{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.665 visninger | Oprettet:

EL motorcykel hurtigere end Benzin ?! {{forumTopicSubject}}

Hvor lang tid tror i der går før EL motorcykler er hurtigere rundt på banerne end benzin motorcyklerne? - Hvis det altså sker ?

Kan se at ved Isle of Man er EL cyklerne Ca. 6.5 procent langsommere. Lidt ældre data dog.
https://thedriven.io/2019/06/11/new-electric-lap-record-at-2019-isle-of-mann-tt-zero/amp/

Men tænker selv at de på et tidspunkt har potentialet til at være hurtigere? da momentet jo kan være så godt som konstant, stort og klart hele tiden. - Man skal ikke opbygge omdrejninger på samme måde? Være i det rette gear.

(Med forbehold for at der er noget jeg overhoved ikke fatter)

De er for tunge nu ik? - Og tungere end Benzin superbikes. - Men hvis de på et tidspunkt ikke er det mere?

https://images.app.goo.gl/FZj85hVPdb3tphXw7


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  EL motorcykel hurtigere end Benzin ?!
  • #1   16. sep 2021 Det el lort kan de bare beholde for sig selv...
    Jeg vil have forbrændings motor !!!


  • #2   16. sep 2021 Ellers tak, en el bil kunne jeg måske leve med men fanme ikke en el mc ! smiley

  • #3   16. sep 2021 Der går ikke lang tang tid. Så overhaler el benzin.
    Vægten kommer også til at falde en del når nye batterier kommer til.
    Tror sådan noget som formel 1 bliver ret sjovt hvis man fjerner de begrænsninger der er på motorerne nu.
    Om 10 år dør folk af grin hvis de ser en stædig biker der holder fast i forbrænding.


  • #4   16. sep 2021 #3 jeg er F..... ligeglad, jeg vil aldrig finde nogen forøgelse i det el-lort.
    Jeg nyder lyden fra mine R4, V2, Flat-six eller V10 motor, hver gang jeg køre bil eller mc.
    Der er bare ting der ikke skal laves om på..

    Det er mulig en Tesla kan trækker fra min 911 eller Lambo'en. Men den får ALDRIG lyden !!!!


  • #5   16. sep 2021 https://www.youtube.com/watch?v=GONqT8bEkQY

    Det er pænt kedeligt, det er lige før håndbold er sjovere at glo på smiley


  • #6   16. sep 2021 Synes ærligt en el motor lyder super lækkert. De skal bare være hidsigere, Larme lidt mere.
    Skwuiiiiii lyden plus lyden af gummi/skovbund der bliver revet op oveni. Lyder dejligt.

    Men det svarer lidt til at spørge hvornår atomkraft vinder dragraces.
    En atomreaktor vejer for meget til at blive brugt mobilt, medmindre man sejler, og er stadig ikke hurtig. En atomreaktor kan noget andet. Den kan medbringe brændstof.

    Og lige netop dér har du el motorcyklernes hage. Batterier vejer enormt meget pr kwh energi.
    Som racerløb idag er indrettet har el køretøjer ikke nogen plads.

    Hvis der udvikles et batteri der kan opbevare en betragtelig større mængde energi på 4kg, og samtidig kan levere den energi hurtigt (50hk, 10 minutter)
    Så kan man måske lave el maskiner der kan konkurrere med benzin maskiner i discipliner som trials, hillclimbs drag o-lign.

    Jeg vil til gengæld hjertens gerne have en freeride el.lign. med udvidet batteri pakke.
    Det åbner op for man kan køre alverdens fede steder, som ellers ville være udelukket på grund af larmen fra en forbrændingsmotor.

    på en Elektrisk enduro/funbike lader man bare være at bruge ørepropper, så larmer den ca lige så meget som en 4t med original potte. Ok hvis man er blevet forelsket i lyden af 2t er det lidt et tab.

    Men jeg vil vove at påstå fordelene langt udvejer ulemperne.
    Karburering? motorolie? Kobling? tændrør benzin slanger osv. findes knap nok på en el maskine.
    Smid den i en sø, hiv den op, lad den tørre, kør videre smiley smiley smiley

    Jeg vil bare gerne have en med 2-3 gear. Og et sæt sumo hjul


  • #8   17. sep 2021 7.500 elmotorcykler til Bakkens åbning/lukning, tiltrækker næppe ligeså mange tilskuere som de benzinmotorcyklerne går i dag ???????

  • #9   17. sep 2021 el NEJ tak hverken bil eller mc der skal sku være lyd på

  • #11   17. sep 2021 Jeg finder det total latterlig, at man satset så meget, på at udskifte alle forbrændings motorer.
    Det er hverken grøn eller effektiv, der er nok ingen tvivl om det vil bliver det i fremtiden.

    Det eneste jeg ser som rigtig at gøre lige nu. Er at udvikle nye brændstoffer, eks som Porsche prøver lige nu:
    https://bilmagasinet.dk/porsche/porsche-efuel

    Det giver noget mere mening, at udfase i takt med batterier bliver udviklet.

