{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.182 visninger | Oprettet:

A1 Motorcykel for langsom {{forumTopicSubject}}

Hjælp mig lidt, er i en situation hvor jeg ikke kunne vente til A2, og har allerede smidt 10k efter en A1 lovpakke (er 18 år), men var på motorvejskørsel i dag på en Yamaha YBR125 fra 2010 som kun har kørt 3400km.

Mit problem er; Den kørte jo pisse langsomt, det tog 3 arbejdsdage før den kom op på 100km/t og lå kun på de 95-105km/t (på speedometer, så selfølgelig endnu langsommere i virkeligheden)

Jeg havde selv tænkt mig at købe en ny eller brugt Yamaha YS125, som er en nyere version af YBR125, men med samme antal hestekræfter (10hk).

En ny cykel (YS125) koster 30.000 hvilken er det højeste af mit budget, og der følger ikke engang ABS med, så syntes virkelig det ærgeligt hvis jeg så også skal ligge bag lastbilerne indtil jeg bliver 20 ;(

Kiggede så lidt på en brugt Honda CBR 125R med 13hk som har kørt 11500km, men ved ikke om de 2 ejstra heste betyder noget når den har kørt så langt.

Er der ikke en mulighed at få tunet en 125CC cykel?, er ligeglad med benzinforbruget, og man bliver jo ikke stoppet med rullefelter som på tunede knallerter, så derfor må det jo nok gå.

Ellers overvejede jeg en Aprillia RS125 2-takt hvor droslingskittet er kylet ad h**** til. Som så har 29HK, men den er pisse dyr og der er kun gamle der har kørt meget langt som jo ikke er så godt for en skrøbelig 2-takts motor når man ikke gider fyre for mange penge af i reperationer osv.

Opsummering:
- Søger noget der kan køre 120-140km/t som "gerne" må være lovlig til A1 så jeg kan have den forsikret i ejet navn.
- skal helst holde længe og ikke koste meget mere end 30.000kr. Fint nok hvis den er tunet med større benzinforbrug osv.

Tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  A1 Motorcykel for langsom
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #1   3. jul 2023 Det findes umiddelbart ikke.

    Enten har de for mange hk og er gamle (som du selv siger - skrøbelige/dyre), eller også er der ikke tunings potentiale i de nyere.

    Mange køber bare en A2 cykel og lader være med at opføre sig dumt i trafikken. Det kan jeg selvfølgelig ikke anbefale, for det må man ikke - men man må heller ikke tune en A1 cykel, som i forvejen er til den klejne side med bremser og affjedring.

    Men kommer du virkelig til at køre så meget på motorvejen? Er det virkelig dit mål med at køre MC som 18 årig - at fise ud af motorvejen?


  • #2   3. jul 2023 Sajmon, tak for svar.
    Har ikke fået kortet emdnu, men når jeg gør går der 2 år før jeg kan tage A2 uden at skulle igennem teori igen.
    Og jeg havde primært tænkt mig at bruge den om sommeren til lange strækninger, f.eks. har min familie et sommerhus i sverige, så det er en 300km køre tur jeg havde tænkt mig at køre en del gange, hvor det stortset kun er motorvej. Derfor jeg helst ikke vil være nødt til at ligge bag lastbilerne, det vil være ret farligt og knap så fedt smiley
    Ser man på en af de nyere (Så som YS125 eller CBF125, og andre 4t til lignende priser), er der så virkelig ikke noget man kan gøre så den spytter en lidt større effekt ud? Ved ikke så meget om nye 4t motorer, men mere benzinforbrug=større effekt?


  • #3   3. jul 2023 Straffen for at køre f.eks. en gs500, på kørekort med A1 førerret, er kun 3000kr.
    Det er ligegyldig om det er første gang, eller tiende gang du bliver stoppet og betjenten vælger at sigte dig for det, endsige påtaler det.
    Kører du galt så dækker ansvars forsikring fuldt ud, uanset om du så er frakendt hele kørekortet ubetinget og er fuld. Du skal have forårsaget uheldet med vilje, eller under det der i en retssag skal vurderes til "grov hensynsløshed" før forsikringens dækning kan frafalde.

