4.971 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Hvidt "skum" i olien Hvidt "skum" i olien

Hej MG,

Vedrørende en ZX6-R 636 fra 03 med 25000 km på klokken.

Der er noget hvidt "skum/creme" på indersiden af olieglasset samt en smule på indersiden af olieproppen.

Jeg er bevist med at det kan være toppakningen, kondens eller vandpumpen. Men hvilken opstår hyppigst?

Cyklen kører fejlfrit, den hverken hakker, skyder eller trækker mærkeligt. Den lækker heller ikke nogen steder fra blokken.

Kølervæskebeholderen er næsten tom, men det kan skyldes at der ikke er påfyldt i lang tid.

Den har stået stille i en lukket carport siden oktober.

Ville der ikke være symptomer, hvis toppakningen var røget?

/Sebastian

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvidt "skum" i olien
  • #2   19. jan 2012 jeg ville have sagt kondens...
    lige indtil jeg læste at du skriver Kølervæskebeholderen er næsten tom,

det bliver den ikke , med mindre der er et eller andet galt.....

mvh

• #3   19. jan 2012 Start cyklen og lad den gå i tomgang. Fyld kølervæskebeholder/ekspansionsbeholder helt op så det står helt op til øverste kant hvor proppen sidder. Lad cyklen gå i 1 lille minut og sluk så. Fyld igen så det står helt op til kant. Start så cyklen. Hvis det stiger og løber over kanten så er den nok galt med toppakningen. For så vil den lave et let overtryk i dit kølesystem som gør at vandet stiger.
    Sådan opdagede jeg det på min bil engang.

I andre ret mig hvis i ikke vil give mig ret i det jeg har skrevet.

Held og lykke med det..

• #5   19. jan 2012 Peter K [Vorbasse]
    kan ikke give dig helt ret... vand udvider sig når det bliver varmt,og vil stige.

og det kommer også an på hvor toppakningen er gået. bla om det er ud til en vand kanal,eller ud til en olie kanal eller til det fri..

mvh

• #6   19. jan 2012 Starter du den op en gang om ugen her i vinterperioden bare for at høre motoren, eller for at "varme den op"?

• #7   19. jan 2012 Jeg har kun haft kendskab til cyklen i 1 dag, så jeg kender ikke historien på den. Men det kan ikke udelukkes smiley

• #8   19. jan 2012 Busa C: Mente også at vandet skulle stige med det samme(Læs 1-2 sekunder) smiley

• #9   19. jan 2012 start med at skifte olie på den, og se så til foråret om det også bliver hvidt

det er for åndsvagt at du skiller heeeele mc'en ad, for at finde ud af at olien er alt for gammel

• #10   19. jan 2012 Det der gælder jo kun hvis den er flækket med cylinder og vand kanal. Er den flækket med olie og vand kanal hjælper det jo intet ; )

• #11   19. jan 2012 Har en kammerat, med en gsx1400 hvor der er glas i koblingsdækslet... efter en kort tur er glasset samme farve som kaffe med mælk, når den har været kørt driftvarm er der ingenting... Det er kun kondensvand der gør det, efter som en gsx1400 er luftkølet...

Så hvis vandet ikke bobler eller skifter niveau i køleren ( ikke ekspansionsbeholderen ) når den er startet og for lidt gas, og der ikke er meget over max olieniveau, så ville jeg nok prøve at køre den ordenlig varm ( ca 20km ) og se hvordan olien så ser ud... Ellers kan du skifte olie og filter og så køre en tur for at se om det er væk...

/ Bülow...

• #12   19. jan 2012 hvis toppakning er utæt vil der boble op ad kølervæsken mens motoren kører.....men den skal være varm for at det kan ses......ellers åben oliepåfyldning...så vil der være overtryk der ...

• leif s
    leif s Tilmeldt:
    dec 2007

Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 111
    #13   19. jan 2012 klaus p:der er udluftning af krumtqaphuset,så den går ikke.
    er toppakningen revnet mellem oliekanal og vandkanal er der ingen bobler i expansionsbeholderen.

• #14   19. jan 2012 kondensvand kan man se på de fleste maskiner af og til især ved opstart i koldt vejr min gsx 1400 gjorde det og også min b-king havde startet den i lørdags det forsvinder når den blir gennemvarm
    mvh jimmy

• #15   19. jan 2012 kondensvand det er naturligt ved korte ture, og stilstand

• #16   19. jan 2012 Ja man skal aldrig starte en cykel uden at kører den driftvarm

• #17   19. jan 2012 husk nu han skriver..
    Kølervæskebeholderen er næsten tom..
    og det bliver den ikke uden grund...det kan så være lige fra en løs slange , top pakning, osv osv...

mvh

• #18   19. jan 2012 Hej igen,

Ved nærmere eftersyn så er ekspansionsbeholderen IKKE næsten tom.. Det var fordi jeg havde tanken af, og oppefra så den tom ud.

Kigger man på siden af cyklen, så er væskestanden lige mellem min-max, så det er fint.

Desuden er det hvide skum forsvundet efter vi satte den i en varm kælder igår og skiftede olie i dag. Det er væk både fra glad og olieprop.

Så håber alt er ok nu smiley

• #19   19. jan 2012 Altså mit bud er, at du har en utæthed ved toppakning eller også er det bare kondens.

Har du en knaldet toppakning, så vil du have "puls" i din kølervæske. Læg to fignre om en kølerslange (varm) og mærk, om cyklen har puls. Du kan også lukke din køler op og fylde den op. start så dyret og lad den få lidt omdrejninger. Bobler din kølkervæske, så er der gået en toppakning. Altså den skalboble, og ikke bare piskes rundt af vandpumpen.

Ser du ingen rigtige tegn på det så køre cyklen godt varm - 100 km eller mere. er det bare kondensvand, så damper det af ved denne tur. Check din oliestand og fyld event. efter undervejs.

Vand

• #20   19. jan 2012 så er jeg enig med kondens, som jeg skriver i mit første indlæg...

og super for dig,at det kun var det..

mvh

• #21   20. jan 2012 Når der er hvidt skum skyldes det vand i olien, hvis det er rigtigt slemt får man "cylindermayonnaise" for sådan kommer olien til at se ud. Medmindre der er hul i krumptaphuset så det regner ind, kan vandet kun skyldes kondens, eller komme fra kølesystemet. Kommer det fra kølesystemet, skal man fylde kølervæske på regelmæssigt. Har man mange småture hvor motoren ikke bliver varm, kan man faktisk opleve at oliestanden stiger, fordi vandet ikke når at fordampe væk. Det kan være så slemt at når man så endelig kører en lang tur og vandet fordamper væk, så er der for lidt olie på, og det kan som bekendt blive dyrt. Det sker mest for mennesker der bruger deres bil 3 km til og fra arbejde, og så pludselig bare kører på ferie til Italien. De skal have en ny motor i Hamborg.

Da jeg skiftede gearkasseolie på min veteran, kom der en gul væske ud, og ikke sort olie, altså var der kommet vand ind i gearkassen. Det viste sig at vandet kunne komme ned i gearkassen via speedometerkablet i regnvejr. Jeg trak et stykke krympeslange henover kablet og studsen ind i gearkassen, varmede det lidt med fruens hårtørrer en dag hun ikke var hjemme, og så var det problem løst..

Kommentér på:
Hvidt "skum" i olien

Annonce