{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange ampere?
  • #2   16. aug 2007 Tommelfingerreglen er vist 10% af batteriets kapacitet.

• #3   16. aug 2007 Som Martin L skriver, er 10% en god tommelfingerregel, helst ikke højere.

• #4   16. aug 2007 Jep J: Jeg er ikke helt enig!
    Det er rigtig, at batteriet trækker alt den strøm den kan.
    Men din batterisye og cellerne bliver hurtigere nedbrudt og du kan dermed ikke trække så meget støm fra batteriet, uden at spændingen vill falde over cellerne.

Hvis du ikke lade rmere end 5-10% belaster du ikke batteriets elektrolyse,

• #5   16. aug 2007 Jeg må erklærer mig enig med Anders (kolding) !!

• #6   16. aug 2007 Det er altså ikke ligegyldigt om man lader med 2 amp på et 4ah batteri eller på et 40ah batteri. et 4ah har ikke godt af sådan en turbo opladning.

• #7   16. aug 2007 Jeg vil lige prøve at give en lille forklaring på hvordan en intelligent lader fungerer, for at illustrere, hvorfor det er vigtigt ikke at lade for hårdt på at syrebatteri:

En intelligent lader arbejder ofte i 3 faser (ladning, gasning, vedligehold)

Ladning: Her påføres tilstrækkelig ladestrøm til at få spændinge til at stige. Ladestrømmen holdes indtil spændingen når så højt, at batterisyren starter på at afgasse (>13,8V).

Gasning: Derefter sænkes ladestrømmen stille og roligt for at holde spændingen konstant (14,4V), så der kan ske en moderat afgasningen, i en kort periode, så batteriet opnår fuld kapacitet.

Vedligehold: Ladestrømmen sænkes yderligere, så batterispændingen når under gasningspunktet (13,6V), hvorefter den holdes konstant indtil ladningen stoppes.

Hvis man derimod bruer en lader, som lader med forstor strøm, vil batterispændingen hurtigt nå afgasningspunktet, stadig stigende og batteriet vil blive ved med at afgasse indtil ladningen stoppes.
    Det betyder at man overlader batteriet og elektrolysen fordamper, cellepladerne vil korrodere og blive ødelagte.

• #8   16. aug 2007 Øhh hvor meget er det nu lige generatoren lader med, og hvorfor må man ikke lade med samme styrke???

Mvh Ole

• #9   16. aug 2007 Glenn B: Jeg skriver jo også at i gasnings-fasen holdes spændingen konstant på 14,4V for at lave en moderat afgasning.
    13,8V er det punkt hvor afgasningen startes, men den kan først holdes konstant ved 14,4V.

Jeg kan dog ikke forstå, at du som "maritimelektriker med kurser i bat/ladesystemer..." kan skrive "Normalt siger man max 2amp men normalt er det 1,2amp med pulsladning", med mindre der er tale om et batteri med +20Ah!??

• #10   16. aug 2007 Ole (støvring) S:
    Du har en god pointe der!
    For faktisk lader de fleste cykler alt for hårdt på batteriet under normal drift. Det er blevet bedre, men eks. cykler fra '80erne og op i '90erne "bruger" også ofte batterierne hurtigt.

• #11   16. aug 2007 Jeg skal da ikke udelukke, at mange ladere lader 1,2A-2A, men det gør det da ikke mere rigtigt!

Spørgsmålet gik på, hvor meget man må lade på et mc-batteri, og ikke hvor meget en bestemt lader afgiver!!

Og hvis vi taler syre-batteri, uanset om det er til bil, båd, havetraktor eller mc, så bør man holde ladestrømmen under 10%, for ikke at skade batteriet.

Kommentér på:
Hvor mange ampere?

Annonce