759 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Opstart af 2 takter efter 12 år. Opstart af 2 takter efter 12 år.

Hej alle.
Jeg skal snart have startet min 2 takter Yamaha RD op, efter at den har stået stille i 12 år.
Jeg tænker at simmerringene på krumtappen er lidt trætte, således at der er fare for at der suges gearolie ind i krumtaphuset, og derved kan ødelægge motoren.
Derfor har jeg en ide om at hælde 2 takts olie på gearkassen i stedet for alm. gearolie.
Men vil 2 taks olie smøre gearkassen godt nok ?
Viser det sig at motoren er tæt, så skifter jeg selvfølgelig til alm. gearolie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opstart af 2 takter efter 12 år.
  • Jesper H
    Jesper H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 1 Svar: 39
    #2   28. mar 2019 Ville da også bare starte den. Tror det med at komme 2T-olie i gearkassen er en dårlig ide og skulle den være utæt vil flow retningen normalt være fra krumtap hus og ud mod gearkasse. Der vil komme et overtryk i gearkassen og gear-olie vil måske blive trykket ud gennem åndeslangen bagerst på motoren.
    Skulle det komme ind i krumtap huset er der jo ikke farlig for motoren (RD 350 bruger 10W30 motor olie i gearkassen), men der sviner og soder da det ikke bliver forbrændt ordentlig som en 2T-olie gør.

Held og lykke med opstarten smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #3   28. mar 2019 Det ødelægger ikke motoren at den æder lidt gearkasse olie - det soder bare tændrøret... smiley

En frisk snaps olieblandet benzin i tændrørshullet så den får rigeligt smøring til at starte med, og så er det bare afsted.

• #4   28. mar 2019 Der er altså mere overtryk end undertryk i krumtaphuset, så kan der jo ikke komme gearolie ind, så på med alm. gearolie, tak for svarene.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #5   28. mar 2019 Der er både overtryk og undertryk skiftevis - så det kan sagtens komme ind.

Men der sker ik en dyt ved det. smiley

• #6   29. mar 2019 Vil bare starte den op, og se hva den siger smiley

Kommentér på:
Opstart af 2 takter efter 12 år.

Annonce