2.955 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

overhaling/vigepligt. overhaling/vigepligt.

havde denne kedelig fornøjelse og blive kørt ned i torsdags, det skete sådan her. jeg kommer kørende ligeud og med en bil foran mig der skal dreje til højre, jeg trækker lidt ud mod venstre uden og komme over spærelinje bil drejer og jeg kan komme forbi, så sker der dette at den vej bilen drejer op af, der holder en bil der skal til venstre og begynder og køre ud over hajtænder og jeg tænker nu må han ha set mig " jeg køre max 35kmt " men nej han bliver ved med at dreje til venstre og mod mig først der prøver jeg og kommer væk fra ham ved at køre over spærlinje men forsent hans højre hjørne rammer min mc på højre side og ned måtte jeg. er dette ikke en vigepligt forseelse??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Mount 7 lamps to the ceiling 800 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overhaling/vigepligt.
  • #1   6. maj 2012 jo jeg vil da mene at bilisten ikke overholdte sin vigepligt.

• #2   6. maj 2012 Jo

• #3   6. maj 2012 Det er en helt klar påkørsel fra bilistens side. Du laver en lovlig forbi-kørsel, og han kører ud fra en sidevej og rammer dig, dvs. hans skyld...

• #4   6. maj 2012 det er for han begyndt og sige noget med jeg overhalede den bil der var ved at dreje til højre. altså han prøver og sige jeg køre over spærelinje da jeg overhaler, men mener nu også det er ham der ikke overholder vigepligt. tak for jeres tid.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #6   6. maj 2012 Han har ubetinget vigepligt - så er det ligemeget hvad du laver...

• Sajmon ™

#8   6. maj 2012 Det kan aldrig blive kenneths skyld - bilisten har ubetinget vigepligt.

Og færdig!

• #9   6. maj 2012 Rene, der tager du så fejl, beklager. den anden laver en igangsættelse, fra UBETINGET vigepligt!!! samt krydser en vognbane.

SÅ det kan aldrig blive andres skyld!

• #10   6. maj 2012 Det er helt sikkert ham der har skylden, men det er desværre en meget klassisk situation som de fleste "erfarne" MC'ister er opmærksomme på...
    Du skal huske, at du formentlig har været skjult, bag den højredrejende billist, i de få sekunder han har kikket til venstre...
    Hvis du ønsker at blive en "gammel" motorcyklist, er du bare nødt til at gå ud fra at alle andre derude er nogle komplet uduelige traffikanter...
    Næste gang du kommer i samme situation, vil du helt sikkert ikke tænke : "nu må han ha set mig" , men stoppe helt op og vente til han enten holder stille - eller er væk.

• Sajmon ™

#11   6. maj 2012 Hvis politiet var kommet, ville skylden gå 100% til bilisten, da han har ubetinget UBETINGET vigepligt... UBETINGET....

• #12   6. maj 2012 Der var politi på. Men blev kørt væk i ambulance så kunne ikke spørger politiet.

• #13   6. maj 2012 Man kan heller ikke kalde det overhaling da bilen foran mig har bagenden mod min højre dvs den er næsten væk.

• Sajmon ™

#14   6. maj 2012 Det er kun bilen der dummer sig fælt da han er involveret i et uheld samtidigt med at han kører frem for ubetinget vigepligt. Der ER en grund til den hedder "UBETINGET" vigepligt...

Det er KUN og UDELUKKENDE bilens skyld efter lovens bogstav - og derfor også hans skyld forsikringsmæssigt.

Vi kan hurtigt blive enige om at Kenneth nok vil tænke en ekstra gang over sådan en situation næste gang, men skylden er ikke og vil aldrig blive hans - igen fordi bilen havde ubetinget vigepligt. Argumentet er så "jamen bilisten havde ikke en chance for at se ham" - men så skulle han bare ikke være kørt ud før der var 100% frit udsyn!

Den ubetingede vigepligt kommer forud for ALT andet. Om så Kenneth havde blinket til højre ved en fejl, er det STADIG bilistens skyld hvis kenneth fortsætter ligeud og bilen derfor kører ud ved en fejl. Det er der endda faldet adskillige domme for...

• #15   6. maj 2012 Som jeg læser det er der lavet en overhaling i et kryds hvor færdslen fra sidevejen(sidevejene) har ubetinget vigepligt og det er der ikke noget ulovligt i .! Så er det noget andet om spærelinien er overskredet i forbindelse med overhalingen.!
    Dvs. Modparten får normalt fuldt skylden hvis dette er udenfor tættere bebygget område (bytavlen) dette er sket , desuden vil modparten miste sit kørekort Betinget dvs. ny teori samt køreprøve indenfor 3mdr og det er ligemeget om så modparten (den på den tværgående vej) har kørt for stærkt eller lignende . Så kan der komme en straf på tale til den overhalende hvis spærelinien er overskredet i forbindelse med overhalingen og det kan evt give et klip i kortet.
    Så mange af de indlæg der er kommet her er rigtige.
    Men du må da kunne komme til at se hvad der står i politiraporten.
    Dog vil jeg helt klart give medhold i de indlæg der er med at man ALDRIG skal stole på at de andre har set en og overholder færdselsloven for som der også er skrevet i andre indlæg så bliver man jo den LILLE når man sidder forholdsvis ubeskyttet på en tohjulet , endvidere overses man meget nemmere.
    God Bedring til dig. smiley
    Mvh PeterS
    Ps lever af at undervise i færdsel og færdselslov hver dag.

