{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.064 visninger | Oprettet:

Olieforbrug ? {{forumTopicSubject}}

Min knallert bruger en "del" olie syntes jeg selv - Flere vil sige det er helt okay at cyklen bruger den mængde olie pga. alder og km. Har regnet ud den bruger ca. 500ml pr 1000 km - Alt efter hvor meget håndtag den får har rigtig meget at sige..

Jeg har altid kørt på 10w/40 semi syntetisk som er anbefalet til den fra fabrikken.. MEN nu overvejer at så at skifte den ud med en 10w/50 semi syntetisk - Hvad ville fordele vs. ulemper ved at vælge denne olie fremover ? Ville man få et mindre olieforbrug ?

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieforbrug ?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.659
    #1   30. jan 2013 Min baneracer bruger ca 1 liter på 3000km - men den får så også prygl når den bliver brugt.
    Gadecyklen, som er magen til, bruger ca 500ml på 6000km.

    Jeg kører på 10w40 fuldsyntetisk så jeg rent faktisk er klar over hvad det er den kører på.

    Skifter du til 15w40, skal du være sikker på at olien må bruges til den motor. Du skal dog ikke forvente den bruger væsentligt mindre af den grund...
    500ml pr 1000km er overhovedet ikke alarmerende, hvis det er ved hårdt brug....


  • #2   30. jan 2013 Spørger konkret om der ville være en fordel/forskel på at skifte fra 10w-40 TIL 10w-50 ?

  • #3   30. jan 2013 Det fleste olier til biler og mc der har kørt langt er "tykkere" end "normale"
    Prøv at se med Castrols GPS 15W/50.
    Og jo - du kan godt forvendte der bruger mindre - men du skal ikke regne med mirakler.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 279 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.659
    #4   30. jan 2013 Nå men så 10w50 - jeg læste det som 15w40...

    Men nej det vil den ikke bruge mærkbart mindre af. Alt efter olietype og mærke, vil du måske få en smule mindre mekanisk støj - men så er det det...


  • #5   30. jan 2013 Man skal generelt være varsom med at bruge anden viscositet end foreskrevet og der såvel tyndere som tykkere olie. Hvis motoren er sldit vil jeg tro at du godt kan køre med en tykkere olie, og måske få lidt foredele heraf, men det er jo en hypetese eftersom vi ikke ved eksakt hvad der er skyld i dit forbrug. Af en eller anden mærkelig grund, har jeg ikke målinger på netop dette punkt, men det må være fordi jeg ikke rigtig har "opdaget" det som et problem. Jeg har endnu ikke været ude for at skulle fylde på undtaget når jeg skifter olien, så mine cyklers forbrug er ikke så stort (intruder 1400 og GPX750R). Kører ca 2000 km/år

  • #6   30. jan 2013 lasse: nej det vil det ikke

  • #7   30. jan 2013 Det er det dejlige ved Hondaen, den bruger næsten ingen ting, 6000km uden efterfyldning, sorry for OT ;).
    Min gamle FZR 1l. Brugte når den fik prygl! Den fik en tykkere olie, og det ændrede intet.


  • #8   30. jan 2013 aarg det ikke kun Honda der kan, min fazer har heller ikke brugt en dråbe her sidste sæson smiley

  • #10   31. jan 2013 ALLE MCer bruger olie, så kan det være de kun bruger 2 dråber og man ikke kan måle det, og noget af det bliver erstattet med kondens, men motorer bruger olie..

  • #11   31. jan 2013 Henrik, har du prøvet at starte den ?

  • #12   31. jan 2013 Prøv evevtuelt at skifte mærke, men med samme viscositet.

    Det har jeg haft gode erfaringer med i bilmotorer, hvor en olie i en moter resulterede i olieforbrug men ikke i en anden og vice versa smiley

    Jeg har i bilmotorer specielt haft problemer med castrols edge 10W-60, men ikke helt så meget med deres RS 10W-60. hvorimod jeg har rigtig gode erfaringer med Biltema's 10W-50.... Så en højere viscositet er ikke nødvendigvis lig med lavere olieforbrug!