    De eneste el-motor i min samling, er starter motoren på mine forbrændings motorer smiley


  • #12   17. sep 2021 Electric aren’t for engines - they’re for lights and chairs.

  • #13   17. sep 2021 Jeg glæder mig… tænk at kunne få lov til at bruge racerbanerne uden at skulle begrænses af urimelige støjkvoter smiley
    Om 20 år er der ingen der forbinder støj med fart…


  • #14   17. sep 2021 Så sidder naboerne oppe ved Jyllandsringen og jamrer sig over at de kan høre sådan en summen og hvinen i tide og utide, der er altid nogen som klager.

  • #15   18. sep 2021 Kan jeg love dig for at de er! Jeg har lige bestilt mig en Energica Ribelle RS 2022. 169 Heste peak. Den kan destruere enhver R6 med LCS og QS osv.
    Den kan dog ikke køre så hurtigt med standard gearing. Mener det er 200 km/t, men det går nok.
    1/4mile skulle vidst være ca. lig med en R6.

    Den vejer en del, men den larmer så til gengæld ikke, og man skal slet ikke tænke på om man er i det rigtig RPM område, eller bruge kobling og gear osv. Det er helt fantastisk.
    Det tager omkring 40 minutter på en DC lader at lade den fra 0-80%, men så sparer man dog tid ved at man dagligt bare lader derhjemme i stedet for at skulle ind på tanken. - Håber de fixer noget væskekøling på batteriet så man kan lade lidt hurtigere.
    Den kan køre 400km+. ved hyggekørsel på de små veje og ca. 200 km. med 110 på motorvejen.
    Det er super cool at tøffe gennem byen på den fordi den generer ikke andre folk med larm og den oser ikke alt muligt kræft-AIDS røg ud.


    2021 modellen kan prøves ved Probike Malmø.

    POWER: Peak 126 kW – 169 Hp / Sustained 110 kW – 147 Hp
    TORQUE: 215 Nm – 159 lb-ft
    TOP SPEED: 200 km/h – 125 mph
    ACCELERATION: 0-100 kmh – 0-60 mph 2.6 sec.
    RANGE: 420 km – 261 miles City / 246 km – 153 miles Combined / 198 km – 123 miles Extra Urban

    https://www.energicamotor.com/energica-eva-electric-hyper-naked/


  • #16   18. sep 2021 Liaw: Hvordan vil du trække en bil/MC med atomkraft!??! Vil du have en dampturbine på MCen? smiley

  • #17   18. sep 2021 Racing4fun: Jeg tror at der er mange der netop gerne vil slippe for lyden. Hvorfor så meget drama uden action?
    En lambo støjer helt vildt men der sker intet i forhold til f.eks. en Tesla Plaid som siger nada. - Det er sådan lidt.... Hvorfor?


  • #18   18. sep 2021 Trådstarter: Hvis der kommer det her solid state batterier om nogle år, så går det helt amok! De bliver lige så lette som benzinmotorcykler, kan kører længere og lades på 5-10 minutter. Syg verden smiley

  • #20   18. sep 2021 Ja, haha. Sivans oliegiganter

  • #21   18. sep 2021 Like a boss, der er også nogle der er til 12 årige drenge, jeg er IKKE en af dem !!!

    En stor grund til jeg købte, min Lambo er lyden.
    Der er virklig ikke ret meget der slår, den oplevelse det er køre på bjergvej. Hvor ekkoet fra V-10 motoren er det eneste man høre....
    For ikke at tale om, Auto blipper funktionen ved nedgearing !!!, Lamborghini har ret strategisk valg at sætte indsugningen på bagskærmet, lige præcis i samme højte. Som man har hovedet, så kan ikke kan undgår. At få det aggressive brøl fra en ret sur 10 cylinder italiensk tyr-kalv med 8000 Rpm i nakken !!

    Jeg ville ikke engang overvejer den, hvis den var med en el-motor.

    Hvis der skulle være noget tvivl, ville jeg heller aldrig gå på et bøfhus og bestille en selleribøf smiley


  • #22   18. sep 2021 Lydbilledet er unægteligt ... får kuldegysninger bare ved tanken.
    Kan absolut godt forstå lamborghinier.

    Nogen bliver desværre så forelskede i en lyd at de begynder at fnyse af række 4er lyden.
    Uanset kompressor musik og evt crossplane motor.

    Jeg er nok mere, "ka det bløde ka det føde" typen hvad angår køretøjer.
    quad enduro scootere bosozoku osv.
    El 4t 2t whatever.

    Sågar rugbrødsmotorcykler lyder godt på sådan en bjergside synes jeg
    Med fuglekvidderen i baggrunden, når bremseskiverne synger, kasetten raller og dækkene smatter ud mod klippevæggen.

