{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Christoffer  H
Christoffer H
Tilmeldt:
4. maj 2020
Følger: 12 Emner: 2 Svar: 3

Er det batteriet eller tændspolerne? {{forumTopicSubject}}

Hej. Dette er mit første indlæg herinde, men jeg har før fået rigtig god hjælp af andres spørgsmål og svar.
Jeg har haft flere små issues jeg ikke nødvendigvis ved om hænger sammen. Men følgende er en udlægning i kronologisk rækkefølge.

Motorcyklen: Honda CB500 to cylinders, fra 1997 kørt 48.000 km.
Dette er min første sæson på den.

For noget tid siden kørte jeg en længere tur på motorvejen (150 km), og syntes at motoren "hakkede" i det, når jeg holdt den ved 110 km/t. Det var kun ved denne hastighed, og forsvandt ved at accelerer. Ved andre gear men samme omdrejninger syntes jeg ikke at mærke dette. Jeg slog det hen til at være vindstød, især i efter næste tur på motorvej hvor jeg ikke oplevede dette.
For nyligt havde jeg et nyt problem; lige efter et sving i lavere hastighed gik motorcyklen ud.
Jeg holdt ind, og forsøgte at starte den igen. Først sagde relæet bare et enkelt klik, men efter den var kølet af 1 time, klikkede start relæet fint. Dog var der ikke spænding nok på batteriet til at starte motorcyklen. Batteriet blev sat til at lade op 2 timer, hvorefter motorcyklen startede fint og kørte 70 km uden problemer. Derefter slukkede jeg motorcyklen hvorefter den startede uden problemer.

Jeg har testet følgende:
- batterispændingen 13.3 V og 13.0 V efter 7 dage.
- der er ingen strømsluger når tændingen er slået fra.
- batteriet lader fint med oplader.
- generatoren: spændingen stiger fra 13.3 V til 14.4 V ved højere omdrejninger (>2000 rpm).

Jeg har før hørt, at modstanden i tændspolerne kan ændre sig, hvis de bliver varme. De sidder 20 cm over motoren bag kølerristen. Dette tænker jeg kan forklare hvorfor jeg syntes den har sat ud ved høje omdrejninger og også en enkelt gang er gået helt ud.
Men dette forklare ikke, hvorfor batteriet var tømt efter lang tids kørsel.
Alternativt, så fik jeg uheldigt ramt slukknappen efter det korte sving, og jeg har et batteri der, trods fin spænding, mangler kapacitet. Eller måske begge dele?

Nogle forslag til hvad jeg oplever? Eller afklarende tests jeg kan foretage?

/ Christoffer Hansen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det batteriet eller tændspolerne?
Kommentér på:
Er det batteriet eller tændspolerne?

Annonce