{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
740 visninger | Oprettet:

Stramt sted på kæden!! {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige indstillet kæden efter bedste evne.
det var umuligt at få den perfekt.

Når hjulet drejes, kommer der et sted hvor jeg synes der er for lidt "Slack".

Der kommer så nok også et sted 180 grader senere hvor der er lidt mere slack end hvad jeg synes godt er.

og så er der alt det imellem, hvor jeg fik ramt en god mellemting.

Hvor kritisk er det at køre eks. 1000-1500 km med? (og så skifte det hele)

det er jo rimelig naturligt det sker at kæden strækker sig mere nogle steder end andre.


Jeg så lige 2 YouTube videoer, hvor der blev vist at det også kan ske pga. tandhjul ikke er centreret.

Jeg synes godt der kunne se ud som om mit tandhjul ikke blev centreret perfekt. - Jeg koncentrerede mig ellers og kryds spændte som en god dreng.

Min manual siger 35-45 mm. slack.

jeg fik nok CA. i løse tal 34-44 måske..


Jeg kan selvfølgelig godt regne ud at i den perfekte verden købte jeg straks nyt kædekit.
Men kan det gå at køre med i lidt tid, så længe man er OBS. på det? smiley

Venligst svar på en ordentlig måde. smiley


(Det er ikke ny kæde, men synes heller ikke den virker særlig slidt, når man eks laver tricket med at hive ud fra bagtandhjulet.)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stramt sted på kæden!!
  • #1   25. mar 2022 Skift dog det kædekit, Det koster ikke ret meget.
    En sprunget kæde kan have fatale konsekvenser for både mand og maskine smiley


  • #2   25. mar 2022 Og slå hul i motorblokken, hvis cyklen er lavet ordentligt, og kædekittetassrr på, så bør tandhjulene altid være centreret. Og det er typisk at når kittet slides, så bliver tandhjulene ovale. Et nyt koster 1200 kr. Risikoen for at der sker noget på 1000 km er lille, men jeg løber den ikke smiley

  • #3   25. mar 2022 fair nok.
    med risiko for at lyde fattig så kæden koster dog alene 1000-1200 hvis du skal have en der er bygget til at holde til 175 heste plus.
    (tensile strengt) kan ikke lige huske det helt men den skulle vist gerne være 40 plus *Enhed*


  • #4   25. mar 2022 Alene det at køre på den og være i tvivl om at den er ok ville få mig til at skifte den smiley

    Har prøvet en gang for mange år siden at kæden sprang på en mz’er, den slog ikke hul i blokken men den smadrede kædeskærm og krøllede bagskærm og nummerplade, det sagde meget lidt kønt smiley


  • #5   25. mar 2022 På én af mine "knallerter" har kæden- kitet allerde efter 3000 KM samme problem på trods af meget flittig smøring - så måske er der noget om det du nævner.... smiley
    ( Ihvertfald burde en O-ringskæde kunne holde LANGT mere (Hvad den nok også kommer til ..... smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.653
    #6   25. mar 2022 Har kæden stive led, så skifter man den ud - og så sørger man for at smøre nitteleddet ordentligt næste gang man samler en kæde, samt lade være med at spænde den for meget.

    Et 530 kædekit med den rigtige kæde (f.eks DID VX3 / ZVM-X) kan man (jeg) få for 1100 med fragt på ebay.


  • #7   26. mar 2022 Centrering er meget vigtig.

Kommentér på:
Stramt sted på kæden!!

Annonce