6.779 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

En ridse i lakken, en lidt for kvik cyklist En ridse i lakken, en lidt for kvik cyklist

Kære alle

Idag kom jeg hjem fra træning og fandt at min overdækning på MC'en var blæst af. Der har idag været hård blæst i Kbh.
Men hvad der var mest iøjenfaldende var den herrecykel der lå op ad min bike. Det var naturligvis fordi blæsten var hård, at cyklen lå der. Den har ridset min bike tre små steder, ikke noget særligt men virkelig ærgeligt da den har kørt max 1.000 km siden den blev lakeret.

Jeg fangede cyklisten da han kom for, at hente sin cykel og konfronterede ham på en pæn og høflig måde. Han mente dog ikke at bære ansvaret da det var blæstens skyld.
Jeg kan forstå hans synspunkt, men ikke desto mindre kunne han have parkeret den hvor biler/mc IKKE har pligt og ret til at parkere først og fremmest. Der var trods alt ikke cykel parkering her.

Han og 5 venner startede en livlig diskution om, hvem der havde parkeret dumt med mere.
Jeg indrømmer at det ikke er fedt at have MC parkeret på gaden i Kbh centrum, men hvad skal jeg dog alternativt gøre? Der er ingen baggård eller lignende - så havde jeg gjort dette jo.

Han nægtede at oplyse ID og jeg måtte tilkalde politi og pænt tilbageholde ham (da man har pligt til dette ligeledes som man har pligt til at oplyse data om person og forsikring) i en sådan sag - dette bekræftede politiet også efter de unge mennesker forsøgte at anmelde mig for at tilbageholde hans cykel (som det jo egentlig var).

Summa summarum, så blev det en ubehagelig affære og jeg ønskede det ikke sådan.

Spørgsmålet er så:

Gik jeg for langt? Den unge mand kommer nok til at ærgre sig hvis han får regningen for en maling af tank, men hvorfor skal jeg betale det?
Kan man evt pudse det op og slippe billigt?

Jeg ønsker det så let og smertefrit som muligt og undgår selv gerne hvis han IKKE skal betale for ny lakering, men finde anden udvej. (dog ikke en sort tus)

Kom gerne med konstruktiv kritik.

Mvh
Byron

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En ridse i lakken, en lidt for kvik cyklist
  • #2   28. mar 2012 Din side af historien ser ok ud ingen slinger der, men jeg vil nu gerne se hans udgave af episoden også smiley

• #3   28. mar 2012 har parkeret der i 3 år.... ikke første gang en tosse stiller cyklen op ad en bike, men sker bestemt ikke tit.

Han udgave, tjo.... den hører jeg nok en dag, men ved ikke hvad den kunne være bortset fra han stilte cyklen ved motorcyklen, den væltede og ridsede lakken, ejeren nåede at fange ham inden han stak af fra "crime scene" smiley hehe

• #5   28. mar 2012 skær hans nyre ud så har du fået en god erstatning smiley

• #6   28. mar 2012 Hey John, det har jeg også tænkt. Skynder mig til Yamaha i morgen og hører hvad der kan gøres og hvor slemt det egentlig er.

• #7   28. mar 2012 Byron, han er bare en idiot(dem findes der mange af) som ikke vil indrømme han har taget fejl. FEDT at du tilbageholder ham;D

Fuckhovedet skal bare hoste op med en ny lakering, længere er den ikke. Eller hans/dit forsikringsselskab..

Fatter ikke hvorfor man ikke vil give navn og ID!?

• #8   28. mar 2012 jeg kommer altid til at skære nyren i stykker, så er den ikke meget værd mere smiley

• #9   28. mar 2012 Cyklisten er uden skyld. Det var et hændeligt uheld. Den (forøgede) risiko der er ved at parkere i København.

Til spørgsmålet: "Hvorfor skal jeg betale"? - kan man svare lige så retorisk: Fordi skaden er sket på din motorcykel.

Sorry, men jeg tror altså ikke at du har nogen sag her.

• #10   28. mar 2012 Jeg er nu sikker på at jeg har en sag, ikke så meget dét. Mere hvor vidt jeg skal følge det til dørs.

• #11   28. mar 2012 Hmm hvem har bevisbyrden, og hvem skal fører en evt. voldgiftsag,
    han kan jo ikke vide om det blæser op i løbet af dagen hvis han sætter cyklen der om morgenen hvor det ikke blæser eller dagen før, er der skiltet med "henstilling af cykler forbudt" ? det er svært at vurdere, men de fleste af os har vel en forsikring på det som vi ved et uheld kommer til at skade.

