{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.173 visninger | Oprettet:

Bolte til montering af kaliber - Originale eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg har splittet bremserne ad på en cbr 600 rr 03.
Boltene som forbremse kaliberne monteres med er ikke originale, men nogle A2 Allen Bolte i samme dimension (originale er Hex).

Jeg kan se probolt leverer i A2 og titanium.

Men tør jeg satse på disse bolte som sidder der nu
?

Kender ikke brudstyrke eller noget andet ved hverken de originale eller disse A2.

min største frygt er jo nok de begynder at bøje eller knække under kraftig nedbremsning.

Boltene er også trådsikret ( banekørsel).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bolte til montering af kaliber - Originale eller ej?
  • #1   20. feb 2019 Ordentlige bremser kan være forskellen på liv og død - Jeg ville helt klart holde mig til nye originale bolte.
    Hør hvad Matthew (ingeniør) fra "The Workshop" mener om emnet: https://www.youtube.com/watch?v=AdbBZF_lvpM - omkring 8:40)...


  • #2   20. feb 2019 Det vil jeg ikke mane der er noget problem i. A2 er betydeligt stærkere end normale bolte. Med den rette Locktite, skulle de nok blive siddende.


  • #3   20. feb 2019 jeg er ikke bekymret for de skal rasle sig løse. locktite skal de have uanset hvad.
    mere om de kan bøje/knække.


  • #4   20. feb 2019 En A2 knækker ikke bare lige smiley
    Jeg bruger selv rustfri bolte over alt på min bike, da det kan spændes helt vildt. Det er ret nødvendigt, på grund af vibrationer smiley


  • #5   20. feb 2019 jeg kunne også se probolt leverede dem i a2 og titanium.

    men jeg vidste ikke om der var noget specielt ved de originale i forhold til disse a2.


  • #6   20. feb 2019
    At sige A2 er betydeligt stærkere end "alm. bolte" er forkert. A2/rustfast er sejere, men ikke hårdere. Normalt er unbracobolte 12/9 og de er hårdere end en alm.8/8 bolt.
    Hvis det var mig ville jeg vælge en unbracobolt, hvis jeg ikke havde de originale.
    Men hvis du er den mindste smule i tvivl, så køb da originale.
    Det kan jo spolere en hel sæson hvis du skal køre og spekulere på det hele tiden.


  • #7   20. feb 2019 disse a2 som sidder der nu er unbrako bolte.

    den kører ikke så langt ad gangen. den bliver kun brugt på bane. men det er stadig surt hvis nu det skulle være skyld i man måtte tage før hjem.

    det kunne være der var en herinde som havde styr på de forskellige bolte, og kunne rådgive lidt.
    på unbrakohovedet står der A2 VIBO.


  • #8   20. feb 2019 Er der nogender kan give dig et svar du tør stole på ?

  • #9   20. feb 2019 det er jo det jeg må finde ud ad, ud fra de svar jeg får.

    sker det ikke må jeg bare bestille boltene.


  • #10   21. feb 2019 Prøv at kigge på de bolte, der holder bremseåget, altså den del caliperne sidder fast i, på din BIL!
    Og sammenhold det så med din MC.
    Din bil skal kunne bremse ca. 2000Kg, din MC ca. 400

    Jeg ville ikke være nervøs


  • #11   22. feb 2019 A2 på en bolte har intet med brudstyrke at gøre, kun modstand til tæring.
    Bolten kan være 8.8, 10.9 eller 12.9 (Gælder dog ikke rustfri bolter)
    Rustfri er sejere end sort stål, men brudstyrke er lavere.
    Her kan du se lidt information om emnet: https://www.boltdepot.com/fastener-information/materials-and-grades/bolt-grade-chart.aspx

    Personlig ville jeg bruge original bolte.

    Mvh. Steinmar


  • #12   22. feb 2019 Hvis ikke du monterer originale, vil jeg klart anbefale en bedre kvalitet A4 eller endnu bedre en 10.9 bolt.
    Hvis det f.eks er en rustfast A2-70 (18.8) bolt, du vil anvende, vælger du IMHO en "lavstyrke bolt", der SVJV kun har en trækstyrke på 90.000 PSI, hvorimod en 10.9 er helt oppe på 150.000 PSI. En 8.8 ligger mellem 116.000 og 120.000 PSI.

    Der står lidt om de forskellige materialer og klassifikationer her smiley

    https://www.fastenal.com/products/attribute/600173/5


  • #13   22. feb 2019 #12
    Uden at ville begynde at regne på dine PSI angivelser vil jeg gøre det lidt lettere at forstå:
    En 8.8 bolt har en trækstyrke på 800N/mm2 ( det første 8 tal) Det er der hvor den bliver trukket over. Den begynder at flyde ved 0.8 (det andet 8 tal) af trækstyrken, altså 640N/mm2
    Tilsvarende for en 10.9: 1000N/mm2 og 900N/mm2
    Bemærk at man ikke sådan bare lige kan regne en 10 mm bolt for 10 mm i diameter når man beregner arealet for at finde hvor meget træk den kan holde til. Der er jo gevind på bolten og det "spiser" lidt af diameteren.
    Men det er TRÆK, til beregning af styrke på en bolt til fastgøring af en caliper er jeg egentlig mere interesseret i hvor meget den kan tåle på tværs af længderetningen da det jo er her belastning kommer. Så er regnestykket nok et andet, for der er jo friktion mellem de to flader, der er spændt sammen. Det vil jeg overlade til en ingeniør eller anden at beregne, det rækker min ringe teoretiske viden ikke til.


Kommentér på:
Bolte til montering af kaliber - Originale eller ej?

Annonce