3.553 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
4 Svar
XJ 900 Kardan XJ 900 Kardan
Jeg har sådan en fin XJ 900 1988, min 1. yamaha kardantrækker. Er det almindeligt er der efter kobling er sluppet, at ved gasgivning kommer et klonk. Efter dette klonk er der ingenting. Hvis jeg så motorbremser og giver gas kommer der et klonk igen. Der er ikke alm. transmissionslask. Klonket kommer lige imellem der hvor cyklen trækker lidt til at den trækker meget. Man bemærker det mest i de lave gear. Den har gået 86.000 km.. Fint om der er nogen som har et input på forhånd tak.
0 synes godt om
dec 2006
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 133
Jeg har tilladt mig at sakse nedenstående linie fra guzzitech.dk:
"Der bør ikke komme ”klonk” lyde fra transmissionen når du skifter fra motorbremsning til træk på baghjulet, for så er kardankrydset færdigt." (citat slut).
Kort og kontant, må man sige. Jeg endnu til gode at opleve det på Guzzien så kan ikke bidrage med selvoplevede erfaringer, men som du beskriver det, synes jeg det lugter derhen af.
Til gengæld er jeg blevet advaret mod at ignorere symptomer på et slidt kardankryds, hvis det havarerer er det lig med en baghjulsudskridning og formentlig også en ødelagt gearkasse.
Mvh A.
feb 2006
Følger: 36 Følgere: 10 MC-er: 16 Emner: 9 Svar: 269
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
På min truder, der også har tværstillet motor er det hele klaret med spidshjul. Når de efterhånden bliver slidt og strålerne også bliver slidt, kommer der er vist "slup".
Jeg hører/mærker det mest ved konstant hastighed i nærmest tomgang i 4-5 gear.
Har cyklen et kardankryds, vil jeg meget anbefale, at du får det skiftet!!! Går det i stykker, kan det medføre baghjulsblokade - et ret kendt Guzzi-fænomen - og det er ikke spor spændende.
Er det lavet med spidshjul, slidesde, til indgrebet bliver dårligt nok, og så har sagerne bare ikke længere fat i hinanden.
jul 2005
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
- Henrik Larsen
XJ 900 Kardan