    Hvis forbrændingsmotor lyden ikke var = kræfter.
    Så ville lyden ikke sige mig en dyt.
    Af selvsamme grund synes jeg el motorer synger fantastisk godt. De skal bare have mere stemme så man kan høre dem.
    Lidt i stil med den måde lamborghinien er indrettet mhp lydbilledet for føreren af bilen... Snyd? Det synes jeg ikke.
    Alle kneb er legitime i krig og kærlighed. Og køretøjer!


  • #23   18. sep 2021 Like a boss
    Ja præcis atomdrevet pitbike bliver lidt noget hø.
    Men en bekendt satte en cykelanhænger på en elcykel, benzin generator i cykel anhængeren og ladede cyklen med benzin.
    kørte over 60 km/L smiley
    Jeg var mildest talt forvirret over konceptet. Men det tjente sit formål åbenbart

    Den elektriske serie i moto GP kørte færre omgange, men ja batterierne /elmotorerne er knap nok påbegyndt den udvikling benzin motorer har været igennem.

    Mange af de features vi efterhånden tager for givet på benzin motorcykler er noget der i starten kostede ekstremt dyrt også jo.
    indsprøjtning istedet for karburatorer. ABS. koblinger og noget så banalt som vandkøling.

    Når først batterierne er udviklet til at yde det dobbelte, på den halve vægt, til en tredjedel af prisen, så kan hvem som helst reverse engineer og så begynder det at blive rigtig sjovt.


  • #24   18. sep 2021 Jeg siger tusind tak for alle de fine og yderst velovervejede svar mht. hvornår el motorcyklerne bliver hurtigere end benzin cyklerne.

    Overaskende gode svar! ??


  • #25   18. sep 2021 Martin. Det kom jeg da ind på? Har du ikke set mit svar?
    Den jeg køber har hurtigere acceleration end alle gadecykler og kan konkurrerer med de store sportscykler osv. Var det ikke det svar du ledte efter?

    Hvis du mener topfart, så skal batterierne være bedre, da det er det som begrænser topfarten. Man må ikke trække for stor strøm fra batteriet i for langt tid, for så overopheder batteriet. - Endnu værre med opladning.
    Jeg kan godt køre 260 km/t på den elmotorcykel, men det kommer til at gå ud over batteriet.


  • #26   21. sep 2021 Kommer ikke til at ske, da verdens resuser til at lave batterier, ikke findes, så alt deres snakken, om at vi alle skal køre i El biler, kan ikke lade sig gøre..

  • #27   21. sep 2021 Så er du færdig med alle de projekter du har haft gang i over tid?

    Havde du ikke en Zero?


  • #28   21. sep 2021 #25: Om en el-mc er hurtigere, handler om disciplinen man dyster i.

  • #29   21. sep 2021 Allan. Ja. Jeg er done. Denne har DC ladning og det hele, så ikke mange projekter at gå i gang med. Måske jeg vil gå i gang med projekt aerodynamik og se om jeg kan hente lidt kilometer. Kunne være fint med 5-10% ekstra rækkevidde. Aerodynamikken gør en stor forskel når man kommer op over de 80 kmt.

    Måske jeg også skal i gang med et projekt til at køle batteriet under opladning og et projekt med at lukke af for ventilation og måske skærme batteriet af for fint og isolerer det lidt, således at det ikke bliver kølet for hurtigt ned. Der er nogen der har haft godt helt med det, og det gav en del. = Længere rækkevidde og hurtigere opladning og mere power.
    Batteriet er kun loftkølet smiley


  • #30   22. sep 2021 Hvad koster sådan en Energica ting?

  • #31   22. sep 2021 Ja, aerodynamiken på en mc stinker.

    Man skal mindst være maskinmester for at have råd til sådan en smiley


  • #32   22. sep 2021 Man kan blive Europa mester.

    Så hvis man er endnu bedre kan man blive Verdensmester.


    Men de få rå, der er de aller aller bedste. toppen af poppen, de bliver MASKINMESTER smiley


  • #33   22. sep 2021 Det ville jeg gerne have været.

  • #34   22. sep 2021 Haha.

    Lars: Det koster mig 200.000 bobs. Jeg fik den endda til special special price fordi det er demo. Den er kun kørt 1500 km. og er næste års model.

    Kommer til at have en masse projekter med den cykel!


  • Vstrom
    Vstrom Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 10
    #35   23. sep 2021 Sådan noget forurenende el skrammel burde forbydes ved lov !!

  • #36   23. sep 2021 De løber i hvert fald hurtigere tør…

  • #37   23. sep 2021 Er Zero så til salg?

  • #38   23. sep 2021 Her er et lille svar inde fra industrien selv:

    Elcykler har allerede i dag potentialet til at være hurtigere end benzin når det går lige ud. Det primære problem i racing er derimod vægt og kompakthed der gør det muligt at tage sving skarpere, mere kontrolleret, og videreføre højere indgangs/udgangshastigheder. Vægt har også betydning for bremseevne mm (og selvfølgelig rækkevidden til et helt race).
    Dette vil ændre sig inden for de næste 5 år, såfremt at batteri-udviklingen følger den kurve som vi har set de seneste 5 år (hvilket er sandsynligt).

