Effekten af KN filter ! Effekten af KN filter !
Hej alle sammen
Har lige fået justeret min ninja ved FV motor ved Århus.
Jeg har inden tiden hørt både godt og ondt om KN filter, men Finn Villadsen fik alligevel overtalt mig til at prøve et. Det er nu kommet på og der er tydelig effektforøgelse af vinde.
Ninja'en blev justeret op i karburatorerne og derefter testet med både standard luftfilter og KN luftfilter. Testen blev udført lige efter hinanden og kun luftfiltert blev ændret.
Bevist ligger fast, der er Hk at hente ved KN filter
Se testbænk resultaterne på:
http://www.theducklings.dk/gert.html
Eller på denne artikkel jeg har prøvet at lave omkring tuning af din MC.
http://www.theducklings.dk/Artikler/tuning.htm
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
sep 2005
Følger: 49 Følgere: 45 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 773
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 45 Svar: 462
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det er klart der vil ske noget med kurven når man piller ved luft, potte, kabunader or whatevah. Men forbrændingen skal være optimal (dvs justeres efter lambdasonde) inden man kan sammenligne!
Der er alt for mange der tror at det gælder om at få mest luft til motor osv! Det gær det ikek altid
Mht din kurve! Så kan den lille variation godt skyldes at mc+ en fx er flyttet 1 cm tilbage på rullem eller måske frem imellem testen
Synes at kurvene følges alt for parallelt af eftersom den ikke er blevet justeret til det enkelte filter!
Hvis du vælger at køre med kn. filteret, så bør du nok lige overveje at du måske kan få for mager blanding, da den nu får mere luft! Så pas på du ikek brænder stempler eller lignende!
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Fedt at du laver sådan en, da den giver et godt overblik! Og du har jo stort set det hele med, dvs det som den almindelig mc-kører kan betale sig fra til fornuftige fingre! Thumbs up"
Men der er altså et par ting der halter
Vil gerne forklare nærmere, men har ikke tiden nu!
Men en der er vigtig lige at ændre, er det sidste du skriver:
"Ulempen ved al tuning er, at det er hårdt for motoren og dets leve tid nedsættes! Men hvem tænker over det
"
Det passer ikke
Grunden til at man kan hente mere ud af sin mc (dvs ud fra de ting du har med på din side) er jo netop at motoren er begrænset pga støjregler, forureningsregler, ingeniørkrav til kørselsglæde osv! Der er rigtig mange ting en motor skal kunne før producenten er tilfreds og før cyklen kan godkendes!
Mange af de ting er egentlig ikke sundt for motoren! Og når man ophæver disse, dvs fx med en korrekt justering så motor forbænder bedre, ja så får du en renere forbrænding og en sundere motorgang! Det hvor det bliver "farligt" er når du ændrer på motoren konstruktion, dvs fx kompressionstal, knaster, udformning af topstykker osv! Men så længe du holder dig til de ting du har på din side, er der intet at være nervøs for. Tværtimod
En anden ting! Glem alt om de 100% baghjulstest! Det er sådanne kurver du har lagt ud på den side. Det ser flot ud ja det gø. Men er bare sjældent holdbart, da mange justerere ikke har det rigtige grej og erfaring til at justere!
ALLE mc kan få flere HK på toppen! Men det sker desvrre tit påbekostning af effekttab i andre områder! Det skal forståes sådan her: Når du kører på din mc, så kører du tit stort set aldrig med fuld åben gaspjæld! Du kører typisk imellem alt fra 3% til 70%. Mange der justerer mc glemmer det område, og tænker kun på at få topheste! Men hvad nytter det? Lad os tage et eksempel!
Lad os sige en mc smider 50HK i 4 gear ved 30% åbne gaspjæld. Så bliver cyklen justeret og så smider den kun 40HK ved samme! Til gengæld har den fået 3HK mere ved 100% åbne gaspjæld. ja det er rigtig flot på kurven, men i praktisk er det surt, da du faktisk mest bruger førstnævnte
Derfor er en bænk der kan lave modstand på bagdækket et must for at justere en mc! Ellers kan man ikke simulere en belastet motor, med fx 40% åben gaspjæld.
