Hård at styre Hård at styre
Hej folk. Jeg håber at i kan hjælpe med jeres erfaring. Jeg har en gsxr 750 99. Jeg syns den er alt for hårdt at styre. Der skal arbejdes meget på at få den gennem en sveng. Jeg har idag prøvet en anden gsxr men fra 2007. Der er virkelig en stor forskel... det er ligesom at den køre selv og der skal slet ikke arbejdes for at få den gennem et sving.....
Kan det være noget galt med min cykel ? Eller de er bare sådan de gamle modeller ?? Og hvad kunne være årsagerne til det ??
Skal lige også nævnes at det højre side af forgaflen dråber olie... kan det være problemet ??
Ps. Sorry for min dansk og på forhånd tak
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Men den gamle kommer aldrig til at æde sving, lige så legende let som en nyere gixx
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Du skriver den lækker væske, så en service af affjedring foran og bag, vil nok være at foretrække. Alt for få får lavet service på deres affjedring og tit er der meget at hente her.
Noget andet er... Har du husket at tjekke dæktryk? Det har også rigtig meget at sige.
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.033
jun 2013
Følger: 24 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 439
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jun 2013
Følger: 24 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 439
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jun 2013
Følger: 24 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 22 Svar: 439
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Men typisk er affjedring det der er mindst serviceret. Specielt hvis man selv har lavet service, for så holder mange sig til filterskift og olie. Det er i hvert fald min erfaring.
Og selvom den er serviceret på værksted, så er bagdæmperen næsten med garanti aldrig serviceret . Så jeg syntes stadig det vil være en god idé at få der gjort.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Så har viskositet måske mere at sige, men så bliver det ski for advanceret for mig
Jeg har bare oplevet et par tilfælde, hvor de har negligeret servicen af affjedringen og faktisk haft uheld til følge heraf. Og flere der efter service har fået hvad man nærmest kan kalde en åbenbaring. Det er så typisk hr og fru danmark, som i forvejen ikke er så tekniske.
Men det er jo også i god tråd med det, at det går ud over stabiliteten
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.503
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Dæktryk(især for lavt) har også en del at sige.
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.033
Jeg har lige købt en ged der har kørt længe med utæt gaffel og har samme symptom -med normalt dæktryk og gode lejer. Den hyppigste årsag til tung styring jeg har oplevet er dæktryk men andre fejl kan også gøre det. Forkert vinkel på forgaflen på noget sammenbygget yamaha/suzuki har jeg fx også oplevet gav voldsomt meget overstyring (ikke mit eget byggeri).
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 42 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
okt 2014
Følger: 17 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 10
har dog to andre spørgsmål
hvad er konsekvensen i at forgaflen druppet olie og man har kørt på den? altså kommer det til at uddlage noget ved cyklen eller måske farligt sikkerhedsmæssige in the long run?
anden spørgsmål er... der er 3 søm i bagdækket..... den har mistet lidt luft men jeg puttet det der spray noget og den holder trykket meget fint..... er det farligt at kører på den og er der en stor risiko fo en exploading tire ?? det skal lige nævnes at dækket er meget fint og den er næsten som nye og de søm er ikke stor.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Hvis forgaflen er meget utæt og der kommer olie på bremseskiverne, så skal mc'en dog nok gå i stykker alligevel når man har brug for at bremse hårdt
Ang. bagdækket ville jeg ikke være bekymret.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
Jeg vil dog lige indskyde at jeg på det kraftigste anbefaler at du får skiftet olie og pakdåser i begge dine gaffelben snarest. Og jeg kan heller ikke helt se fidusen i at piske rundt med et dæk med søm i. På et eller andet tidspunkt bliver det utæt igen, og det kommer sjældent når det er mest belejligt. Så kort sagt. Få lavet det vedligehold der kan redde dit liv, og som du ikke kommer udenom alligevel snart skal laves.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
Og derfor mener du også at det er fløjtende ligegyldigt om der er præcis lige meget olie i hvert gaffelben ???
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.033
Når din forgaffel mister olie (eller olien bliver gammel) virker den ikke lige så godt. Det forringer din bremseevne og den kan ikke gå igennem syn med utæt forgaffel, dvs den er ikke i forsvarlig stand hvilket måske kan påvirke skyldspørgsmål hvis du kommer i en ulykke. Hvis den får lov til at miste rigtig meget olie vil du også kunne mærke det på styringen.
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Nej, det vil jeg ikke mene er ligegyldigt og jeg har da også skrevet at affjedringen vil blive ringere, men nej, jeg mener ikke at forgaflen på kort tid bliver ødelagt af at der måske er 10 % mere i det ene ben end det andet.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.025
jul 2008
Følgere: 33 MC-er: 4 Emner: 34 Svar: 1.773
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
Læs hvad der bliver spurgt om: Vil det ødelægge forgaflen(holdbarhed, ikke funktion) såfremt oliestanden i det ene ben afviger lidt fra det andet ben? Det er så min påstand at det vil det ikke.
Jeg er ganske udemærket godt klar over at olieniveauet samt viskositeten af olien har stor indflydelse på affjedringen, hvor oliemængden afgør hvor stort tryk, der opstår i toppen af forgaflen under kompression.
På min gamle Kawasaki hævede jeg oliespejlet 20 mm på samt gik 2,5 op i viskositet baseret på andres erfaringer og forskellen var meget mærkbar.
Dette ændre dog ikke på at en forgaffel ikke er lavet af glas og en 10 % olieniveau forskel primært påvirker funktion, men ikke holdbarhed.
Hård at styre