{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.120 visninger | Oprettet:

Jesper K
Jesper K
Tilmeldt:
25. maj 2015
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83

Xj 900 - Metallisk lyd ved deceleration? {{forumTopicSubject}}

Hej derude. Jeg har en 1988 Yamaha xj 900, der har fået en ny træls lyd. Det er en roterende metallisk lyd/snurren. Den viser sig kun når jeg har været oppe på landevejs fart og slipper gassen / motorbremser. Ved tomgang og ved by kørsel viser den sig ikke. Når jeg kører kan jeg intet høre, men der er også vindstøjen, så i princippet kan den godt være der hele tiden. Når jeg har været oppe på de 80 km/t og slipper gassen kommer lyden, og den bliver svagere jo længere jeg kommer ned i fart og lige pludselig ved omkring de 30 stopper den brat. Er der en der har prøvet noget lignende?

God aften


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Xj 900 - Metallisk lyd ved deceleration?
  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #1   5. mar 2021 Det skal lige siges at knast kæden klaprer en smule ved koldstart og igang sætning - ligesom de fleste andre xj'ere jeg har hørt, og det er en helt anden lyd det her. Uden at vide bedre vil jeg sige det lyder som noget kobling, men det er bare et gæt.

  • #2   5. mar 2021 Det kunne godt lyde som om, det er lejet på udgangsakslen, der driver det forreste kædehjul, som er defekt... smiley

    Sådan lød en af mine VFR nemlig. Det kunne under kørsel kun høres ved deceleration.
    Prøv engang at lytte, om der ikke kommer en skurrende lyd fra blokken, når du roterer med baghjulet løftet...

    https://youtu.be/YSpfBvYFoek



  • #3   5. mar 2021 Jeg tror ikke der er kædehjul på en XJ 900 smiley

  • #4   6. mar 2021 Så kunne det være kardanaksellen. Der må også være nogle lejer. Der kan være slidte.

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #5   6. mar 2021 Der er intet kædehjul, nej:) Jeg vil bare mene at hvis det er et leje vil den larme hele tiden når jeg motorbremser, og ikke bare stoppe brat ved de 30 km/t. Det stopper som om der bliver trykket på en knap.

  • #6   6. mar 2021 Når det stopper brat er det så i samme gear ved motorbremsning. Den render vel ikke samme omdejninger afhængig af gearvalg???

    Og jo! Slidte/defekte lejer kan nærmest godt lyde som de har en "tænd/sluk" knap. Det er helt bestemte omdrejninger og svingninger der giver lyden. Selfølgelig er det ikke altid på den måde, men det er set før.


  • #7   6. mar 2021 #3 & 5;
    Okay. Det viste jeg ikke. Kender ikke den cykel smiley
    Men det tyder IMHO stadigvæk på, at der er noget galt med transmissionen.
    Baghjulet kan vel stadig rotere, så øret kan lytte... smiley


  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #8   6. mar 2021 Jeg har kun hørt den i 5. gear, da der kun kommer efter jeg har været oppe i rimelig fart. Jeg kunne selvfølgelig prøve at skifte ned i 4. Gear næste gang jeg hører den og så de hvad den siger?

  • #11   6. mar 2021 #9 hvis vi lige vedtager jeg har ret, bare sådan..... øøh så er der vel noget med at hvis det skulle ændre sig ligger det i mptoren/gearkassen..... Hvis det er på samme hastighed stadigvæk er det fra baghjulet støjende kommer. Baghjulet render jo rundt i samme tempo ved 30 km/t uanset gear der er valgt... Kan du følge mig???
    Og nej!!! Jeg har ikke altid ret, bare en tanke ??


  • #12   6. mar 2021 Hvis din mc blev kørt på et rullefelt. Vil jeg mene det var nemt at se` hvor lyden kommer fra. Der må også være nogle mekanikker der kender sådan en cykel.

Kommentér på:
Xj 900 - Metallisk lyd ved deceleration?

Annonce