En sidste ting. Kender flere der har fået deres mc justeret og været mere end tilfreds! De har fået et flot stykke papir med hvor de kunne se forskellen på en 100% kurve! Og har virkelig kunne mærke forskellen. Problemet er så bare at der intet var lavet. Fx en tom powercommander, eller en mc der var rykket lidt frem på bænken. Og vupti en kunde der er tilfreds fordi papiret siger cyklen har fået mere!
Kender også flere der har lavet ting på deres mc og så ha jublet, fpr dagen efter at finde ud af de faktisk havde fjernet 10HK istedet! Så man skal altså passe på!
Derfor få en til at justere som har styr på det! Kan kun anbefale MR. Dyno!
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Jeg vil så gerne dele ud af mine erfaringer med netop det her område, da jeg har arbejdet meget i det! Der er for mange MCister, der kører på placebo effekten desværre
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Jep, men det er sq svært at ramme plet! Man risikere at membranen kommer til at blafre således at motorgangen i topspektret vil svinger op og ned med et par HK
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm
"The result was one that many might have concluded on their own - for a given size, a filter's ability to trap dust is inversely proportional to its flow rate. If keeping dust from your engine is the goal, a paper filter such
as an AC Delco will provide far superior filtering performance, but you'll pay a price in airflow. If WOT performance is most important, the K&N filter
used in this test provided about 50% less restriction to airflow, with the 1.6" of H20 difference in air pressure drop at 350 CFM making for a minimal
difference (~0.5%) in power at this flow rate. The K&N and UNI filters were far less efficient at trapping dust, and note that they lose their flow advantage after filtering about 180 grams of dust."
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det er mere luftfilterkassen der har betydning for hestekræfterne end det er filteret, medmindre filteret tillader meget mindre flow end luftfilter kassen kan levere
Tror det var den sidte fra mig i denne omgang
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Men kan sq godt forstå at folk laver deres egne konklusioner efter sådanne kurver som ham fætteren hger msider op. Det er bare langt fra sådan det hænger sammen i virkeligheden!
Godt vi er nogle der kan dele ud af vores erfaringer. Har selv været alt det der igennem med min RF900 / RF 600 i sin tid
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Hvor mange luftfilter kasser er 100% tætter, så der kommer et stort overtryk? Ramair skal nok give lidt, men tvivler på det er s meget som producenterne påstår!
Det der giver mest power er tilgangen til kold luft! således motoren ikke får den luft der er opvarmet
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Du skriver det her på don profil
"290 km/h på speedometeret og 264 km/h rent med sammenklappede spejle på vejen, ifølge touring nyt nr. 5, 2000. Det er nok lidt optimistisk. Har selv kørt 275 km/h med sammenklappede spejle. Fik den et langt lige stykke kunne den måske komme op 280, men nok ikke mere end det.
Testet ved FV motor til 252 Km/h. rent."
Det kunen jo have noget at gøre med at den faktisk ikke forbrænder optimalt!
Har den er "friskluft" system tilkoblet topstykkerne eller udstødningen for at vise en renere forbrænding? Du kunne evt fjerne det!
Jeg håber da også det var fjernet hvis FV justerede din mc med lambdasonde! Ellers kan du godt få den justeret om igen!
Sov godt
okt 2004
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 199
Han har endda modaniseret karburatorerne, for at kunne styre luft strømmen i toppen af registret, da den gik for magret. Den er testet justeret tæt ved 40 gange, idet han ikke var tilfreds med blandningen.
Jeg kan godt følge dem af jer, der skriver at resultaterne kan sammenlignes, når filterne bare udskiftes. Til dette ligger der den anden kurve på hjemmesiden, som viser effekt før og efter justering.
Indlægget var bare ment som et ""bevis"" på at KN filter giver cyklen effekt, når den er justeret rigtigt.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
okt 2004
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 199
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det er manden og hans dygtighed der afgør hvor gpdt det blver gjort!