    Det ville jeg personlig hellere gøre, end enten at køre a1 knallert med 95 kmt på motorvejene, eller køre tunet A1k knallert presset til 110-130 over længere stræk.

    En ybr er en byknallert. Den er ikke beregnet til at køre motorvej.
    Google/youtube evt lidt rundt og se hvad andre har af erfaringer med at modify/tune dem.
    Men så igen... er det din første store knallert, din første sæson og din første time på motorcykelgalleri, så vil jeg sige vent med nogen større beslutninger til du har en ide om dine fremtidige kørselsbehov nogen sæsoner frem.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.649
    #4   3. jul 2023 Mere benzinforbrug = mere benzinforbrug. Man kan ikke konkludere noget om effekten ud fra det.

    Det jeg mente, var at der findes folk som bare køber en A2 cykel, og skider på hvilket kørekort de har.


  • #5   3. jul 2023 Og så blæser man på loven og vi ender med flere stramninger end der allerede er.... Det er sgu en forkert tankegang nogen har.
    Bare tag konfiskering af køretøjer som der findes nu, "alletiders lov" og et resultat af for mange og for åbenlyse dumheder....
    Jeg finder selv ud.


  • #6   3. jul 2023 kan se der er en duke den er med 15 hk ved ikke om det giver meget mere træk en de 10 hk.
    https://www.dba.dk/ktm-duke-125-ccm-15-hk/id-1103244683/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android_share_listing


    og vil du ned i noget ældre til få penge men så vil der jo være noget mere slid dele skift og det men den har har også 15 hk. men så har du ikke smidt så meget efter noget du kun skal have i to år. plus vis du holder den får du samme pris for den når du sælger igen de to år efter.


    https://www.dba.dk/honda-honda-mtx-125-r-125/id-1103269960/?utm_source=copylink&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_android_share_listing


  • #7   3. jul 2023 Jeg havde sgu også bare købt mig en gs500 og så ellers kørt pænt smiley så længe man ikke tiltrækker sig opmærksomhed, er risikoen for at blive kontrolleret så ualmindelig lille.
    Du kan sagtens tune en 125 men husk man tuner i procenter, og en 20% forøgelse er dyr og giver som regel en del øget slid. Og du får kun 2 ekstra hk på en 10 hk motor!


  • #8   3. jul 2023 En 300 km køretur på en 125cc er altså pænt langt. Det KAN lade sig gøre, hvis man vælger at køre ad landeveje med 80-90 km/t i stedet for motorveje. Men det vil føles som lidt af en dagsrejse.

    Generelt er motorveje ikke noget for A1-cykler med max. 15 HK - der er simpelthen ikke power nok til at det føles betryggende. Men de er underholdende nok på småveje, hvor især den lave vægt også kommer til sin ret.


  • #9   3. jul 2023 300 km motorvej, på en forvokset knallert - GLEM DET!
    Bevares, det kan lade sig gøre, men når du nu allerede har prøvet hvad den præsterer på motorvej, prøv så at tænke på hvad der sker når der er strid modvind.
    Så er det måske kun 80km/t, bag en lastbil, hvor der er turbulens som ind i h....
    Jeg ser 2 muligheder:
    1: Du køber en A2 eller A maskine og tager konsekvensen som en mand, hvis du bliver taget.
    2: Du tager bilen til Sverige
    Efter første tur, 600km tur/retur, vil du være led og ked af din A1 MC's formåen.
    Sådan en maskine er IKKE beregnet til motorvejskørsel, den MÅ køre der, men det er så også det.


