1.936 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Synet bagtøj og udstødning ulovligt? Synet bagtøj og udstødning ulovligt?

For år tilbage købte jeg en K100RS fra '86, der var taget hjem fra Tyskland af en gut fra Horsens. Den blev indregistreret og synet, kørte et par år, hvorefter jeg købte den og fik den synet ifm. ejerskifte.
Nu er jeg blevet stoppet af en MC betjent, der påstår at bagtøj og udstødning er konstruktive ændringer ???
Den er flere gange repareret og serviceret af BMW Rødovre, der tager sig af politiets BMW'er, og det er aldrig tidligere blevet bemærket. Kommentarer modtages...


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • Samling af Ikea børne seng med udtræk og skrive bord og skuffe modul 1.300 kr.
  • Fjernelse af skjult hvepsebo 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Synet bagtøj og udstødning ulovligt?
  • #1   18. okt 2011 jamen er det bygget om ?
    det ville være nemmere vis du havde den oprettet

    men udstødning skal være e mærket
    og bagtøj skal være godkendt til den cykel og det skal stå på registringsattesten vis det skal være lovligt og der skal være betalt afgift af det vis det er nødvendigt


  • #2   18. okt 2011 Det ville hjælpe en hel del hvis du opretter din mc så vi kan se hvad du snakker om

  • #3   18. okt 2011 bagtøj som konstruktive ændringer.. ?? Den er langt ude... Hvis betjenten er i tvivl, så må han jo sende den i syn ?

    Men ja, lad os se billeder af den, så ka det være vi ka hjælpe dig.. Der er desuden masser af billeder af andre K100RS'ere, du kan studere..


  • #4   18. okt 2011 Bagtøjet er en del af den bærende konstruktion. så hvis bagtøjet er udskiftet med en anden type er det en konstruktiv ændring. Hvis det er udskiftet kan det jo også være at det har haft indflydelse på akselafstanden, og dermed på køreegenskaberne.

    At den er synet med det betyder bare at synsmanden ikke opdagede det. Det er ikke en blåstempling.

    Men nu skal man ikke tage alt hvad MC betjentene siger for gode varer. Blev for nogle år siden stoppet af en der hævdede at bremsepedalen på min MTX125 var for lille. Jeg kunne jo selv sammenligne den med hans BMW's bremsepedal. smiley


  • #6   18. okt 2011 Problemet er at der kan være forskellige BMW bagtøj der kan monteres på sådan en MC, og at de kan være forskellige.

  • #8   18. okt 2011 Sikkerhedmæssigt ja. Dvs at TÜV har sagt god for det bagtøj på den mc.
    Det er dog ikke det samme som at SKAT er tilfredse


  • #9   18. okt 2011 TÛV godkendelse er stadig ikke en blankocheck at den passer på alt , men hvorfor påstår han det er anden udstødning og bagtøj ?
    både 850 , 1000 og 1100 er med skivebremser og enten med ABS eller forberedt til det
    bagtøjet kan dog kontrolleres på det ihuggede reservedelsnummer , men igen tvivler jeg på hr.politibetjent kan huske alle numre i et bmw katalog


  • #10   18. okt 2011 Damn, I er hurtige på tasterne derude! Jeg har oprettet cyklen med et par billeder snappet med mobilen - ikke bedste kvalitet, sorry.
    Jo, selvfølgelig kan han indkalde den til syn, og det bliver den også. Problemet er bare at hvis den kasseres, er den brick'ed da prisen på ny udstødning og bagtøj nok vil overstige cyklens handelsværdi.
    Og hvad er betjentens egentlige dagsorden?


  • #11   18. okt 2011 tag en snak med Jørn Lunø , han kan træffes hos HMC motorcykler og han ved alt om BMW !
    kan se det er en noget nyere bagende med bredere fælg !


  • #12   18. okt 2011 Tak, det vil jeg gøre.
    Forøvrigt står der i "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr", §2 at
    "Et køretøj kan ikke nægtes godkendt under henvisning til at det ikke opfylder danske bestemmelser, såfremt køretøjet er godkendt iht EF-direktiv med modsvarende bestemmelser."


  • #13   18. okt 2011 K100RS har normalt monolever bagsvinger, din har den nyere paralever bagsvinger. Så politimanden har ret i, at der er tale om en konstruktiv ændring. At den er synet med det gør det ikke lovligt.

  • #14   18. okt 2011 shit man... prøv lige at gå i små sko.. smiley

    håber du finder en løsning!


  • #15   18. okt 2011 Som Jesper siger er det en klart konstruktiv ændring, at den blev synet med det var nok fordi synsmanden ikke vidste at den var anderledes. Hvis du er heldig kan BMW Danmark hjælpe dig med en stup papir på at BMW godkender ombygningen og at delene er kompatible, så skal du bare til syn og have den godkendt med konstruktiv ændring. Kan du ikke få et papir på at BMW accepterer det, ja så skal den bygges tilbage til standart.

  • #16   18. okt 2011 Det vil sige at synsmyndigheden har ansvaret for kontrollen af at vores køretøjer er ok, men har ikke noget ansvar for gøre det ordentligt?
    Det er da et skønt land, vi bor i... Hvad blev der af det gode princip om at agere efter ånden i lovgivningen?
    Tak for al hjælpen. Jeg arbejder lige ved siden af den nye Expedit butik i Farum, og kan nok regne med lidt hjælp derfra.


