613 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
4 Svar
Fiber contra poly hjelm? Fiber contra poly hjelm?
Går lidt og kigger på hjelme, og kan se at der er kommet vildt mange plast hjelme på markedet.
De er trodsalt godkendt, og der er stadig en udvikling på dette punkt. Tænker lidt på en hjelm til lidt kortere by ture, jeg ikke vil passe sindsygt godt på. Har i forvejen en fiber hjelm til længere ture.
Men hvordan hænger det sammen? En kvalitets plast hjelm, er set stadig til at lukke op og skide i?
0 synes godt om
maj 2005
Følgere: 9 MC-er: 8 Emner: 1 Svar: 294
Skal du have yderligere information, kan du tjekke supplerende tests, f.eks. http://sharp.direct.gov.uk/
Plast har dog én klar ulempe, som ikke umiddelbart fremgår - og det er vægten. En tung hjelm i plast vil typisk være mere ukomfortabel end end dejlig let fiberhjelm... det er selvfølgelig også en slags sikkerhedsfaktor
I øvrigt tror jeg ikke at der er flere plasthjelme end der har været tidligere... måske tværtimod. For 15 år siden var der langt længere mellem fiberhjelmene (...sådan husker jeg det i hvert fald...)
dec 2007
Følger: 44 Følgere: 44 MC-er: 2 Svar: 367
Jeg spørger fordi de jo koster ca det kvarte af en nummereret replika kulfiberhjelm.
Jeg gider ikke selv køre med plast, og giver gerne hvad det koster for at få en top-hjelm, men har set en del plast hjelme på racerbanen, og bryder mig ærligt ikke om det, da hastighed ved styrt jo tit er deropad.... Omvendt har jeg ikke hørt om problemer med det, så måske det bare er mig der tænker for meget
maj 2005
Spøg til side. Mig bekendt er der ikke noget entydigt på, at fiberhjelme beskytter bedre end hjelme af polycarbonat, og når en hjelm er godkendt - er det både til knallert og mc.
Fiberhjelmene er dyrere, fordi de er lettere... ligesom med kevlar-dele osv.
maj 2005
Det vil jeg gerne se dokumentation for
Men uanset, er det jo ikke så simpelt - da det også afhænger af typen af uheld, som skal afværges. Der er selvfølgelig forskel på hvordan de forskellige materialer reagerer i et styrt - men det ene materiale, er ikke bedre på alle punkter end det andet. Så den hjelm der er god til at kompensere for ét hårdt slag mod en kantsten, er ikke nødvendigt den bedste til at sikre ved en lang rutschetur hen ad asfalten. Ligesom konstruktionen også altid betyder noget. Den hjelm der sikrer mod et slag i siden, er ikke nødvendigvis den der sikrer bedst mod et slag i nakken, osv. osv.
Jeg tror personligt på, at - så længe der er tale om godkendte hjelme - så er pasform og komfortniveau det vigtigste. Og jeg kan mærke kæmpe forskel på en tung plasthjelm, med dårligt interiør, meget støj, og ingen ventilation - og så en lækker let fiberhjelm, der er kølig og stille, har godt udsyn, og sidder roligt ved høje hastigheder.
Og her er min erfaring så også, at de dyre hjelme fra de anerkendte producenter er de bedste.
Så på den måde, vil jeg mene at jeg er mere skarp og vågen i trafikken med en god (og derved typisk dyr) fiberhjelm - så jeg mindsker sandsynligheden for uheld... Men hvis uheldet er ude, skal jeg ikke kunne sige, om en given plasthjelm ville beskytte mig ligeså godt, eller måske endda bedre
Fiber contra poly hjelm?