11.090 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

affedtning under lakering affedtning under lakering

Hvad bruger man til affedtning/celulosefjernelse efter mattningen hhv mellem de forskellige lag grunder/base/klarlak??? alm. celulosefortynder virker meget kraftigt?

Jeg er ved at lakere med sprøjtepistol/ autolak...

det skal være noget der er let tilgængeligt, helst ikke noget med ebay osv...

på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  affedtning under lakering
  • #1   3. sep 2012 Hej man bruger siliconefjerner imellem lagene men husk rene fnugfri klude så skal det nok lykkedes mvh Henrik

• #2   3. sep 2012 ok det lyder rigtigt... ved du hvor man kan købe det ? biltema har det men andre steder?

• #3   3. sep 2012 Øhhhh det der forstår jeg ganske enkelt ikke. Måske fordi jeg ikke har forstået hvor du er i processen. Det såkaldte silikonefjerne kan/skal ganske rigtigt anvendes for helst før man begynder at mattere overfladen, men det er jo på allerede malede overflader og hvor man ikke fjerner al den eksisterende maling. Hvis du allerede er igang og har malet 1. coat, så skal man jo ikke affedte, siliconefjerne eller sådan.....
    Såvel en odentlig affedtning og silikonefjernelse samt ORDENTLIG matering alle steder især ved kanter m.v. er utroligt vigtigt for et langtidsholdbart og godt resultat.

• #4   3. sep 2012 Det gik lidt hurtigt. silikonefjerne/affedte anvendes kun på gammel maling og ikke nyligt malet.

• #5   3. sep 2012 ok en kort forklaring... fik lavet en løber så måtte mattere.... deraf brugte jeg vandslibningspapir... hvordan gør jeg rent efter det, før der kan males igen? skal jeg bare tøre det af med en fugtig klud og så male oven på det?

startedemed at affedte det med cellulosefortynder før jeg malede første gang.... men vil ikke bruge det på nylagt farve.... håber det hjalp?? smiley

• #6   3. sep 2012 Jeg ville tage en ren fnugfri klud med lidt silikonefjerner på for at fjerne evt malingsstøv fra slibningen, og så male igen.
    Jeg kan ikke se hvorfor man ikke må bruge silikonefjerner på nymalet. Hvis man ikke har en prof kabine kan der jo godt komme lidt tør malingsstøv på det nymalede. Det er da sket for mig, og så tørrer jeg det bare af med en klud, men jeg er jo heller ikke prof autolakerer.

• #7   3. sep 2012 ja det er også det jeg tænker på, mener bare at cellulosefortynder er for krads.... men måske kan jeg bruge bremserens det plejer ikke at tage maling... har prøvet på en maleprøve, det ser ud til at det holder..... Det er sq ikke nemt at opdrive silikonefjerner så skal det bestilles osv.... skal male imorgen smiley

• #8   3. sep 2012 Jeg ville heller ikke bruge cellulosefortynder, tror også det er lige skrap nok.
    Mon ikke silikonefjerner kan købes i de fleste malerforretninger eller byggemarked ?
    Har ingen erfaring med bremserens.

• #9   3. sep 2012 hmmm kigger lige imorgen ved xl-byg og silvan det kunne være.....

• #10   3. sep 2012 Når alt er slebet ned nyt eller gammelt blæser du støv af med luft hvis der er udsugning. Hvis ikke, så lad være, men vask af med en klud med silikonefjerner. Ud over at fjerne støv fjerner det også fedt, fx fra dine fingre som kan nedsætte vedhæftningen af grunderen. Derefter tørrer du af med en harpixklud OG SÅ ER DET FORBUDT AT RØRE DELENE MERE og så kan du sprøjte lak hvis det er våd-i-våd. Hvis ikke, så skal du ridse grunderen med en fin scotsbrite og vaske med silikonefjerner igen og bruge harpixklud igen. Så kan du sprøjte med lak.
    Hvis du gør sådan er basis lagt for et godt resultat. God fornøjelse

