{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Kontrol af tænding {{forumTopicSubject}}

Hej folks
Min ellers udmærkede mekaniker siger, at man ikke kan indstille tændingen på en XT 600 E (fra år 2000). Hvor han har det fra, glemte jeg at spørge om.
Men ChatGPT siger noget andet, nemlig at det kan man godt - og fortæller hvordan. Hvem skal man nu tro på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kontrol af tænding
  • #1   7. feb mon ikke den har "fast" pickup og/eller ankerplade som så mange andre har ?

  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 131
    #2   7. feb Din mekaniker har nok ret.


    Et bedre spørgsmål er årsagen til at rykke tændingspunktet?


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 131
    #3   7. feb

    profilbillede
  • #4   7. feb Som jeg skrev ønskede jeg blot at få tændingen kontrolleret. Maskinen er dog næsten 24 år gammel, og jeg véd ikke, hvornår den sidst fik checket tændingen, da jeg kun har haft den i fire år. Men tak for jeres svar, især Don D. som sendte den fine tegning.
    Jeg stiller mig tilfreds med min mekanikers svar. Har nu aldrig haft grund til andet, da han er veteran med rigtig mange års erfaringer med motorcykler.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.663
    #5   7. feb Spørg aldrig ChatGPT om noget mekanisk. Aldrig....

  • #6   7. feb Det med at indstille tænding var vist noget man mest gjorde dengang MC'er havde platin-tænding. Fra ca. 1980 fik de fleste MC'er CDI- eller en anden form for elektronisk tænding. Der er - så vidt jeg ved - ikke så meget at indstille dér. Enten virker det - eller så virker det ikke. Virker det ikke - så skifter man hele CDI-boksen smiley

  • #7   7. feb Så ja - din mekaniker har ret smiley

  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 131
    #8   8. feb Der kan jo dog laves en kontrol med en tændingspistol.
    Men tændingspunktet kan som udgangspunkt ikke stå forkert hvis alle komponenter er ok.


  • #9   8. feb Tak for svar, alle!

  • #10   14. feb Det passer så heller ikke helt, man kan godt justere tændingen, havde en gammel Kawasaki z 550 , den skulle yde 50 hk på motoren, men fik den tjekket da den ikke gik helt godt, det viste sig at den var neddroslet til 38 hk, tysk import cykel, fik sat et sæt andre kaburatorer på den , så fik han 49 Hk på baghjulet, men var ikke helt tilfreds, så justerede han tændningen, lavede ovale huller i ankerpladen, så den endte med 52 hk på baghjulet, syntes at det var vildt imponerende, at han kunne få flere hk ud af den end den var født med også på baghjulet, cyklen havde kørt 48000 km. Og ja jeg havde papir på rulleattesten

Kommentér på:
Kontrol af tænding

Annonce