1.336 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Claus H
Claus H
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 127

MC følsom for riller og lapper i vejen? MC følsom for riller og lapper i vejen?

Nu er vejret endelig blevet til lidt køreture på min begynderbilligknallert, en 1995 Kawasaki zzr250. Dejligt nok, men jeg synes, at den er meget følsom overfor "spor" i vejen, lapper i asfalt osv. Det føles som om, at den "rider" på kanten af lapperne. Det er jo en meget let cykel (148kg.) plus 78 kg. rytter, men det er altså lige spændende nok, at en lille lap, rille eller kant i vejen, kan få hårene til at rejse sig på armene. Det får den ud af kurs, og får især bagdæk til næsten at skride! Det skal siges, at jeg er helt grøn på MC. Så det kan selvfølgelig være mig, der er sart

Dækkene er Bridgestone Battlax med meget lidt slid, alder kender jeg ikke. Jeg tænker selv, at det er dæktryk, der er helt håbløst?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  MC følsom for riller og lapper i vejen?
  • #2   28. maj 2013 Claus, som Jacob skriver så gør de alle det lidt, men gamle stive dæk, og dårlige lejer i hjul eller svingeren kan forstærke det.. Selv om det føles lidt spooky, så ryger du ikke i asfalten af det, bare kig lige ud og hold balancen, lad være med at kigge ned hvis du i forvejen er lidt usikker, det gøre bare slingeriet værre smiley

• Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

#3   28. maj 2013 Tak til der erfarne Herrer smiley Jeg holder blikket fremad og pulsen i ro smiley

• #4   28. maj 2013 Du vender dig til det når sæsonen er slut min ven smiley
    Det er altid en spænende oplevelse af komme i et sving fyldt med lapper eller krus/små-sten, Tag den med ro i svingene i starten, og et andet gratis fif herfra, læs vejen angående dæksler og lapper samt huller smiley så kan du øve dig i af undgå dem bedst muligt.

• #5   28. maj 2013 Slap af. Sådan noget mærker vi alle, men især på lette cykler som din. Kig lige på dine dæk. Er de velmønstrede hele vejen over og ikke for stive ( så har de små revner) så bliver det næppe anderledes.

• Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

#6   28. maj 2013 Dækkene ser fine ud med pænt mønster hele vejen over. Og ingen revner. Det med at læse vejen, har jeg opdaget! Utrolig så ringe midten af vejen er smiley det tænker man ikke meget over i bil smiley svingene bliver taget i adstadigt tempo til stor irritation for bilerne smiley

• #7   28. maj 2013 Dæk tryk er vigtig.....
    meget..........

og du skal køre som du føler er passende, så må evt bilister tage den lidt med ro...

mvh

• #8   28. maj 2013 Affjedringen er også super vigtigt. Søg forum for opsætning af din affjedring.

• #9   28. maj 2013 dæk der er slidt flade på midten opfører sig sådan, så det er nemt at checke om det skulle være det

• #10   28. maj 2013 Jeg kan kun anbefale, at tage et køreteknisk kursus. Der lærer du at køre i sand med fuld nedlægning, kører over brædder, osv.
    Se evt. mine galleribilleder,er lige kommet hjem fra kursus, samtidig er det pisse sjovt at komme på bane, hvis du så samtidig kan sparre et styrt, er pengene givet godt ud.
    Nb. Lad din mc køre uden at modarbejde dens bevægelser, så kører den næsten af selv.

profilbillede
  • #11   28. maj 2013 Selv om det lyder forkert.... Jo bedre du holder fast når du rammer sådan noget, jo værre bliver det... hold på styret somom det var din pjort, ikke som en mureskovl smiley

• #12   28. maj 2013 Prøv tjek IOM-TT der skal meget til at vælte over en hvid stribe på vejen ;), de gutter gør det med 300 km/t

• #13   28. maj 2013 Bankede et rådyr ned på motorcykel, Det gav bare et bump, Den væltede ikke, så hvide striber og huller er jo en leg smiley

• #14   28. maj 2013 Dæk der er slidt flade og lavt dæktryk er største faktorer der før problemet værre.

• #15   28. maj 2013 Prøv evt checke dine dæk for alder. På siden hvor der står dot er de første to tal uge og de næste år, så kan du se hvornår de er lavet og hvor gamle de er.

• #16   28. maj 2013 Lad være med at køre på kanten af de hvide striber. He jeg havde helt glemt det problem, jeg tænkte kun over det den første sæson. :o)

• Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #17   28. maj 2013 Forkert dæktryk + slidte dæk og du er et skridt nærmere på dit 1. nærstudie af asfalt smiley
    Tjek begge dele og væn dig til mc´en. God sæson herfra.

• #18   28. maj 2013 Alderen på dækket kan da nemt fastslås ud fra nummeret efter DOT.
    er lejerne pænt slidte (svinggaffel, hjul, krønrør) er det relativt let at fastslå og så kan du måske konstatere om du bør skifte lejer eller mc´en bare ER sådan smiley
    forkert Dæktryk kan også få mc´en til at opføre sig mærkeligt endog farligt.

• Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

#20   28. maj 2013 Cyklen blev sat i skammekrogen i min garage et andet sted i byen, men starter med at tjekke dæktryk, alder på dæk, og dernæst lejer diverse steder snarest. Takker mange gange for input, viser alt sig at være i orden, må det jo skyldes den lille cykel i kombination med den uerfarne rytter smiley Hvor gamle skal dæk være, for at være for gamle?

• Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

#21   28. maj 2013 Henrik(Aalborg) jeg stoler ikke på tankens dæktryksmåler, men har heldigvis en selv, der skulle være ganske præcis.

• #22   28. maj 2013 Dækkenes alder behøver ikke have noget at sige; nogle dæk(mønstre) bliver påvirket af langsgående riller mere end andre på en vilkårlig cykel. Det ha jeg selv oplevet med forskellige dæktyper på samme cykel.

Prøv et andet dæk med anderledes mønster næste gang. – har dit (for)dæk langsgående mønster/riller ville jeg fx prøve et mere moderne med ikke-sammenhængende, skråt tværgående riller smiley

• Claus H
    Claus H Tilmeldt:
    mar 2013

#23   28. maj 2013 Den har moderne ikke-sammenhængende-skrå-riller smiley

• #24   28. maj 2013 Men så prøv en anden type mømster blandt de dæk, der anbefales til din cykel af andre ejere.

• #25   28. maj 2013 Og ingen midterrille hele vejen rundt?

Kommentér på:
MC følsom for riller og lapper i vejen?

Annonce