3.553 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 4 Svar

Henrik L
Henrik L
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

XJ 900 Kardan XJ 900 Kardan

Jeg har sådan en fin XJ 900 1988, min 1. yamaha kardantrækker. Er det almindeligt er der efter kobling er sluppet, at ved gasgivning kommer et klonk. Efter dette klonk er der ingenting. Hvis jeg så motorbremser og giver gas kommer der et klonk igen. Der er ikke alm. transmissionslask. Klonket kommer lige imellem der hvor cyklen trækker lidt til at den trækker meget. Man bemærker det mest i de lave gear. Den har gået 86.000 km.. Fint om der er nogen som har et input på forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.
  • Skift af gummiring på AEG vaskemaskine 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  XJ 900 Kardan
  • #2   19. feb 2008 Hej Henrik

Jeg har tilladt mig at sakse nedenstående linie fra guzzitech.dk:

"Der bør ikke komme ”klonk” lyde fra transmissionen når du skifter fra motorbremsning til træk på baghjulet, for så er kardankrydset færdigt." (citat slut).

Kort og kontant, må man sige. Jeg endnu til gode at opleve det på Guzzien så kan ikke bidrage med selvoplevede erfaringer, men som du beskriver det, synes jeg det lugter derhen af.
    Til gengæld er jeg blevet advaret mod at ignorere symptomer på et slidt kardankryds, hvis det havarerer er det lig med en baghjulsudskridning og formentlig også en ødelagt gearkasse.

Mvh A.

• #5   19. feb 2008 Jeg tror ikke at der skal komme et "klonk" Jeg kører selv med kardan på min gamle XS, og der er der ingen klonkelyde.

• #6   19. feb 2008 Jeg ved ikke om der er et kryds i det kardantræk.

På min truder, der også har tværstillet motor er det hele klaret med spidshjul. Når de efterhånden bliver slidt og strålerne også bliver slidt, kommer der er vist "slup".

Jeg hører/mærker det mest ved konstant hastighed i nærmest tomgang i 4-5 gear.

Har cyklen et kardankryds, vil jeg meget anbefale, at du får det skiftet!!! Går det i stykker, kan det medføre baghjulsblokade - et ret kendt Guzzi-fænomen - og det er ikke spor spændende.

Er det lavet med spidshjul, slidesde, til indgrebet bliver dårligt nok, og så har sagerne bare ikke længere fat i hinanden.

• Henrik L
    Henrik L Tilmeldt:
    jul 2005

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #7   19. feb 2008 Tak for alle bemærkningerne, idag har jeg talt med en MC mekanikker af den gamle slags, han fortæller det kan være strålerne der er slidte i baghjulet. Dette har han før set på XJ 900. dette kan checkes ved at afmontere baghjul så det vil jeg gøre, I skal nok høre nærmere.
    - Henrik Larsen

Kommentér på:
XJ 900 Kardan

Annonce