{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.751 visninger | Oprettet:

Er mit kædekit slidt op? {{forumTopicSubject}}

Efter kørsel igennem heftig regn i dag, er det begyndt at støje fra sekundær-drevet. Det kom stille og roligt, men larmer nu ret meget.
Ved lave hastigheder (10-30km/t) kommer støjen kun fra forreste tandhjul og lyder som en raslen.
Ved lidt højere hastigheder (50-80km/t) skifter lyden karakter, nu hyler det fra forreste tandhjul og der kommer en raslen fra bagtandhjulet.
Ved højere hastigheder har jeg svært ved at høre andet end hylen og jeg kan ikke høre hvor det kommer fra.
Lyden er højere under acceleration, men er ens ved jævn hastighed og deceleration (indkoblet og udkoblet).

Jeg har prøvet at rense og smørre kæden grundigt, dette har ikke ændret ret meget på lyden.

Jeg frygter at lejet ved det forreste tandhjul er stået af, da jeg har hørt det kan ske på FZ750'eren og at det skulle være ret omstændigt at skifte.

Jeg har aldrig prøvet, at min kæde er blevet slidt op, så er ikke sikker på om det bare er lyden af kæden der synger på sidste vers.

Ud over lyden er der intet galt, ingen nye vibrationer eller ændringer i hvordan cyklen opfører sig.

Nogen der ved hvad der er galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er mit kædekit slidt op?
  • #1   30. jun 2013 Træk alt det du kan i kæden midt på det bagerste tandhjul . .


    som tommelfinger regel . .


    hvis du kan hive kæde så meget at du kan kikke under kæden og tandhjulet, ( altså mellem tandhjul og kæden ) så det tegn på kæde og tandhjul er slidt og skal skiftes..

    og hvis den skal justeres tit.. og hurtig bliver løs igen, dette er også et tegn på den er slidt .
    mvh


  • #2   30. jun 2013 Kæden kan næsten ikke give sig på midten af tandhjulet, jeg har strammet kæde 1 gang for 500km siden og har kørt 2000km på cyklen siden jeg fik den, så jeg synes ikke jeg strammer ret tit.

    Kæden passer i stramhed (2-3cm slip på midten af kæden) og har ikke sagt noget før, lyden kom i løbet af en tur på 50km på motorvejen i meget heftig regn.

    Kan lejestøj fra foreste tandhjul opstå så pludseligt, eller bør jeg kigge andetsteds efter synderen?


  • #3   30. jun 2013 En kæde kan give de lyde som du der beskriver...


    men efter det du siger,
    så lyder det jo som om dit kit har det ok...

    har du nogle ide om hvor langt det kit har kørt...

    og sidder kæden helt lige som den skal osv...

    du har ikke tabt det gummi der ligge på bagsvingeren.. det kan også give en grim lyd, har jeg hørt om...

    ang dit leje ved jeg ikke, om den modell har problemer med . .


    mvh


  • #4   30. jun 2013 Du kan også prøve at løfte dit baghjul.. og dreje hjulet. hvis kæden er meget uens stram når du tjekker kæden.. på flere steder hele vejen rund, så kan det også være et tegn på den er slidt..

    mvh



  • #5   30. jun 2013 ved ikke hvad det er for en kæde du har købt, men en gammel motocross regel : Køb ALTID den bedste kæde du kan få .. Det er kæden der slider tandhjulene, ikke omvendt, halvbillige kæder strækker sig og splitter det hele .. eller kan det jo også være at den ikke flugter 100% .. bare en idé !! smiley

  • #6   30. jun 2013 OPDATERING: Jeg har justeret og prøvekørt lidt mere:
    Jeg har løsnet kæden, ingen ændring.
    Jeg har strammet kæden, ingen ændring.
    Jeg har justeret hjulets vinkel til begge sider, ingen ændring.