Har selv prøvet MANGE forskellige justerere! Kun Mr. Dyno gider jeg at betale for! Men har ikke prøvet ham du omtaler, så kan ikke udtale mig!
Men ihvertfald, så ved jeg at de fleste mc´er har et såkaldt pairssytem! Det virker sådan at det tager luft fra luftfilterkassen og blander med den forbrændte gas! Hvis IKKE det slåes fra inden kusteringen med lambdasonde, ja så får man de forkerte tal på målingen, og justerer derfor forkert! da den forbærndte gas (sammenblandet med frisk luft) jo så ser mere mager ud end den egentlig er!
Og det er desværre mange de rikke slår det pair system fra!! Så undersøg lige om det sidder på din bike!
Og så tag vores indlæg som god kritik istedet for at blive formærmet over dem
Der er for mange der drager deres egne konklusioner mht justering og ændring af diverse! Det er bare ikke så simpelt som folk tror altid!
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
okt 2004
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 199
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det har forskellige navne. Men smider friskluft sammen med udstødningsgasser for at få renere måling
okt 2004
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 199
Hej
Sebastian lad være med at gøre dig klog på noget du ikke ved noget om, jeg kan fortælle dig at pair systemet er vacum styret og kun virker i tomgang eller med meget lidt gas, og derfor ingen betydning har for en LMB måling, det har derimod noget at sige for en tomgangs CO måling, hvor det selfølgelig skal lukkes, hvilket mange værksteder ikke ved eller glemmer, med det resultat at motoren går for fed fra nul til 20 % gas, men Gerts pair er selfølgelig blokeret, det gir ingen effekt forøgelse, men det fjerner den klaprer lyd som kawa har ud gennem ramair indtaget pga. nogle membranblade som skal forhindre udgasser i at gå op i indsugnings boksen, nok om pair system, så bliver vi beskyldt for at snyde med vejr stationen, prøv dog at se på correktions faktoren
på udskriften den er nøjagtig den samme før og efter justering: 1.09 hvis der var snydt ville den
Være meget højere på slut målingen, at flytte cyklen frem eller bag ud på rullen kan godt variere
Effekten med en halv eller hel hk. Gert har fået 3% mere effekt på toppen ja men han har fået 10%
Mere ved 100 km.t. det kan mærkes, hullerne i kurven er mindre efter justering, hvis der bare var
Snydt ville man have 2 identiske kurver den ene højere end den anden, det vi ville vise med kurverne med og uden KN er at der kommer mere luft igennem med KN, mere luft er altid lig
Med højere effekt, hvis ellers karburator eller indsprøjt kan give mere benzin, blandings forholdet
Skal passe, større hul i vacumspjæld? ja på nogle cykler er det godt på andre noget skidt.
Sebastian mener heller ikke at ramair giver effekt, selfølgelig gør det det, og der er faktisk overtryk
I boksen ved meget høj fart, og selv om der ikke er overtryk giver det effekt da der er direkte hul igennem, i stedet for at motoren skal suge gennem snørklede kanaler og ud under tank eller sæde.
MVH Finn Villadsen
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Men man har det jo med at lave sine egne konklusioner! og derfor er det sq rart med folk der har mere erfaring indenfor området en en selv, således man kan lære endnu mere!
Men lad lige være med at få det til at lyde som et angreb på mig. Jeg har fx ikke sagt at ramair ikke giver effekt! Så klao lige hesten og læs det jeg skriver engang mere!!!
En anden ting jeg har bidt mærke i mht motorcykler og justeringer! ALLE der har med det at gøre som proffessionelle, siger langt fra det samme, og mange har delte meninger om tingene! Det er pisseforvirrende når man er almindelig dødelig (og drikker begisk øl, når det hele er surt)
Hvorfor der er flere der har testet cykler med og uden pair systemmet på en 100% kurve, dvs full throttle med og uden pair system, hvor målingerne viste en "større! effektforøgelse. Målinger taget indenfor samme time!
Nu er det kun suzukier jeg har set testet, så kunne det være pairsystemmet var anderledes på disse end på fx en kawasaki?