• #16   6. maj 2012 lige meget hvad du gjorde, skal han sikre sig vejen er fri før han køre ud... længere er den ikke ud for det du forklare.... nok kan du være svær og se bag bilen men alligvel hans fejl at han køre ud

• #17   7. maj 2012 Så tro da fanden den er nedsat den Suzuki du sælger smiley

Jeg må også give medhold i - Ubetinget vigepligt -

Men i sidste ende er det jo røv ligegyldigt hvis du bare er på bene igen inden længe!

Så sur røv og forhåbentlig er ingen kommet noget alvorligt til skade.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #18   7. maj 2012 Hej Kenneth.

Som JD ! påpeger øverst i tråden og som du beskriver det, så har bilisten ikke overholdt sin vigepligt og så har det ingen betydning om du var i færd med at overhale eller ej...

Hvad angår din overhaling, din placering, den svingende bil der skulle dreje til højre, så er dette beskrevet i en tidligere tråd, hvor vi drøftede over/inderhaling, hvor det bl.a. fremgik af svaret fra justitsministeriet, at din placering betragtes som en forbikørsel af svingende bil - i dette tilfælde svingende bil til højre. Situationen havde været den samme om du havde placeret til på højre side af en svingende bil til venstre - forudsat at du var blevet påkørt af en bil med vigepligt fra venstre side!

Én ting er de juridiske forhold og noget andet er den praktiske verden. Den situation du beskriver står øverst på Ulykkeanalysegruppens uhelds liste, hvorfor det altid er god latin at være afholdende i de situationer, dvs. undlad forbikørsel og undlad at hævde din kørselsret - uagtet at en svingende bil fra sidevejen har vigepligt. De er disse situationer som desværre skaber R.I.P. tråde! Heldigvis er du sluppet nådigt fra dit møde og din lave fart har bestemt gjort en forskel.

• #19   7. maj 2012 Kenneth

Reglerne er sådan og det glæder for alle.

Ved et hver kryds skal man altid optræde hensynfuldt og vise agt pågivenhed. Det kan man sige at i ikke har nogle af jer for så var det ikke skete.
    Når det er sagt så er færdelsloven sådan især også hvis der er politi og de har optaget rapport.

Bilisten bliver sigtet for at ikke at overholde sin vigepligt som med føre en frekendelse af køre kortet.
    så det bliver en dyr omgang for billisten med de nye bøde takster og du lyder også stil at have fået en oplevelse for livet.

• #20   7. maj 2012 det er jo ikke en overhaling så længer jeg ikke kommer over spærelinje. og da jeg køre forbi den bil der drejer til højre har den bagenden mod mig dvs at det må være en lovlig forbi-kørsel??

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #21   7. maj 2012 FL § 3. er den bløde "hat" som beskriver, at trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed. Og skal vi gå i juridisk selvsving, så kan den forankørende - og højresvingende bil - hægtes op på FL §16 stk. 2 som siger, at sådan en manøvre ikke må foretages uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning. Bilen kunne ikke foretage sin manøvre! Hvad angår din egen manøvre, så hører den hjemme under FL § 21, hvor man i praksis kalder din manøvre for en "forbikørsel". Den hører hjemme under stk. 2, hvor kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare. Du har udvist fornøden agtpågivenhed, nedsat farten, men kunne ikke forudse handling fra venstresvingende færdsel der har/havde vigepligt. FL § 23 er således ikke i spil for dit vedkommende, idet du netop har RET til at foretage den manøvre, dvs. "passage til venstre" i samme vognbane som en højresvingende billist. På den anden side har du forbrudt dig jf. FL §26, hvor du iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds mv. Som fører af en motorcykel er der ofte "kontant afregning" ift. FL §26...du måtte bide i asfalten!

Og samler man det hele på en vægtskål, så har du ikke gjort noget "ulovligt", men dog betalt en ret høj pris - og heldigvis sluppet afsted fra uheldet med livet i behold. Jeg er mere end overbevist om at du fremover vil huske din hændelse og være mere på "vagt".

Og hvad med den venstresvingende fra sidevejen? Tja, hvad nytte skulle det gøre at "gætte" sig til hans/hendes dom? Der er en vigepligt som er smuttet, der er en forklaring vi ikke har, og uden tvivl vil en dommer fra den lokale byret finde frem til en fair løsning.

• #22   7. maj 2012 Lad os høre hvordan det ender smiley
    God bedring!

• #23   7. maj 2012 var vidne til stort set det samme sidste år der kom politi og han fik hele skylden da han har vigepligt.Det er ikke din fejl

• #24   7. maj 2012 Der er ikke så meget tvivl. Bilisten må have ansvaret.

E n anden sag er, at hele situationen er enhver mc-ists onde drøm.

• #25   7. maj 2012 billistens skyld alene, det er ligemeget om du så kommer med 80 eller 100 eller overhaler over spærrelinier

efter min mening lavede du en forbikørsel da den forankørende billist var ved at dreje

du har intet at frygte men syntes det er mærkeligt politiet ikke har kontaktet dig endnu da de plejer at ville have begge parters forklaring på det

Kommentér på:
overhaling/vigepligt.

Annonce