  • #10   3. jul 2023 ja 300 km er lidt af en tur tilbage i 02 da jeg fik min første mc det var en brugt Honda xl 125 mener den hade 13 hk og fra 86 den kørte jeg sådan nogen ture et par gange. det var nu ok på motorvejen dengang den kunne køre 120 km i timen så var der heller ikke mere at give af :-). skiftet den så ud efter et halvt år til en Honda 550 four k mener jeg den hed. den var noget sjovere smiley men nu var jeg heller ikke begrænset af nogen max hk den gang de første år

  • #11   4. jul 2023 Selvfølgelig kan man køre på motorvej med 70, 80, 90 km/t. Der er masser af køretøjer og trafikanter på motorvejene, der kører langt under den tilladte tophastighed.

  • #12   4. jul 2023 Køb en 125 off roader tank den op med oktan 100 og kør ad omveje til sommerhuset på de Svenske grusveje, så vil du finde ud af, at selv en 125 off roader kan mere end du kan og det kan godt være sjovt med en 125 cc. smiley
    Du får rutine og står godt rustet når du ska op smiley på næste trin. smiley


  • #13   4. jul 2023 Jeg ville også snuppe en GS500. De er billige og der er masser af dem på markedet smiley

  • #14   4. jul 2023 Svar til #11
    Ja det er lovligt at køre fx 70km/t på motorvej, men det er ikke det samme som at det er tilrådeligt. Uden at kende trådstarters statur og udelukkende tænke på hvor lille sådan en 125'er er, ser jeg en stor risiko for at han bliver overset, når der kommer en travl trafikant med måske 150km/t, som lige skal klare en vigtig telefonsamtale og have en kop kaffe, mens han kører mod næste møde. Så bliver de omkring 125kg MC + fører skudt i kredsløb omkring jorden, længe inden Andreas Mogensen når at lette mod rumstationen.
    Ingen, som i INGEN, regner med at en MC tøffer afsted med 70km/t på motorvej.


  • #15   4. jul 2023 Risikoen for at blive overset er der uanset, hvilken hastighed, man kører med smiley

  • #16   5. jul 2023 VED GODT, mit forslag her er ganske utraditionelt: Men du HAR kontakt til en kørelærer: Forklar ham omkring situationen og forsøg, at få OGSÅ at få kategori B, til en rimelig pris, for mht. motorvejskørsel vil et 4 hjulet køretøj - STADIG BILLIG, fåes med turbo, både 100 og 140 hk.
    Jeg vil ikke nævne noget navn, kun at det ER muligt at erhverve et sådant ældre køretøj, sagtens helt ned til 30 - 35.000 kr
    Du vil stadig få erfaring i trafikken, disse KAN FAKTISK OGSÅ VÆRE GANSKE UNDERHOLDNE KØRETØJER og sikkerheden vil være i top, og så efter de 2 år kan du LOVLIGT få din drømme MC.
    Tro mig, laaangt de fleste MCejere har ELLER FÅR et behov for også den firhjulde (og de er da slet ikke så tosset endda : smiley HELD OG LYKKE MED KØREKORT OG KØB smiley


  • #17   5. jul 2023 Svar til #16
    Jeg var i kontakt med en af de største ATV leverandøre før jeh kom på MC, men fik at vide at sport quads (og alt andet end dem til traktor plader) blev ulovligt at få indregistreret fra 2017, og at det eneste hver at købe er en SMC ram520 som han kunne skaffe mig for 80.000kr, men at 9/10 af alle der er tilbage i DK er totalt udpinte.

    Desuden er forsikring og ejerafgift noget dyrere på 4-hjulede køretøjer, især for en der er i aldersgruppen 18-24 år :/.

