17.637 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

erfaringer med kemisk metal erfaringer med kemisk metal

Hej alle sammen,

Min ellers så dejlige gamle triumph, har flækket topstykket. Det er ikke et kritisk sted, da det er helt ude ved kanten af topstykket hvor én af boltene, til at holde vippehuset, er. Desværre løber der olie ud over cylindren, så jeg vil rigtig gerne have tætnet flængen.

Jeg overvejer at købe noget kemisk metal, men har ikke prøvet at arbejde med sådan noget før. Er der nogen der har nogle erfaringer, man skal tage til sig, inden man begynder? Eller er der andre løsninger som er bedre?

Topstykket er af støbejern og et "nyt" brugt topstykke er rimelig kostbart, derfor vil jeg gerne reparerer på det jeg har.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  erfaringer med kemisk metal
  • #1   3. jun 2013 Jeg er ikke så sikker på, at kemisk metal er løsningen. smiley Jeg synes tit det bliver blødere end alu, og dermod også støbejern. Og hvis det er et sted som skal kunne holde til lidt pres, osv. Tror jeg ikke det er løsningen.

Har du derimod overvejet at få svejset revnen op? Hvis du finder en god smed, der har tid og lyst, kan det sagtens lade sig gøre at svejse i støbejern. Dog skal der forvarmes, og køles langsomt. - Men det tror jeg er din bedste mulighed. smiley

• #2   3. jun 2013 Du skal i hvert fald sørge for det står varmt og lunt og får tid nok til at hærde. Det kan bruges til små ting, men jeg ville ikke benytte det til et topstykke.

• #3   3. jun 2013 Jeg ville gøre forsøget med kemisk metal. Set i forhold til at købe nyt topstykke, er det minimalt hvad det vil koste dig at gøre forsøget. Jeg har tidligere brugt kemisk metal ved rep af indsugning i et alutopstykke med godt resultat. Du skal sørge for at der er gjort pinligt rent ved revnen og affedet grundigt inden du påfører det.
    Nr. 1 ville være at få revnen svejst, alt efter hvor kritisk stedet er.

• #4   3. jun 2013 Der findes kemiske produkter der kan bores og skæres gevind i, men kun et forsøg vil vise om det holder i lige netop den her sammenhæng.

• #5   3. jun 2013 tusind tak for inputene. heldigvis kender jeg et par smede, så vil lige høre om de er friske på opgaven.

Ellers prøver jeg med det kemiske...

• #6   3. jun 2013 Hey Roland,

Prøv at kontakte smeden i Undløse - han er superdygtig til at reparere støbegods! Ham kan jeg hvertfald varmt anbefale - han reparerede en af mine støbejerns cylindre til den gamle IFA BK350, da et par af køleribberne var knækket af. Han har også stadig nogle fornuftige priser......

• #7   3. jun 2013 Har lavet meget med kemisk metal, når der har været olie indblandt i forsøget fra for eller bagside holder det ikke lang tid

• #8   3. jun 2013 Gør du bare forsøget med Kemisk Metal. Det er et meget billigt fix, og i værste fald kan det jo kun blive utæt igen.
    Når man svejser støbejern, er der en risiko for at materialet lige ved siden af svejsningen revner. Derfor ville jeg starte med at forsøge med kemien..

• #9   3. jun 2013 Durafix skulle vis være god til sådan noget

• #10   3. jun 2013 Har engang repareret et stort hul (ca. 12x15mm) under bunden af en motorblok på en knallert med kemisk metal. Hullet var i gearkassen, og det holdte fint. Den spildte ikke en dråbe olie (gør den stadig ikke i dag, selvom det er 7 år siden det blev lavet). Er dog godt klar over at en gearkasse ikke har samme varmepåvirkning som et topstykke.
    Det var vist et produkt fra Würth jeg anvendte dengang (sådan en stang man skærer et stykke af og ælter sammen). Overfladen skal som de andre også nævner præpareres godt inden man lægger det på.

• #12   3. jun 2013 Fedt. Endnu engang tak for alle svarene. Det er sq rart at der er nogen der giver sig tid til at bruge lidt tid på at skive tilbage.

• #13   3. jun 2013 kemisk metal kan faktisk holde til en del lavet rigtig, jeg har repareret et hul i en gammel knallertgeakasse (alu) - 100% olietæt 12 år siden. en indsuning på en knallertcylinder (støbejern + stål) - 100% tæt 18 år siden, virker stadig. olieaftap på en havetraktormotor (alu + jern) 100% olietæt 1 år siden. ingen tvivl om at svejsning er bedre hvor muligt, men det andet dur nu også fint i mange tilfælde

Kommentér på:
erfaringer med kemisk metal

Annonce