    En anden faktor er, at modsat biler, så er der ikke det samme naturlige behov for motorcyklister at vælge el frem for benzin. Motorcykler (især når det kommer til sportscykler) er altid købt med hjertet frem for hjernen. Det gør at de parametre der konkurreres på, er væsentligt anderledes end hos biler. 90% af alle solgte biler er primært a-b køretøjer som helst ikke skal larme for meget, de skal være økonomiske, og de skal være praktiske på dagsbasis. Det er parametre som el er rigtig konkurrencedygtigt på. Ingen vil brokke sig over at deres VW Passat ikke siger noget når den kører, de lyder alligevel ikke godt. Så skift til el er ikke et kompromis.

    Tag derimod en pumpet sportsmotorcykel som lyder godt og har sjæl og charme i motoren selv, der kommer el pludselig til kort. Så markedet er der bare ikke naturligt, og det afspejles i at stort set samtlige el-motorcykler indtil nu har været salgsfiaskoer i det større billede. Denne mangel på købevillighed gør direkte at der bliver investeret mindre i udviklingen af kompakte performance-batteripakker, som har en direkte effekt på hvor lang tid der går før el-motorcykler bliver konkurrencedygtige på en racerbane.

    Derfor vil jeg selv kigge nærmere på, hvornår fabrikanter begynder at eksperimentere med el-motorcykler som ikke minder om eksisterende benzin-motorcykler. De bliver nødt til at finde deres egen niche og nye køreoplevelser før de bliver attraktive alternativer til benzin. Og når vi når dertil, så vil udviklingen også tage fart når først markedet begynder at åbne op.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #39   23. sep 2021 Hvad mener du med hurtigere?
    Optræk mellem lyskrydsene, der typisk dukker op for hver 300 meter?
    Topfart udover de tilladte max. 130 km/t.?

    Og kan du fortælle os lidt om, i hvilke situationer, du har brug for en hurtigere motorcykel end de, der findes på markedet..


  • #40   23. sep 2021 I hvilken situation har man brug for en hurtigere mc end findes på markedet??? smiley
    Kawasaki h2r....
    Tydeligvis ikke helt hurtig nok selvom den er seneste skud på stammen.

    Det eksisterende er aldrig hurtigt nok så længe folk er født med forskellig længde tissemænd smiley

    Lige netop i trial/enduro hybrid segmentet, der vil en ca 30+hk maskine med relativ kort rækkevidde, så godt som nul vedligehold og motorstøj, samt bundtræk i læssevis da være interessant.

    Hvis du skruer nok op for effekten og sætter et tilpas småt batteri i, så bliver den jo hurtig.

    Jeg mener også jeg læste sidste år, at Honda og andre fabrikanter af eldrevne mc havde indgået samarbejde om at STANDARDISERE BATTERIERNE.
    ...

    Det vil muliggøre tank-stationer hvor man kan få skiftet batteri ligeså hurtigt som man kan tanke.
    https://asia.nikkei.com/Spotlight/Environment/Honda-and-peers-to-standardize-swappable-motorcycle-batteries


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #41   23. sep 2021 # 40:

    Ja, jeg glæder mig utroligt til at se den første eldrevne Harley.

    - Tilsyneladende har Harley endnu ikke opfundet lydpotten.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #42   24. sep 2021 Økonomisk vil det ikke betale sig. El-motorer er bedst egnet til el-cykler, og scootere/knallerter op til ca. 45-60 km/t.

    De elektriske scootere, eller motorcykler der kører hurtigere, er meget dyrere, og batteristørrelsen væsentligt større. Desto hurtigere, desto højere pris. Det er teknisk intet i vejen for, at lave en kompakt el-motor, som yder væsentligt mere end en benzin motor, men høj hastighed, kræver stor effekt, og derfor stort batteri, hvilket øger vægten, så det økonomisk ikke betaler sig.

    Det kan også sættes spørgsmål ved, om det betaler sig miljømæssigt. For biler betaler det sig miljømæssigt, for de er allerede så tunge, at ekstra batteri ikke betyder meget miljømæssigt. Men, for motorcykler går et stort batteri væsentligt ud over miljøvenligheden, specielt hvis der også køres færre kilometer per år end for en bil. En motorcykel bruger væsentligt mindre metal til fremstillingen, end en bil, og er produktionsmæssigt mere miljøvenligt. Dette ødelægges totalt af et stort batteri - det gør motorcyklen er ligeså lidt miljøvenlig at fremstille som en bil.

