{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.880 visninger | Oprettet:

kobler ikke ud {{forumTopicSubject}}

Hej mcg

Jeg har for nyligt indkøbt en suki rg 250 gamma.. Jeg ved ikke lige hvor jeg skal begynde, så i får bare lige alle facts..

1. Når den sættes 1 gear ved tomgang begynder den at hakke lidt fremad somom den kobler til en anelse, selvom koblingen stadig er trukket helt

2. i alle 6 gear er der stadig modstand når jeg skubber cyklen frem og tilbage selvom koblingen er trukket, med slukket motor

3. da jeg var ude at køre en lille runde forleden, kunne jeg ikke få den i 2 gear efter at 1 gear var kørt ud ved ca. 8-10 tusind rpm. Det gik fint nok når jeg kørte i de lave omdrejninger


Jeg har prøvet at stramme kablet så meget til som jeg kan men det løste ikke problemet.. Jeg tænkte så om det kunne ha noget at gøre med at olien var meget tyk da der var ret koldt den dag..?

Jeg fik en belray sae 85w-140 gearolie med i købet, som jeg er usikker på om det er hvad den kører med nu da den er uåbnet.. Har så lige læst i servicemanualen at der står "Use a good quality SAE 20W/40 malti-grade motor
oiI"..

Hvad er jeres mening...?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kobler ikke ud
  • #1   5. feb 2013 Prøv at skifte olie, det er MEGET vigtig at den kører med den rigtige olie og hvis du er uheldig er dine plader ødelagte..
    HUSK at lægge de nye plader i oliebad dagen før de monteres, så der ikke opstår tørre steder mellem pladerne.
    Mvh VD


  • #2   5. feb 2013 Prøv en 10W40 inden du piller koblingen af
    Du skal også huske at der SKAL være lidt frigang i kablet, det er meget vigtigt

    Det er noget sludder, det der med at ligge pladerne i blød hvor har i det fra ??
    Snakker meget med forskellige værksteder og har også spurgt, det er noget vås at ligge dem i blød, Hvis du skal have skiftet kobling ved en mekaniker, vil du så påstå at du først kan hente den igen dagen efter ?

    Når der er olie på motoren så er de pladret ind i olie allerrede ved den første omgang,
    Men det er vigtigt at se om der er forskel på plade tykkelserne for det kan der godt være.


  • #3   5. feb 2013 ok tak for svar - det vil jeg prøve først så.

  • #4   5. feb 2013 Steffen: Det er da vist dig der ikke ved hvad man skal??
    At ligge dem i blød gør at de helt skert ikke hugger i koblingen, hvilket nemt kan ske med tørre plader da olien ikke kommer ordentligt ind i mellem pladerne, har oplevet det to gange men IKKE når de har lagt blød, så der lærte du noget nyt.
    De behøver ikke ligge natten over men det er det bedste og om ikke andet så bare ligge dem der nogle timer.
    Om han vil bruge mit råd og være sikker eller satse på dit råd, bestemmer manden selv.


  • #5   5. feb 2013 Og det fis med at du siger at de får olie ved første omgang bare der er olie på, fortæller mig at du ikke selv laver din kobling, for jeg kan garantere dig for at det får de ikke, og så er jeg ligeglad med hvem du har talt med, så ved de heller ikke hvad de taler om!

  • #6   5. feb 2013 Det lærte jeg allerede da jeg kørte knallert for mange år siden...

  • #7   5. feb 2013 OG jeg er mekaniker med eget værksted..!

  • #8   5. feb 2013 Hvis der er 85/140 Gear olie på nu, er det ikke så sært den ikke kobler ud, det er jo lisså tykt som Sirup og uden de additiver der kræves af en MOTORCYKEL olie beregnet til at osse GEARKASSEN kører med i samme olie! 10/40 er fint, bare det er en MC olie, måske er det nødvendigt at rense pladerne, men prøv bare inden, få den godt drænet for det gamle

  • #9   5. feb 2013 Steffen:

    Det er noget ævl du skrive. Muligvis vil en mekaniker ikke ligefrem lægger friktionspladerne i blød ved skift, men han vil altid sørge for at de har et godt lag olie.

    Ellers risikerer du ganske enkelt, at de bager sammen så snart cyklen startes - og så ER det sket med at koble ud:-) og både friktionspalder, koblingsplader og skål er færdige på en og samme gang.

    Trådstarter:

    Du må i hvert fal ikke smide så viskø olie i din kværn, med mindre den har separat gearkasse og så kun deri!

    Den kombimotor du har skal have max 20-50 olie, 10ø40 er nok bedre.

    Når du iikke kan koble helt ud, skyldes det nok at den meget tykke olie sidder mellem pladerne og trækker dem med rundt. Skil tingene ad, og affedt pladerne helt med f.eks benzin, smør dem så godt med den rette olie og skru det hele sammen igen. Hæld olie på og prøv så.

    Fedter dyret i de høje gear derefter, så har du enten ikke renset pladerne godt nok, eller også er de færdige pga friktionsnedsættere - det tror jeg nu næppe:-)


  • #10   5. feb 2013 Det er sateme også for skæld på at ligge dem i blød eller lige smøre lidt på inden montering, Jeg har også skiftet mange koblinger og har ALDRIG lagt dem i blød, og det har også altid virket de suger jo ikke olien som en svamp
    men nu er der jo flere meninger ende der er mennesker for nogle skifter mening ligeså tit som det regner smiley


    "" HUSK at lægge de nye plader i oliebad dagen før de monteres ""
    Argg det er da noget sludder hvis de får lidt ved montering så er det fint


  • #11   5. feb 2013 Jeg lægger altid friktionspladerne i en plastpose med en sjat olie en halv times tid, og så kommer de direkte op ad posen og på plads.

    Og så er det ikke lidt de skal smøres, de skal virkelig sjaskes in overalt!


  • #12   5. feb 2013 Tak for alle svarene! Jeg snakkede med en ude ved motorgården i svenstrup idag og han sagde også at det godt kunne være olien.. Cyklen er i god stand og har ikke andet end lige rundet de 30.000 km. så jeg vil nu heller ikke mene at koblingen er defekt, men man ved jo aldrig.. Men det er nu heller ikke sådan at den bare blokerer og går ud med det samme når jeg sætter den i 1 gear. Tomgangen falder idet den hakker lidt men kan holdes igang ved at give den lidt gas, så det det vil ihvertfald gerne køre rundt dernede..

  • #13   5. feb 2013 Det passer fuldstændig med stiv/tyk/gammel/iskold olie. Skift lortet og rens pladrrne.

  • #14   6. feb 2013 Tak knud..
    Steffen: JEG ligger dem i blød dagen før, efter en dum oplevelse og en masse ekstra arbejde, og ringere bliver det i hvert fald ikke, du hænger dig i småting fordi du tog fejl,.
    Hvordan så folk vælger at gøre er op til dem.
    Fortsat god dag.


  • #15   6. feb 2013 Hvad er der lige der skar når den rotere men X 1000 Rpm ?? Så er der som end ikke olie på dem alligevel, men det er jo ikke noget teknisk vi skal ind på, det er ikke besværet vær, men bare det virker så er det jo hovedsagen

Kommentér på:
kobler ikke ud

Annonce