overhaling/vigepligt. overhaling/vigepligt.
havde denne kedelig fornøjelse og blive kørt ned i torsdags, det skete sådan her. jeg kommer kørende ligeud og med en bil foran mig der skal dreje til højre, jeg trækker lidt ud mod venstre uden og komme over spærelinje bil drejer og jeg kan komme forbi, så sker der dette at den vej bilen drejer op af, der holder en bil der skal til venstre og begynder og køre ud over hajtænder og jeg tænker nu må han ha set mig " jeg køre max 35kmt " men nej han bliver ved med at dreje til venstre og mod mig først der prøver jeg og kommer væk fra ham ved at køre over spærlinje men forsent hans højre hjørne rammer min mc på højre side og ned måtte jeg. er dette ikke en vigepligt forseelse??
jun 2010
Følger: 16 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 366
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
aug 2009
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 474
feb 2004
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 113
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
Og færdig!
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
SÅ det kan aldrig blive andres skyld!
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Du skal huske, at du formentlig har været skjult, bag den højredrejende billist, i de få sekunder han har kikket til venstre...
Hvis du ønsker at blive en "gammel" motorcyklist, er du bare nødt til at gå ud fra at alle andre derude er nogle komplet uduelige traffikanter...
Næste gang du kommer i samme situation, vil du helt sikkert ikke tænke : "nu må han ha set mig" , men stoppe helt op og vente til han enten holder stille - eller er væk.
feb 2004
feb 2004
Det er KUN og UDELUKKENDE bilens skyld efter lovens bogstav - og derfor også hans skyld forsikringsmæssigt.
Vi kan hurtigt blive enige om at Kenneth nok vil tænke en ekstra gang over sådan en situation næste gang, men skylden er ikke og vil aldrig blive hans - igen fordi bilen havde ubetinget vigepligt. Argumentet er så "jamen bilisten havde ikke en chance for at se ham" - men så skulle han bare ikke være kørt ud før der var 100% frit udsyn!
Den ubetingede vigepligt kommer forud for ALT andet. Om så Kenneth havde blinket til højre ved en fejl, er det STADIG bilistens skyld hvis kenneth fortsætter ligeud og bilen derfor kører ud ved en fejl. Det er der endda faldet adskillige domme for...
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 53 Svar: 492
Dvs. Modparten får normalt fuldt skylden hvis dette er udenfor tættere bebygget område (bytavlen) dette er sket , desuden vil modparten miste sit kørekort Betinget dvs. ny teori samt køreprøve indenfor 3mdr og det er ligemeget om så modparten (den på den tværgående vej) har kørt for stærkt eller lignende . Så kan der komme en straf på tale til den overhalende hvis spærelinien er overskredet i forbindelse med overhalingen og det kan evt give et klip i kortet.
Så mange af de indlæg der er kommet her er rigtige.
Men du må da kunne komme til at se hvad der står i politiraporten.
Dog vil jeg helt klart give medhold i de indlæg der er med at man ALDRIG skal stole på at de andre har set en og overholder færdselsloven for som der også er skrevet i andre indlæg så bliver man jo den LILLE når man sidder forholdsvis ubeskyttet på en tohjulet , endvidere overses man meget nemmere.
God Bedring til dig.
Mvh PeterS
Ps lever af at undervise i færdsel og færdselslov hver dag.
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 48 MC-er: 7 Emner: 63 Svar: 1.172
aug 2011
Følger: 50 Følgere: 84 MC-er: 3 Emner: 44 Svar: 1.419
Jeg må også give medhold i - Ubetinget vigepligt -
Men i sidste ende er det jo røv ligegyldigt hvis du bare er på bene igen inden længe!
Så sur røv og forhåbentlig er ingen kommet noget alvorligt til skade.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Som JD ! påpeger øverst i tråden og som du beskriver det, så har bilisten ikke overholdt sin vigepligt og så har det ingen betydning om du var i færd med at overhale eller ej...
Hvad angår din overhaling, din placering, den svingende bil der skulle dreje til højre, så er dette beskrevet i en tidligere tråd, hvor vi drøftede over/inderhaling, hvor det bl.a. fremgik af svaret fra justitsministeriet, at din placering betragtes som en forbikørsel af svingende bil - i dette tilfælde svingende bil til højre. Situationen havde været den samme om du havde placeret til på højre side af en svingende bil til venstre - forudsat at du var blevet påkørt af en bil med vigepligt fra venstre side!
Én ting er de juridiske forhold og noget andet er den praktiske verden. Den situation du beskriver står øverst på Ulykkeanalysegruppens uhelds liste, hvorfor det altid er god latin at være afholdende i de situationer, dvs. undlad forbikørsel og undlad at hævde din kørselsret - uagtet at en svingende bil fra sidevejen har vigepligt. De er disse situationer som desværre skaber R.I.P. tråde! Heldigvis er du sluppet nådigt fra dit møde og din lave fart har bestemt gjort en forskel.
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 13
Reglerne er sådan og det glæder for alle.
Ved et hver kryds skal man altid optræde hensynfuldt og vise agt pågivenhed. Det kan man sige at i ikke har nogle af jer for så var det ikke skete.
Når det er sagt så er færdelsloven sådan især også hvis der er politi og de har optaget rapport.
Bilisten bliver sigtet for at ikke at overholde sin vigepligt som med føre en frekendelse af køre kortet.
så det bliver en dyr omgang for billisten med de nye bøde takster og du lyder også stil at have fået en oplevelse for livet.
feb 2004
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Og samler man det hele på en vægtskål, så har du ikke gjort noget "ulovligt", men dog betalt en ret høj pris - og heldigvis sluppet afsted fra uheldet med livet i behold. Jeg er mere end overbevist om at du fremover vil huske din hændelse og være mere på "vagt".
Og hvad med den venstresvingende fra sidevejen? Tja, hvad nytte skulle det gøre at "gætte" sig til hans/hendes dom? Der er en vigepligt som er smuttet, der er en forklaring vi ikke har, og uden tvivl vil en dommer fra den lokale byret finde frem til en fair løsning.
mar 2005
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 346
God bedring!
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 676
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
E n anden sag er, at hele situationen er enhver mc-ists onde drøm.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.336
efter min mening lavede du en forbikørsel da den forankørende billist var ved at dreje
du har intet at frygte men syntes det er mærkeligt politiet ikke har kontaktet dig endnu da de plejer at ville have begge parters forklaring på det
overhaling/vigepligt.