    Men tak for svar alligevel smiley


  • #18   13. jul 2023 Accepter reglerne og køb en bil. Alt det piv om sommerhus lang fanden i vold-

  • #19   15. jul 2023 Du har en ide om hvad du vil med din mc, det er at køre til Sverige i sommerhus på motorvejen med 130km/t, ja så ved du allerede der hvad slags mc du skal kigge efter, og det er dælme ikke en 125er eller lignende. Glem det. Jeg har haft mange små maskiner, de er mega fede, hvis du har fattet hvad de kan og bør. Det er ikke motorvej.
    Hver type mc der findes indbyder til anderledes eventyr/transport fordi ingen mc er ens.
    En lille mc er kanon, du skal bare huske på hvor lille det stempel er og hvor simpel en ting du kører på og så tag landevejen og din tid til det og vær skide stolt på dens vegne over hvor godt det gik. Det er en anden slags mc oplevelse. Du kan ikke køre som dem du måske ser på YouTube. På grund af din mc og pga din manglende erfaring. Jeg havde lyst til fart og 4 cylindret lyd da jeg købte min første mc, en zxr750. Men siden er den lyst dalet lidt og man får lige pludselig lyst til at køre til Italien med dame og oppakning måske, det gider jeg så ikke lige på en zxr fra 1990. Og så bliver andre typer mc lige pludselig interessante fordi ens behov og lyster ændrer sig.
    Så lad være at tal dårligt om små maskiner, men sæt dig ind i hvad de er designet til. De gør det faktisk imponerende godt. Jeg respekterer en 125cc ligeså vel som en 1800cc, men de kan slet ikke sammenlignes.
    Så hvis du ender med en lille pis kværn så accepter det og vær glad for du er lovlig og alt er i skønneste orden, tænk ud af boksen, væk fra de 130 i timen og ud på andre eventyr. For motorvej er intet eventyr når den første time er gået, det sutter røv og knepper dine dæk.
    Personligt havde jeg sagt fuck it og købt hvad jeg havde lyst til, for sådan er jeg. Men tænk det lige godt igennem inden så du ikke står og tuder hvis fælden klapper.
    Og er godt klar over du ikke kan tage landevejen til Sverige men så køb en båd til overfarten for helvede smiley - Nej, du må selvfølgelig på motorvejen når du er tvunget til det, men tag en refleksvest på og gør det så kort som muligt og lad være at tving gassen i bund. Læg dig på det du føler maskinen kan uden at være pint og så fuck de dumme dyt og blikke du får på de 15 mins motorvej kørsel. smiley og prøv på ikke at ramme morgentrafikken eller eftermiddagstrafikken..

    Jeg var dengang til køreprøve på en Suzuki GN250 og den kunne sku heller ikke komme op på de lovpligtige 110km/t på motorvejen, men det vidste køresagkyndige godt så han sagde ikke noget. Lå med rullen i bund og den gik lige godt 95 i ok modvind.


  • #20   15. jul 2023 Jeg vil ikke anbefale en tunet lille ccm motorcykel.. Du vil få nogle træls oplevelser og det vil imo være ærgerligt at det skal præge din start på mc livet. Medmindre du er ved at uddanne dig til mekaniker eller lignende, så synes du måske det vil være hyggeligt. Men det tænker jeg ikke, da du skriver den skal være holdbar. Og med ordet holdbar fører det til en mc som er standard, den er passet med service og bygget til det du beder den om.

  • #21   16. jul 2023 Svar til #18
    Grunden til jeg vil køre MC til at starte med (udover det self er fedt), er fordi det er meget praktisk og venligt for økonomien, selvom man er ung. En mc køre meget langt på literen ift. en bil, og desuden vil forsikringen af en bil stående i en 18-24 årigs navn æde alle penge op, det er simpelthen for dyrt!


  • #22   17. jul 2023 Uanset hvordan du vender og drejer det, så er der kun 2 muligheder.
    1. Skid på loven og gør som det passer dig og betal ved kasse et, hvis du bliver snuppet, husk og lad være med at klynke, når du skal betale regningen smiley
    2. Affind dig med loven og gør som du må og se mulighederne i stedet for begrænsningerne. smiley


Kommentér på:
A1 Motorcykel for langsom

Annonce