • #1   11. mar 2014 Kølervæske = vandkølet smiley

Hvordan konstaterer du den er for varm ?

• #2   11. mar 2014 Om du bruger kølervæske eller vand er ikke så vigtigt sålænge motorcyklen ikke står et sted hvor temperaturen er under frysepunktet.

Men ja hvordan ved du at den er for varm? Motoren bliver jo typisk omkring 80-100 grader varm og endnu varmere lige ved cylinder/topstykke, så naturligvis er motoren meget varm. Det er ikke meningen man skal kunne lægge hånden på motoren nogen som helst steder.

• #3   11. mar 2014 Ja, hvordan ved du den bliver for varm, og du har ikke hældt ren kølervæske på vel? ??? Forhåblig en blanding af demivand og kølervæske 50/50

• #4   11. mar 2014 # 2
    meget uenig.
    kølevæske er meget vigtig.
    da det både holder temperaturen nede , samt sørger for at alle dele væsken er i forbindelse med ikke korgiegerer ( stav selv )

så hvis der kun er vand på anlægget, kan temperaturen sættes ned ved den rette blanding af kølervæske og vand .

mvh

• #5   11. mar 2014 Tror ikke temperaturen nedsættes ved den rette blanding, men det minimerer korrosion og det kan ikke fryse, det må være det.

• #6   11. mar 2014 Den kommer helt op i det røde felt, hvor den ikke skal være og kan mærke den bliver virkelig varm. Kan sprøjte lidt vand foran ved køleren også damper det helt vildt

• #7   11. mar 2014 Virker vandpumpen ?

• #8   11. mar 2014 Starter din blæser når den når op i det røde og bliver den også så varm under kørsel?

• #9   11. mar 2014 5#

læs afsnit om kølervæske hæver koge punkt .

mvh

http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/Teknik/k%C3%B8ler

• #10   11. mar 2014 Ok, du har ret, dog står der ikke noget om hvor meget det hæves.

• #11   11. mar 2014 Højere kogepunkt gør det da netop nemmere at få temperaturen op? Men altså vi kan godt blive enige om at det er tåbeligt ikke at bruge kølervæske, men det burde ikke være årsagen til at hans temperaturer er så høje.

Men har du(trådstarter) tjekket at det ikke er temperaturføleren der er noget galt med? At vand fordamper når det kommer i kontakt med motoren eller køleren betyder ikke nødvendigvis at motoren er for varm. Vandet der bliver smidt ind i radiatoren er jo trods alt op mod 100 grader varmt.

Hvis hele systemet(inkl slangerne efter radiatoren) bliver meget varmt relativt kort tid efter du er begyndt at køre, så burde det ikke være pumpen. Har du overvejet din benzinblanding? Hvis den er for mager, så kan temperaturen stige.

• #12   11. mar 2014 Ethylenglykol har et kogepunkt på 176 grader ved 1 bar!
    vand har et kogepunkt på 120 ca ved 1 bar!
    vand og køler væske bør osse blandes fordi ethylenglkol ikke leder varmen ligeså godt. så i princippet ( yderste konsekvens) kan motoren brænde sammen selvom vandet ved føleren i køleren kun er 95 grader

• #13   11. mar 2014 har du selv monteret termostaten?
    er kølersystemet blevet luftet ordenlig ud?
    har du vendt termostaten rigtigt hvis den altså kan vende forkert??

• #14   11. mar 2014 Benzin blanding ? Hhm hvordan tjekker man det?
    Den bliver varm eFter kørsel og selvom jeg kører på motorvej og der er godt med vind bliver den stadig for varm. Blæseren slår til når den bliver for varm og termostaten er helt ny.

Hvordan kan jeg tjekke om det er pumpen ? (: takker for hjælpen er fedt med lidt svar (:!

• #15   11. mar 2014 Nej det har en mekaniker. Har ikke luftet kølersystemet ?

• #16   11. mar 2014 11#
    læs hvad #12 skriver om kogepunkt.

mvh

• #17   11. mar 2014 hvis køleren er varm køre pumpen osse. i hvertilfælde hvis den er efter 10 mins kørsel

• #18   11. mar 2014 Den kan godt kører omkring 20 km. Ved alm, kørsel men så ser det også ved at være max.