• #12   28. mar 2012 Hvilken fejl har cyklisten begået - og kan du bevise det? Det er jo ikke noget bevis at cyklen lå op ad din motorcykel. Det kan være vinden eller nogle forbipasserende. Der er nok ingen der tror på, at han har smidt den op af din motorcykel med vilje.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #13   28. mar 2012 Inden der kommer alt for mange forskellige forklaringer på om du har krav på penge eller ej, så kontakt dit forsikringsselskab.

Den pige der væltede ind i min campingvogn så styret slog hul i siden, hendes forsikring betalte for at få det repareret.

Men jo ikke sikkert han har nogen forsikring der dækker

• #14   28. mar 2012 Han har ikke forsikring.
    Cykler må ikke parkeres på gaden i Kbh.
    En genbo så det ske, men glemte at få hans navn og adresse. Mon ikke jeg møder ham forhåbentlig.
    Vinden kan også vælte min bike og ad en bil, skal jeg så ikke dække skaden?

• #16   28. mar 2012 Vinden kan også vælte min bike og ad en bil, skal jeg så ikke dække skaden?

Nej, du skal da ikke, hvis du ikke har begået nogen fejl.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#17   28. mar 2012 Hvis man sætter sin cykel så den kan vælte er det så ikke en fejl?

• #18   28. mar 2012 SJYP -> Du er morsom smiley - Det kaldes et Hændeligt uheld, og det skal man stadig betale for smiley Skaden var ikke sket, hvis han havde parkeret sin cykel forsvarligt !

• #19   28. mar 2012 selvfølgelig skulle jeg erstatte via min ansvarsforsikring.... det er common knowledge

• #20   28. mar 2012 Hvis man sætter sin cykel så den kan vælte er det så ikke en fejl?

Jo, det er det. Problemet er bare, at det er umuligt at bevise, og når det så samtidig har blæst kraftigt, så vil blæsten nok blive anset som årsagen.

Når det har stormet over København er der også masser biler som rammes af tagsten som blæser ned. Der er intet at komme efter, med mindre man kan bevise at skaden skyldtes dårlig vedligeholdelse eller lignende som husejeren er skyld i.

• #21   28. mar 2012 har prøvet stort set det samme... bare med min bil... hvor en cykel var væltet ned i kølerhjelmen... den betalte cyklens ejers ansvarsforsikring uden nogle problemer...

så du gjorde det helt rigtige.. smiley

• #22   28. mar 2012 Det er helt ligegyldigt om det er med vilje, et uheld eller en fugl, der har sat sig på sadlen hvorfter den er tippet. Cyklistens forsikring/cyklisten skal dække..
    Hvis din parkerede bil pludselig ruller hen i en anden parkeret bil, skal du jo også stadig betale...
    Det er kun i strafferessagert, at man taler om "hensigt" og "ond vilje"...

• #23   28. mar 2012 Jeg vil ikke mene at du er gået for langt, slet ikke. Jeg kan selvfølgelig godt se det fra hans synspunkt, at han ikke kan gøre ved, at hans cykel er faldet, og det bare er skide uheldigt at den så lige skulle ramme din motorcykel. Men havde han foreslået fra starten om, at I kunne dele reparationen 50/50, så tror jeg også, at det havde fået et andet mere positivt udfald. Jeg tror som sådan ikke, at han mente, at det var direkte forkert, at hans skulle betale en evt. erstatning, men nok mere, at han ikke havde råd til det, eller ikke havde lyst til at skulle undvære de penge.

• #24   28. mar 2012 Hey Byron

Syntes enlig det er ret nice at du holder hoved så koldt som jeg gætter på at du må havde gjort. Jeg tænker på at de "unge" er nu ikke altid specielt høflige som jeg oplever det. Specielt ikke når de er 5 stykker samlet. Gad fandme godt havde set episoden.

Håber du finder en løsning på ridserne.

• #25   28. mar 2012 Jeg ved ikke hvad man har ret til, men stor respekt for du mandede dig op over for de 5.

• #26   28. mar 2012 Hedder det ikke "force majure" når naturen har skylden.. (eller vorherre om man vil) men umiddelbart vil jeg mene at føreren af cyklen har ansvaret. Ligsom hvis et træ vælter fra en ejendom ud på vejen og smadrer en bil. Så er det jo ikke træets skyld.. hmm... men få klart vidne forklaring ellers ender det nok i hat og briller.

• #27   28. mar 2012 Det lyder da ikke så forfærdeligt slemt. Så skulle du se, hvordan min elskede motorcykel altid udsættes for cykler, der tilfældigvis bliver parkeret op ad den. Der er et billede i min profil smiley

• #28   29. mar 2012 Jeg synes sgu det er at gå i små sko smiley

• #29   29. mar 2012 Der er jo ikke krav på ansvarsforsikringer på cykler eller hva?

