2.093 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Bolte løsner sig i topstykke?? Bolte løsner sig i topstykke??

Hej. På min cb400f, løsner skruerne sig i topstykket så olie begynder at trænge ud.. Jeg har renoveret motoren, hvor jeg har skiftet til rustfrie skruer og smurt dem med en smule Kobberfedt for at undgå korrosion. Jeg har ikke brugt lock tight, mem det kan da ikke passe at alle skruer løsner sig af den grund? Har kun kørt 30 km. Hvad skal jeg gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte ballofix 1.500 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 500 kr.
  • 3 sal, stort bord til kældren 1.150 kr.
  • Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • montering af induktionskogeplade 1.000 kr.
  • Elektriker 760 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bolte løsner sig i topstykke??
  • #2   28. aug 2018 Hvad med efterspænding? Ofte skal man have den op i temperatur og derefter efterspænde når den er kold for at sikre det hele har sat sig.

• #3   28. aug 2018 Når du skifter til rustfri i en alu blok gør du dig selv en bjørne tjeneste, at du så vælger at smøre dem med kobberfedt er nok endnu være.
    Jeg ville glemme de rustfri bolte og sætte de originale på igen smurt med noget litiumfedt og så se om ikke den holder op med at løsne sig.

• #4   28. aug 2018 Jeg ville ikke bruge rustfri bolte til et topstykke, rusfrit stål udvider sig betydeligt mere end alm. stål i varme, så bliver boltene bare et par 100 dele længere end de org. skal det næsten give problemer. Men i motordæksler er der intet i vejen for at bruge rustfri, det bliver jo heller varmt på samme måde som cylinder og topstykke!

• #5   28. aug 2018 Er kobberfedt ikke KUN til bevægelige dele som OGSÅ bliver varme?

• #6   28. aug 2018 Rustfri udvider sig en del ved opvarmning, så det er nok problemet som #4 skriver

• #7   28. aug 2018 Rustfri stål, kobberfedt og aluminium, så kan man kun gøre en ting det er værre og det er kobberfedt i et kugleleje ! smiley

• #8   28. aug 2018 Lige for at vi snakke samme bolt.
    Er det pin boltene du mener? Eller dem der holder ventil coveret nede til top stykke?

• #9   28. aug 2018 Yeps.. Eller.. rustfaste bolte i bremse delene smiley er værre smiley

• #10   29. aug 2018 Tak for svar. Tænkte nok det var materialerne der var et dårligt valg... Jeg finder nogle nye bolte. Det er den der holder ventilcoveret på plads. Så det er jo faktisk ikke helt topstykke, ved nærmere eftertanke?

• #11   29. aug 2018 De bolte er særligt lange så det er ikke udvidelseskoefficienten der spiller ind.
    Men de skal nu alligevel skiftes og renses for kobber fedt.
    Hvilken slags pakning har du lagt i?
    En Kork? Eller...?

• #12   31. aug 2018 giv dem en dråbe rød Locktite

• #13   31. aug 2018 Hvis jeg ikke husker helt galt er det 6mm bolte, og 30-40 års misbrug har nok ikke været godt for gevindet i topstykket.

Hvis du spænder dem med rigtigt moment (6-7NM) rykker du nok rynkerne ud, og nogle af boltene er måske allerede løse af samme grund?

i så fald kan jeg anbefale helicoil sættet fra Biltema https://www.biltema.dk/bil---mc/bilvarktoj/bremsevarktoj/gevindvarktoj/gevindreparationssat-2000022403

• #14   31. aug 2018 Per T, mener du at alle gevind skal skiftes?

• #15   31. aug 2018 Gert, den pakning der sidder ved ventilstykket, er af gummi.

• #16   31. aug 2018 Jeg tager alle boltene ud, renser dem og smøre dem med noget zinkpasta. Har læst mig frem til at det er hvad man skal bruge for at undgå galvanisk korrosion. Det skulle heller ikke kunne ødelægge noget da zink ligger temmeligt lavt i spændingsrækken...
    Men jeg kan dog stadig ikke forstå hvordan dette skulle kunne få boltene til at løsne sig...

• #17   31. aug 2018 @14 - nej, jeg mener bare at M6bolte i 40+ år gamle gevindhuller i alu ofte er lidt skrøbelige. Og oftest vælger man at spænde dem meget let (og så bliver de utætte) eller spænder dem efter bogen og står med et strippet gevindhul. Jeg har endda oplevet at en topdækselbolt har rystet sig løs i gevindet og pludselig strippet den 1½ rynke der sikkert var tilbage!

En anden ting du skal være opmærksom på er rester af gammel pakning på pakfladerne. Der skal kun ½ pakningstykkelse til, så vipper dækslet og kan ikke spændes hel til

Jeg siger ikke du skal helicoile alle dine gevind men jeg er bange for der måske ryger et par stykker hvis du spænder til det moment man skal bruge for at skabe en tæt samling. Og så er den eneste løsning at sætte en helicoil i. Og den helt proffe løsning er selvfølgelig at helicoile alle gevind nu du er igang, du får et super stærkt gevind ud af det

• #18   1. sep 2018 Under alle omstændigheder så skal du have dækslet helt af og rense pakningen helt af inden du spænder sammen igen. Når først den er begyndt at lække så er det svært at spænde tæt igen.
    Det er nok ikke alle gevind der behøves at fixes.
    Meeeen nu hvor du alligevel er i gang.
    Men altså... Det er jo bare et ventil dæksel...

Når nu du ligger ny pakning i, så fedt den lidt inde i silikone pakning... Ikke meget. Bare lige så den er lidt fedt hele vejen rundt. Det kan nogle gange godt tage lidt ujævnheder på pakfladen.

• #19   1. sep 2018 Hold nu kæft Gert, du ved jo ikke hvad du snakker om, pakningen på en cb 400f er en o-ring og ventildækslet er samtidig overlæg til knasten, så det er rimelig vigtigt at alle bolte er spændt rigtigt for at forhindre at knast og ventilløft ikke løsner dækslet. smiley

• #20   1. sep 2018 Nyt gevind i alle huller, det gjorde jeg altid på dem jeg havde brugt mange timer på at skifte ting på, delene var jo gratis, mester betalte, og gider bare ikke over det samme igen, laver det rigtigt og omstændeligt første gang.

Kommentér på:
Bolte løsner sig i topstykke??

Annonce