• #19   11. mar 2014 Kan det ikke være køleren der er stået af ?. Køler væsken løber også ud når den bliver for varm. Så det virker som om det slet ikke kommer ind i køleren

• #20   11. mar 2014 det jeg mener er hvis køleren ude foran er varm efter 10 mins kørsel, så køre vandpumpen osse. og vi taler varm så du ikke kan holde ved slangerne ud til køleren på begge sider

• #21   11. mar 2014 hvis der ikke er gennemgang i køleren vil motoren blive varm meget hurtigt.. se om slangerne er nogenlunde samme varme på begge sider af køleren

• #22   11. mar 2014 Vil jeg prøve at tjekke det, ved at slangerne på højre side ved kølervæsken bliver møg varm (: hvis den anden slange ikke bliver varm hvad kan det så være (:

• #23   11. mar 2014 Hvis det er en mekaniker der har monteret osv, så må han da tjekke op på det?

• #24   11. mar 2014 #12: sorry, det er altså noget vrøvl!

Vand koger ved 100C (ved atm tryk*)
    Ethylen glycol koger ved 197C (ved atm tryk*)

En 50:50 blanding af Ethylen glycol i vand koger ved ca 107C (ved atm tryk*) - man kan ikke regne med "gennemsnit" og slet ikke for ethylen-glycol vand blandinger, da disse "pakker" ret godt.

Til gengæld er varmekapaciteten i blandingen meget ringere end den for rent vand, så man kan ikke flytte nær så meget varme per liter væske.

Den primære årsag til at bruge ethylen glycol er at nedsætte frysepunktet. Samtidigt er der nogle anti-korrisive egenskaber (additiver) i en almindelig kølervæske blanding.

Tallene for de forskellige blandinger kan du bl.a. finde her:
    http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html

* atm tryk er ret ca 1 bar.

Men til topic: som andre har skrevet: du må kunne mærke på ind-ud slanger om pumpen fungerer som den skal.

Kan det ske at være en defekt (kortslutning i mangel på bedre ord) i din køler, der gør at væsken bare blæser lige igennem uden at blive kølet undervejs? Er temperaturen på indgangen ud udgangen meget lig hinanden?

• #25   11. mar 2014 Vil jeg tjekke imorgen (: men har ikke det med tryk har jeg ikke rigtig fundet ud af (:

• #26   11. mar 2014 Tjek om der er luft i dit kølevandssystem.

Tjek om dit system er tæt.

Tjek om din system kan holde tryk. Hvis fjederen i dækslet ved påfyldning på køleren ikke er stram nok kan systemet ikke opbygge tryk, og ikke køle ordentligt.

Det er de tre mest normale fejl.......

Hvis den kun koger over når den står i tomgang kan den stå for magert i bensin blandingen. Den burde dog ikke koge over ved normal kørsel selvom den står lidt mager.

• #27   11. mar 2014 Evt spul alt igennem, hvis det sku være stoppet med skidt.

• #28   11. mar 2014 Varmekapacitet og kogepunkt har intet med sagen at gøre. Det er væskens evne til at lede varme der er vigtig. Hvilken skala man kigger på for dette ved jeg ikke.

Om væsken koger ved 100 grader eller 800 grader er fuldstændig ligegyldigt hvis temperaturen for begge væsker er 80 grader.

Men det er ikke let at tjekke benzin/luft blandingen. Jeg ville rense hele dit benzinsystem igennem. Hvis der sidder skidt som begrænser flowet af benzin, så kan det betyde for mager blanding, hvilket igen betyder højere temperatur. Og en mere mager blanding betyder ikke nødvendigvis dårligere ydelse - det kan faktisk sætte ydelsen op.

• #29   11. mar 2014 Som på billedet er der en køler med en prop der skal jeg ikke hælde noget i vel ? Da jeg har en beholder med køler væske i, er det vel bare det (: kæft der er mange ting der kan være galt, har fået skiftet låget på køleren og termostaten (:

profilbillede
  • #30   11. mar 2014 Når den er kold skal der være væske op til underkanten af røret max, eller hvad der står i din instruktionsbog.

• #31   11. mar 2014 Den der køler skal være fyldt, den anden beholder er kun en reservebeholder, der er jo en der skriver at du skal tjekke om låget er tæt, ellers kan det være det der er galt, og nu hvor den er skiftet, er det da en mulighed.....

• #32   11. mar 2014 En anden ting, hvis den kølede godt nok før og du gav den til mekanikeren, der skiftede kølervæske og låg, og den så ikke køler godt nok nu, er det da bare at aflevere den og sige dur ikke....

• #33   11. mar 2014 Prøver at tjekke de forskellige ting imorgen tak for hjælpen smiley det var bare en mekaniker der sagde jeg skulle prøve at skifte det så det gjorde jeg (:

• #34   12. mar 2014 Har du fulgt udluftningsproceduren i din service manual / reparationshåndbog?

Når man har systemet åbnet er det altid en god idé at skylle det igennem - dermed opdager man også hvis der er propper i systemet.