  • #17   18. okt 2011 Sven D prøv nu lige at læse hvad du selv skriver !!!
    Regner du med at det er en synsmands pligt, at kunne ses enhver ændring som er foretaget på en hvilken som helst cykel, mærke model og årgang.
    Nej nej, det kan du vel selv godt se at det lyder for ånsvagt ik?

    Hvis der er foretaget ændinger på et køretøj som er omfattet af reglerne om konstruktive ændringer.Så han man pligt til at ændringerne bliver synet, godkendt og registreret.
    Dvs. at man til et reg.syn afkrydser på anmeldelsesblanketten, at der er foretaget konstuktive ændringer.
    Man her så pligt til at oplyse hvilke ændringer det drejer sig om og fremligge den fornødne dok. for at ændringerne kan godkendes.
    Det er denne dok. som synsmanden skal tage stilling til, om den lever op til gældende bestemmelser for gyldig dok. for konstruktive ændringer.
    Dok. kan f.eks. være en afprøvningsrapport fra et anerkendt prøvningslaboratorie (Tüv) eller erklæring fra fabrikanten (BMW) om at de siger god for ombygningen.


  • ebmob .
    ebmob . Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #18   18. okt 2011 Steen

    det er det faktisk, hvad skal vi ellers bruge syn til når vedkommende ikke ved en skid om motorcykler biler etc...


  • #19   18. okt 2011 Dolph .

    Du skal bruge et syn til at få kontrolleret dit køretøj iht. gældende bestemmelser. Hverken mere eller mindre.
    Hvis fremstiller til syn lever op til sine forpligtigelser, så er det også rimeligt at forlange at synsmanden lever op til hans.

    Det andet er sgu for latterlig at høre på!
    Der er ingen som kan kende til alle cykler, mærke, model og årgang ned til mindste detalje.

    Hvis det nogensinde skulle blive en del af et syn. Så skal det baseres på en fælles database, med detaljeret beskivelser og billeder mm. af alle indreg. modeller i landet.
    Husk der er vel ca. 400 steder du kan få synet en MC her i landet, hvis de skal gøre der ens (og det skal de jo !), så skal de også have de samme forudsætninger for at kunne gøre det.



  • #20   18. okt 2011 +1 til Steen
    ejerens ansvar at anmelde på blanket mo2a (den grønne) mht.ændringer også konstruktive


  • #21   18. okt 2011 Syne skal bruges til at højne sikkerheden på vejene, ikke kontrol af lovligheden af en ombygning.

  • #22   18. okt 2011
    Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer

    Synsvirksomheder

    § 3. Synsvirksomhederne foretager syn af køretøjer. Synsvirksomhederne undersøger, om køretøjerne er i forskriftsmæssig stand og opfylder lovgivningens krav. Undersøgelsernes formål er især kontrol af de dele af køretøjet, der har væsentlig betydning for færdselssikkerheden og miljøet.


  • #23   18. okt 2011 Vil det sige Jesper [Virum] P at du ikke mener at en ulovlig ombygning kan have indflydelse på færdselssikkerheden ?

    Selv om det uden tvivl nok altid vil være idioten som styrer køretøjet, der har den største indflydelse på færdselssikkerheden smiley


  • #24   18. okt 2011 Steen P: Nej, det vil det ikke sige. En ulovlig ombygning kan sagtens have indflydelse på sikkerheden, og nogle gange også til det bedre. Jeg skrev det i forlængelse af dit, at syndmanden tager stilling til hvor forsvarlig køretøjet er, ikke om der er foretaget ulovlige ombygninger (med mindre de er åbenlyse)

  • #25   18. okt 2011 Prøv at læse de 2 sidste nummre af veteranposten.dk
    jens jessen har lavet 2 artikler om ombyggede køretøjer.
    ulovlig og usælgelige-der er også inlæg fra synsvirksomheder mm.
    Sven det kan nemt være at cyklen har kørt med svinger i tyskland og det har været skrevet i de orginale papire.
    men synsmannen gør bare det nemmeste og skriver cykel er orginal
    Da det ikke kræver så meget arbejde.
    min lokale synsmann påstår at selv om det er godkendt af tüv og inskrevet ind i de tyske papire gælder det ikke her i danmark.
    tror ikke helt på ham.
    det er første gang jeg hører om andet end harley som bliver generet.
    hvad med de biler som køre med uorginale alu fælge?har ikke hørt at de skulle være godkendte af fabrikken.
    feks på en harley kan du betale extra afgift af skivebremser på en tromlemodel men der har ikke været rigtig godkendelse.
    det nemmeste ville nok være at finde en orginal swinger og fælg for at slippe for extra afgift.men det kan godt være det er næsten gratis i afgift.
    mvh kk


  • #26   19. okt 2011 Karl mht. alufælge , er det gjort rimeligt klart fra fabrikken bæreevne og indpresning skal passe til bilen !
    men selve ophæng og bremser er lidt mere kompliceret end det ,


  • #27   19. okt 2011 Karl K
    Din lokale synsmand har ret .
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 18
    Reparation, ombygning m.v. 18.01
    Det er ikke tilstrækkeligt, at ombygninger fremgår af en udenlandsk registreringsattest
    for et brugt importeret køretøj. Der skal for alle ombygninger, som kræver dokumentation
    ved ombygning af et dansk køretøj, kræves samme dokumentation, når
    ombygningerne findes på et brugt importeret køretøj.


Kommentér på:
Synet bagtøj og udstødning ulovligt?

Annonce