    Mange biler når i deres levetid at køre 250.000 - 300.000 km. Og det er den størrelse, at motorcykler skal køre, hvis det virkeligt miljømæssigt skal give gevinst at sætte et stort batteri på. Så alt i alt, så er det mest miljøvenlige for motorcykler, en hastighed på op til max 90 km/t, og skal det kunne konkurrere med benzin, så skal vi nok ned på ca. 45 km/t knallerter. For 45 km/t knallerter og 30 km/t knallerter, vil de snart alle blive skiftet med elektriske. Her betaler det sig - både økonomisk, og rimeligt med hensyn til miljø - også uden, de skal køre 250.000 - 300.000 km. En elektrisk scooter vil normalt have en længere levetid end benzindrevne, men nogle anvender billige batterier, der ikke holder godt.

    Måske kan det betale sig at lave el/benzin hybrid motorcykler. En el-motor, giver stor acceleration, og den fungerer øjeblikkeligt, samt den kan give mange hestekræfter uden at fylde meget. Men, den bruger masser af effekt, og det vil kræve et meget stort batteri, med mindre det er en hybrid. Dimensioneres en hybrid til middel effekt med benzin, så vil en el-motor kunne give ekstra boost, og også gøre den mere miljøvenligt, ved at den kan køre på kun el f.eks. i byerne, når hastigheden er under 60 km/t. Det vil betale sig, både miljømæssigt, og de benzinmotoren kan gøres mindre, så vil det måske også betale sig at forsyne den med el-motor.

    En motorcykel kører langt fra så mange kilometer som en el-bil, og det gør, at det måske klimamæssig ikke giver nogen gevinst med el for motorcykler. Og vælter en motorcykel, går batteriet måske i stykker - hvilket miljømæssigt vil være en væsentligt kost, samt en stor risiko brændmæssig. Ud fra et sikkerheds synspunkt, vil jeg selv foretrække en benzin motorcykel, med mindre man opfinder nogle mere sikre batterier, end dem man har i dag.

    Min vurdering er, at det ikke vil være forsvarligt fra et miljø synspunkt, at lave el-motorcykler der kører mere end 90 km/t. Mest fornuftigt er hybrid motorcykler, hvor el-motoren giver ekstra effekt i kort tid og høj acceleration, og at den kører på el ved en hastighed under 60 km/t. Det vil give bedre acceleration ved lav hastighed, benzinmotoren kan gøres mere effektiv, og det vil reducere forureningen i byerne. Bremseenergien genbruges, og det vil ikke koste så stor energi ved stop/start i byerne, hvor den kører på el.


  • #43   24. sep 2021 En anden ting: hvordan med levetiden for batterierne? Når nu batterierne i smartphones, tablets, laptop, shavere, trimmere , tandbørster efter nogle år mister evnen til at holde kapacitet og skal lades op oftere, hvordan så med Tesla og andre elbiler? Skal batteripakken skiftes med jævne mellemrum, måske hvert femte eller tiende år? Hvis det i det hele taget kan lade sig gøre...

    Googlede lidt efter at have skrevet ovenstående:
    https://blog.bilbasen.dk/elbil-batteri-pris-207731/


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #44   24. sep 2021 Her står lidt om levetiden på Tesla's batterier:

    https://www.findmyelectric.com/blog/how-long-does-a-tesla-battery-last/

    Model S & X: Forventet levetid over 15 år. Garanti 8 år.

    Model 3 & Y: Forventet levetid 10-15 år. Garanti 8 år.

    Det er ikke usandsynligt at levetiden for batterier kan gøres bedre.

    Normalt vil større batterier medfører mindre belastning, og derfor længere levetid. Ved hybridbiler fylder batterierne mere i forhold til kapacitet, fordi de udsættes for væsentligt større belastning. Det er specielle batterier, der er optimeret med hensyn til op/afladninger. De kan kombineres med batterier for lang tids levetid, så de fungerer som afkobling der tager strømstrød, accelerationer osv. men jeg tror ikke, at man gør det mere, da store batterier holder godt.

    Knallerter og scootere til lav hastighed, har dårlig udnyttelse af benzinen, i forhold til udnyttelse af el, og disse vil sandsynligvis blive elektriske i løbet af kort tid, specielt 30 knallerter.

    Jeg tror ikke, at elektriske motorcykler bliver relevante foreløbigt, med mindre EU tvinger producenterne til det. Det vil på nuværende tidspunkt intet give miljømæssigt. De fleste motorcykler kører ikke tilstrækkeligt antal kilometer i sin levetid, og vægten er en stor ulempe for motorcykler, og mindre batterier har meget kort levetid, og vil være dårligt for miljøet. Nogle motorcykler kører over 50 km/liter benzin, og der går langt mindre energi og miljøressourcer, til at fremstille dem, end til at fremstille en elektrisk, med et tilstrækkeligt stort batteri. Og går batteriet i stykker, f.eks. på grund af uheld, så vil det være en stor miljøbelastning, i forhold til hvis en benzin motorcykel går i stykker.