På nogle maskiner er der udluftningsstudser flere forskellige steder, eks under tanken!

ps - husk nu at poste dine erfaringer når problemet er løst

• #35   12. mar 2014 din føler kan også være defekt, ved ikke om det er blevet skrevet før

• #36   12. mar 2014 Skal jeg med glæde gøre (:

• #37   12. mar 2014 Har nu tjekket slangerne på køleren bliver lige varme og det gør de ikke den ene bliver meget varm mens den anden kun bliver lun, tjekkede så om der løb noget kølervæske ud på afgangen og det gjorde der. Så jeg tænker på om det kanvære pumpen der ikke virker ?

• #38   12. mar 2014 Ellers er der nogle som ved hvor man kan finde en som kan hjælpe så smid en besked i privaten, vil godt være med til at lave den så jeg selv kan lærer noget. Hvis det ikke lykkes mig selv at lave den (:

• #39   12. mar 2014 slangen ind i køleren skal være meget varm, mens slangen ud af samme skal være mindre varm ( vandet bliver jo kølet af i køleren... skide smart ikk ? )

• #40   12. mar 2014 jakob ask:
    når jeg skriver 1 bar mener jeg self. 2 bar hvis du regner atmosfærisk tryk med.
    da kølersystemet køre 1 bar + trykket i atmosfæren
    og der koger vand ved 120 grader,
    kogepunket er osse højere end 107 ved blanding, i et kølesystem!

• jesper m
    jesper m Tilmeldt:
    nov 2005

Følger: 5 Følgere: 7 Svar: 1
    #42   13. mar 2014 Hvis du lader den stå i tomgang i ca 10 - 15 minutter ( fra kold motor ) og slangerne fra køleren ikke bliver varme så er det din vand pumpe der er stået af.

Hilsen Jesper

• Erik F
    Erik F Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 3 MC-er: 1 Svar: 21
    #43   13. mar 2014 Nu skriver du at der løber vand ud af køleren, men hvor meget?

Der er en nem og svinende måde at teste på:

Afmonter slangen hvor vandet løber ind i køleren og start kortvarigt motoren.
    Hvis vandet fosser ud, så er vandpumpen ok. Og jeg mener fosse, det skal ikke være en stille klukkende strøm.

Hvis vandpumpen er ok, så er næste trin at tjekke om radiatoren er blokeret.

Monter indløbsslangen og demonter udløbsslangen, og start motoren kortvarigt.
    Det skulle gerne fosse ca ligeså kraftigt, hvis ikke, er radiatoren blokeret.

Husk nu at fylde efter med vand

• #44   13. mar 2014 hvis du siger du har hældt vand på, og man måske fornæmmer at andre herinde også vil sige "bare brug vand" så kan man da forestille sig en termostat der er kalket til.
    kølevæske er fortrinsvis til at forhindre frost spængninger, men at forestille sig de har noget anti-korrosion er ikke utænkeligt, men det kan ikke forhindre, blot reducere, men det har nok ikke noget med det at gøre.

• #45   13. mar 2014 Hhm nu har jeg startet den op for anden gang i år og nu er der ikke en skid galt ? Meget mærkeligt. Det jeg kan komme frem til er en periodisk fejl fx. Løs forbindelse til køleren

• #46   13. mar 2014 Der kan sku da ik være løs forbindelse i en køler smiley

men måske luft der er trukket væk...

• #47   13. mar 2014 smiley Hold da kæft det bliver sjover og sjover

• #49   13. mar 2014 Jeg havde en masse ballade med min gamle VF´er, den blev for varm efter 15-20 km og smed en lille smule vand. Der hjalp det ikke at skifte termostat.
    Derimod var det køleren der var tæt på tilstoppet.
    Jeg fik renoveret den i Ringsted og efter der forsvandt problemet.

• #50   14. mar 2014 Nu mente jeg løs forbindelse til pumpen (: men tak for hjælpen

• #51   14. mar 2014 " Løs forbindelse til pumpen " smiley :D smiley

Vi går glip af et godt grin i ny og næ. Men du vil hjælpe dig selv ved at skaffe en værkstedsmanual, og sætte dig lidt ind i hvordan din mc virker smiley

• #52   14. mar 2014 Pumpen kører jo på strøm så det er vel altid en mulighed at der kan være løs forbindelse (:

• #53   14. mar 2014 Hihi smiley smiley

• #54   14. mar 2014 Din pumpe kører mekanisk smiley tvunget trukket. Køre motoren så køre pumpen.. med mindre den er defekt.

• #55   14. mar 2014 Hold nu kæft jeg bliver klog !

Kommentér på:
For varm motor

Annonce