{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.763 visninger | Oprettet:

Tændrør - Moment og elektrodehøjde {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Nu er det snart ved at være tid til det årlige service, og denne gang har jeg besluttet selv at gøre det.

Jeg vil bl.a. skifte mine tændrør, men er lidt i tvivl om følgende:

Skal elektrodehøjde på tændrørene kontrolleres? Selvom det er de korrekte.

Hvad er jeres mening mht. spænding med momentnøgle? Jeg har en liste over hvor meget det hele skal spændes, men ejer desværre ikke en momentnøgle der kan tage så få NM.

Man kunne selvfølgelig tage den lidt på gefühl og ikke bare spænde med fuld smadder, men hvad er jeres erfaring?

Ting jeg påtænker at skifte (Kom gerne med tilføjelser, hvis i synes der mangler noget vigtigt):
Olie
Oliefilter
Luftfilter
Tændrør

Fik skiftet kædekit, skiver og klodser for ca. 3000 km siden.

Og det drejer sig forresten om min Srad fra 97.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tændrør - Moment og elektrodehøjde
  • #1   29. aug 2013 og jeg har søgt i forum, men synes ikke at kunne finde svar på mine ret konkretespørgsmål.

  • #2   29. aug 2013 Tændrør, manualen angiver noget nummer, ud fra det kan du finde gevindtypr, diameter , længde og rørets varmeværdi. I din manual, skulle du gerne hitte noget om elektrodeaftand.

    Hvordan spændes de så korrekt?

    Jo skru den helt ibund med fingrene. Derefter drejes nye rør en halv omgang, brugte rør får en kvart, NIX WEITER!

    Rens og smør din kæde. Det er langt fra sikkert at du skal skifte luftfilter, men det kan jo ikke skade.

    Pust lidt ekstra luft i dækkene.

    Gør lortet ordentligt rent,

    Voks, og autosol



  • #3   29. aug 2013 -og fyld tanken!

  • #4   29. aug 2013 Ang. elektrodehøjde, tjekker jeg det altid. Se i manualen, eller søg på nettet.
    Ang. moment, tag den på gefühl og lad være med at overspænde dem.


  • #5   29. aug 2013 Det står normal på æsken tændrøret er i hvordan det skal spændes, det afhænger lidt af hvilken form for pakning som sidder i bunden af tændrøret. Elektrodeafstanden står som regel i værkstedsmanualen, sådan en kan findes på nettet hvis du ikke har en. Jeg plejer altid at kontrollere afstanden på nye rør, og gamle for den sags skyld, hvis man alligevel har dem ude. Til det skal du bruge et sæt målerblade (feelergauge på engelsk). Ellers er det meget simpelt hvis du ejer en hvis form for værktøjstække smiley
    Oliefilteret skal du kun spænde med håndkraft, her høre værktøj ikke hjemme, og husk en gang olie på o-ringen, så den ikke bliver revet.
    Olien kan du med fordel stille på radiatoren så den er lun, så er den meget nemmer/hurtigere at hælde på smiley


  • #6   29. aug 2013 Stort set all producenter af tændrør anvender samme pakringe:-)

  • #7   29. aug 2013 Husk at varme motoren godt op inden du hælder olie af, ellers tager det en eeeeeeevvvvvviiiiiiiiiiiggggggghhhhhhhhheeeeeeeedddddd smiley

  • #8   29. aug 2013 Tak for de fine svar smiley
    Har hele servicemanualen til maskinen og har også målene for elektrodehøjden. Det var bare om det skulle kontrolleres.

    Men så er der vel intet at frygte smiley Forresten, er der nogen af jer ved om man skal bruge noget specielt værktøj til at skifte tændrør på en srad? udover skrællenøgle og passende top. Tænker mere om man behøver en forlænger med "knækled" eller om der er plads til nok.


  • #9   29. aug 2013 Du behøver ikke noget specielt, af med luftfilter kassen, så er der tonsvis af plads smiley

  • #10   29. aug 2013 Kontroler afstanden i tændrøret med et søgerblad, typisk 0,7-0,8, måles altid inden røret monteres, nyt som gammelt. Brug en top med gummi i der kan holde røret når du sætter det ned i topstykket, så du ikke bøjer elektroden. smør gevindet lidt og spænd det med hånden, det sidste stykke føler man sig frem, når pakningen er komprimeret skal du holde.
    Skift bremsevæske og gaffelolie hvert 2.-3. år.
    Smør alle bevægelige dele lås, kabler, greb osv.
    Tjek for slør i kronrør.
    Adskil bremser, rengør klodser og kaliperhuse.


  • #11   29. aug 2013 Der er mange forskellige slags tændrør, f.eks. skal rør på CBR600 F3 spændes så lidt som 0.9-1.2 kg mener jeg, det er ikke ret meget, så pas på hvis dine rør er med 10 mm gevind, så er der meget lidt gods ude i siden.

Kommentér på:
Tændrør - Moment og elektrodehøjde

Annonce