    Der arbejdes på at udvikle nye batterier, der holder væsentligt længere tid og tåler stor belastning, og det vil måske medføre at elektriske motorcykler bliver relevante. Der er lavet sådanne batterier som prototyper, men endnu findes ingen køretøjer med dem - de kommer måske allerede om få år. Her er en artikel om disse batterier:

    https://motorbikewriter.com/lithium-batteries-lighter-safer/

    BMW er en af de virksomheder, der investerer i den type batterier:

    https://www.cycleworld.com/story/motorcycle-news/bmw-invests-in-solid-state-battery-tech/

    Fordelen ved batterierne er, at de er langt mere sikre - måske kan opnås, at de ikke kan brænde - de fylder mindre og vejer mindre med samme kapacitet, de har meget længere levetid, og de tåler en meget kraftigere belastning i forhold til størrelsen, uden det går ud over levetiden. De er derfor bedre til at opnå stor acceleration, og kan trække en kraftig motor, uden batteriet får kortere levetid. De tåler også bedre mekanisk påvirkning, og er så fleksible at de kan bøjes lidt, uden at gå i stykker. Mit gæt er, at de også muliggør at man kan lave kraftfulde motorcykler med små batterier, der har lav kapacitet, og som skal oplades ofte - dette kan måske ligefrem reducere motorcyklers pris, og gøre dem billigere end benzindrevne, hvis man ikke anvender motorcyklen til at køre langt. Solid-state LiOn batterier kan blive det som skal til, for at gøre motorcykler eldrevne fremover.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #46   24. sep 2021 # 45:
    Jeg glæde mig usigeligt.
    - Men har dog ingen større forventning.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #47   24. sep 2021 Jeg har en lille knallert der kører på el. Det er fantastisk at den ikke siger noget og at den ikke stinker. Jeg ved ikke helt hvor langt den kan køre på en opladning, men den har da klaret 3x16km. Normalt sætter jeg den bare til opladning når jeg kommer hjem fra arbejde efter 2x16km.
    Trafikken i det centrale København gør at det til dagligt er det hurtigste transportmiddel da min BMW ikke er helt lige så velkommen på cykelstierne.
    El er pragtfuldt til transport, men ikke så meget til sjov.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #48   24. sep 2021 #45:
    Højspændingsbatteriet yder en rækkevidde på mindst 235 km ved bykørsel.

    Normalt, så reduceres rækkeviden drastisk ved større hastighed - og batteriets levetid reduceres ved kraftige accelerationer. Prisen bliver nok ikke under en benzin drevet. Jeg vil foretrække en benzindrevet.

    Ny batteriteknologi, der på samme størrelse og med samme vægt, kan køre dobbelt så langt, og som har bedre levetid, tror jeg - måske - kan gøre elektriske motorcykler interessante. Hybrid motorcykler med brændselsceller og opladelige batterier, tror jeg også vil være interessant.


  • #49   25. sep 2021 @ # 32 og 31 - Martin og Allan...

    1. Øvelse gør mester, Meget øvelse, MASKINMESTER.

    2. Misundelse er en grim ting ];oD


  • Erik n
    Erik n Online Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 155
    #50   25. sep 2021 Ang. god lyd og udseende, så overgår Audi R8 alt andet smiley

  • #51   25. sep 2021 #50: Det er vel en smagssag. Synes stadig denne CBX1000 har den mest fantastiske lyd
    https://youtu.be/e8tkVSKb77Y


  • #52   25. sep 2021 https://youtu.be/On5oXdBJXcs smiley
    Kærlighed ved første blip. Savner lyden af v4 til hverdag


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #53   25. sep 2021 Ja, det er jo helt klart lyden, der gør en forskel.

    Glæden ved at genere andre borgere med infernalsk støj, langt over det tilladte!

    Typisk på stille villaveje er det rigtig sjovt, at brænde den af.

    Åhh, hvor herligt. Sikke en fryd at høre derpå.

    Men når frekvensen mellem de tapre riddere er 2 minutter, kan det da godt blive lidt træls for de stakkels sagesløse borgere!

    Eller jeg helt galt på tråden?


  • #54   25. sep 2021 #40 "Ja, jeg glæder mig utroligt til at se den første eldrevne Harley"

    Der findes allerede en el-drevet Harley. De kalder den for Livewire. Ewan McGregor and Charley Boorman kører på dem på deres tur igennem Sydamerika.

