1.685 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Hård at styre Hård at styre

Hej folk. Jeg håber at i kan hjælpe med jeres erfaring. Jeg har en gsxr 750 99. Jeg syns den er alt for hårdt at styre. Der skal arbejdes meget på at få den gennem en sveng. Jeg har idag prøvet en anden gsxr men fra 2007. Der er virkelig en stor forskel... det er ligesom at den køre selv og der skal slet ikke arbejdes for at få den gennem et sving.....
Kan det være noget galt med min cykel ? Eller de er bare sådan de gamle modeller ?? Og hvad kunne være årsagerne til det ??
Skal lige også nævnes at det højre side af forgaflen dråber olie... kan det være problemet ??

Ps. Sorry for min dansk og på forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skal have fjernet hvepsebo 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.149 kr.
  • Møbler på plads efter gulvslibning 2.500 kr.
  • Nedtagning og bortskaffelse af trampolin 300 kr.
  • Elektriker - opsætning af lamper plus stikkontakt 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hård at styre
  • #1   6. jun 2015 En 06 styrer meget bedre end en srad! Men faktore som opsætning af affjedring og dækvalg ( dæktryk) har også stor betydning.

Men den gamle kommer aldrig til at æde sving, lige så legende let som en nyere gixx smiley

• #2   6. jun 2015 Syntes nu min gamle Srad var ganske habil i sving. Men alt bliver udviklet og selvfølgelig vil der være forskel på en nyere model.

Du skriver den lækker væske, så en service af affjedring foran og bag, vil nok være at foretrække. Alt for få får lavet service på deres affjedring og tit er der meget at hente her.

Noget andet er... Har du husket at tjekke dæktryk? Det har også rigtig meget at sige.

• #3   6. jun 2015 Ja det er nok forgaflen der giver overstyring hvis den har mistet olie. Pakninger skal skiftes og nyt olie i. Og tjek også dæktryk da det er nemt at tjekke og kan give samme følelse af overstyring

• #5   6. jun 2015 dude, du har jo selv svaret? den lækker forgaffelolie. Og hvis du ikke har tænkt at det måske kunne have noget med det at gøre? så har du vel heller ikke tænkt over dæk og dæktryk `?:D Gør som de andre siger, så skal det nok blive bedre. smiley

• #6   6. jun 2015 At forgaflen er utæt gør ikke maskinen tungere i sving. Det vil kun på et tidspunkt resultere i at du smutter AF i et sving. Din model ER tungere at smide rundt end en 06. Som flere af de andre skriver. Dæktryk . Måske endda nye dæk.

• #7   6. jun 2015 Chris, Man mister vel føling og styrbarhed ved at der mangler forgaffelolie? Responsen i forgaflen bliver vel dårligere? Oder was?

• #8   6. jun 2015 Jeg vil sige at havde han skrevet at den for et år siden dryppede olie fra begge ben, men er senere stoppet så KUNNE det da være at det ville kunne mærkes som om den var blevet tungere. Men da den stadig drypper, og det kun er den ene så nej. Men selvfølgelig bør det fixes snarligst.

• #9   6. jun 2015 hmm.. okay. Man skal jo lære noget nyt hver dag smiley

• #10   6. jun 2015 Det er ikke meget hvis forgaflen kun sveder.
    Men typisk er affjedring det der er mindst serviceret. Specielt hvis man selv har lavet service, for så holder mange sig til filterskift og olie. Det er i hvert fald min erfaring.

Og selvom den er serviceret på værksted, så er bagdæmperen næsten med garanti aldrig serviceret . Så jeg syntes stadig det vil være en god idé at få der gjort.

• #12   6. jun 2015 Selvfølgelig er det en rigtig god ide at få det serviceret. Det er det altid. Men man skal bare ikke regne med at få en maskine der er lettere at smide rundt med i sving. Til gengæld kan man regne med at få en mere stabil mc i sving.

• #13   6. jun 2015 Korrekt.
    Så har viskositet måske mere at sige, men så bliver det ski for advanceret for mig smiley

Jeg har bare oplevet et par tilfælde, hvor de har negligeret servicen af affjedringen og faktisk haft uheld til følge heraf. Og flere der efter service har fået hvad man nærmest kan kalde en åbenbaring. Det er så typisk hr og fru danmark, som i forvejen ikke er så tekniske.
    Men det er jo også i god tråd med det, at det går ud over stabiliteten smiley

• #14   6. jun 2015 Ja stabiliteten går fløjten med en dårligt opsat affjedring. Der er en verden til forskel på at rive en korrekt opsat mc igennem et hurtigt sving kontra en slet ikke opsat. Når det så er sagt så er det ikke fornemmelsen af tung man vil føle ved den dårligt opsatte.

• #15   6. jun 2015 Kig på dæktryk og dækslid som det første.

• #16   6. jun 2015 De symptomer lyder til at være et dæk slidt faldt på midten, har dækket næsten fuldt mønster på dæksiderne, men en del mindre på midten, er der nærmest en kant, man skal over og det føles som om mcøen nærmest ikke kan svinge.
    Dæktryk(især for lavt) har også en del at sige.