  • #13   31. jan 2013 Hej Henrik. Det var dæleme da en mærkelig observation......... omend interessant. Det lyder da sådan set også lidt utrygt synes jeg. -Forudsat at man kan stole på Biltema´s viscositetsangivvelse (formoder at Castrol ikke fusker). Jeg intet specielt belæg for at "hænge" Biltema ud (handler der ofte) men deres forhold til dokumentation og information er ikke just imponerende efter min mening.
    Ku´ da være interessant, hvis nogen har lignende erfaringer og måske en forklaring på fænomenet smiley


  • #15   31. jan 2013 hov biltema's er 5W-50 og ikke 10w-50 smiley
    Jeg har brugt den de sidste 3 år i min corrado VR6 og kan kun anbefale den smiley

    Nu er jeg egentlig også lidt ligeglad om den er 45 eller 55 når den er varm. Der er korrekt olietryk (måler i bilen) selv på varme dage med masser af tæv og ingen spor i filteret når det bliver rykket fra hinanden ifm olieskift smiley

    Jeg vælger olie efter egenskaber, pris, tilgængelighed og mærke i skrevet prioriteret rækkefølge smiley

    Hvis ikke det var fordi jeg kan få castrol power 1 10w-50 billigere kørte jeg sikkrt også på biltema's mc olie på 1400'eren smiley


  • #16   31. jan 2013 Det er træls at have en Honda.
    Jeg tjekker olien 1 gang hver ugen, og bliver lige skuffet hver gang, den mangler aldrig noget og jeg må stille den (skide) oliedunken på plads igen smiley
    Det er da godt at den har en kæde ellers fik jeg jo aldrig beskidte fingere
    PS
    bunden på oliedunken er snart slidt op af at blive flyttet rundt med....


  • #17   31. jan 2013 John G - Vi snakkes ved om 10 år og 100.000 km mere på blokken.. Så bruger den nok også olie til den tid smiley

  • #18   31. jan 2013 John: vis den aldrig mangler noget hvorfor så overhoved hente oliedunken?? jeg havde personligt stillet en kasse bajere ved siden af oliedunken og taget sådan en med ud hver gang i stedet for, så kan du stå og bælle godt øl og klø dig i skridtet mens du nyder synet af ciklen i stedet for at stå og blive fustreret smiley

  • #20   31. jan 2013 Nu er den jo 14 år og har kørt 33000. Så hvis det forsætter sådan og den skal have 100000 mere på klokken bliver det om 42 år , så en jeg 91 år og har nok støttehjul på den smiley

  • #22   31. jan 2013 En cykel der har kørt 33.000 km skulle hellere ikke gerne bruge olie, den er jo først lige kørt til..

    Min har kørt 120.000 km Så lur mig og DIN knallert ikke også bruger olie efter så mange km. Ligegyldigt om der står honda, suzuki eller kawa på siden..


  • #23   31. jan 2013 Så Så rolig nu, det var bare lidt humor smiley


  • #25   31. jan 2013 Et godt råd:
    Hvis din knallert er en luftkølet Suzuki, ville jeg helt klart bruge en fuldsyntetisk olie. du putter vel heller ikke hvad som helst i halsen ?
    En luft/oliekølet motor bliver olien en del varmere, dette kan en alm. olie ikke klare og slet ikke en semisyntetisk, den bliver simpelhen slidt for tidlig, dette alene kan give et højt forbrug.
    Gå til din Suzuki forhandler og køb en olie der er beregnet til din mc og betal prisen. Alternativ kan blive dyrt !!!
    Hvad andre mc mærker bruger af olie, undskyld, hvad f - - - - - skal du bruge det til ?


  • #27   31. jan 2013 Tror bestemt ikke min 1100 ccm olie/lufkølet motor har godt af en fuldsyntetisk olie - Det er anbefalet at bruge en 10w-40 som de fleste mc kører på. Men om sommeren ved rigtig meget bykørsel/kø hvor den overhovedet ikke bliver kølet af så begynder den at svede/ryge fra oliekøleren pga. olien koger og ikke bliver kølet af, men ved landevejskørsel/motorvej bliver den kun 60-70 grader og opnår faktisk ikke optimal olie temp som jo er 80 grader ? Right ?

    Tænker at ligemeget hvad sker der jo ikke noget ved at prøve en 10w-50 næste gang ?


  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #28   31. jan 2013 (små 115000km, olieforbrug 0, Honda:-))

  • #30   31. jan 2013 Tænker bare over at i midten af 80erne da motoren blev fremstillet var de jo slet ikke så langt fremme med forskning af additiver og fuldsyntetisk olie ?

  • #34   1. feb 2013 Hvis min olie blev 200 gr C tror jeg nu nok jeg ville overveje om der ikke var noget der skulle ændres :-b

  • #35   1. feb 2013 Ville også sige max 100grader

  • #36   1. feb 2013 120-130 grader i kortere perioder forringer ikke olien væsentligt, hvis det ellers er en god olie. Og med en viscositet på 50-60 stykker er oliefilmen også intakt.


  • #38   1. feb 2013 Bare fordi olien ikke koger betyder det ikke at den ikke mister sin smøreevne, der er jo ikke tale om kølevæske..

    motorolien må ikke blive over 140grader, 120grader i længere perioder


Kommentér på:
Olieforbrug ?

Annonce