    Se mere her: https://www.harley-davidson.com/us/en/current/long-way-up.html

    Off topic. Jeg synes det er noget svineri hvad der foregår i øjeblikket ifht til de vanvittige ejerafgifter der sættes på ganske gode og brugbare forbrændingsbiler i dag. Man tvinger folk til at skrotte gode biler der allerede er produceret, for at der skal produceres og sælges nye elbliler. Det er da ikke grøn tankegang. Ydermere hænger "videnskaben" om menneskeskabte klimaforandringer pga. co2 i en noget tynd tråd. Det er ikke videnskab, det er politik. Og skulle der komme et stort verdensomspændende strøm nedbrud, som nogen af de mere psykopatiske globalister lufter tanker om, så bliver alle de elkøretøjer ubrugelige. Jaja sølvpapir og alt det der, men det er en ting. Der er også gode argumenter for hvorfor det kan have en dårlig effekt på helbreddet, at sætte sig op på et batteri som udleder så meget elektromagnetisk stråling ifht en forbrændingsmotor.
    Af fede ting ved elsdrevne køretøjer, kan jeg som andre også se fordelen ved mindre larm, fx. hvis man skal trille en tur i det grønne på sin enduro cykel, køre ved alperne hvor mc'er nogen steder er forbudte pga larm, eller for at kunne lave flere racerbaner hvor vi kan lufte vores indre racerkører. Ja mindre luftforurening og støj i byer er da også kærkomment. Og så er det i øvrigt også imponerende med den acceleration de kan opnå
    Gider ikke at debaterer frem og tlbage, men ville lige lufte lidt andre vinkler til debatten.


  • #55   25. sep 2021 #50
    Ahhhh den italienske udgave af R8'en, har bedre lyd og ser en del mere brutal ud.


  • #56   25. sep 2021 Nå det med el-Harley'en var allerede nævnt i #45, sorry

  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #57   25. sep 2021 #54
    Der er også gode argumenter for hvorfor det kan have en dårlig effekt på helbreddet, at sætte sig op på et batteri som udleder så meget elektromagnetisk stråling ifht en forbrændingsmotor.

    Det er ikke korrekt. En ældre forbrændingsmotor udsender ofte mere elektromagnetisk stråling end en eldrevet. Det kommer fra det elektriske tændingssystem. Specielt de gamle - fra før elektronisk tænding. De kunne støje så meget, at motorcykler og knallerter ikke behøvede at larme, hvis folk havde bilradio i bilen. Støjen kom ud af højttalerne. Forsøgte du at sætte en stereoradio over batteriet, vil det også være svært at få lyd ud.

    I dag sættes store krav til EMC, og dertil så er energi der stråles ud en ulempe - for den er et tab. Så man undgår at der udstråles store mængder energi i dag. Alt elektronik, også effektelektronik, skal bestå en række EMC krav, og støjen der udsendes er lav.

    Med hensyn til ejerafgifter, så syntes jeg også det måske er bedre at sætte afgifterne på brændstoffet. Sørger man for at prisen for brændstoffet svarer til den forurening at det giver (CO2 udslip), så vil de fleste automatisk søge at optimere efter lavere forbrug, ved at købe biler med et lavt benzinforbrug. Jeg tror dog ikke, at forureningen er særlig stor ved at købe ny bil, hvis den gamle bil er over 15 år gammel. Vi skal huske, at stor mængde af metallet går til genbrug. Og, benzinforbruget for gamle biler er meget stort i forhold til nye små øko-biler. På et eller andet tidspunkt skal bilen udskiftes, og tages brændstofforbruget og miljøbelastningen med, så tror jeg godt det kan betale sig at skifte et par år før.

    Bedste argumentation mod at skifte til el-biler i dag, tror jeg er at der sker stor udvikling indenfor batteriteknologien. Om få år, vil ny batteriteknologi medføre at forureningen fra batteriproduktionen er meget lavere, og batterierne holder måske så længe, at de kan genbruges til den næste bil.


  • #58   26. sep 2021 Tak for dine betragtninger. Kan godt huske før i tiden at man kunne skrue over på en fri eller en bestemt radiofrekvens og høre bilens omdrejninger, det var ret spøjst : )
    Uanset om man er for eller imod afskaffelsen af vores ældre biler, så piner det bare noget i mig at se store velkørende biler blive overflødige og kasseret. Deres motorer har måske ikke været brændstofseffektive, men nogen af bilerne har været af høj kvalitet, med masser af karakter og med stor køreglæde. Det er nostalgi, det er romantik. Sådan en nymoderne nærmest selvkørende computer med wifi, alverdens hjælpeprogrammer og hele lortet, er sgu ikke længere bil man kører med sin stolthed og sine evner imø. Og jeg frygter for at tiden hvor vi mennesker selv må styre vores køretøjer er på vej væk. Vil det overhovedet være lovligt at køre sin anologe vetranbil ud af garagen for at køre sig en tur på landevejene om bare 20 år. Jeg frygter det vil være de færreste forundt.


  • Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 187
    #59   27. sep 2021 Det er sgu fint nok med automatiseret transport. Jeg ser frem til de helt selvkørende biler. De vil giver mere plads på vejene og færre ulykker - og hvem fanden synes det er spændende at trille afsted på motorvejen?

    Der kommer garanteret baner til dem, der gerne vil lege racerkører. Der må blive masser af plads til dem når ingen alligevel gider bo uden for byerne.