• #17   6. jun 2015 Det skal fikses når den drypper olie fra gaflen uanset om man tror det påvirker styring eller ej.

Jeg har lige købt en ged der har kørt længe med utæt gaffel og har samme symptom -med normalt dæktryk og gode lejer. Den hyppigste årsag til tung styring jeg har oplevet er dæktryk men andre fejl kan også gøre det. Forkert vinkel på forgaflen på noget sammenbygget yamaha/suzuki har jeg fx også oplevet gav voldsomt meget overstyring (ikke mit eget byggeri).

• #18   7. jun 2015 Dækslid, dæktryk, ny olie og pakninger i gaflen samt justerer sag og std indstilling af comp og rebound på gaffel og dæmper, når disse ting er i orden har du noget at arbejde ud fra og så skulle den gerne æde sving bedre end du er istand til at prøve på smiley

• #20   8. jun 2015 First of all, mange tak for jeres svar. Second of all, det viser sig at dæk tryk var for lav i for dæk og hold da op hvor en stor forskel det gir. Jeg var meget overrasket over hvor en stor forskel jeg fik efter jeg gav for dækket mere luft.
    har dog to andre spørgsmål smiley
    hvad er konsekvensen i at forgaflen druppet olie og man har kørt på den? altså kommer det til at uddlage noget ved cyklen eller måske farligt sikkerhedsmæssige in the long run?
    anden spørgsmål er... der er 3 søm i bagdækket..... den har mistet lidt luft men jeg puttet det der spray noget og den holder trykket meget fint..... er det farligt at kører på den og er der en stor risiko fo en exploading tire ?? det skal lige nævnes at dækket er meget fint og den er næsten som nye og de søm er ikke stor.

• #21   8. jun 2015 Risikoen ved forgaflen sveder olie er at efterhånden som oliemængden svinger, bliver affjedringen ringere. Selve forgaflen går ikke i stykker af at mangle olie.
    Hvis forgaflen er meget utæt og der kommer olie på bremseskiverne, så skal mc'en dog nok gå i stykker alligevel når man har brug for at bremse hårdt smiley

Ang. bagdækket ville jeg ikke være bekymret.

• #22   8. jun 2015 Fuldstændig enig med #21.
    Jeg vil dog lige indskyde at jeg på det kraftigste anbefaler at du får skiftet olie og pakdåser i begge dine gaffelben snarest. Og jeg kan heller ikke helt se fidusen i at piske rundt med et dæk med søm i. På et eller andet tidspunkt bliver det utæt igen, og det kommer sjældent når det er mest belejligt. Så kort sagt. Få lavet det vedligehold der kan redde dit liv, og som du ikke kommer udenom alligevel snart skal laves.

• #23   8. jun 2015 #21

Og derfor mener du også at det er fløjtende ligegyldigt om der er præcis lige meget olie i hvert gaffelben ???

• #24   8. jun 2015 Godt det kunne løses med lidt luft i dækket. Lavt dæktryk er den hyppigste grund jeg har oplevet til overstyring.

Når din forgaffel mister olie (eller olien bliver gammel) virker den ikke lige så godt. Det forringer din bremseevne og den kan ikke gå igennem syn med utæt forgaffel, dvs den er ikke i forsvarlig stand hvilket måske kan påvirke skyldspørgsmål hvis du kommer i en ulykke. Hvis den får lov til at miste rigtig meget olie vil du også kunne mærke det på styringen.

• #25   8. jun 2015 #23
    Nej, det vil jeg ikke mene er ligegyldigt og jeg har da også skrevet at affjedringen vil blive ringere, men nej, jeg mener ikke at forgaflen på kort tid bliver ødelagt af at der måske er 10 % mere i det ene ben end det andet.

• #26   12. jun 2015 Jamen Simon.... Det lyder utroligt meget som om du sammenligner oliestand i motor med oliestand i gaffelben smiley smiley Og bare der er nok på så er der ingen problem smiley

• #27   12. jun 2015 Få fikset det gaffelben ( jeg ville personlig ta begge ) Og mht til dit bagdæk så ville jeg aldrig køre rundt med tre søm i dækket.. Kom til lommerne og få det hele fikset, så er det som at få en ny mc smiley

• #28   13. jun 2015 #26
    Læs hvad der bliver spurgt om: Vil det ødelægge forgaflen(holdbarhed, ikke funktion) såfremt oliestanden i det ene ben afviger lidt fra det andet ben? Det er så min påstand at det vil det ikke.
    Jeg er ganske udemærket godt klar over at olieniveauet samt viskositeten af olien har stor indflydelse på affjedringen, hvor oliemængden afgør hvor stort tryk, der opstår i toppen af forgaflen under kompression.
    På min gamle Kawasaki hævede jeg oliespejlet 20 mm på samt gik 2,5 op i viskositet baseret på andres erfaringer og forskellen var meget mærkbar.
    Dette ændre dog ikke på at en forgaffel ikke er lavet af glas og en 10 % olieniveau forskel primært påvirker funktion, men ikke holdbarhed.

Kommentér på:
Hård at styre

Annonce