Og jeg ved at Ove (MR. Dyno) har sagt at pair systemmet betyder noget hele vejen op! Det bed jeg nemlig mærke i da jeg fik min mc justeret ved ham. Så ved justering skulle det slåes fra, da målinger ellers ville være upræcise! Så det er jo modstridende med det Finn V siger?
Ligeledes vil en SV1000 (og TL´er) have tendens til at skyde med eftermonterede potter! Dette fjernes ved at pilel pairsystemmet af! Derfor må det da netop have en betydning i hele området?!
Jeg forstår heller ikke udsagnet med ramairen! Jeg ved skam godt det giver mere ydelse, men jeg har nu hørt flere kloge mc justererer, samt læst i flere mc magasiner at størstedelen af ydelsen ligger i den kolde luft som motoren kan trække via ramairsystemmet. Det hele tilsammen giver vel mere ydelse, men hvad der giver mest er vel et godt spørgsmål. Det er mange delte meninger om det! Men jeg siger på intet tidspunkt at ramairen ikek virker på en mc! Men et fact er at det altså også er med til at støjdæmpe!
Og lige mht filterdelen, som jeg ikke har sat mig ind i.
Jeg fik denne her af Ove, da han tilfædlgvis havde set tråden her:
"Jeg så på et forum at de fleste slet ikke har forstået, hvordan et K&N filter virker. Det er et elektrostatisk filter og helt anderledes end et mekanisk filter.
Men hvis du skulle være int. så er her en del info :
http://www.knfilters.com/filter_facts.htm#MYTHS
"
Så der er ihvertfald læsestof hvis man vil vide hvad filteret gør kontra et standard filter
Glæder mig til at konstruktivt og lærerrigt svar!
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det folk i den tråd prøver på er at forklare at det ikke bare hænger sådan sammen at et KN giver flere HK! Det er jo det Gert skriver i hans første tråd?!?!
Jeg husker min første justering på min første TL1000s
Der tog vi en test med standard filter, En 100% kurve! Derefter smed vi et KNfilter i. Kurven var ens!
Så justerede vi med en tekabox. Heller ingen forskel på filtrene! Det var først da vi pillede låget af luftfilterkassen der skete noget med kurven. Det var både op og ned! Så det der skrives: "Bevist ligger fast, der er Hk at hente ved KN filter ;-)" Holder ikke. Jeg smider gerne kurver op, men kræver jeg kan komme på MC-hospitalets fts server og hente dem. Den er nede lige pt!
Der bliver i tråden diskuteret forskellige synspunker af hvad der kan have indflydelse, Men INGEN påstår noget nogen steder! Det gør jeg altså heller ikke! Så gider du godt lige bede Finn om at læse den her tråd igennem igen? For jeg gider ikke ligge navn på noget som jeg ikke har skrevet! Og jeg gider slet ikke få en mail som er nedladende med mit navn! som ovenikøbet er skrevet til mig, men startet og videresendt af en anden.
Gert?!?
okt 2004
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 199
Sebastian du har lidt ret i at jeg angriber dig, det gør jeg fordi du mistænkeliggør mig og mit
Arbejde på bla.Gerts cykel, men lad nu det ligge, du skriver at ramair mere er for at støjdæmpe
end at gi effekt, det er forkert, har du aldrig stået tæt på en racerbane og hørt ramair fra en dtc
Bil eller en mc, det larmer mere end udstødningen, jeg ved det også fra støjtest på baner hvor
Jeg kører en del og har gjort det i 25 år. Angående pair system: selfølgelig er der forskel på
Hvor længe det er åbent på forskellige mc, nogle bruger en magnet ventil til at styre det, de fleste
Bruger vacum, en SV eller TL 1000 skyder ikke når du kører med gas på men når du tager gassen
af hvorved vacummet i indsugningen stiger og pair systemet åbner og sender frisk luft ud i udstødningen, og så til en anden stor misforstået ting: JET KIT giver sjældent top effekt det giver
mellem område og bedre kørbarhed, MEN i forbindelse med mere ÅBEN åndedræt giver det også top effekt
Finn Villadsen
okt 2004
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 199
Sebastian rolig nu, jeg mener ikke som værksted at jeg skal deltage her derfor sendte jeg det til Gert. Ang. Kn i TL 1000 selfølgelig hjælper det ikke med et mere åbent filter
Hvis der ikke kan komme mere luft igennem din filterboks pga. indsnævninger eller muffer
På en ramair cykel er filter boksen meget mere åben derfor giver et bedre filter mere effekt her
Finn Villadsen
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Hvis du læser mine indlæg en gang til, så vil du også finde ud af at jeg IKKE mistænkeliggør dit arbejde!