    Jeg ved ikke hvor gammel kæden er, men den ser ikke gammel ud, der er overhovedet ingen rust på den og justeringen på baghjulet er cirka midt i skalaen.
    Bagtandhjulet har overhovedet ingen hajfinder og kæden hopper ikke ved løftet baghjul.

    Umiddelbart ser jeg ikke andre muligheder end det foreste leje eller kæden.
    Jeg mistænker mest kæden, da jeg også synes jeg kan høre en raslen fra det bagerste tandhjul, som kører med en lavere frekvens end på det forreste.
    Udfra det lyder det for mig, som om kædeledene siger en lyd, hver gang de bøjer sig og retter sig ud (hurtigere på det forreste, da det er mindre og de bøjer sig mere).
    Jeg vil vælge at sammenligne det med en usmurt dør: åbner du den hurtigt hyler den, åbner du den langsomt knager den.

    Det er min teori, jeg håber lidt at der sidder en ekspert, der måske kan bekræfte eller afkræfte min teori. Ellers bliver cyklen nok sat til side, til næste weekend hvor jeg får tid til at køre ind til en mekaniker, som nærmere kan sige hvad der er galt.

    Jeg regner med at pille dækslet ved forreste tandhjul af i morgen, når det bliver lyst igen, så jeg kan mærke efter slør i lejet.
    Jeg har bare svært ved at tro på, at lejet kan gå fra at være helt ok til at lyde som en turbinemotor på 50km. Og jeg vil også tro det vil gå ud over pakdåsen ret hurtigt og der lader ikke til at løbe motorolie ud.

    På forhånd tak for alle input, jeg håber det ikke er noget mere seriøst end kæden, så skal jeg bare tolerere støjen, til jeg får nyt kædekit, er det lejet er jeg nok nødt til at holde op med at køre, indtil jeg får det repareret.


  • #7   30. jun 2013 altså det er Meget Meget sjældent at det forreste leje bryder sammen .. Som regel er det kun hvis man har kørt med en kæde som er totalt fjel/overspændt i længere tid, og så alligevel, plejer alt andet at gå i stykker først .. Tror ikke du skal være specielt nervøs for lige dét .. håber da det er noget mindre alvorligt smiley

  • #8   30. jun 2013 Kæden har aldrig været spændt hårdere end 2cm spillerum, ihvertfald ikke mens jeg har haft den.
    Men kæden har siddet på cyklen uden at være smurt i 4-5 år, hvor den har stået hos forhandleren, så jeg mistænker at o-ringene var ret færdige, så de simpelthen ikke kunne tåle at blive vasket rene af regnvejret.


  • nicklas h
    nicklas h Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 17
    #9   30. jun 2013 det kan også skyldes at et af lejerne i baghjulet er stået at, det skete for mig sidste år, under en tur til Harzen.

    det var det yderste tandhjul ved chokkoblingen der havde gået sig en tur og da der er tre lejer i baghjulet, kan det være lidt svært at mærke på cyklen da der ikke nødvendigvis er slør i hjulet.

    håber det kan hjælpe



  • #11   30. jun 2013 Hvis jeg var i tvivl, så havde jeg skiftet kædekittet...

    Det koster højst en tusse, for fornøjelsen forsvinder altså hvis jeg ikke er sikker på at min mc er i orden når jeg skal ud og lege..:-)


  • #13   30. jun 2013 Jeg havde kørt vider indtil der var noget mærkbart eller visuelt galt, der er jo ingen grund til at købe et nyt kædekit hvis det kan køre +5000km mere.
    syntes tit os mc folk er for hurtige til at skifte stumper.


  • #14   30. jun 2013 Jeg havde IKKE kørt med det, uden at have fået lokaliseret lyden ..

    Hvis det er et leje, så er der alt mulig grund til at skifte før det går til. Hvis du ikke selv mener at kunne lokalisere fejlen, så kør på værksted og få dem til at afsige en dom. Det koster ikke alverden, men kan i værste fald spare dig for en motor.....