  • #60   27. sep 2021 Sjovt at læse de nedladende udgydelser vedr. elektrificeret transport.
    Især sjovt, når man tænker på, at holdningerne sikkert var de samme blandt kuske og staldkarle, da automobilet gjorde sit indtog. Om end de garanteret udtrykte sig knap så primitivt dengang. smiley

    #59 Jeg - og sikkert mange andre - kunne nu aldrig finde på at bosætte mig i byen. Det er prøvet. Og selv på landet er der folk som kan få nok af støj.. smiley


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #61   27. sep 2021 # 60:
    Man kunne gerne starte med at forbyde disse umådeligt støjende og stærkt forurenende totakts knallerter..


  • #62   27. sep 2021 #60
    Som Henry Ford sagde “ havde jeg spurgt folket hvad de ønskede, var svaret hurtigere heste”


  • #63   27. sep 2021 #61 klassisk socialistisk genistreg..

    Nogen larmer og forurener på totakt knallerter.
    Lad os da forbyde totakt knallerter fuldstædnig, nu hvor folk i forvejen ser stort på reglerne om hvor meget en knallert må larme og forurene.

    Det er jo ikke fordi sådanne panik indførte regler, er årsag til problemet til at starte med....

    Noget helt andet er så at udfasningen allerede er igang, så at forbyde dem ville udover at være stupidt og dobbeltarbejde, også være facistoidt


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #64   27. sep 2021 Totakt knallerter er i praksis forbudt. De nye som sælges er enten 4-takt eller el-knallerter. De gamle må stadigt køre, men efterhånden som de slides op, vil 2-takt'erne forsvinde fra vejene.

    #59
    Det er sgu fint nok med automatiseret transport. Jeg ser frem til de helt selvkørende biler. De vil giver mere plads på vejene og færre ulykker - og hvem fanden synes det er spændende at trille afsted på motorvejen?

    Ja, interessant om motorcykler skulle blive selvkørende... Der er eksperimenteret med MC-scootere der har et par hurtigt roterende hjul i bunden, som roterer i hver sin retning. Når begge ligger vandret, ophæver de hinanden. Vippes de, således at der samlet opstår en rotation, så styres hældningen af motorcyklen. Det er muligt, at lave motorcyklen så stabil, at den holder sig rejst, eller selv rejser sig, efter sammenstød med en bil.

    Her ses BMW's:
    https://www.youtube.com/watch?v=bPuND20_9bE

    Syntes dog, at pigen sidder meget pænt på den og ikke udsætter den for det store. Måske hun i virkeligheden holder balancen smiley

    Her en, der kører selv:
    https://www.youtube.com/watch?v=aUYmTYQxpiQ


  • #65   28. sep 2021 41 Jan. Harley har lavet deres LiveWire ?

    42 J M. Vrøvl. Hvor i alverden har du det fra ? BMW 1250 270 kg. Energica Ribelle 260 kg !
    Med en bil på 50 kWh skal man kører 100.000 måske. Så på en MC med 21 kWh skal man måske køre 40.000 km.

    43 levetid 20 år

    48 J M. Men kører over 400 km. ved bykørsel.

    63 Eller bare genistreg.


  • #66   28. sep 2021 Det her er min. 400km+ bykørsel. Opladning 0-80. 40 min med DC.
    0-100 hurtigere end R1.

    https://www.energicamotor.com/energica-eva-electric-hyper-naked/


    profilbillede
  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #67   28. sep 2021 # 65:
    Vel egentlig kun 2 eksemplarer?

    Men vi kan da glæde os!


  • #68   15. okt 2021 Lightning LS-218 topfart 346 km/t 0-100 2,2 sek. Ved overholdelse af gældende fartgrænser op mod 200 km i rækkevidde ved højhastigheds kørsel 125-150 km.
    Så El MC har altså overhalet Benzin MC allerede. Så lige et klip den anden dags af en elbil med 1900 HK Den har flere forskellige lydbilleder at vælge imellem. Fra stille til vildt sportsligt. Så det med lyden skulle ikke være noget problem. Men selvfølgelig kan man da godt savne at ens hænder stinker af Benzin og Udstødningsgas.


  • Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 61
    #69   15. okt 2021 # 68:
    Hvad vil du bruge det til, her i Danmark?


  • #70   16. okt 2021 #69 velsagtens;
    A: Besvare trådstarters indledende spørgsmål.
    B: give den gas på øde veje uden folk i kms omkreds ringer 112 og beklager sig over støjen.
    C: Køre til træf i industriområder og vise bagdel til de andre hurtige knallerter.
    D: for dillermålingsmesterskabspokalen
    E for er der en grund til vi ikke har nogen nævneværdige anlæg at køre på i danmark? Kunne det ikke 1: drives af betalende gæster 2: gøres med støjgrænse og derved være en effektiv motivator der får flere til at køre med db killer i på gaden, hvis de skal have den i på banen? Er det virkelig hverken rentabelt eller tolerabelt?
    For nu at snakke om noget helt tredje... smiley


Kommentér på:
EL motorcykel hurtigere end Benzin ?!

Annonce