• #11   3. sep 2012 tak for svaret.... nå jeg må på jagt efter silikonefjerner

• #12   4. sep 2012 Jeg er helt klar over at min kommentar her kan misforstås, men i al beskedenhed tror jeg altså ikke rigtig at I ved hvad silikonefjerner bruges til, selv om det jo tydeligt fremgår af ordet.......... man bruger IKKE silikonefjerner på nymalet lak!!!! Hvad skal det gøre godt for?
    Har du bare slebet tørt med sandpapir/vandslibepapir tørrer du bare efter med en klud, papir eller andet evt. fnugfri, og så maler du 2. coat. Har du brugt vand/spyt på vandslibepapiret kan der jo sidde vand/fugtrester nede i "ridserne" eller endet snavs der ikke tørres af med en tør klud. I dette tilfælde, især hvis der kan være fugt inkluderet, ville jeg bruge sprit, idet det er blandbar med vand og dermed kan fjerne det til forskel fra fx fortynder og visse typer af silikonefjerner (der findes flere typer). Personligt OG velment mener jeg det er skudt helt ved siden af, når der tales om silikonefjerner i den her sammenhæng (har været værkfører for bl.a. en stor overfladebehandlingsafdeling. kan kun huske ét tilfælde hvor vi var nødsaget til at bruge silikonefjerner og derfor kan jeg slet ikke forestille mig at det skulle være nødvendigt ud fra det du beskriver her! smiley )

• #13   4. sep 2012 ok sprit og tør klude har jeg masser af.... jeg har naturligvis rør ved emnet underslibningen, det kan jo ikke undgås, men derudover er det nogenlunde rent... som sat i er eksperter... og jeg må stokle på hvad i siger smiley

• #14   4. sep 2012 Er silikonefjerne i bund og grund ikke bare acetone?? Hvilket jo også er en af bestanddelene i cellulosefortynder.....

• #15   4. sep 2012 det håber jeg ikke for jeg er igang med at male på en bilkofanger og den er lavet i ABS plast. acetone opløser ABS

• #16   4. sep 2012 Nej det er et blandingsprodukt med bl.a. Acetone og cellulosefortynder.
    Hvis du skal male/lakere og har den mindste mistanke om at der har været silikone i nærheden af din lak, SKAL du bruge silikonefjerner, uanset hvor meget du sliber.
    Det ville sgu også være ærgeligt at få løbere for at spare 25kr!!

• #17   4. sep 2012 cellulosefortynder er en blanding af bla. toulen, acetone m.m.

• #18   4. sep 2012 aaaarrgghh så fuckede jeg op i det.... lagde klar lak oven på det men så kom der en løber.... fik fjernet løberen med slibepapir men så kom jeg hele vejen ind til grunderen.... prøvede så at lægge farve på igen men så boblede det hele op ;((( det kunne være jeg skulle lade det tørre en dag før jeg gør mere ved det smiley

• #19   4. sep 2012 De forskellige herinde fedter stadig rundt i det der med silikonefjerner. Som jeg skrev findes der flere typer og med forskelligt indhold, men det har stadig meget lidt med sagen at gøre og er altså normalt ikke et must.
    Vask først emnerne godt af i vand for at fjerne vandopløselige komponenter herunder salt - derfor gøres det også ALTID af professioneller industrimalere FØR man sandblæser. Ved man at der er olie, fedt m.v. på overfladen SKAL den affedtes først. Dette kan gøres med forskellige midler, men jeg tror stadig den gængse metode er fortynder på en klud til mindre emner. Affedt grundigt med fortynder hvis lakken kan tåle før man går igang (hvis man udelukkende overfladesliber) Sprit er som regel mildere i forhold til forskellige lakker, men ikke så god til fedtstoffer. Acetone er nok det skrappeste man kan bruge og som det rigtigt skrives bruger nogle det også som silikonefjerner.
    Jeg ved ikke om jeg misforstår noget af det som et par stykker skriver....... mener I at det er silikone der giver løberne? Det er nu nok (desværre) mere sandsynligt at det er malerens evner eller ikke-korrekt belysning under arbejdet smiley (ikke sagt for at fornærme nogen . blot en konstatering som oftest gælder vedr. løbere)

Kommentér på:
affedtning under lakering

Annonce