• #30   29. mar 2012 Noget andet er hvis du har et godt lag klarlak på din maling, så kan små ridser saktens fjernes.

Har haft stor glæde af fixit pro.

• #31   29. mar 2012 Max, dit ansvar som cyklist (fodgænger, trillebør med mere) dækkes under privat ansvarsforsikring, som findes under alle familie-/indboforsikringer.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

#32   29. mar 2012 Det er så ikke alle der har tegnet en privat ansvar, hvad nemt kan komme til at koste dem ret mange penge

• #33   29. mar 2012 Minder mig om en oplevelse jeg havde for et par år siden.
    Min kones indkøbsvogne smuttede fra hende på en parkerings plads og ramte ind i en 3 dage gammel bil........oops. Der var ridser i lakken, afgørelsen var følgende (hvis jeg husker rigtigt!)

Det var ejer af bilens forsikring der skulle betale uden at hans premium stigede eller at han skulle betale sin selvrisiko.

Dette fordi min kone indrømmede skylden og at det var et uhændigt uheld.

Det var ikke så behagligt at forklar ham det i telefonen men sådan blev det.

HVIS hans forsikring havde vurderet at det var skete i kådhed eller andet havde de så mulighed for at søge regress mod os........det skete jo ikke.

Mon ikke det er det samme her, men det kræver at du får et navn og adresse og at de er villig til at indrømme fejlen!

Tjke det lige med din forsikring.

• #34   29. mar 2012 hændigt!

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

Emner: 17 Svar: 454
    #35   29. mar 2012 Hændeligt formentligt:-)

Mener der er flere storcentre der har forsikring på kunders vegne ved sådanne uheld, men det er mange år siden min søster fortalte mig det. Det er sagtens muligt at det er ændret eller aldrig har været sådan:-)

• #36   29. mar 2012 Martin det er næsten rigtigt, men at bilens kaskoforsikring ikke kunne gøre regres mod hende skyldes at forsikringsselskaber kun kan gøre regres mod en privatperson, hvis vedkommende har handlet groft uagtsomt, og der skal meget til. Jeg er enig med dig i, at denne her sag godt kunne få samme udfald.

• #37   29. mar 2012 Tak Esben smiley Ja og det fandt vi også ude af bagefter men vidste det ikke dengang.

• #38   29. mar 2012 SJYP >> han parkerer den jo på gaden opad autoparkering.
    Rene>>holdte hovedet koldt, er selv imponeret smiley
    Sorte Slyngel>> Nice foto dér!

Tak for de fine meldinger alle sammen. Skal dog lige gøre en ting klart. Min Bike holder på autoparkering hvor den skal, hans cykel holder på gaden og havner på min bike.

Skaden kan udbedres hos maleren hurtigt og billigt. Har skrevet sms til ham der voldte skaden om tilbuddet da prisen stiger hvis jeg skal have forsikringsselskabet indover og der kommer moms, timeløn og materiale på regningen. Han kan selv vælge udvejen. Men i og med tanken ikke skal males komplet eller lignende, så synes jeg godt han kan hoste et par sedler op ad lommen og dække det.
    Hvis ikke så bliver det en forsikringssag med ventetid og hovedpine samt en dyrere regning. er nu sikker på at få medhold. Man kan ikke stille sin cykel hvor som helst i trafikken og sige, "jamen det var vinden der gjorde det".

Fin tur på bakken idag, i øvrigt smiley

Cheers

• #39   29. mar 2012 Håber det lykkes, det var bedst om I blev enige indbyrdes.

• #40   29. mar 2012 hvis der er et vejtræ der vælter ned i din bil/MC så er det bilen/MCens kasko der skal betale?

Hvis din nabos tag falder af ned i din MC er det også din kasko der skal betale?

• #41   2. apr 2012 Rasmus modsat - vil ikke kommentere dit svar yderligere. Ligger i navnet næsten smiley

• #42   2. apr 2012 Vi må bare håbe at han ikke om to måneder - uanset hvordan sagen er faldet ud - har set sig ond på dig og giver mc'en en rids på hver eneste lakerede del en sen nattetime. Dét ville dælme være surt "bare" fordi man holdt på sin ret :-|

• #43   2. apr 2012 Godt man ikke bor i KBH, lyder på folk som om folk er nogle hævngerrige svin som alle vil MCister ondt...

Kommentér på:
En ridse i lakken, en lidt for kvik cyklist

Annonce