Hvidt "skum" i olien Hvidt "skum" i olien
Hej MG,
Vedrørende en ZX6-R 636 fra 03 med 25000 km på klokken.
Der er noget hvidt "skum/creme" på indersiden af olieglasset samt en smule på indersiden af olieproppen.
Jeg er bevist med at det kan være toppakningen, kondens eller vandpumpen. Men hvilken opstår hyppigst?
Cyklen kører fejlfrit, den hverken hakker, skyder eller trækker mærkeligt. Den lækker heller ikke nogen steder fra blokken.
Kølervæskebeholderen er næsten tom, men det kan skyldes at der ikke er påfyldt i lang tid.
Den har stået stille i en lukket carport siden oktober.
Ville der ikke være symptomer, hvis toppakningen var røget?
/Sebastian
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
lige indtil jeg læste at du skriver Kølervæskebeholderen er næsten tom,
det bliver den ikke , med mindre der er et eller andet galt.....
mvh
dec 2004
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 155
Sådan opdagede jeg det på min bil engang.
I andre ret mig hvis i ikke vil give mig ret i det jeg har skrevet.
Held og lykke med det..
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
kan ikke give dig helt ret... vand udvider sig når det bliver varmt,og vil stige.
og det kommer også an på hvor toppakningen er gået. bla om det er ud til en vand kanal,eller ud til en olie kanal eller til det fri..
mvh
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
feb 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 45 Svar: 398
dec 2004
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 155
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
det er for åndsvagt at du skiller heeeele mc'en ad, for at finde ud af at olien er alt for gammel
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 93 Svar: 1.084
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
Så hvis vandet ikke bobler eller skifter niveau i køleren ( ikke ekspansionsbeholderen ) når den er startet og for lidt gas, og der ikke er meget over max olieniveau, så ville jeg nok prøve at køre den ordenlig varm ( ca 20km ) og se hvordan olien så ser ud... Ellers kan du skifte olie og filter og så køre en tur for at se om det er væk...
/ Bülow...
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
dec 2007
Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 111
er toppakningen revnet mellem oliekanal og vandkanal er der ingen bobler i expansionsbeholderen.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 13 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 798
mvh jimmy
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.336
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
Kølervæskebeholderen er næsten tom..
og det bliver den ikke uden grund...det kan så være lige fra en løs slange , top pakning, osv osv...
mvh
feb 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 45 Svar: 398
Ved nærmere eftersyn så er ekspansionsbeholderen IKKE næsten tom.. Det var fordi jeg havde tanken af, og oppefra så den tom ud.
Kigger man på siden af cyklen, så er væskestanden lige mellem min-max, så det er fint.
Desuden er det hvide skum forsvundet efter vi satte den i en varm kælder igår og skiftede olie i dag. Det er væk både fra glad og olieprop.
Så håber alt er ok nu
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Har du en knaldet toppakning, så vil du have "puls" i din kølervæske. Læg to fignre om en kølerslange (varm) og mærk, om cyklen har puls. Du kan også lukke din køler op og fylde den op. start så dyret og lad den få lidt omdrejninger. Bobler din kølkervæske, så er der gået en toppakning. Altså den skalboble, og ikke bare piskes rundt af vandpumpen.
Ser du ingen rigtige tegn på det så køre cyklen godt varm - 100 km eller mere. er det bare kondensvand, så damper det af ved denne tur. Check din oliestand og fyld event. efter undervejs.
Vand
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
og super for dig,at det kun var det..
mvh
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 850
Da jeg skiftede gearkasseolie på min veteran, kom der en gul væske ud, og ikke sort olie, altså var der kommet vand ind i gearkassen. Det viste sig at vandet kunne komme ned i gearkassen via speedometerkablet i regnvejr. Jeg trak et stykke krympeslange henover kablet og studsen ind i gearkassen, varmede det lidt med fruens hårtørrer en dag hun ikke var hjemme, og så var det problem løst..
Hvidt "skum" i olien