    Mht skift af kædekit, så er jeg enig med Nicky. Jeg spare heller ikke 1000,- for at køre med et kædekit jeg ikke har tillid til nogle få tusinde km ekstra...

    Mvh Brian


  • #15   30. jun 2013 Jeg kan kun tilslutte mig det Nicky og Brian her siger....



    mvh


  • #16   30. jun 2013 OPDATERING:
    Jeg har her til formiddag haft dækslet ved det forreste tandhjul af, tandhjulet ser ikke meget slidt ud, men der er lidt hajfinde, det er som om tandhjulet holder fast i kæden og så slipper det, hvilket får kæden til at gøre et lille hop og sige en raslelyd. Jeg har rykket slør i tandhjulets aksel og der er ikke noget, hverken aksialslør eller endeslør, så jeg regner ikke med det er lejet der er gået, der var heller ikke motorolie under dækslet og jeg har kørt 300km, efter den begyndte at støje (jeg skulle jo hjem igen), umiddelbart vil jeg sige, at pakdåsen ville begynde at svede efter så mange kilometer, med et leje der lyder så grimt.

    Jeg kører ind til motorcykelmekanikeren på lørdag, hvor jeg har tid, og får ham til at køre en tur på den, så jeg kan blive sikker på hvad der er galt.

    Jeg skal nok skrive herinde, når jeg finder ud af hvad der er galt, i bedste fald er det nok mit fortandhjul der er færdigt, i værste fald er der gået noget på slutgearets aksel.

    Mange tak for jeres input, jeg håber ikke det bliver alt for dyrt at få lavet.


  • #17   30. jun 2013 Det kan jo også være noget så simpelt som et baghjulsleje.. Min kammerat skulle bare lige have skiftet kæde, men vi endte med at konstatere at han bagfælg var færdigt.. 5000km+++ med et defekt baghjulsleje har smadret chockkobling og huset i fælgen.

  • #18   30. jun 2013 OPDATERING:
    Jeg har haft kæden af, for at kontrollere lejer. Hverken det forreste eller de bagerste laver noget støj, kæden har intet slup og har den rette træghed i ledene.
    Jeg har haft en motorcykelkyndig til at kigge på kæden og han sagde at den så nærmest ny ud.
    Dog ser tandhjulene lidt slidte ud, så dem skifter jeg og ser om det løser problemet, dem der sidst skiftede kæde på motorcyklen, har nok sprunget over hvor gærdet er lavest og har kun skiftet kæden.

    Nu er der nok nogen der mener det er nærigt, men jeg vil ikke skifte en god kæde uden grund.


  • #19   30. jun 2013 skift hele sættet.....


    mvh


  • #20   30. jun 2013 Prøver lige forreste tandhjul, det koster 100 kroner og jeg kan selv skifte det, så det ville næsten være dumt ikke at prøve.
    Kædekittet koster 1200-1800 og jeg kan ikke selv nitte kæden, så det er lidt af en prisforskel.
    At være i lære og køre MC, kan godt være hårdt ved økonomien, så hvis jeg kan løse det billigt, gør jeg det.


  • #21   30. jun 2013 Man skifter ikke dele af et kædekit ! Hele lortet eller intet - Kæder og tandhjul er slidt til efter hinanden og det eneste der sker ved at skifte halvdelen er at du bare splitter den nye dims af ! At spare er fint men ikke på kæden ! Det er det vigtigste på hele motorcyklen smiley

  • #22   30. jun 2013 skift altid hele sættet, det SKAL slides ens !!

    Du kan sagtens finde en herinde som enten vil låne dig et nitteværktøj, eller nitte den for dig ( sikkert også hjælpe med at skifte )

    Spar i stedet på biograf og byturene.

    Mvh Brian smiley


  • #23   30. jun 2013 Du sparer ikke noget i sidste ende ved kun at skifte én af delene;)

Kommentér på:
Er mit kædekit slidt op?

Annonce