Jeg gør Gert opmærksom på at der er mange justererer i DK der IKKE gør sit arbejde ordentligt, samt hvilke ting han skal være opmærksom på! Det er jo kun godt at du er en af dem der kan finde ud af at justere og kender teorien bag! Men der er altså ingen steder jeg hverken mistænliggør netop dig eller decideret påstår noget! Derfor min reaktion!
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Hr Finn og Hr Ove ved nu nok mere om de ting end 99,9% af os her.
Om de så arbejder efter samme filosofi eller ej er vel ligegyldigt.
Har set en ældre R1 af Finns i aktion et par gange og der var der flere heste til rådighed end nødvendigt. Den var sikket sjov at køre på, men ikke glad for at blive ved jorden.
Kn-filtre lyder godt og holder længere end standardfiltre, om de så gir 0,1 eller 25% effektforøgelse og et minmalt forøget slid på motoren er jeg sq ligeglad med.
At Sebastian hævder ramair er fortrinsvis støjdæmpende?????????? Jeg nænnede ikke at blande mig i den overhedede diskution (oxo dels fordi jeg ikke 100% ved hva jeg taler om). Men så har ingeniørerne da ikke gjort deres job særligt godt!
Så vidt jeg har erfaret: Ved forbikørsel med standard udstødning larmer rigtig mange mcer (vist især Suzi og Kawa) mest fra forenden og ramair indtag og ikke bagved fra udstødning.
Men måske er støjdæmpningen af Ramair mere udpræget ved omdrtal hvor mcer godkendes hva ved jeg
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Det er Hekto, Janus og Mig som deler ud af vores erfaringer og stiller spørgsmålstegn ved det allerførste indlæg! Dvs det at KN filter giver merydelse!
Derefter kommer Finn på banen, som så åbentbart ikke har fået hele sammenhængen med i den her tråd!
Jeg vil ikke ligge noget i munden på Ove. Alt respekt for ham, hans viden og kunnen. Det kan jo godt være at jeg har misforstået noget da jeg besøgte ham. Men så er det jo kun godt man kan blive klogere! LIgeledes ved jeg også at efter mit næste besøg, så er der nok et par AHA oplevelser mere jeg kan dele ud af!
Ihvertfald er det et meget svært område, og det der gør det endnu sværere er at mange der justerer langt fra er enige om tingene! Især når man er den der benytter sig af at få sin cykel justeret! Har godt nok hørt mange modstridende ting efterhånden
Jeg har prøvet en del der justerere, og eneste sted jeg fremover kommer er ved Ove! Det kan jo være det ændrer sig, men som det ser ud nu, så tvivler jeg på det, da jeg kun har fået god behandling og gode resultater derfra! Ja faktisk overordentlig gode resultater.
Jeg siger ikke han er den eneste der kan finde ud af det, men jeg har ikke selv oplevet andre der kan det samme som ham! så derfor anbefaler jeg ham altid på det kraftigstem, når folk vil have råd til at få justeret deres mc! Andre er ligeledes velkommen til at anbefale folk som de har haft gode erfaringer med. Men hvis der anbefales en som jeg har haft dårlig erfaring med, ja så blander jeg mig og deler ud af de erfaringer jag har haft, således vedkommende selv kan afgøre hvor han vil smide sine penge
Mht ramair. Jeg har hørt rigtig mange tale om støjdæmpningseffekten! Det kan godt være det ikke virker ved alle mc´er. Men fx på min, da er det altså tydeligt at cyklen larmer noget mere hvis man piller ramrørerne af!
Effekten af KN filter !